Kuluttaminen on yhteiskunnalle vähintään yhtä tärkeää kuin työssäkäynti
Jos et kuluta vaan haudot rahoja jemmassa, niin välität tämän yhteiskunnan kokonaisedusta tasan yhtä vähän kuin ideologisesti ja vapaaehtoisesti työtön. Pitäisi olla joku 90% hamsterivero jonkun järkevän puskurin yli meneville säästöille. Jaettaisiin nämä turhat rahat vähävaraisille ihmisille, jotka ne kuluttaisivat mielellään. Talous ampaisisi nousuun.
Kommentit (149)
Ihan kiva, AP. Auta äänestämään vasemmistohallitus valtaan niin aloitan kulutusjuhlat heti. Äärioikeiston talouslukuja en auta kohentamaan, vaan pitää olla vasemmistovalta. Siihen saakka lompsani pysyy kiinni.
En keksi mitään mitä ostaa. Minulla on tarvittavat tavarat kotona, vaatteita useammaksi vuodeksi. Olen kuluttanut ekstraa ja ostanut remontointitarvikkeita - nyt on niitäkin parin vuoden edestä ostettu. Ei ehdi tekemään enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tää maapallo yksinkertaisesti kestä sitä kulutusta.
Ei kestä ei. Mikään ei ole idioottimaisempaa kuin talousjärjestelmä, joka rakentuu kuluttamiselle. Sen pitäisi rakentua ensisijaisesti kestävälle kehitykselle ja ihmisen henkiselle hyvinvoinnille.
Juurikin näin. Tämä maapallo voi pelastua vain kahdella tavalla. Toinen on se että markkinatalous vaihtuu johonkin toiseen järjestelmään tai joku keksii miten tehdään rahaa ympäristön pelastamisella. Nytkin voi hyvin olla tekniikoita joilla tilannetta voitaisiin parantaa mutta niitä ei oteta käyttöön kun ne eivät tuota riittävästi rahaa jollekin.
Mun tarttis ostaa telkkari. Vanha toimii vielä, joten aina vaan lykkään. Ei yksinkertaisesti kiinnosta mennää mihinkään myymälään pyörimään. Joko kukaan ei tule palvelemaan tai sitten jos jos tulee, niin ei tarpeeni kiinnosta pätkääkää, vaan kysytään "miten sun liittymäasiat"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kestä ei. Mikään ei ole idioottimaisempaa kuin talousjärjestelmä, joka rakentuu kuluttamiselle. Sen pitäisi rakentua ensisijaisesti kestävälle kehitykselle ja ihmisen henkiselle hyvinvoinnille.
Juurikin näin. Tämä maapallo voi pelastua vain kahdella tavalla. Toinen on se että markkinatalous vaihtuu johonkin toiseen järjestelmään tai joku keksii miten tehdään rahaa ympäristön pelastamisella. Nytkin voi hyvin olla tekniikoita joilla tilannetta voitaisiin parantaa mutta niitä ei oteta käyttöön kun ne eivät tuota riittävästi rahaa jollekin.
Sanoisin, että on kolmaskin tapa ja se on lopulta ainoa mahdollinen: ihminen riehuu aikansa ja kuolee sitten pois. Evoluutio keksii taas keinot tuottaa eliöitä, jotka nauttivat olemassaolostaan tavalla, joka ei perustu eksponentiaalisiin kasvukäyriin. Olemme älykäs laji, mutta viisautta meillä ei ole sentinkään vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun tarttis ostaa telkkari. Vanha toimii vielä, joten aina vaan lykkään. Ei yksinkertaisesti kiinnosta mennää mihinkään myymälään pyörimään. Joko kukaan ei tule palvelemaan tai sitten jos jos tulee, niin ei tarpeeni kiinnosta pätkääkää, vaan kysytään "miten sun liittymäasiat"
Ilmoittaisin, että olen ostamassa vain ja ainoa telkkaria ja jos alkaa kaupittelemaan muuta, vaihdan ostopaikkaa. Toimi ainakin kerran puhelimen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaisin, että olen ostamassa vain ja ainoa telkkaria ja jos alkaa kaupittelemaan muuta, vaihdan ostopaikkaa. Toimi ainakin kerran puhelimen kohdalla.
Tarvitsin puhelimeen uuden latauspiuhan. Myyjää kiinnosti vaan mun liittymä asiat. Kun avasin paketin kotona, oli myyjä myynyt väärän kaapelin, vaikka moneen kertaan kysyin, että onko se varmasti oikea. En aksanut mennä valittamaan, mutta en myöskään mene uudestaan ostoksille ko lafkaan.
Alan kuluttamaan heti kun oikeistohallitus on heivattu ulos eduskunnasta ja kaikki niiden tekemät päätökset on peruttu, en yhtään aikaisemmin enkä yhtään myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Alan kuluttamaan heti kun oikeistohallitus on heivattu ulos eduskunnasta ja kaikki niiden tekemät päätökset on peruttu, en yhtään aikaisemmin enkä yhtään myöhemmin.
Amen
Vierailija kirjoitti:
Ai toisten rajoja?
Vierailija kirjoitti:
Miksi varakkaat istuvat niiden hautomiensa rahojen päällä vuodesta toiseen?
Vaikka veronkevennyksillä piti olla niitä dynaamisia vaikutuksia.
Kotimaisen ostaminen on tärkeää. Temutus on haitallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi varakkaat istuvat niiden hautomiensa rahojen päällä vuodesta toiseen?
Vaikka veronkevennyksillä piti olla niitä dynaamisia vaikutuksia.
Niin onkin. Tienaan 4 päiväisellä työviikolla saman, kuin aiemmin 5 päiväsellä työviikolla.
jaahas, vassarit saivartelevat taas kulutuksesta ymmärtämättä edes mitä se on. Länsimaatkin ovat jälkiteollistuneita palveluyhteiskuntia.
Jos ajatellaan vaikkapa ilmasto- ja co2-päästöjen kannalta, niin tässä co2-päästöjen ja GDP:n kehitys EUssa
https://ourworldindata.org/grapher/co2-emissions-and-gdp?country=~OWID_…
en pidätä hengitystä odottaessa vassareiden rationaalista viiltävää analyysia
Jos yhteiskunnassa halutaan kulutusta, kannattaa varmaan luoda yhteiskunta, missä kuluttaminen kannattaa. Se tarkoittaa mm. turvaa pahan päivän varalle, vakaita työpaikkoja, sairaanhoitoa yms. Ei tätä nykyistä tuhopolitiikkaa. Sitä saa mitä tilaa, turha vinkua.
Vierailija kirjoitti:
Kuluttaminen ei tarkoita pelkkää tavaroiden ostamista vaan myös kulttuurin ja palveluiden ostamista, ravintolaruokailua, kahviloita, kotimaan lomakohteita jne.
Koska mua kiinnostaa vain oma taloudellinen pärjääminen. Olen yksineläjä 2000€ bruttopalkalla ja todellakin laitan rahan mieluummin säästöön kuin matkusteluun, ravintoloihin, kynsihoitoloihin ym. Ne voi kuluttaa joilla ei ole huolta huomisesta. Mulla on huoli omasta huomisesta. Siksi koen taloudellisen turvan tärkeäksi. Olen kohta 50v ja jos työttömäksi joudun, niin ne reaaliteetit uuden työn saamiseksi on pakko tiedostaa. Ihan turha kenenkään yrittää syyllistää mua säästämisestä. Ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Jos yhteiskunnassa halutaan kulutusta, kannattaa varmaan luoda yhteiskunta, missä kuluttaminen kannattaa. Se tarkoittaa mm. turvaa pahan päivän varalle, vakaita työpaikkoja, sairaanhoitoa yms. Ei tätä nykyistä tuhopolitiikkaa. Sitä saa mitä tilaa, turha vinkua.
Näinpä. Nykyinen hallitus tuhosi kuluttamisen heikentämällä työntekijöiden työsuhdeturvaa, leikkaamalla työttömyyskorvauksia ja toimeentulotukea. Jokainen järkevä ihminen lopettaa kuluttamisen ja alkaa säästämään pahan päivän varalle kun turvaverkot on ammuttu reikiä täyteen. Hallitus ei oikein tajua omien päätösten seurauksia eikä tommoisia tyyppejä pitäisi edes olla päättämässä valtion asioista.
Juuri näin. Ja jos ei muuta, niin asiakaspalvelu on niin ala-arvoista, että ei kiinnosta käydä kahviloissa, tilata palveluita. En yksinkertaisesti halua ostaa kallista palvelua, jossa itse palvelija on naama väärinpäin. Ymmärrän, että palkka voi olla huono tai työsoppari kannustamaton, mutta minulle se asiakaspalvelija on sen yrityksen kasvot, jolta jotain ostan. Kannattaa ymmärtää, että asiakas sen palkan aina lopulta maksaa.