Yksin asuvat: tulisitko/tuletko hyvin toimeen ilman astianpesukonetta?
Katselen uutta asuntoa, ja aika moneen pienen asunnon "keittiöön" ei mahdu astianpesukone.
Kommentit (313)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koskaan ollut astianpesukonetta ja hyvin olen ilman pärjännyt. Ei sitä tiskiä niin paljoa tule etteikö sitä itse viitsisi pestä. Paikka sille on kyllä ollut lähes jokaisessa asunnossa missä olen asunut. Se onkin sitten ollut koiran juoma- ja ruokakupille hyvä paikka kun on koira ollut.
Tarpeeton ollut aina. Premium Mersu ollut käytössä lähes päivittäin. Ym. laitteet.
Minulla on koko elämäni ollut kaksi astianpesukonetta, oikea ja vasen, niillä tulen hyvin toimeen.
Asuin hetki aikaa ilman astianpesukonetta ja silloin päätin, että ei enää ikinä ilman konetta. Vihaan tiskausta
Mikä oletus se on, että sinkulla ei tule tiskiä ja asuu pienessä luukussa? Kyllä mä laitan ruokaa, minulla käy vieraita ja jouluisin koko suku on minun luona eli yli 10 hlöä yleensä, koska minulla on suurin talo.
Ja joo, astianpesukoneita on kaksi ja pyykinpesukoneita kolme :) Näin on hyvä.
Mä inhoan paljon enemmän sitä tiskikoneen täyttöä ja tyhjennystä kuin tiskausta. Töissä on oppinut tiskaamaan astiansa samantien pois, niin onnistuu ihan yhtä hyvin kotonakin. Astiat pidetään minimissä, eli normitilanteessa 1-2 saman tarkoituksen astiaa vain, jottei niitä vahingossakaan ala kertyä tiskialtaaseen. Vieraille voi nostaa ylähyllyltä erikseen astiat sitten. Leipomiskulhot on myös ihan nopsa lämpimällä vedellä ja tiskiaineella hujauttaa puhtaaksi, kun sen tekee tuoreeltaan, ettei ole ehtinyt tarttua jämät kiinni.
Minä tiskaan käsin ja joka toinen päivä. Neljä lautasta, neljä ruokalusikkaa, pari haarukkaa ja kolme veistä. Juuri muuta ei tule. Eivät häiritse siinä tiskialtaassa, kun ovat siististi päällekkäin ja puolipuhtaita. Joka toinen päivä riittää tiskaamiseen yksineläjälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tulisi toimeen ilman tiskaria. Laitan itse ruuat ja tulee myös leivottua. Näistä syntyy paljon tiskiä.
Leipomiseen riittää yksi kulho, ruoanlaittoon kattila, paistinpannu ja vuoka.
Eli et leivo ja kokkaa mitään kovin ihmeellistä.
Kun muutin nykyiseen asuntooni nelisen vuotta sitten, keittiön vakiovarustukseen kuuluivat kiertoilmauuni ja astianpesukone. Vuoden 2016 mallia oleva uuni on ollut aktiivisessa käytössä, mutta tiskikonetta olen käyttänyt vain hyvin satunnaisesti mikäli on vaikuttanut siltä että esimerkiksi jotkut ruuan säilytysastiat, juomalasit, kahvi- ja teemukit tai hammasmukit olisivat vailla tavallista tehokkaampaa pesua.
Yhden hengen taloudessa laitan ruuan, syön ja tiskaan astiat yhteen putkeen, sillä haluan pitää keittiön pinnat puhtaina ja huoneilman raikkaana. Sinällään minulla on varsin paljon ruokailuvälineitä, mutta en halua varta vasten odottaa tiskikoneen täyttymistä likaisilla astioilla. Lisäksi voin tarvita jotain tiettyä kattilaa ja paistinpannua jo seuraavana päivänä. Yhden hengen taloudessa ei ole koskaan ongelmaa työnjaossa, sillä jos en tee sitä itse, ei sitä tee kukaan mukaan.
Tiskikone on ylimainostettu juttu. Se vain lisää työtä, kun käytetään liian isoa astiamäärää. Kaikkein helpoin on perinteinen kuivatuskaappi, jossa käyttöastiat säilytetään. Ne pestään käsin samantien käytön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pärjään ilman. Tiskaaminen on ihan mukavaa.
Selvä. Muistan tuon seuraavan kerran kun täällä valitetaan siitä ettei mies tee kotitöitä.
Lue aloitus uudestaan, siinä oli kyse yksin asuvasta.
Kerron silti muijalle että te naiset nautitte mm tiskaamisesta.
Oletko aina ollut noin tyhmä? Se, että jotkut naiset kertoo pitävänsä tiskaamisesta ei tarkoita sitä, että kaikki naiset pitää siitä. Mä olen nainen ja vihaan tiskaamista ja siivoamista. Ne on mulle pakkopullaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiskaan käsin ja joka toinen päivä. Neljä lautasta, neljä ruokalusikkaa, pari haarukkaa ja kolme veistä. Juuri muuta ei tule. Eivät häiritse siinä tiskialtaassa, kun ovat siististi päällekkäin ja puolipuhtaita. Joka toinen päivä riittää tiskaamiseen yksineläjälle.
Et käytä muita astioita?
VOI AP raukka. Onhan se ihan hirveää pestä oma juomamuki,lautanen, haarukka, vaiti ja kattila sekä paistinpannu.
Miten ihmeessä pystyt.
En halua olla ilman tiskikonetta. On kokeiltu useammassa asunnossa ja ennen pitkää se alkaa jurppia. Ihanaa kun voi sujauttaa likaiset astiat suoraan koneeseen pois silmistä ja laittaa kone pyörimään. Sopii mulle!
Vierailija kirjoitti:
VOI AP raukka. Onhan se ihan hirveää pestä oma juomamuki,lautanen, haarukka, vaiti ja kattila sekä paistinpannu.
Miten ihmeessä pystyt.
Mulla tulee monin kerroin tuo päivässä. En halua käyttää aina samoja astioita. Kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pärjään ilman. Tiskaaminen on ihan mukavaa.
Selvä. Muistan tuon seuraavan kerran kun täällä valitetaan siitä ettei mies tee kotitöitä.
Lue aloitus uudestaan, siinä oli kyse yksin asuvasta.
Kerron silti muijalle että te naiset nautitte mm tiskaamisesta.
Oletko aina ollut noin tyhmä? Se, että jotkut naiset kertoo pitävänsä tiskaamisesta ei tarkoita sitä, että kaikki naiset pitää siitä. Mä olen nainen ja vihaan tiskaamista ja siivoamista. Ne on mulle pakkopullaa tehdä.
Minä taas olen yksinasuva mies, joka haluaa pitää asuntonsa tasaisen siistinä enkä edes koe tiskaamista ja siivoamista minään mainitsemisen arvoisena vaivana. Pidän jopa satoja äänitteitä käsittävät CD- ja LP-levyt aakkosjärjestyksessä ja vaatteet löytyvät kaapista siististi pinottuina tai ripustettuina. Kävin tänään ruokakaupassa, imuroin pari huonetta, tein uunipellisen lämpimiä voileipiä, keitin kahvit ja tiskin sen jälkeen kertyneet likaiset astiat.
Pärjään hyvin ilman. Astianpesukoneessa ärsyttäisi se täyttäminen ja tyhjentäminen sekä se että täytyisi aina odottaa että tarpeeksi astioita on likaisina että kannattaa laittaa pesukone käyntiin. Täyttämisen ja tyhjentämisen vaivalla voin saman tien pestä astiat käsin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä pystyt.
Tuossa pitää monta kertaa tiskata samat astiat päivässä. Vai syöt kaikki ruoat yhdestä ja samasta lautasesta pesemättä välillä?
En ole koskaan käyttänyt vaikka asennettuna, ja useammassa osakkeessa asuneena. Myös myydessä huomauttanut riskeistä. Laitteita tulee valvoa, ja huoltaa myös. Parit naapurien vesi- ja laitevahingot maksanut ja niellyt, reklamoiden, taloyhtiön yhteisvastuun mukaisesti. Ei ole tarvetta käytölle, kyllä jaksaa tiskata ne muutamat.
Pyykinpesukone on ihan hyvä olla, mutta astianpesukone ei ole ainakaan yksinasuvalla niin välttämätön kuin pyykinpesukone.
Olen aina tiskannut käsin astiani ja olen myös elänyt aikaa, jolloin en omistanut pyykinpesukonetta. Kyllä mä sanon, että tiskaaminen on paljon pienempi vaiva kuin ruveta pyykkiä pesemään käsin jossain helvetin saavissa. Ei perkele, kyllä pyykinpesukone on yksinasuvallakin ihan välttämätön, kun taas astianpesukonetta ilman pärjää aivan hyvin.
Harmittaa heidän puolesta, jotka asuvat niin kusisissa kämpissä, ettei niihin saa pyykinpesukonetta mitenkään päin ja joutuvat käyttämään jotain talon pesutupaa ja tappelemaan mummojen kanssa pyykkitupavuoroista. Kun niitä on sellaisia hulluja, jotka eivät millään ymmärrä sitä, ettei töissä käyvillä ole aikaa pestä päivisin pyykkejä, vaan se menee arkisin pakosti sinne iltaan. Sitten nämä hullut varaavat pyykkituvat aina sinne iltaan, jolloin työssä käyvillä olisi aikaa, kun taas näillä olisi aikaa pestä päivisin, jolloin töissä käyvät eivät ole kotona.