Yksin asuvat: tulisitko/tuletko hyvin toimeen ilman astianpesukonetta?
Kommentit (497)
Jos on siisti ahkera ihminen niin pärjää ilman mitään koneita. Pesee tiskit käsin, imuroinnin sijaan lakaisee lattiat ja tamppaa matot, vie pyykit talon pesutuvalle. Säästäisi siinä sähköä
Minä en ole se siisti ahkera. Tiskit kasaantui ilman konetta. En jaksa siivota ilman tehokasta imuria. Lakanat ja pyyhkeet pesen tuvalla ja siinä samalla koneellisen vaatteita. Mutta jos on sukat loppu ja pitää aamuksi saada niin pesutuvalle ei enää edes pääse ja sinne pitää muutenkin varata aika ajoissa. Oma pyykki kone on must
Kun on kerran tiskikoneen hankkinut niin ilman ei pärjäis enää. Syön usein ja kokkaan ja tiskiä tulee päivässä tiskipöytä täyteen. Joka päivä pyöritän koneen.
Olisi kiva tiskikone, teen melkein kaikki ruoat alusta itse ja vieraitakin käy. Mutta ei ole tilaa keittiössä, ja voi olla etten saisi hankintaa aikaiseksi vaikka olisikin. Olen tottunut tiskaamaan käsin eikä vuokra-asuntoon huvita tehdä kuin välttämättömiä hankintoja
Hyvin tulen toimeen. Mikä sen tylsempää kuin astianpesukoneen täyttö ja tyhjennys.
Siis asun kahden hengen taloudessa, olen työssäkäyvä ja kokkaan ja leivon paljon. Tiskikone on mutta ei sitä tule käytettyä koska ne pari hasssua lautasta ja kuppia tule pestyä ihan käsinkin. Sitten kun olen vain oppinut tiskaamaan ne padat ja pannut saman tien. Se tiskikone on aika iso ja sen täyttymiseen menisi varmaan viikko ja sieltä ei sitten olisi kiva seuraavana päivänä kaivaa niitä edelliseltä päivältä jääneitä likaisia kuivahtaneita pannuja ja patoja esiin, että ai niin joo... missäs se mun kattila on? Ai niin kaikki kattilathan on tiskikoneessa enhän mä voi tehdä ruokaa kun kaikki välineet on likaisena tiskikoneessa. Toinen on että pidin erittäin tylsänä puuhana tyhjentää sitä tiskikonetta. On kai joku AD/HD. Joten itse pidän mukavampana vain tiskata esim. ruuanlaitossa käyttämäni kipot ja kulhot heti samantien, jopa siinä ruuanlaiton ohessa samalla vaivalla.
Kauheaa sanoa, mutta mulle tiskaaminen on "me-time". Saa olla aivan rauhassa. Kukaan ei tule taatusti häiritsemään kun pelkää että joutuu auttamaan. Saa kuunnella podcasteja tai äänikirjoja tai miettiä omia asioitaan.
Vierailija kirjoitti:
En. Mulla on paha käsiekseema. Keittiö on pieni syvennys, mutta kyllä sinne apk mahtuu.
Itse käytän aina tiskihanskoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, kun uusissa vuokra-yksiöissä on vakiovarusteena astianpesukone vaikka talossa ei ole pesutupaa. Hinta astianpesukoneella ja pyykinpesukoneella on aika samat. Astianpesukoneen puutetta tuskin huomaan, mutta pyykinpesu on vaivalloisempaa ilman konetta ja taloyhtiön pyykkitupaa. Jos pyykkikonetta ei ole varaa ostaa itse, niin sosiaalitoimisto tulee apuun ja kustantaa koneen. Ei olisi yksinkertaisempaa varustaa asunto pyykkikoneella eikä astianpesukoneella?
Tämä onkin aika suomalainen piirre, että keittiössä on liesi ja jääkaappi sekä nykyään usein myös astianpesukone. Mitä olen ulkomailla, ihan Euroopassa asunut, niin kaikki nuo piti hankkia itse (ellei sattunut olemaan muutenkin kalustettu asunto; sitten siellä oli myös huonekalut sun muut) - ihan niin kuin se pyykinpesukonekin.
Saksassa on tyypillistä, että vuokra-asuntoihin pitää hommata koko keittiö itse tai ostaa se edelliseltä vuokralaiselta. Joskus harvemmin asukas vie keittiön mukanaan pois muuttaessaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulisin, mutta nykyaikainen tiskikone kuluttaa murto-osan siitä vesimäärästä, mitä käsintiskatessa menisi samaan hommaan, ja mieluummin käytän sen ajan johonkin muuhun. En minä pyykkejäkään alkaisi käsin pesemään vapaaehtoisesti.
Mihin muuhun käytät sen 5 minuuttia, joka menee tiskienpesuun?
On kyllä huvittavaa miten jotkut onnistuvat tekemään käsin tiskaamisesta ja luultavasti myös vuoteen petaamisesta ja roskien viemisestä ilmeisen vaikeita ja suurta harkintaa vaativia töitä. Jos syö ja laittaa kotona ruokaa, niin se tiskaaminen menee luontevasti samassa putkessa. Yleensä ne eniten käytetyt lautaset, lasit ja kupit kannattaa säilyttää riittävän isossa kuivauskaapissa. Minulla on tavallisesti vähintään 6 kappaleen sarjoja esimerkiksi kahvi- ja teekuppeja sekä isompia ja pienempiä lautasia. Lisäksi kuivauskaappiin kannattaa varata sopivasti tyhjää tilaa kattiloiden ja paistanpannujen kuivaamista varten.
En tulisi toimeen. Etenkään kun siihen on jo tottunut. Asuin pari vuotta asunnossa ilman astianpesukonetta ja kyllähän se oli kurjaa ja tuntui lähinnä asialta, jonka oli pakko olla väliaikaisratkaisu, kuten se olikin.
Yksin asuessa kyllä. Asuin hetken arkipäivät yksin toisella paikkakunnalla töissä ja viikonloput kotona miehen kanssa. Jännä miten yksin en käyttänyt tiskikonetta kertaakaan vaikka sellainen oli. Ei myöskään koskaan tarvinnut siivota isommin, kun siistin aina omat jälkeni. Miehen kanssa asuntomme oli ajoittain kunnon kaatopaikka ja sotkua loputtomasti. Enkä kyllä voi tästä yksin miestä syyttää, jotenkin vaan kun kaksi laiskaa löytää toisensa niin se sotkun määrä viisinkertaistuu (ja nyt kun on lapsia niin kymmenkertaistuu).
Eikö se olisi uusi avuttomuutta,? ja sitä paitsi ei , joka kunnassa tai kaupungissa ei ole tiskikonetta , asennettu ei ainakaan täällä asuin kunnassani
tiskikonetta Ei ole asennettu yksilöihin paitsi kansioihin ja vain uusiin vuokra rivitalojen kaksoihin on eikä siis hankittu valmiiksi. Joten kyllä sitä piti tiskata käsin ja pitää tiskata käsin myös ,ja myös isoimmissa vuokrarivitalossa , on täytynyt hankkia itse tiskikone.
Eli on täytynyt tiskata käsin ja useimman perheen jäsenen kesken , tiskata käsin .
Että sama juttu , on joka asumis muodossa. Kyllä osaan lukea , kysyttiin yksin asuvilta.
Mutta ei tässä mainittu, ettei Naimissa oleva saa vastata kun ei minun yksin oloa kesti 14- vuotta , kunnes menin Naimisiin lokakuussa 2024.
Ja miehelleni yli 30 - vuotta yksin oloa , vuoteen 2024 saakka piti huolehtia kaikki asiat itse myös tiskata.
Laittaa ruokaa Hän huolehti myös Äidistään kuolemaansa saakka.
Myös isästään . Mitä jos pitäisi kantaa vesi , laittaa tuli sisälle kannetuilla koivunhaloilla , puuhellalla lämmittää vesi ja lontrata , tiskivesi taas myös kylmällä vedellä sopivaksi. Ettei polttavalla kuumalla vedellä polta käsiään niin , kylmällä vedellä se tiskivesi , ja sitten joku tiskiaine onnistuisiko tämä nykynuorisolla?
Ei kun kysytään , että pärjäisikö yksin oleva , ilman tiskikonetta?
Se olisi ,sitten vaikeaa laiskuuttakin jos pitäisi kantaa puut ja vesi .
Voi teitä .
No , oli asumismuoto mikä tahansa, oli vuokra rivitalo osake talo , kerrostalo tai omakotitalo, jos ei ole tiskikonetta on silloin tiskattava käsin ei se ole niin vaikeaa nykyään kun tulee juokseva vesi on vesi hana siis ..
Ja puhdasta vettä ja on viemäröinti ei tarvitse likavesiä käydä nakkamsas tunkiolle. Kyllä nykyään saisi olla kiitollisia ettei tarvitse tehdä näitä vesien kantoa.
Vaan kun on totuttu niin helpolle , sehän on kun kaikki pitäisi saada, kun nappia painamalla.
En tulisi toimeen ilman astianpesukonetta. Mulla meni ennen pari-kolmekin tuntia kun tiskasin käsin. En jaksa sitä nysväämistä. Astianpesukone on aivan ihana asia.
Pärjään hyvin, vaikka asunnossa ei olisi tiskikonetta.
Loma-asunnolla pärjään helposti 5 kuukautta putkeen ilman sisävessaa, vesijohtovettä, viemäriä tai kylpyhuonetta. Juomavesi tulee omasta kaivosta. Peseytyminen tapahtuu saunassa. Vesi kannetaan kaivosta ja lämmitetään saunan padassa. Astiat tiskataan keittiössä ja likavedet kaadetaan keittiön lavuaariin, mistä menee putki likakaivoon. Kusella ja paskalla käyn ulkovessassa. Paikallinen 'paskakuski' käy säännöllisesti tyhjentämässä likakaivon.
Suurimman osan yksinasumisajasta mulla ei ollut tiskikonetta (asunnot oli vanhoissa taloissa ja/tai keittiöt minikokoisia) mut nyt en oikein enää pärjäisi ilman. Onneksi tollanen pieni kone mahtuu, kun se hajosi niin oli pakko saada heti uusi. Vihaan käsin tiskaamista yli kaiken enkä varmaan laittaisi koskaan ruokaa ilman sitä (ennen en laittanutkaan ja ne astiat oli silti aivan tuskallista saada tiskattua edes joskus).
Mihin tarvitset desinfioituja astioita tai hammasharjoja? Sinulla taitaa olla jonkinlainen fobia.