Poistun ravintolasta Suomessa jos en saa siellä palvelua hyvällä suomen kielellä
Kommentit (111)
Se on yksityishenkilön oikeus valita palveluntuottajansa millä perusteella haluaa. Ravintoloiden taas ei ole mikään pakko antaa palvelua suomeksi, kun eivät ole mitään julkisia virastoja.
Eräs juttu muuten mikä saa minut poistumaan ravintoloista mahdollisimman nopeasti.
Jos siellä sallitaan somettaminen, että jotkut viereisen pöydän sometyrkyt kuvaa annoksiaan, heiluttavat kännykameroitaan niin että ravintolan muut vieraat tallentuvat videoilleen, eikä heitä sumenneta kuviin.
Minä haluan syödä maksamani annokset rauhassa ilman että tarvitsee miettiä päädynkö jonkun sometyrkyn tai muun ääliön instagramiin kun nautin ateriasta ja keskustelusta vierustovereideni kanssa!
Tämän takia käyn vain ravintoloissa missä on "kuvaaminen kielletty" kyltit ovella. Valitettavasti niitä ei juuri Suomessa ole, ulkomailla on.
Sinänsä kannatan suomen puhumista, mutta toisaalta ravintola-ala on usein portti työelämään Suomeen muualta muuttaneille vielä kielitaidottomille.
Kerran oli kahvilatyöntekijällä sellainen kyltti rinnassa, jossa sanottiin hänen harjoittelevan vasta suomea ja pyydettiin kärsivällisyyttä asian kanssa. Tarjoilijan kanssa asioitiin suomeksi ja vasta sitten vaihdettiin englantiin, jos hän ei ymmärtänyt. Osasi jo kohdallani ihan kohtuullisesti kieltä ja minulle tuli asiakkaana hyvä mieli.
Minkähän vuoksi tämä erinomainen systeemi ei ole yleisempi?
Kirjoitat itse kuin apukoululainen ja muilta vaadit täydellistä kielen osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat itse kuin apukoululainen ja muilta vaadit täydellistä kielen osaamista.
^ Miltä helvetin vuosikymmeneltä tuo junttimainen apukouluviesti tuli? Herää vihdoin tähän 2020-vuosikymmeneen.
-eri-
Poistutko lääkäristäkin, jos lääkäri ei puhu hyvää suomea?
Mä olen muutamia kertoja harkinnut, kun en tullut kuuluksi tai en saanut hoitoa asiaani, vaan piti vääntää rautalangasta.
Tai olin hetken työttömänä ja mun te-keskus virkailija puhui todella vahvasta venäjän aksentilla sen hankalan jargonian. Jouduin moneen kertaan pyytämään uusiksi, tarkistaakseni, että varmasti ymmärsin. Virkailija jo ärsyynty ja sano, että lue duunitorista.
Raflassa kielillä puhuminen taas on toisarvoinen juttu. Se ja sama. Tulen kuulluksi ja saan hyvää palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä kannatan suomen puhumista, mutta toisaalta ravintola-ala on usein portti työelämään Suomeen muualta muuttaneille vielä kielitaidottomille.
Kerran oli kahvilatyöntekijällä sellainen kyltti rinnassa, jossa sanottiin hänen harjoittelevan vasta suomea ja pyydettiin kärsivällisyyttä asian kanssa. Tarjoilijan kanssa asioitiin suomeksi ja vasta sitten vaihdettiin englantiin, jos hän ei ymmärtänyt. Osasi jo kohdallani ihan kohtuullisesti kieltä ja minulle tuli asiakkaana hyvä mieli.
Minkähän vuoksi tämä erinomainen systeemi ei ole yleisempi?
Noin pitäisikin olla! :) Siitä tietää että on ihmisiä ketkä haluaa oppia suomea, joten antaa heidän tehdä opiskelua tuolla tavalla omaan tahtiin.
Toivottavasti muutkin kahvilat ja ravintolat ottaisivat tuosta mallia.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen muutamia kertoja harkinnut, kun en tullut kuuluksi tai en saanut hoitoa asiaani, vaan piti vääntää rautalangasta.
Tai olin hetken työttömänä ja mun te-keskus virkailija puhui todella vahvasta venäjän aksentilla sen hankalan jargonian. Jouduin moneen kertaan pyytämään uusiksi, tarkistaakseni, että varmasti ymmärsin. Virkailija jo ärsyynty ja sano, että lue duunitorista.
Raflassa kielillä puhuminen taas on toisarvoinen juttu. Se ja sama. Tulen kuulluksi ja saan hyvää palvelua.
No julkisen puolen lääkäriltä on ihan oikeus saada palvelua suomeksi tai ruotsiksi lain mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärissä vaadin tulkin paikalle jos ei osaa suomea.
Ravintolaan mennään syömään eikä paasaamaan. Hyvä vaan jos pysytte pois.
Olo, finnjävel, nokka, penelope, kuukuu, cheri... Kaikissa saa palvelua suomeksikin, myös ruotsi ja enkku.
Sitten nää italialaiset, ranskis ja esim malesialaistyyppiset, niin en edes odota saavani palvelua suomeksi. Enkku riittää.
Vierailija kirjoitti:
Eräs juttu muuten mikä saa minut poistumaan ravintoloista mahdollisimman nopeasti.
Jos siellä sallitaan somettaminen, että jotkut viereisen pöydän sometyrkyt kuvaa annoksiaan, heiluttavat kännykameroitaan niin että ravintolan muut vieraat tallentuvat videoilleen, eikä heitä sumenneta kuviin.
Minä haluan syödä maksamani annokset rauhassa ilman että tarvitsee miettiä päädynkö jonkun sometyrkyn tai muun ääliön instagramiin kun nautin ateriasta ja keskustelusta vierustovereideni kanssa!
Tämän takia käyn vain ravintoloissa missä on "kuvaaminen kielletty" kyltit ovella. Valitettavasti niitä ei juuri Suomessa ole, ulkomailla on.
Nimenomaan tämä!
Vierailija kirjoitti:
Ethän sinä köyhä ikinä käy missään ravintolassa. Puhutaan nyt vain tosielämästä eikä sinun haaveistasi missä olet vaikutusvaltainen.
4-5 kertaa kk ainakin,sitten lounasravintoloissa enemmän.
Minusta on oikeus vaatia suomenkieleistä palvelua.
Minusta olisi myös oikein vaatia poliitikoilta vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Osaan enkkua, mutta loput perheestäni ei osaa. Raskasta sitten tilata kaikkien puolesta. Helpommalla pääsee kun lähtee tuollaisesta kielitaidottomasta ravintolasta ja tilaa ruuat sellaisessa paikassa jossa ymmärretään ja puhutaan suomea.
Ennen kuin joku viisastelee: ulkomailla tietenkin enkuksi. Mutta se on eri asia ulkomailla. Täällä pitää saada omalla suomen kielellä palvelut.
Tilaatko Ranskassa englanniksi? Voi mikä juntti.
Vierailija kirjoitti:
Toi on hyvä. Otan itsekin käyttöön.
Minäkin poistuin burgerkingistä,kun ei sanaa suomea osattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärissä vaadin tulkin paikalle jos ei osaa suomea.
Noin se pitäs ollakin, kun terveydestä on kyse. Eikä englantia suostu puhumaan tai osaa. Teilläpäinkö on tulkkirivistö, josta valita tarvittaessa päivystystilanteissakin?
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole tarvetta poistua. Olen saanut erittäin hyvää palvelua englanniksi. Ravintoloitsija valitsee työkielen, ei tarjoilija.
Ja asiakas valitsee ravintolan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole tarvetta poistua. Olen saanut erittäin hyvää palvelua englanniksi. Ravintoloitsija valitsee työkielen, ei tarjoilija.
Toki,mutta asiakas voi myös valita ravintolan,omilla kriteereillään.
Takseja käyttävät ja kebua syövät wolttaajat ovat isänmaan pettureita.