Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MITEN te saatte sosiaalituet riittämään, varsinkaan minimituet?

Vierailija
15.04.2023 |

Ihan oikeasti, kaikki kunnioitus teille, jotka pärjäätte.

Jouduin itse pitkälle sairauslomalle, jonka aikana määräaikainen työsuhde (5 vuotta) päättyi. Ja kun en ollut ihan kunnossa, niin en ehtinyt hankkimaan itselleni työpaikkaa.

Nyt olen ollut ansiosidonnaisella pari kuukautta, nettona 1700 euroa. Ja kyllä, iso ongelma on Helsingin käsittämättömän korkeat asuinkustannukset, jonka lisäksi olen sinkku eli mitään menoja ei voi jakaa, ja tuolla ansiosidonnaisen tasolla en saa tietysti mitään tukia.

Mutta ihan oikeasti, te jotta elätte tuollaisilla tuloilla tai pienemmillä, niin miten pärjäätte?

Joo, en tilaile Woltila, en käy ulkona syömässä, en ole edes käynyt hiustenleikkuussa kuukausiin, en käytä rahaa oikeastaan muuhun kuin asumiseen, puhelin/nettiliittymään, vakuutuksiin (kotivakuutus, liiton maksut), ruokaan (sekin mahdollisimman halvalla). Toivon, että vanhat vaatteet kestävät kun työhaastatteluissa silti pitää näyttää siistiltä.

Niin miten ihmeessä te muut pärjäätte? Itse olen ihan helisemässä kulujen kanssa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin piirtein saman verran jää käteen puolikkaasta eläkkeestä ja osa-aikatyön palkasta. Tiukkaahan tuo tekee, vaikka täällä maalla asumiskustannukset ei ole niin kovat kuin pääkaupunkiseudulla. Se mitä siitä säästyy niin menee sitten polttoaineeseen kun töihin 20 km eikä julkiset kulje. Kyllä tässä alkaa kaikki "turhat" kustannukset olla karsittuna. Tässä kuussa näyttäisi, että jää satanen säästöönkin.

Vierailija
2/18 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se elo sitä netissä roikkumista ja rahojen odotusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää jättää lääkkeet väliin. :(

Vierailija
4/18 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon sinulla menee asumiseen rahaa? Asutko vuokralla siis?

Meillä on kahden ihmisen tulot yhteensä tuon verran. Itse olen takuueläkkeen varassa ja mies työmarkkinatuen. Tähän saadaan asumistuki päälle. Vuokra on 660 euroa. Eihän näillä tuloilla meinaa pärjätäkään. Aika pulassa on, jos tulee suurempia hankintoja. Vuosien varrella olen oppinut kyttäämään alennuksia. Emme osta juuri mitään normaalihintaisena. Hiukset värjään ja leikkaan useimmiten itse. Vaatteissa suosin kirppiksiä, ja ruoka on halvinta mahdollista. Autoa ei ole todellakaan varaa pitää jne.

Vierailija
5/18 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon sinulla menee asumiseen rahaa? Asutko vuokralla siis?

Meillä on kahden ihmisen tulot yhteensä tuon verran. Itse olen takuueläkkeen varassa ja mies työmarkkinatuen. Tähän saadaan asumistuki päälle. Vuokra on 660 euroa. Eihän näillä tuloilla meinaa pärjätäkään. Aika pulassa on, jos tulee suurempia hankintoja. Vuosien varrella olen oppinut kyttäämään alennuksia. Emme osta juuri mitään normaalihintaisena. Hiukset värjään ja leikkaan useimmiten itse. Vaatteissa suosin kirppiksiä, ja ruoka on halvinta mahdollista. Autoa ei ole todellakaan varaa pitää jne.

Asun vuokralla enkä edes kehtaa kertoa miten paljon se on. Harkitsen toki muuttamista kauemmas, mutta nyt vielä kaikki työhaastattelut olleet Helsingin keskustassa/Keilasatamassa, joten voi vaikeuttaa työn hakemista/saamista lähteä kovin paljon kauemmas. Toki olen sillekin avoin, mutta silloin varmasti pitäisi saada työpaikka ennen muuttoa. Ei ole sukulaisia Helsingin ulkopuolella joiden luo voisin muuttaa säästääkseni asuinkuluissa.

Ja ei ole autoa.

Asumiskuluista säästäminen nyt on tietysti ensisijainen juttu, mutta kunnes onnistun sen hoitamaan, niin miten muuten säästää? Kun tosiaan en pakollisten laskujen jälkeen osta muuta kuin ruokaa. Siinä tietysti voisi vielä yrittää säästää. Tuntuisi vain väärältä mennä ruokajonoon kun ei ole lapsia ja kuitenkin jotenkin pärjään.

- ap

Vierailija
6/18 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisen kalleus ja pieni palkka on vaativa yhdistelmä.

Itse en maksa asumisesta mitään. Vuokralainen maksaa molempien asuntojen kulut, ovat velattomia.

Töissä käyn parina päivänä viikossa, enkä maksa veroja koska tulot pienet. Silti pärjään hyvin koska kallein kuluerä on poissa.

Vierailija
7/18 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota hiusten värjäämistä olen ihmetellyt. Mulla on kuukausitulot noin ap:n luokkaa, mutta ei tulisi mieleenkään käyttää vähiä rahojani hiusten värjäämiseen edes kotona ja pidän pitkänä, että näitä ei tartte edes leikata kuin kerran vuodessa. Silloin tosin menee noin 60 euroa, koska kyse on yleensä mallin muutoksesta.

Mä elän sillä, että muutin todella pitkälle työpaikasta (työmatkan yksi suunta on 140 km ja käytän vain julkisia eli junaa). Saan tosin tehdä työtä pääasiassa etänä, joten matkoihin menee kuukaudessa noin 250 euroa. Maksan kuukaudessa lähes 250 euroa alempaa vuokraa nykyisessä asunnossa ja lisäksi sain vapaa-aikaa enemmän. Toki jos on kuukausia, että en mene töihin toimistolle niin se tarkoittaa täysin tuon 250 euron säästöä. Näitä kuukausia on vuodessa esimerkiksi tämä pääsiäisen kuukausi, koska pidän samassa rytinässä kevät loman, kesälomalla en osta korttia (ajoitan kesäloman yleensä elo-syyskuun vaihteeseen, jolloin säästän kahden kuukauden korttirahat) ja joulukuussa en osta korttia eli neljä kuukautta vuodesta olen ostamatta tuon kortin ja säästän 1000 euroa. 

Alemmassa tuloluokassa pitää vain suunnitella ja suunnitella. Sitä se elämä on, että saa rahat riittämään. Olin työttömänä jonkun aikaa ja silloin piti vain laskea joka ikinen suupala, että saa rahat riittämään. Silloin tosin söin myös terveellisemmin kuin ikinä. Jääkaapissa oli aina porkkanoita, perunaa ja joku proteiini. Lisäksi söin ihan perus leipää ja leivoin paljon. Suihkussa käynnit suunnittelin, kuten myös pyykinpesun ja vaatteiden käytön. Minulla oli aina yksi vaatekerta sellainen, että sitä käytin vain työhaastatteluissa. 

Vierailija
8/18 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petteri-sedän mielestä on leikattava etuuksista. Saavat kuulemma liikaa. Miten tuota puoluetta voidaan väittää arvopohja puolueeksi, mutta persuja taas ei. Kokoomus haluaa köyhät kadulle ja pois kokonaan sosiaalietuudet. Haluavat köyhiä työllisiä jotka eivät tule edes omalla palkalla toimeen.

Vierailija
9/18 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehä 3 sisäpuolella käy julkisiin Helsingin sisäinen lippu. Ei tarvita autoa. Esimerkiksi Kaivokselassa ja Martinlaaksoss a ja Louhelassa asunnot ovat halvempia. Älä muuta maalle. Siellä tarvitaan auto ja työtä ei ole tahdo löytyä.

Vierailija
10/18 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota hiusten värjäämistä olen ihmetellyt. Mulla on kuukausitulot noin ap:n luokkaa, mutta ei tulisi mieleenkään käyttää vähiä rahojani hiusten värjäämiseen edes kotona ja pidän pitkänä, että näitä ei tartte edes leikata kuin kerran vuodessa. Silloin tosin menee noin 60 euroa, koska kyse on yleensä mallin muutoksesta.

Mä elän sillä, että muutin todella pitkälle työpaikasta (työmatkan yksi suunta on 140 km ja käytän vain julkisia eli junaa). Saan tosin tehdä työtä pääasiassa etänä, joten matkoihin menee kuukaudessa noin 250 euroa. Maksan kuukaudessa lähes 250 euroa alempaa vuokraa nykyisessä asunnossa ja lisäksi sain vapaa-aikaa enemmän. Toki jos on kuukausia, että en mene töihin toimistolle niin se tarkoittaa täysin tuon 250 euron säästöä. Näitä kuukausia on vuodessa esimerkiksi tämä pääsiäisen kuukausi, koska pidän samassa rytinässä kevät loman, kesälomalla en osta korttia (ajoitan kesäloman yleensä elo-syyskuun vaihteeseen, jolloin säästän kahden kuukauden korttirahat) ja joulukuussa en osta korttia eli neljä kuukautta vuodesta olen ostamatta tuon kortin ja säästän 1000 euroa. 

Alemmassa tuloluokassa pitää vain suunnitella ja suunnitella. Sitä se elämä on, että saa rahat riittämään. Olin työttömänä jonkun aikaa ja silloin piti vain laskea joka ikinen suupala, että saa rahat riittämään. Silloin tosin söin myös terveellisemmin kuin ikinä. Jääkaapissa oli aina porkkanoita, perunaa ja joku proteiini. Lisäksi söin ihan perus leipää ja leivoin paljon. Suihkussa käynnit suunnittelin, kuten myös pyykinpesun ja vaatteiden käytön. Minulla oli aina yksi vaatekerta sellainen, että sitä käytin vain työhaastatteluissa. 

No mun tulot on reilu 900e ja värjään hiuksia eihän se väri maksa kun 12e.

Vierailija
11/18 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanottuna, nyt kun kaikki (ruoka, sähkö, asuminen) on kallistunut, en pärjää oikein mitenkään. Kovasti toivon, ettei mikään laite hajoa, koska uutta/käytettyä ei ole varaa ostaa. Tällä hetkellä ruokarahat loppuu aina vähintään viikko ennen seuraavaa tiliä, joten huonosti menee. Joudun eri sairauksiini ostamaan myös käsikauppalääkkeitä, sen takia ruokaan ei enää jää kovin kummoista summaa. Kun on pitkään ollut köyhä, hankintoja kertyy, eikä yhtälö toimi mitenkään.

Kokkareilla ei ole mitään todellista käsitystä, miten pienillä tuloilla yksinasuva, pitkäaikaissairas työtön elää - ei ole mistä nipistää.

Vierailija
12/18 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vuosia myynyt omaisuuttani pakkotilanteissa. Eipähän jää sitten lähiomaisille ongelmia perinnön kanssa. Nuo lääkkeet ja terveydenhoito on meillä niin hyvin hoidettu, että niiden kanssa ei ole ongelmia ainakaan minulla. Enemmänkin ravinnon kanssa. Kaupunkikin tarjoaa kaikenlaista työttömälle. Elämänkaari lähestyy tosin jo muutenkin päätepistettä.

Vierailija
13/18 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ansiosidonnainen on enemmän mitä itsellä jäi käteen kokoaikaisesta fyysisesti raskaasta 40h/viikko työstä. Onneksi pääsin eroon, saa lepäillä työttömänä vähän aikaa. 1700€ netolla elelisi jo herroiksi eikä ole lähelläkään mitään minimitukia.

Vierailija
14/18 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne riitäkään, kaikki menee mikä tuleekin

Vierailija
15/18 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niillä tuilla ole tarkoituskaan nauttia elämästä vaan juuri ja juuri pysyä pihisten hengissä.

Vierailija
16/18 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukka on ruman näköinen luuhake, vääjäämätön ja itse poikkaisen sen noin kerran vuoteen lyhyemmäksi. Mut kampaaja on se turhin kuluerä. Kuljen niin paljon kuin mahdollista pyörällä tai kävellen, kuluu aika samalla. En ostakuukausilippua. Tosin ruokaa menee sitten enemmän mutta pysyn halvalla hyvässä kunnossa. Vaatteet käytän ns loppuun, alusvaatteiden reikäisyys ei haittaa eikä sukkien (töissä työvaatteet), yritän päästä aina eri aikaan kuin muut pukuhuoneeseen. Aina eväät töissä. Tätähän tää on.

Vierailija
17/18 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukka on ruman näköinen luuhake, vääjäämätön ja itse poikkaisen sen noin kerran vuoteen lyhyemmäksi. Mut kampaaja on se turhin kuluerä. Kuljen niin paljon kuin mahdollista pyörällä tai kävellen, kuluu aika samalla. En ostakuukausilippua. Tosin ruokaa menee sitten enemmän mutta pysyn halvalla hyvässä kunnossa. Vaatteet käytän ns loppuun, alusvaatteiden reikäisyys ei haittaa eikä sukkien (töissä työvaatteet), yritän päästä aina eri aikaan kuin muut pukuhuoneeseen. Aina eväät töissä. Tätähän tää on.

Oon siis osa-aikaisesti töissä.

Vierailija
18/18 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kova ansiosidonnainen tarkoittanee jotain 5000 euron bruttopalkkaa ennen työttömyyttä. Onhan se iso pudotus tuloissa. Jos et pian työllisty niin kannattaa varmasti muuttaa edullisempaan asuntoon.

Itse pärjäsin hyvin reilun 1300 euron nettoansiosidonnaisella, kun muutin pienempään asuntoon tietäen sen olevan väliaikaista. Tuntuu hassulta, että käteeni jäi vuokran jälkeen saman verran kuin työssäkäyvällä ystävällä, joka välttämättä halusi asua keskustassa.