Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksin asuvat: tulisitko/tuletko hyvin toimeen ilman astianpesukonetta?

Vierailija
26.02.2026 |

Katselen uutta asuntoa, ja aika moneen pienen asunnon "keittiöön" ei mahdu astianpesukone.

Kommentit (497)

Vierailija
461/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täyttö ja tyhjennys vie enemmän aikaa kuin pesu. Yhden ihmisen talous. Olen laskenut tämän joten älkää marisko.

Totta, mitä huolimattomammin tiskaa, sitä vähemmän aikaa siihen kuluu :)

Ihan kunnolla saa pestyä astiat samassa ajassa, mikä kuluu koneen täyttämiseen ja tyhjentämiseen. Lisäksi likaisten ja märkien (jos joutuu huuhtelemaan ennen koneeseen laittoa) latominen apk:een on hitokseen ällöttävää touhua. 

Vierailija
462/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, kun uusissa vuokra-yksiöissä on vakiovarusteena astianpesukone vaikka talossa ei ole pesutupaa. Hinta astianpesukoneella ja pyykinpesukoneella on aika samat. Astianpesukoneen puutetta tuskin huomaan, mutta pyykinpesu on vaivalloisempaa ilman konetta ja taloyhtiön pyykkitupaa. Jos pyykkikonetta ei ole varaa ostaa itse, niin sosiaalitoimisto tulee apuun ja kustantaa koneen. Ei olisi yksinkertaisempaa varustaa asunto pyykkikoneella eikä astianpesukoneella?

Tämä onkin aika suomalainen piirre, että keittiössä on liesi ja jääkaappi sekä nykyään usein myös astianpesukone. Mitä olen ulkomailla, ihan Euroopassa asunut, niin kaikki nuo piti hankkia itse (ellei sattunut olemaan muutenkin kalustettu asunto; sitten siellä oli myös huonekalut sun muut) - ihan niin kuin se pyykinpesukonekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on vaikea tajuta, miten kenelläkään voi olla hitaampaa laittaa astiat koneeseen kuin tiskata ne käsin, jos siis puhutaan samasta astiamäärästä, esim. kolmen lautasen laittaminen koneeseen vs kolmen lautasen tiskaaminen käsin.

Vierailija
464/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä omistanut astianpesukonetta ja hyvin olen pärjännyt.

Vierailija
465/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen miten moni pitää tiskaamisesta. Itselle se on kaikista rasittavin kotityö, vaikka olisi vain yksi lautanen pestävänä. 

Jos asuu yksin ja on vain yksi lautanen pestävänä, niin sen voi nuolla puhtaaksi tai huuhtoa kuumalla vedellä. Niin minä toimin.

Ja jos taloudessa on koira, niin sen voi antaa nuolla lautasen - puhdasta tulee! Niin minä toimisin. :D :D :D

Koiran kuolaa ei saa astiasta irti kuin taikasienellä.

Vierailija
466/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sinkkutalouteni astianpesukone.

Vierailija
467/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina pessyt käsin vaikka ois ollu konekin,asuimpa yksin tai en.  Se on rentouttavaa, kahdesti päivässä tiskaan, joskus kerran, riippuu ruoasta ja astiamäärästä.  Nyt asun yksin ja pesin just astiat kun söin ensin. Kotona ei astianpesu konetta ollu, eikä pyykkikonettakaan kun olin lapsi, nykyinen mökki on kaivosta vesi ja tontilta polttopuut, ulkona on huussi, sähkö laitettiin pari vuotta sitten.. Pulsaattorikone on mökillä, sitä tulee käytettyä, järvi tuulessa kuivuu äkkiä pyykit ja tulee ihana tuoksu.. Siellä olen keväästä syksyyn, metsän keskellä, järven rannalla pohjoisessa. 

Vierailija
468/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kestää käsin pestä ja samoin voi pestä pyykit kesällä pihasaunallakin jos ei mitään suuria määriä niitä ole.

isommat tietty astiakoneeseen ja samoin pyykit,asenne ratkaisee ja oma terveys mitä voi tehdä.

Vierailija
469/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hauska, kun moni sanoo, ettei kaipaa astianpesukonetta, kun ei sellaista lapsuudenkodissakaan ollut. No ei ollut mun lapsuudenkodissani myöskään esim. tietokonetta, mutta en silti sanoisi, että ihan hyvin pärjään ilman, kun silloinkin pärjäsin.

Vierailija
470/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astianpesukone on tärkeä kodinkone. En osais olla ilman. Astiat miltei desinfioituvat konepesussa, kuuma höyry nousee kun koneen avaa tunnin ohjelman jälkeen. Pesen hammasmukit ja jopa harjat aika ajoin koneessa.Ja olen ikäihminen. 

Vierailija
471/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisin toimeen ilman astianpesukonetta. Olen asunut vuosia ilman juurikin aloittajan kertomasta syystä, että ei mahdu keittiöön.

Vierailija
472/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on vaikea tajuta, miten kenelläkään voi olla hitaampaa laittaa astiat koneeseen kuin tiskata ne käsin, jos siis puhutaan samasta astiamäärästä, esim. kolmen lautasen laittaminen koneeseen vs kolmen lautasen tiskaaminen käsin.

Ja miten voi olla kauhean ällöttävää laittaa astiat koneeseen, mutta ei yhtään ällöttävää laittaa niitä tiskialtaaseen ja uittaa käsiään pesuainevedessä ruoantähteiden seassa?

Vierailija
473/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena reilu 5 vuotta ilman astianpesukonetta, ja tykkäsin kovastikin alkuinnostuksessa tiskaamisesta enkä halunnut tiskikonetta! Sitten vaan pikkuhiljaa kyllästyin siihen ruljanssiin, ja hankin koneen. Päivääkään en ole katunut. Joskus ollut kone rikki ja joutunut olee pari viikkoa ilman konetta. Meneehän se väliaikaisesti, mutta pian alkaa jo kypsyttää. Kyllä kone mukavoittaa elämääni huomattavasti!

Vierailija
474/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astianpesukone on tärkeä kodinkone. En osais olla ilman. Astiat miltei desinfioituvat konepesussa, kuuma höyry nousee kun koneen avaa tunnin ohjelman jälkeen. Pesen hammasmukit ja jopa harjat aika ajoin koneessa.Ja olen ikäihminen. 

Minä kans hammasmukit ja tiskiharjat, jos olen joutunut pannua pesemään käsin, kaikki mitä voi laittaa. Tiskirätinkin pistän peseytymään koneessa. 

Vierailija
475/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisin, mutta nykyaikainen tiskikone kuluttaa murto-osan siitä vesimäärästä, mitä käsintiskatessa menisi samaan hommaan, ja mieluummin käytän sen ajan johonkin muuhun. En minä pyykkejäkään alkaisi käsin pesemään vapaaehtoisesti.

Vierailija
476/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin hetken pikkuyksiössä, jossa astianpesukone. Eipä tuota tullut juuri käytettyä, tosi vähän kertyi tiskattavaa per päivä, kun päivällä söin runsaan työpaikkalounaan eikä aamuksi ja illaksi mitään isoja kokkailuja tarvinnut tehdä.

Vierailija
477/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin pärjään ilman. Tiskaaminen on ihan mukavaa. 

Selvä. Muistan tuon seuraavan kerran kun täällä valitetaan siitä ettei mies tee kotitöitä. 

Tässä kysyttiin asiaa yksin asuvilta. Astianpesukoneessa on vesivahingon vaara.

Ulkomaillahan pesukonekin on usein keittiössä. Brysselissä asuessani vuokrayksiöni kylpyhioneessa oli kokolattiamatto.

Vierailija
478/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulisin, mutta nykyaikainen tiskikone kuluttaa murto-osan siitä vesimäärästä, mitä käsintiskatessa menisi samaan hommaan, ja mieluummin käytän sen ajan johonkin muuhun. En minä pyykkejäkään alkaisi käsin pesemään vapaaehtoisesti.

Mihin muuhun käytät sen 5 minuuttia, joka menee tiskienpesuun?

Vierailija
479/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii autiomaan kun voi mennä bussilla 

Vierailija
480/497 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten voi olla kauhean ällöttävää laittaa astiat koneeseen, mutta ei yhtään ällöttävää laittaa niitä tiskialtaaseen ja uittaa käsiään pesuainevedessä ruoantähteiden seassa?

Kolmen lautasen tiskaaminen käsin kestää 30 sekuntia.