Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poistun ravintolasta Suomessa jos en saa siellä palvelua hyvällä suomen kielellä

Vierailija
05.03.2026 |

Vaikka puhun erinomaista englantia. 

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mulla olis rahaa käydä ravintoloissa niin todellakin poistuisin jos en saisi palvelua suomeksi. Eikä tartte olla edes hyvää suomea. Ja puhun myös muita muita kieliä mutta periaatteessa Suomessa en, paitsi tetty ruotsia.

Pizzeriaväki kyllä yrittää joten pärjätään.

Vierailija
42/111 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on yksityishenkilön oikeus valita palveluntuottajansa millä perusteella haluaa. Ravintoloiden taas ei ole mikään pakko antaa palvelua suomeksi, kun eivät ole mitään julkisia virastoja.

On suurta typeryyttä tarjota palvelua vain vierailla kielillä Suomi nimisessä valtiossa,ja täydellistä suomen kansalaisten aliarvioimista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistutko lääkäristäkin, jos lääkäri ei puhu hyvää suomea?

Mä olen muutamia kertoja harkinnut, kun en tullut kuuluksi tai en saanut hoitoa asiaani, vaan piti vääntää rautalangasta.

Tai olin hetken työttömänä ja mun te-keskus virkailija puhui todella vahvasta venäjän aksentilla sen hankalan jargonian. Jouduin moneen kertaan pyytämään uusiksi, tarkistaakseni, että varmasti ymmärsin. Virkailija jo ärsyynty ja sano, että lue duunitorista.

Raflassa kielillä puhuminen taas on toisarvoinen juttu. Se ja sama. Tulen kuulluksi ja saan hyvää palvelua.

No julkisen puolen lääkäriltä on ihan oikeus saada palvelua suomeksi tai ruotsiksi lain mukaan. 

Mutta kun ei saa. Heidän suomi on harvoin hyvää. Kunpa edes englanniksi puhuisi, vaan ei.

Vierailija
44/111 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen muutamia kertoja harkinnut, kun en tullut kuuluksi tai en saanut hoitoa asiaani, vaan piti vääntää rautalangasta.

Tai olin hetken työttömänä ja mun te-keskus virkailija puhui todella vahvasta venäjän aksentilla sen hankalan jargonian. Jouduin moneen kertaan pyytämään uusiksi, tarkistaakseni, että varmasti ymmärsin. Virkailija jo ärsyynty ja sano, että lue duunitorista.

Raflassa kielillä puhuminen taas on toisarvoinen juttu. Se ja sama. Tulen kuulluksi ja saan hyvää palvelua.

En tilaa edes lääkärille aikaa,joka ei ole suomalainen,koska voin valita jo aikaa varatessa yksityiselle.

Vierailija
45/111 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menen johonkin etniseen ravintolaan, en odota suomeksi palvelua. Mutta mikäli menen esim. fine dining -paikkaan odotan saavani palvelua suomen kielellä. Haluan kannustaa siten yrityksiä palkkaamaan suomen kielen taitoisia.

Vierailija
46/111 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mulla olis rahaa käydä ravintoloissa niin todellakin poistuisin jos en saisi palvelua suomeksi. Eikä tartte olla edes hyvää suomea. Ja puhun myös muita muita kieliä mutta periaatteessa Suomessa en, paitsi tetty ruotsia.

Pizzeriaväki kyllä yrittää joten pärjätään.

Tuskin sulla on varaa käydä pizzeriassakaan. Kebulat taitaa olla lähinnä ruokaympyrääsi.

Vierailija
47/111 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on yksityishenkilön oikeus valita palveluntuottajansa millä perusteella haluaa. Ravintoloiden taas ei ole mikään pakko antaa palvelua suomeksi, kun eivät ole mitään julkisia virastoja.

On suurta typeryyttä tarjota palvelua vain vierailla kielillä Suomi nimisessä valtiossa,ja täydellistä suomen kansalaisten aliarvioimista.

Eihän tuossa siitä järkevyydestä puhuttu mitään. Ravintoloiden ei vain ole pakko antaa palvelua suomeksi. Onko se suomeksi palvelemattomuus ravintolalle järkevää on sitten ihan toinen asia. Asiakkaat sitten äänestävät jaloillaan tai eivät äänestä ja se on heidän oikeutensa. 

Vierailija
48/111 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tilaa edes lääkärille aikaa,joka ei ole suomalainen,koska voin valita jo aikaa varatessa yksityiselle.

Tämä,on erittäin tärkeää tulla täysin ymmärretyksi asian hoidossa.

Vierailija
49/111 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kiinnostavaa, Ap. 

Vierailija
50/111 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä olen eri mieltä kanssasi. Parasta palvelua olen lääkärissä saanut juurikin muualla kun Suomessa koulutuksen saaneilta lääkäreiltä. He nimittäin uskaltavat koskea potilaaseen ja kysyä ja kuunnella mitä potilas kertoo.

Vierailija
51/111 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi EN ole vuosikausiin käynnyt Suomessa ravintolassa. Skeidaa ruokaa ja liian kallista

Vierailija
52/111 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on suurin piirtein sama, kuin laittaisivat kyltin ovelle, että suomalaiset eivät ole tähän ravintolaan tervetulleita.

Osaatko arvata mitä niille paikoille on tapahtunut, jotka eivät halua palvella esimerkiksi mu stalaisia vain etnisyyden vuoksi?

Vierailija
53/111 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäön jos ruoka on hyvää ja viihdyn. Saatan käydä jopa uudestaan.

Vierailija
54/111 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No julkisen puolen lääkäriltä on ihan oikeus saada palvelua suomeksi tai ruotsiksi lain mukaan. 

Mutta kun ei saa. Heidän suomi on harvoin hyvää. Kunpa edes englanniksi puhuisi, vaan ei.

Sitten ylilääkärille puhelua tai Lupa- ja valvontavirastoon viestiä, että täällä tapahtuu tällaista. Viime kädessä voit sitten haastaa SOTE-alueen vaikka oikeuteen lain laiminlyömisestä.

Vierailija
55/111 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Käy sitten laadukkaammissa rafloissa. Niissä asiakas voi valita puhekielen.

Välttele pikaruokaloita ja ketjurafloja. Niistä saa harvoin suomenkielistä palvelua.

Vierailija
56/111 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin aion jatkossa poistua. Jotenkin käsittämätöntä, että useita kuukausia töissä olleet ulkomaslaiset tarjoilijat eivät osaa edes tilausta vastaanottaa suomeksi eivätkä sanoa peruskohteliaisuuksia suomeksi. Suomalaisia on työttöminä. 

Ulkomaalaiset eivät useinkaan tunne työlainsäädäntöä.

Vierailija
57/111 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruoka on hyvää ja hinta on kohdillaan, niin minulle on ainakin se ja sama millä kielellä se tarjoillaan. Ystävällisyys ja asenne ratkaisee palvelussa.

Varsinkin jos ruokalista on useammalla kielellä.

Vierailija
58/111 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karen-juttuja AP:ltä.

Vaaditko myös esimiehen paikalle?

Vierailija
59/111 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, entäpä jos siellä hienossa ravintolassa puhutaan vain ranskaa?

Poistutko?

Vierailija
60/111 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on suurin piirtein sama, kuin laittaisivat kyltin ovelle, että suomalaiset eivät ole tähän ravintolaan tervetulleita.

Osaatko arvata mitä niille paikoille on tapahtunut, jotka eivät halua palvella esimerkiksi mu stalaisia vain etnisyyden vuoksi?

Yksityishenkilöillä ja yrityksillä on vähän toiset säännöt. Yksityishenkilöt, kun oikeasti saavat olla vaikka rasisteja (ainakin vielä) ja välttää vaikka pitseriaa vain sillä perusteella,  että omistajan nimi Muhammed ja se on ihan ok. Yritykset taas eivät saa syrjiä asiakkaitaan etnisyyden, ihon värin tai sukupuolen takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi