Master Chef Suomi 2026 - OFFICIAL
Tänään alkoi Master Chef Suomi 2026.
Tuomareina Henri Alén, Helena Puolakka ja Vappu Pimiä.
Formaatti on hieman muuttunut edellisiltä kausilta. Toivotaan, että se tuo lisäpotkua tälle kaudelle!
Katso lähetysajat : Masterchef Suomi - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (1639)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa vähän hölmö finaali. Pudonneet päästettiin tyrimään finalistien annoksia kuten nyt millalle kävi. Joutui itse lopulta tekemään jälkkärin kun jälkkäri "spesialisti" tyri sen ja se vei aikaa niin ettei pääruokaa ehtinyt fiksata tarpeeksi saati kypsentään sen. Oma moraalinen voittaja oli milla. Teki parhaat annokset kokonaisuutena ohjelman aikana.
Mut toisaalta Milla sai parhaimmat pisteet jälkkäristä
Sai sai kun teki sen itse tai joutui tekemään itse. Siihen meni liikaa aikaa. Enpä tiedä olisiko tuolla menulla silti voittanut vaikka kaikki olis mennyt nappiin. Ei ollut milla ihan parhaimmillaan finaalissa kokonaisuuden suunnittelussa mun mielestä. Harmi.
Nii se voi olla ettei se karitsa ois ollu sen kypsempää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme piipittäjiä nämä finaalin tuomarit.
Mitkä finaalin tuomarit? Tuomarithan oli samat kuin koko kauden.
Jos tarkoitat finaalin vieraita, he olivat ns. sparraamassa finalisteja, tosin aika vaatimattomaksi jäi heidän osuus. Tuomarit EI olleet seuraamassa keittiötyöskentelyä ja saivat eteensä annokset anonyymisti ilman tietoa, kuka minkäkin lautasen valmisti.
Kommenteissa on kaikenlaista salaliittoteoriaa, mutta jos voittajan ja kakkosen erottaa yksi piste, niin todella tiukka kisa oli. Voittajan menua moititaan tylsäksikin, mutta kyllä se taisi olla tasapainoisin ja tasalaatuisin. On kova juttu valmistaa kahteen tuntiin ylipäätään kokonainen menu, vaikka olisi kuinka ollut etukäteen jotakin mietittynä. Kyllä minulla kolmen ruokalajin menussa iltavieraille menee useita tunteja, vaikka ei viimeisen päälle viilatakaan.
Siks meen ite voileipälinjalla :D
Lämpimät retrovoileivät kunniaan, yksittäiset tai koko porukalle se pituussuunnassa halkaistu ja päällystetty ranskanleipä. Onneksi lämpimiä leipiä on lisäksi vielä joidenkin ruokaravintoloidenkin listoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa vähän hölmö finaali. Pudonneet päästettiin tyrimään finalistien annoksia kuten nyt millalle kävi. Joutui itse lopulta tekemään jälkkärin kun jälkkäri "spesialisti" tyri sen ja se vei aikaa niin ettei pääruokaa ehtinyt fiksata tarpeeksi saati kypsentään sen. Oma moraalinen voittaja oli milla. Teki parhaat annokset kokonaisuutena ohjelman aikana.
Mut toisaalta Milla sai parhaimmat pisteet jälkkäristä
Siispä kukaan ei aivan onnistunut, niissäkään. Kiinnostavaa onkin, ettei kymppejä herunut.
Niin on tainnut aiemmilla kausilla tulla 10 pisteyksissä. Ehkä tämä kertoo sitten tasosta? En muista hetkeen kuka ois saanu 7 pääruuasta
Olisin ollut ihan tyytyväinen kenen tahansa noiden kolmen voitosta. Mutta Marin menu oli kyllä tyylikkäin kokonaisuus. Jaristakin tykkäsin tosi paljon, mutta kieltämättä pääruokakokonaisuus oli aika raskas. itse olisin tehnyt jonkun tumman kastikkeen hirvelle.
Milla oli myös tasaisen varma koko kisan ajan, mutta tuo suklaamousse oli kyllä tarjoiltu vähän niinkuin kaurapuurolautaselta.
Mutta sitä vielä, että jos tätä nyt jotkut palstamiehet lukee, niin tuollainen Jari -tyyppi miehenä olisi näin keski-ikäiselle naisihmiselle ihan ihanne -miestyyppi. Eli ei tartte olla tukkaa, ei tartte olla timmi, mutta kun on sympaattinen, tasapainoisen oloinen ja vielä osaa ruokaakin laittaa ja vähän karhumainen olemus, niin kyllä minä tuommoisen miehen mielelläni parisuhteeseen huolisin , jos nyt sellaista kaipaisin. Ihan vaan tiedoksi kun täällä aina vingutaan että kilttimiehet ei kelpaa. Mielestäni tuo Jari on aika prototyppi sellaisesta tavallisesta perusmiehestä, jonka moni nainen kelpuuttaisi, mutta Jarikin näytti olevan onnellisessa parisuhteessa. onnittelut myös hänen valitulleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa vähän hölmö finaali. Pudonneet päästettiin tyrimään finalistien annoksia kuten nyt millalle kävi. Joutui itse lopulta tekemään jälkkärin kun jälkkäri "spesialisti" tyri sen ja se vei aikaa niin ettei pääruokaa ehtinyt fiksata tarpeeksi saati kypsentään sen. Oma moraalinen voittaja oli milla. Teki parhaat annokset kokonaisuutena ohjelman aikana.
Mut toisaalta Milla sai parhaimmat pisteet jälkkäristä
Sai sai kun teki sen itse tai joutui tekemään itse. Siihen meni liikaa aikaa. Enpä tiedä olisiko tuolla menulla silti voittanut vaikka kaikki olis mennyt nappiin. Ei ollut milla ihan parhaimmillaan finaalissa kokonaisuuden suunnittelussa mun mielestä. Harmi.
Nii se voi olla ettei se karitsa ois ollu sen kypsempää
Pitikö se ottaa liian aikaisin uunista, jos aika oli loppumassa, vai unohtuikö lämpömittari. Eikö karitsankaretta olisi voinut nopeammin grillata. Miten se aika olisi voinut loppua kesken, oliko väärä uunin lämpötila, kun eihän se olisi vaatinut kuin 10–12 minuuttia (+ 10 minuuttia lepäämiseen ennen kyljyksiksi leikkaamista).
Hiukan outo pääruoan lihavalinta, kun nyt ei mikään pääsiäisjakso ollut eikä Australiankaan (lampaineen) sarja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme piipittäjiä nämä finaalin tuomarit.
Mitkä finaalin tuomarit? Tuomarithan oli samat kuin koko kauden.
Jos tarkoitat finaalin vieraita, he olivat ns. sparraamassa finalisteja, tosin aika vaatimattomaksi jäi heidän osuus. Tuomarit EI olleet seuraamassa keittiötyöskentelyä ja saivat eteensä annokset anonyymisti ilman tietoa, kuka minkäkin lautasen valmisti.
Kommenteissa on kaikenlaista salaliittoteoriaa, mutta jos voittajan ja kakkosen erottaa yksi piste, niin todella tiukka kisa oli. Voittajan menua moititaan tylsäksikin, mutta kyllä se taisi olla tasapainoisin ja tasalaatuisin. On kova juttu valmistaa kahteen tuntiin ylipäätään kokonainen menu, vaikka olisi kuinka ollut etukäteen jotakin mietittynä. Kyllä minulla kolmen ruokalajin menussa iltavieraille menee useita tunteja, vaikka ei viimeisen päälle viilatakaan.
Siks meen ite voileipälinjalla :D
Lämpimät retrovoileivät kunniaan, yksittäiset tai koko porukalle se pituussuunnassa halkaistu ja päällystetty ranskanleipä. Onneksi lämpimiä leipiä on lisäksi vielä joidenkin ruokaravintoloidenkin listoilla.
Söisin mieluiten jonku burgerin tai lämpimän voileivän mitä ehkä valmistettu aiemmilla kausilla. Mulla ei lähtisi edes nälkä noilla pyreannoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Olisin ollut ihan tyytyväinen kenen tahansa noiden kolmen voitosta. Mutta Marin menu oli kyllä tyylikkäin kokonaisuus. Jaristakin tykkäsin tosi paljon, mutta kieltämättä pääruokakokonaisuus oli aika raskas. itse olisin tehnyt jonkun tumman kastikkeen hirvelle.
Milla oli myös tasaisen varma koko kisan ajan, mutta tuo suklaamousse oli kyllä tarjoiltu vähän niinkuin kaurapuurolautaselta.
Mutta sitä vielä, että jos tätä nyt jotkut palstamiehet lukee, niin tuollainen Jari -tyyppi miehenä olisi näin keski-ikäiselle naisihmiselle ihan ihanne -miestyyppi. Eli ei tartte olla tukkaa, ei tartte olla timmi, mutta kun on sympaattinen, tasapainoisen oloinen ja vielä osaa ruokaakin laittaa ja vähän karhumainen olemus, niin kyllä minä tuommoisen miehen mielelläni parisuhteeseen huolisin , jos nyt sellaista kaipaisin. Ihan vaan tiedoksi kun täällä aina vingutaan että kilttimiehet ei kelpaa. Mielestäni tuo Jari on aika prototyppi sellaisesta tavallisesta perusmiehestä, jonka moni nainen kelpuuttaisi, mutta Jarikin näytti olevan onnellisessa parisuhteessa. onnittelut myös hänen valitulleen.
No en tiiä. Vähän liikaa vetisteli.
879
Minä mielenkiinnolla seurasin tätä Maria, hän vaikutti aluksi melko vaatimattomalta tähän kisaan, luulin jopa että hän putoaa jo alkuvaiheessa, mutta hänen olemuksensa vaan on niin vaatimaton, ei tyrkytä itseänsä esille ja siellä työnsä ääressä hän työskentelee hiljaisesti, rauhallisesti, käyttää saamiansa oppeja, vinkkejä eikä yritä fiinistellä. Hänessä näkyy kauniisti suomalainen nainen, osaa, pärjää ja se palkittiin !! Hyvä Marjo ja onnea !!
Olisin suonut voiton Jarille, hän kehittyi eniten. Nämä naiset olivat ammattilaisia häneen verrattuina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa vähän hölmö finaali. Pudonneet päästettiin tyrimään finalistien annoksia kuten nyt millalle kävi. Joutui itse lopulta tekemään jälkkärin kun jälkkäri "spesialisti" tyri sen ja se vei aikaa niin ettei pääruokaa ehtinyt fiksata tarpeeksi saati kypsentään sen. Oma moraalinen voittaja oli milla. Teki parhaat annokset kokonaisuutena ohjelman aikana.
Mut toisaalta Milla sai parhaimmat pisteet jälkkäristä
Sai sai kun teki sen itse tai joutui tekemään itse. Siihen meni liikaa aikaa. Enpä tiedä olisiko tuolla menulla silti voittanut vaikka kaikki olis mennyt nappiin. Ei ollut milla ihan parhaimmillaan finaalissa kokonaisuuden suunnittelussa mun mielestä. Harmi.
Nii se voi olla ettei se karitsa ois ollu sen kypsempää
Pitikö se ottaa liian aikaisin uunista, jos aika oli loppumassa, vai unohtuikö lämpömittari. Eikö karitsankaretta olisi voinut nopeammin grillata. Miten se aika olisi voinut loppua kesken, oliko väärä uunin lämpötila, kun eihän se olisi vaatinut kuin 10–12 minuuttia (+ 10 minuuttia lepäämiseen ennen kyljyksiksi leikkaamista).
Hiukan outo pääruoan lihavalinta, kun nyt ei mikään pääsiäisjakso ollut eikä Australiankaan (lampaineen) sarja.
En oikein tiedä kun monen ruuan valmistuksesta en saanu kaikkea käsitystä. Ohjelma oli leikattu vähän.. ois ollu vaikka 1,5h finaali ja enemmän sitä valmistusprosessia.
Sanoiko Pimiä alussa Jarille että oot kollega kun Jari teki jonku rakkausmenun
Aika kaukana suomalaisten taso esim.Master Chef Australia sarjasta. Siellä todella osataan kokata.
Siis kun finaalissa tarjotaan kalafile, parsaa, sipulia ja vähän kastiketta pääruokana. Ja tällä mennään. Siis mitä? Jopa itse osaisin nuo tehdä. Missä on kunnon kokit???
Vierailija kirjoitti:
Miksi Marin mies näyttää niin tutulta? Onko esim. joku muusikko? Tietääkö kukaan?
Miten mä sain käsityksen alussa et Marilla ei ole suomalainen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt löytyi tämän kauden inhokkisana: Mussemassa ;D (moussemassa) massa ylipäätään ällöttää kun sitä koko aika sanotaan ohjelmassa
Tosiaan. Siksi se niin pisti korvaan. [mus] olisi suositeltava ranskan ääntämys, jossa loppu-e on mykkä. Kyllä se tulee osata ääntää mus tai käyttäkööt sitten jotain toista sanaa.
Totta. Se on (jälkiruoka)vaahto ja miten vaahtoa Milla sai aikaan. Suklaamousse on kyllä tyypillinen mousse.Mousse on kyllä hauska sana suomen kielessä, olen kuullut ihmisten sanovan suomenkielisessä lauseessa mousse, muusse, musse ja musee 😃
Tämä oli ensimmäinen masterchef-kausi, jonka katsoin. Tykkäsin! Ihania persoonia kilpailijat ja kiinnostavia masterclasseja.
Paras masterclass oli se, jossa käsiteltiin sisäelimiä. Niitä ihmisten pitäisi käyttää enemmän, eikä pelkkää eläimen lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Siis kun finaalissa tarjotaan kalafile, parsaa, sipulia ja vähän kastiketta pääruokana. Ja tällä mennään. Siis mitä? Jopa itse osaisin nuo tehdä. Missä on kunnon kokit???
Olisin voittanut finaalissa lämpimällä voikkarilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt löytyi tämän kauden inhokkisana: Mussemassa ;D (moussemassa) massa ylipäätään ällöttää kun sitä koko aika sanotaan ohjelmassa
Tosiaan. Siksi se niin pisti korvaan. [mus] olisi suositeltava ranskan ääntämys, jossa loppu-e on mykkä. Kyllä se tulee osata ääntää mus tai käyttäkööt sitten jotain toista sanaa.
Totta. Se on (jälkiruoka)vaahto ja miten vaahtoa Milla sai aikaan. Suklaamousse on kyllä tyypillinen mousse.Mousse on kyllä hauska sana suomen kielessä, olen kuullut ihmisten sanovan suomenkielisessä lauseessa mousse, muusse, musse ja musee 😃
Tämä oli ensimmäinen masterchef-kausi, jonka katsoin. Tykkäsin! Ihania persoonia kilpailijat ja kiinnostavia masterclasseja.
Paras masterclass oli se, jossa käsiteltiin sisäelimiä. Niitä ihmisten pitäisi käyttää enemmän, eikä pelkkää eläimen lihasta.
Yäk. En.
Vierailija kirjoitti:
Olisin ollut ihan tyytyväinen kenen tahansa noiden kolmen voitosta. Mutta Marin menu oli kyllä tyylikkäin kokonaisuus. Jaristakin tykkäsin tosi paljon, mutta kieltämättä pääruokakokonaisuus oli aika raskas. itse olisin tehnyt jonkun tumman kastikkeen hirvelle.
Milla oli myös tasaisen varma koko kisan ajan, mutta tuo suklaamousse oli kyllä tarjoiltu vähän niinkuin kaurapuurolautaselta.
Mutta sitä vielä, että jos tätä nyt jotkut palstamiehet lukee, niin tuollainen Jari -tyyppi miehenä olisi näin keski-ikäiselle naisihmiselle ihan ihanne -miestyyppi. Eli ei tartte olla tukkaa, ei tartte olla timmi, mutta kun on sympaattinen, tasapainoisen oloinen ja vielä osaa ruokaakin laittaa ja vähän karhumainen olemus, niin kyllä minä tuommoisen miehen mielelläni parisuhteeseen huolisin , jos nyt sellaista kaipaisin. Ihan vaan tiedoksi kun täällä aina vingutaan että kilttimiehet ei kelpaa. Mielestäni tuo Jari on aika prototyppi sellaisesta tavallisesta perusmiehestä, jonka moni nainen kelpuuttaisi, mutta Jarikin näytti olevan onnellisessa parisuhteessa. onnittelut myös hänen valitulleen.
Kastiketta taidettiin kritisoida (? turhan raskaaksiko). Mikä kastike siis sopisi sekä hirvelle että hummerille, sehän oli surf 'n' turfia, samalle lautaselle koottu liha- ja (kala- tai) äyriäisannos, lihaa ja merenantimia.
Perinteisesti liha-hummeriannokselle sopisi sitruunainen valkosipulivoikastike cowboy butter (cowboy-voi): maukasta, sitruksista, täyteläistä ja yrttistä.
Muutama muu perinteinen liha-kala/äyriäispari.
o) Kuvepihville, katkaravuille ja siialle sitruunainen paistinpannukastike: eloisaa, hapanta, kirkasta ja kevyttä.
o) Naudan sisäfileelle (filet mignon) ja ravuille lämmin voista ja munakeltuaisista tehty bearninkastike: kermaista, selvän rakuunamaista ja voista.
o) Naudan ulkofileelle, kampasimpukoille ja katkaravuille (kermainen) valkosipulikastike: silkkistä, miedosti valkosipulista ja yltäkylläistä.
Mihin se hirvi sitten tässä parhaiten osuisi vai määrittäisikö äyriäisosio sopivimman kastikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa vähän hölmö finaali. Pudonneet päästettiin tyrimään finalistien annoksia kuten nyt millalle kävi. Joutui itse lopulta tekemään jälkkärin kun jälkkäri "spesialisti" tyri sen ja se vei aikaa niin ettei pääruokaa ehtinyt fiksata tarpeeksi saati kypsentään sen. Oma moraalinen voittaja oli milla. Teki parhaat annokset kokonaisuutena ohjelman aikana.
Kuka haluaa raakana syötävän raakapihvin edes alkuruoaksi. Ei varmasti kovinkaan moni. Oliko Millan tartar(i)pihvi hakatusta raavaanlihasta edes upeasti muotoiltu? Olisi voinut käyttää jauhettuakin lihaa, jos siten olisi säästynyt aikaa. Millä hän höysti sen, sisälsikö se raakaa keltuaista ja hienonnettua sipulia. Tuon tyyppistä ruokalajia ei suuresti saa alkaa muokata.
Kuka haluaa raakapihvin edes alkuruuaksi? Ihmeen paljon, omaan makuun ihan liiaksi, olen törmännyt viime aikoina tähän listoilla. Noussut jotenkin uudelleen muotiin, ja kun joku on trendissä, sitä on sitten vähän joka paikassa. Esimerkiksi Suomen kymmenen parhaan ravintolan joukkoon rankatun ravintolan yllätysmenussa. Siitä olisi voinut etukäteen esittää toiveitakin, mutta eipä tullut mieleen, että eteen tulee raakaa nautaa.
Jari oli kyllä niin jännittynyt et pelkäsin hänen saavan sydärin kun hikoili ja panikoi.Taisi Mari olla rauhallisin Millakin panikoi,mutta ihan syystä kun pieleen meni alku.