Yksin asuvat: tulisitko/tuletko hyvin toimeen ilman astianpesukonetta?
Katselen uutta asuntoa, ja aika moneen pienen asunnon "keittiöön" ei mahdu astianpesukone.
Kommentit (313)
Vierailija kirjoitti:
Aina puhutaan vain koneen käyttämän veden määrästä, mutta unohdetaan kokonaan koneen käyttämän sähkön määrä. Kai sekin jotain maksaa?
Pesen usein astioita käsin, vaikka mulla kone onkin. Käytän konetta ehkä noin kerran kuukaudessa. Kahden hengen talous ja pidän tiskaamisesta.
Pitää se käsinpesun vesikin lämmittää, eli veden lämmitysenergian suhteen menee varmaan tasoihin, ilman lämmitystä alle 5 snt maksaa sähkö astianpesukoneen pesukertaan.
Vierailija kirjoitti:
Aina puhutaan vain koneen käyttämän veden määrästä, mutta unohdetaan kokonaan koneen käyttämän sähkön määrä. Kai sekin jotain maksaa?
Pesen usein astioita käsin, vaikka mulla kone onkin. Käytän konetta ehkä noin kerran kuukaudessa. Kahden hengen talous ja pidän tiskaamisesta.
Ei se tiskikoneella tiskaaminen juurikaan sähköä kuluta. Jos patoja, kattiloita ja ruokailuastioita ja -välineitä riittää, niin 1-2 kertaa viikossa tiskikoneen käyttäminen on kaikista edullisin tapa saada puhtaita astioita. Itselläni eivät kattilat ja padat riitä vaan on niitä ainakin tiskattava käsin päivittäin ja siinä sitten menee samalla muutana ruokailuastia- ja välinekin.
Ehkä tulisin, mutten halua. Keittiössä on vaan tämä nykyaikainen yksi jättikokoinen pesuallas, eli pestyt astiat pitäisi huuhdella juoksevalla vedellä, mikä on aivan tolkutonta veden tuhlausta. Lisäksi tiskatessa vesi roiskuu joka puolelle, kun se hiton hana on pitänyt laittaa niin älyttömän korkealle. Ladon mieluummin käytetyt astiat koneeseen sitä mukaa kun niitä tulee ja käynnistän sitten koneen kerran viikossa kun se on tarpeeksi täynnä. Vesilaskukin on pienempi, kun ei tarvitse jynssätä joka kuppia erikseen.
Kyllä tulisin toimeen ilman astianpesukonetta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tulisi toimeen ilman tiskaria. Laitan itse ruuat ja tulee myös leivottua. Näistä syntyy paljon tiskiä.
Leipomiseen riittää yksi kulho, ruoanlaittoon kattila, paistinpannu ja vuoka.
Pullataikina:
Taikinakulho, yleiskoneen taikinakoukku, kulho jossa maito on lämmitetty mikrossa, kulho jossa voi on sulatettu mikrossa, kuppi jossa hiiva on liuotettu nesteeseen, taikinakaavin, pullasuti sekä kuppi voitelukananmunalle sekä pari lusikkaa ym
Lämmitän maidon kulhossa, liuotan siihen hiivan, lisään (munan) sokerin, kardemumman, himppu suolaa, jauhoja, pehmeän voin ja loput jauhot. Voitelukananmunan voi laittaa samaan kulhoon kun taikina on siitä pois. Suti unohtui, sorry. Teen taikinat aina käsin. N. -69v.
Kai nyt jotain mittojakin käytät, vai arvioitko tarvittavat ainekset kouratuntumalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten jotkut vetää herneen nenään siitä että toiset tykkävät tiskata käsin.
Koska eivät oikeasti tykkää. Kun on vaikka isojen juhlien jälkeen valtava määrä astioita.
No ärsyttää se, että ei voi vaan sanoa tykkäävänsä tiskata käsin, vaan pitää alkaa haukkua konetta josta ei ole mitään kokemusta turhakkeeksi jne. Miksi ottaa kantaa asiaan, josta ei oikeasti mitään tiedä? Jos ei ole koskaan ollut tiskikonetta, ei pysty sanomaan siitä faktoihin perustuvaa mielipidettä.
Ihan sama juttu kuin alkaisi arvostelemaan toisen autoa, vaikka ei ole koskaan autoa ajanut eikä ole edes ajokorttia. Siinä asettuu toisen yläpuolelle ja kuvittelee olevansa muita parempi. Ei ihme jos toisia ärsyttää.
Olen asunut asunnoissa joissa on tiskikone sekä ettei ole. Nykyisessä ei ole ja pärjään hyvin omien tiskien kanssa. Mutta totuuden nimissä olisi silloin helppoa laittaa astit koneeseen kun on ollut enemmän porukkaa käymässä. Myös kun on kertynyt itselle erilaista kippoa ja kappoa tiskialtaaseen esimerkiksi kun on sairas tai tehnyt erikoisempaa ruokaa niin kaipaan joskus tiskikonetta.
Pärjään, mutta olisihan se joskus mukava helpotus.
Mulla alkamassa yksinasumisen arki, kone on ja aion sitä käyttää jatkossakin. Mutta varmaan PÄRJÄISIN ilman. Saa nähdä miten tää tästä alkaa sujua, jos kone ei tuu täyteen. Luultavasti en alkuun kokkaa yhtään mitään kun samaan aikaan muonavahvuudesta poistuu kaksi suursyömäriä niin on ns. kiintiö täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyasunnoissa vaan on vain yksi ja naurettavan pieni tiskiallas joten tiskailuissa saa käyttää tosi wanhan soikkosysteemiä. Niillekin ihan oma pikkupöytä. 🙄
Mä vihaan kans 1 allas, niin "muka säästetään" vedenkulutusta, vai metallia altaassa ?
🤔 😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on astianpesukone, mutta en käytä sitä. Kätevää heti huuhtaista se yksi kuppi tai lautanen, mikä sinkulla likaantuu.
Täh, mulla likaantuu vaikka kuinka paljon astioita. Syön kolme kertaa päivässä ja otan aina uuden lautasen, lasin, ottimet sekä kokkauksesta tulee myös tiskattavaa.
Samalla lautaselle pärjää. Puurolle kulho ja lämpimälle iso lautanen/keittokulho. En todellakaan yksinäni ota joka kerta uutta astiaa syömiseen, vaan käytän samoja. Myös aterimia ja laseja. En edes omista kuin kaksi kappaletta eri kokoisia lautasia ja laseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on astianpesukone, mutta en käytä sitä. Kätevää heti huuhtaista se yksi kuppi tai lautanen, mikä sinkulla likaantuu.
Täh, mulla likaantuu vaikka kuinka paljon astioita. Syön kolme kertaa päivässä ja otan aina uuden lautasen, lasin, ottimet sekä kokkauksesta tulee myös tiskattavaa.
Samalla lautaselle pärjää. Puurolle kulho ja lämpimälle iso lautanen/keittokulho. En todellakaan yksinäni ota joka kerta uutta astiaa syömiseen, vaan käytän samoja. Myös aterimia ja laseja. En edes omista kuin kaksi kappaletta eri kokoisia lautasia ja laseja.
Mulla on paljon astioita ja mielelläni niitä käytän.
Ehdottomasti tiskikone, en tuhlaa aikaani tiskaamiseen, kun konekin sen voi hoitaa.
Mainiosti. Yksin asuvana tiskiä ei tule ikinä niin valtavia määriä, etteikö siitä käsin tiskaten helposti suoriutuisi. Sitäpaitsi nuo pari allasta ovat heti täynnä, kun sinne on laittanut yhdenkin kupin enemmän kuin muutaman astian. Paremmin jaksaa tiskata kuin ruveta tiskivuorta katselemaan. Ei ole vaiva eikä mikään pestä astiat käsin.
Pöljillä pitää olla astianpesukone, vaikka kävisivät aina ulkona syömässä ja kotiin tuotaisi pelkästään valmisruokaa, josta ei synny tiskiä. Yksi kahvikuppi, niin se pitää saada pestä koneessa, kun ei voi käsin tiskata.
Kuka oikeasti yksin asuessa tarvii tiskikonetta? Aikanaan asuin viisi ekaa aikuisvuotta itsekseni ja ei olisi tullut mieleenkään hommata tiskikonetta. Eihän isoja patoja, pannuja tai kattiloita kuitenkaan koneessa tiskata ja sais viikkokaupalla kuivua liat koneessa oleviin astioihin, että niitä kertyis edes lähelle yksi koneellinen. Ihan aivokuolleen hommaa yhden hengen tiskit tiskata koneessa. Onkohan edes nopeampaa? Ja kaupan päälle stressi vesivahingoista, koneen huollosta jne.
Jossain vaiheessa meinasin, että koko perhe tiskaisi meillä käsin aina omat astiansa, kun kyllästyin koneen käytön ongelmiin. Ei ihan toteutettu sitä kuitenkaan. Olisi ollut kyllä opettavaista monellakin tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeasti yksin asuessa tarvii tiskikonetta? Aikanaan asuin viisi ekaa aikuisvuotta itsekseni ja ei olisi tullut mieleenkään hommata tiskikonetta. Eihän isoja patoja, pannuja tai kattiloita kuitenkaan koneessa tiskata ja sais viikkokaupalla kuivua liat koneessa oleviin astioihin, että niitä kertyis edes lähelle yksi koneellinen. Ihan aivokuolleen hommaa yhden hengen tiskit tiskata koneessa. Onkohan edes nopeampaa? Ja kaupan päälle stressi vesivahingoista, koneen huollosta jne.
Jossain vaiheessa meinasin, että koko perhe tiskaisi meillä käsin aina omat astiansa, kun kyllästyin koneen käytön ongelmiin. Ei ihan toteutettu sitä kuitenkaan. Olisi ollut kyllä opettavaista monellakin tavalla.
Miten niin kattiloita ei voisi pestä tiskikoneessa? Kyllä mä ainakin pesen. Asutaan lapsen kanssa kahdestaan ja joka päivä täyttyy 45 cm leveä tiskikone astioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tai näin, niin pakkohan ne astiat on jossain välissä tiskata sitten kuitenkin. Astioiden lukumäärästä ja käyttötavasta riippumatta.
Joillakin se astianpesukone täytyy olla vain siksi koska kun "kaikilla muillakin".
Tulisin, mutten halua. Kokkaan ja käytän kuitenkin asitoita, niin tiskikone on arjen mukavuutta lisää tekijä minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten jotkut vetää herneen nenään siitä että toiset tykkävät tiskata käsin.
Koska eivät oikeasti tykkää. Kun on vaikka isojen juhlien jälkeen valtava määrä astioita.
No ärsyttää se, että ei voi vaan sanoa tykkäävänsä tiskata käsin, vaan pitää alkaa haukkua konetta josta ei ole mitään kokemusta turhakkeeksi jne. Miksi ottaa kantaa asiaan, josta ei oikeasti mitään tiedä? Jos ei ole koskaan ollut tiskikonetta, ei pysty sanomaan siitä faktoihin perustuvaa mielipidettä.
Ihan sama juttu kuin alkaisi arvostelemaan toisen autoa, vaikka ei ole koskaan autoa ajanut eikä ole edes ajokorttia. Siinä asettuu toisen yläpuolelle ja kuvittelee olevansa muita parempi. Ei ihme jos toisia ärsyttää.
Riittää varmaan, kun tietää, että tulee toimeen ilmankin ja siksi olisi turha ostaa sitä astianpesukonetta. Ei kai siihen sen kummempaa asiantuntijuutta, tietoa ja kokemusta tarvita. Kun kokee, että tulee toimeen ilman sitä konetta, niin mitä sitä ostaa. Täällä kaikki astianpesukoneen puolestapuhujat ovat hankkineet pesukoneen siksi, kun se on "kaikilla muillakin" tai siksi kun sitä tiskiä tulee niin valtavasti, ettei kaksi henkeä ja neljä kättä riitä käsinpesupuuhaan. Mitä te teette siitäkin itsellenne ongelmaa, kun joku ei hanki konetta ja pesee tiskinsä käsin? Eihän se sitä tarkoita, että kun joku tiskaa käsin, niin silloin tekin olette velvoitettuja tiskaamaan tiskinne käsin. Voi, älkää suotta turhaan pelätkö. No, tämmöisiä suomalaiset ovat. Voi v..tu ja vinetto.
Kyllä. Ei se ole kuin tottumiskysymys. Tiskaat käsin.