Yksin asuvat: tulisitko/tuletko hyvin toimeen ilman astianpesukonetta?
Kommentit (497)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täyttö ja tyhjennys vie enemmän aikaa kuin pesu. Yhden ihmisen talous. Olen laskenut tämän joten älkää marisko.
..ja vettä kuluu. Hyvin vanhoissa asunnoissa on enää tupla altaat, joo, pesuvati sitten käyttöön 😂
Mitä muiden tekemiset sulle kuuluu?
Pelkäätkö että vesi loppuu kesken, vaikkapa lämpöpattereista !!!!!
Kyllä se vesipula voi yllättää ja näkyy kohta kohonneina vesimaksuina. Paikoitellen ihmiset maksavat asuinpaikasta riippuen, aika hyvin käyttämästään vedestä. Kyllä siitä maailmanlaajuisesta vesivarannon vähenemisestä on tarpeeksi puhuttu vai onko ihan uutta tietoa, siltä vaikuttaa kommentointisi perusteella????
Nää tiskijutut on makumieltymyksia. Jokainen käyttäköön aikansa siten kun huvittaa. Olen myös tiskannut mökillä ulkona ja se oli ihan ok. Kiva kylläkin tulla kotiin kun sai laittaa likaiset astiat koneeseen.
Keittiössä on paikka tiskikoneelle, mutta päätin jättää hankkimatta turhat laitteet. Tiskaan käsin, koska se on nopein ja edullisin vaihtoehto.
Olen asunut vuokralla elämäni aikana noin 15 vuotta. Nykyinen asuunto on nyt kuudes kämppä, mistä löytyy astianpesukoneelle valmis paikka keittiön työtason alla. Kun avaat alakaapin oven, huomaat että seinässä on vesiliitännät konetta varten. Sinun tarvitsee vain ruuvata alakaapin ovi irti, poistaa hyllyt ja poistaa sokkeli.(kaapin pohjalevy + etulevy). Nämä osat voi viedä säilytykseen häkkivarastoon. Pois muuttaessa otat tiskikoneen mukaasi. Alakaapin puuttuvat palaset haetaan kellarista ja pistetään takaisin paikoilleen. Kätevää.
Jos tiskikonetta ei tarvita, sinulla on käytössäsi täysleveä (60 cm leveä) alakaappi, mihin mahtuu todella paljon tavaraa.
Meitä on kaksi, mutta astiat pestään käsin. Meille mahtuu vain yksi pesukone, ja valitsemme pyykkikoneen. Astiat on helppo ja nopea pestä käsin, pyykkejä ei.
Asun aiemmin yksin vuokralla pari vuotta. Asunto oli invamitoitettu. Noin 60 neliötä tilaa. Makuuhuone, olohuone, erilliskeittiö. Jäätävän iso kylpyhuone, jossa paikat pesukoneelle ja kuivausrummulle. Keittiö oli myös epätavallisen iso
Normaalit kodinkoneet. Täysikokoinen astianpesukone, täysikokoinen sähköhella ja täysikokoinen jääkaappi. En tarvinnut tiskikonetta. Tiskasin käsin ja nautin siitä, että keittiö oli pirun hyvä. Suuret työtasot ja kaikki esteetöntä. Talon rakennusvuosi 1995. Tämä asunto ei ollut kelvannut muille hakijoille, koska taikasanat "esteettömyys" ja "invamitoitus" olivat säikäyttäneet monta miespuolista hakijaa. Ikään kuin se inva-asunto jotenkin tekisi terveestä miehestä invalidin. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Minulla on astianpesukone, mutta en käytä sitä. Kätevää heti huuhtaista se yksi kuppi tai lautanen, mikä sinkulla likaantuu.
Jos ei osaa tai halua laittaa ruokia itselleen, niin konetta ei varmaan tarvitse. Ei sitä tarvitse silloin kahdellekaan hengelle. Jos taas haluaa laittaa itse ruokansa, niin astianpesukone on kyllä välttämätön, ainakin minulle.
Minusta on väärin, että yksinasuvia ei pidetä edes kunnon keittiön arvoisina, eli että yksiöissä on vain jotkut keittokomerot. Kaksioissa sen sijaan on yleensä kunnon keittiöt/tilat kaikille laitteille, vaikka monet pariskunnatkin syövät vain jotain nouto-(roska)ruokia eikä itse tehtyä kotiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tulisi toimeen ilman tiskaria. Laitan itse ruuat ja tulee myös leivottua. Näistä syntyy paljon tiskiä.
Leipomiseen riittää yksi kulho, ruoanlaittoon kattila, paistinpannu ja vuoka.
Selvästikään et tiedä mitään ruoanlaitosta tai leipomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Oli astianpesukone kun lapset oli pieniä, käytin vain 2 kertaa, testipesu toimiiko uusi astianpesukone ja yhden kerran sen jälkeen. Käsin tiskaa nopeammin ja vettäkään ei ihmeemmin kulu kun pesee astiat vesihana pienellä, eikä täysillä auki.
Niin, ja astiat jää likaisiksi.
Pärjäilin yksin asuessa. Mutta kun ostin oman pienen yksiön, niin keittiörempan yhteydessä asensin sinne pienen astianpesukoneen. Eli ns. pöytämallin. Tuli vähän epätavalliseen paikkaan seinäkaappien sekaan, mutta ei ollut muuta järkevää paikkaa ilman että olisi vienyt vähätkin työtasot keittiöstä.
Kyllähän se mukava oli. Ja riitti ihan hyvin mun tiskeille toi ns. puolikas kone.
Muutamalla satkulla noita saa, ja moneen asuntoon ne mahtuu ainakin pöytätasolle jos ei muualle. Ja kytkentä ei oo mitään rakettitiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on kolme taloudessa, käsin tiskataan. Ei yksinkertaisesti usein ole aikaa jäädä tiskikonetta vahtimaan samalle tontille moniksi tunniksi. Tiskaamiseen menee noinviisi minuuttia iltaisin, joten ei ole paha rasti. Vettä toki enemmän menee, mutta ei meillä pestä juoksevan veden alla ja huuhdellessa vesihana ei ole kuinehkä puolillaan auki.
Yäks, astiat jää likaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen miten moni pitää tiskaamisesta. Itselle se on kaikista rasittavin kotityö, vaikka olisi vain yksi lautanen pestävänä.
Jos asuu yksin ja on vain yksi lautanen pestävänä, niin sen voi nuolla puhtaaksi tai huuhtoa kuumalla vedellä. Niin minä toimin.
Ja jos taloudessa on koira, niin sen voi antaa nuolla lautasen - puhdasta tulee! Niin minä toimisin. :D :D :D
Haet pöytämallin kaupasta. Ja nakkaat sen tasolle. Ei oo kovin iso juttu. Jos vuokra kämppä niin kysy lupa/ mitään läpivientejä toki et saa alkaa tekemään. Mutta on siinä mahdollisuus, että saat laittaa nekin jos jätät koneen vuokranantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Täyttö ja tyhjennys vie enemmän aikaa kuin pesu. Yhden ihmisen talous. Olen laskenut tämän joten älkää marisko.
Totta, mitä huolimattomammin tiskaa, sitä vähemmän aikaa siihen kuluu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..ja vettä kuluu. Hyvin vanhoissa asunnoissa on enää tupla altaat, joo, pesuvati sitten käyttöön 😂
Miksi tämä on sinulle ongelma?!
Taidat viettää aika köyhää elämää?
Joo, tiskikone on mutta köyhyys taitaa olla enemmänkin henkistä.
Heseen muuttaneet savolaiset/pohojaläaaaaset :D hakee statussymboleita peittääkseen insestiperäkylä taustansa :D
Mihin helvetin Heseen?
Jos asuisin yksin, tulisin kunhan keittiössä on tiskikaappi. En halua keittiön tasoille mitään, varsinkaan sellaista kuivaustelinettä.
Eron jälkeen, muutettuani omilleni, siellä ei ollut konetta, joten tiskikoneeseen tottuneena ostin testivoittajan. Periaatteessa en viitsinyt pestä vajaita koneellisia, niin muutamassa kuukaudessa tiskarin käyttö jäi, ja olen tiskannut käsin. Eli en käytä konetta kuin aniharvoi, joidenkin illanistujaisten jälkeen.
Ei oo koskaan ollu tiskikonetta ja en pärjää hyvin eli en pidä tiskaamisesta käsin.
Asun kaksin, enkä ole ikinä tarvinnut apk:tta mihinkään. Yhdessä kämpässä sellainen oli ja käytin sitä kaksi kertaa viiden vuoden asumisen aikana.
Nopeammin tiskaa käsin yhden/kahden hengen tiskit kuin puljaa niitä eestaas koneeseen ja pois.
Ihmettelen, kun uusissa vuokra-yksiöissä on vakiovarusteena astianpesukone vaikka talossa ei ole pesutupaa. Hinta astianpesukoneella ja pyykinpesukoneella on aika samat. Astianpesukoneen puutetta tuskin huomaan, mutta pyykinpesu on vaivalloisempaa ilman konetta ja taloyhtiön pyykkitupaa. Jos pyykkikonetta ei ole varaa ostaa itse, niin sosiaalitoimisto tulee apuun ja kustantaa koneen. Ei olisi yksinkertaisempaa varustaa asunto pyykkikoneella eikä astianpesukoneella?