Tabu murtui: Yli sata naista kertoi Ylelle synnytysvaurioistaan uutisoinnin jälkeen
Tabu murtui: Yli sata naista kertoi Ylelle synnytysvaurioistaan uutisoinnin jälkeen:
https://yle.fi/a/74-20211843?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Kommentit (362)
Jos minulla on vaurio jota en ole havainnut, niin en sanoisi sitä vaurioksi kyllä
Tarinan vanhalla rouvalla on peräsuolenlaskeuma, mikä on leikkauksella korjattavissa.
Itselläni leikattiin julkisella kun olin 32v, tästä aikaa vajaa 10v. Perustelin seuraavasti: ei ole mitään sellaista hintaa, mitä naisen pitäisi maksaa äitiydestä loppuikänsä. Sanoin myös selvittäneeni, että laskeumaa ei fysioterapia korjaa. Se riitti. Lapsiluvun toki piti olla täysi.
Synnytysvaurioita?
Joo o. Semmosta uhriutumista ja feministeine itkua taas, sekä muiden pelottelua kuinka synnytyksestä voi jäädä sitä ja tätä mitä sitten varmaan valjastetaan taas yhteiskunta korjaamaan vuodesta toiseen loputtomasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentti osoittaa kuinka erkaantunut olet todellisuudesta:
Se ei näy että gyne vain sanoo potilaalle että ihan normaalia kusta/paskoa housuun alatiesynnytyksen jälkeen
Taatusti ei sano yksikään gyne noin. Ärsyttää kun pelottelette täällä tulevia äitejä.
No kyllä muuten todellakin sanoo. Monet naiset ovat kertoneet, että kun ovat valittaneet pidätyskyvyttömyydestä synnytyksen jälkeen, niin heille on lääkärit ja hoitajat sanoneet että se on ihan normaalia ja kuuluu asiaan. Ja että muka korjautuu itsestään. No, ei ole monella korjautunut vaan vaivat jatkuvat vuosien jälkeenkin.
Ja kaikkein paras kuulemani kusetus on tämä, joka mainittiin tuossa ylen dokkarissakin: ennen synnytystä luvataan, että jos vaurioita tulee niin ne kyllä korjataan varmasti. Sitten kun niitä tulee, niin sulle sanotaan jälkitarkastukessa, että se on ihan
Jokaiselle annetaan ohjeet miten virtsanpidätysvaivoja pitää synnytyksen jälkeen korjata ihan niitä sisimmäisiä lihaksia jumppaamalla, mutta jos niitä vaivoja on ollut jo ennen synnytystä, niin sitten haistaan ihan normaalisti kuselle kuin aina ennenkin, mutta nyt vaan syytetään asiasta jotain gynekologia. Itsessähän ei koskaan ole mitään vikaa
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla on vaurio jota en ole havainnut, niin en sanoisi sitä vaurioksi kyllä
Sitten sinulla ei voi myöskään olla syöpää jos et näe sitä omin silmin ja jos ajattelet kaikkien oireiden olevan ihan normaalia elämää.
Sektio best
t: tyytyväinen mies
Et voi koskaan keskustella asiasta järkevästi ennakkoluuloisen miehen kanssa, joka tekeytyy naiseksi, joka ei ole itse kokenut näitä asioita. Absoluuttisuus, äärimmäiset esimerkit, kontrastin vaikutus. Ja muista, että riippumatta siitä, onko nainen synnyttänyt vai loukkaantunut, hän ei ota huomioon kaltaistasi henkilöä, joka kärsii enemmän kuin kuolemasta, mutta jolta puuttuu rohkeus lopettaa oma elämänsä.
Ihan hyvä, että näistäkin asioista keskustellaan, mutta kaikki menee Suomen mediassa aina jotenkin "yli"; kun jokin tietty aihe nostetaan esiin, asia saa ihan megalomaaniset mittasuhteet.
Ja sitten vielä ihmetellään, miksi naiset eivät halua synnyttää...
- nainen, 2 lasta
Tiedän heti, että tapaamani nainen on typerä, jos hän sanoo "ei minulla ollut raskaana ollessa vaivoja, joten turhaan valitetaan raskausvaivoista" tai "ei minulle tullut synnytyksestä vammoja, joten turhaan näistä valitetaan". Etenkin jos sama nainen ei esimerkiksi pääse kyykkyyn koska erkauma estää keskivartalon tuen, tai pissa tulee housuun aivastamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä, että näistäkin asioista keskustellaan, mutta kaikki menee Suomen mediassa aina jotenkin "yli"; kun jokin tietty aihe nostetaan esiin, asia saa ihan megalomaaniset mittasuhteet.
Ja sitten vielä ihmetellään, miksi naiset eivät halua synnyttää...
- nainen, 2 lasta
Ihan rehellisesti sanottuna, nämä oireet ja mitä olen terveydenhuollon puolesta saanut kokea asian suhteen menee huomattavasti enemmän yli kuin mitä media voisi ikinä mennä asiasta uutisoimalla. En toivo pahimmalle vihollisellenikaan. Se että naiset tietää olla synnyttämättä kunnes tämä ongelma järjestelmässä korjataan, on se toiseksi paras lopputulos. Paras se että ongelma korjattaisiin heti, mutta eihän se niin koskaan mene.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni noita vaurioita myös ylikorostetaan. Olen synnyttänyt useamman lapsen. Tietysti alussa menee aikaa toipumiseen, mutta ei minulle ainakaan mitään pysyviä vaurioita jäänyt. Ihan voin elää ja liikkua kuten ennenkin. Eikä tullut edes mitään suurempia raskausarpia. Mielestäni tämä on myös tabu. Ikinä ei saa sanoa, että kaikki meni hyvin ja kroppa palautui entiselleen.
Tämä. Alapeukuistakin näkee, että hyvää tulosta ei saa kertoa. Vaikka se on todennäköisempi lopputulos.
Ei mitään uutta auringon alla.
Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat,
kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia.
Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi koko elinaikasi
Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi,
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentti osoittaa kuinka erkaantunut olet todellisuudesta:
Se ei näy että gyne vain sanoo potilaalle että ihan normaalia kusta/paskoa housuun alatiesynnytyksen jälkeen
Taatusti ei sano yksikään gyne noin. Ärsyttää kun pelottelette täällä tulevia äitejä.
Mua taas ärsyttää se, että tulevatKAAN äidit eivät ehkä saa kunnollista hoitoa ongelmiinsa. En ole itse synnyttänyt, mutta mielestäni jokainen synnyttänyt nainen (tai transmies tai mitä näitä nyt on) ansaitsee hoitoa synnytysvaurioihinsa, sillä ilman synnyttäjiä ei olisi meitä muitakaan eikä heidän elämänsä tule kärsiä siitä, että he ovat tuoneet maailmaan uuden elämän.
Tilanne ei tule paranemaan, jos sitä vain hyssytellään, joten ole hyvä ja lopeta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Kyllä sen huomaa jos on joku vaurio.
Elämään tietysti kuuluu normaali kuluminen. Ei täältä selviä hautaan ilman, että matkan varrella on tullut yhtä jos toista vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni noita vaurioita myös ylikorostetaan. Olen synnyttänyt useamman lapsen. Tietysti alussa menee aikaa toipumiseen, mutta ei minulle ainakaan mitään pysyviä vaurioita jäänyt. Ihan voin elää ja liikkua kuten ennenkin. Eikä tullut edes mitään suurempia raskausarpia. Mielestäni tämä on myös tabu. Ikinä ei saa sanoa, että kaikki meni hyvin ja kroppa palautui entiselleen.
Tämä. Alapeukuistakin näkee, että hyvää tulosta ei saa kertoa. Vaikka se on todennäköisempi lopputulos.
Yhteiskunnan ongelmia ei korjata sillä että niitä peitellään yhdellä onnistuneella yksittäistapauksella. Se itseasiassa pahentaa tilannetta, kun synnytysvaurioituneita tulee vaan lisää. Kun riski epäonnistuneeseen lopputulokseen on kuitenkin huomattavan korkea, ja siinä tapauksessa hoidotta jääminen lähes 100% vakio.
Oman elämänsä tilastonikkari väittää 100% hoidosta menevän pieleen 🤔
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu. Jospa asia alkaisi kiinnostaa lääkäreitäkin.
Lähinnä kait kuitenkin kätilöitä. Hehän suurimman osan vaurioista ja traumoista saavat aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmaan suurimmalla osalla kaikki meneekin hyvin, mutta kovin vähän on puhuttu siitä kun kaikki ei mene hyvin. Itselläni on vieläkin kaikki kehon liikkuvat osat yliliikkuvia eli kärsin edelleen raskausajan kivuista. Viimeisimmästä synnytyksestä on 9 vuotta, mutta tämä ei siis johdu siitä, että kätilö olisi tehnyt virheen vaan siitä, että minulla on yliliikkuvat nivelet ja ne paikat mitkä minulla ei ollut mitenkään ylikorostuneen yliliikkuvat ennen synnytyksiä, ovat jääneet superyliliikkuviksi synnytysten jälkeen.
Pissaa tulee tahtomatta housuun, kaverilla sama. Ei voi mitään sanoo lääkärit. Ei tämä nyt mukavaakaan ole mutta kaikkeenhan sitä ihminen tietty tottuu.....
Kyllä minulla sektion saaminen oli ihan vaan ilmoitus asia. Sanoin, että alatietse en synnytä ja sain suunnitellun sektion. Lisäksi ilmoitin, että imetys jos ei ala sujumaan niin annan korviketta ja korviketta vauva saikin alusta lähtien. Yksi kätilö meinasi tuputtaa tuota imettämistä, mutta sanoin vaan että en imetä, enkä halua kuunnella tuputtamista.
Äitiys on muutakin kuin synnytys ja imettäminen.