Yksin asuvat: tulisitko/tuletko hyvin toimeen ilman astianpesukonetta?
Katselen uutta asuntoa, ja aika moneen pienen asunnon "keittiöön" ei mahdu astianpesukone.
Kommentit (313)
Tulin ihan hyvin toimeen parikymppisenä kun olin juuri muuttanut omilleni. Mutta silloin söinkin vain mikroaterioita ja pakastepitsoja. Eli ei yhtään tiskiä.
Nyt kun kolmekymppisenä arvostan itseäni enemmän, tykkään oikeasti kokkailla, nähdä vaivaa ja laittaa hyvää ruokaa ja leipoa, tiskivuori olisi ylitsepääsemätön.
Raha ja tiskikone ei ehkä tuo onnea, mutta kyllä se aikaa ja hermoja säästää.
Ei ole koskaan ollut astianpesukonetta ja hyvin olen ilman pärjännyt. Ei sitä tiskiä niin paljoa tule etteikö sitä itse viitsisi pestä. Paikka sille on kyllä ollut lähes jokaisessa asunnossa missä olen asunut. Se onkin sitten ollut koiran juoma- ja ruokakupille hyvä paikka kun on koira ollut.
Vierailija kirjoitti:
Tulin ihan hyvin toimeen parikymppisenä kun olin juuri muuttanut omilleni. Mutta silloin söinkin vain mikroaterioita ja pakastepitsoja. Eli ei yhtään tiskiä.
Nyt kun kolmekymppisenä arvostan itseäni enemmän, tykkään oikeasti kokkailla, nähdä vaivaa ja laittaa hyvää ruokaa ja leipoa, tiskivuori olisi ylitsepääsemätön.
Raha ja tiskikone ei ehkä tuo onnea, mutta kyllä se aikaa ja hermoja säästää.
No jopas teillä tiskiä tulee kun on ihan ylitsepääsemätön vuori.
En hommaisi astianpesukonetta, jos asuisin yksin. Meillä kestää nytkin älyttömän kauan, että kone täyttyy ja meitä on kaksi. Voisin nytkin ihan hyvin tiskata käsin.
No todellakin pärjään ilman astianpesukonetta.Sehän on ihan extraa ja luxusta jos yksin tai edes kaksin eläjä sitä tarvitsee.Ihan normaali homma pestä tiskit käsin.
Vierailija kirjoitti:
No todellakin pärjään ilman astianpesukonetta.Sehän on ihan extraa ja luxusta jos yksin tai edes kaksin eläjä sitä tarvitsee.Ihan normaali homma pestä tiskit käsin.
Ei ole enää nykypäivänä normaalia, yksiöissäkin on astianpesukoneet vakiovarusteena.
Tiskaan käsin kylmällä vedellä.
Rasvaisten astioiden kanssa pitää olla tarkka ettei levitä sitä rasvaa kaikkiin astioihin. Rasvaisille siis erikoiskohtelua, kylmällä vedellä nekin tosin.
Asunnossani on astianpesukone mutta en ole koskaan käyttänyt sitä. Enkä käytä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koskaan ollut astianpesukonetta ja hyvin olen ilman pärjännyt. Ei sitä tiskiä niin paljoa tule etteikö sitä itse viitsisi pestä. Paikka sille on kyllä ollut lähes jokaisessa asunnossa missä olen asunut. Se onkin sitten ollut koiran juoma- ja ruokakupille hyvä paikka kun on koira ollut.
eli sulla on tyhjä tila siinä? Mulla on kaappi siinä. Ovi ja pari hyllyä pois, niin tuohon saisi täysikokoisen astianpesukoneen. Mutta en tarvitse.
Käsin tiskaaminen on ihan helppo ja mukava homma näin mieshenkilöllekin, mutta tiskikone on ihan hyvä silloin kun leipoo ja samoin syön paljon marjoja niin pakasterasioita tulee paljon jolloin aina niitä pistän koneeseen isomman erän. Ostin v91 tiskikoneen nimenomaan että viitsisi leipoa leipää säännöllisesti ja se päätös on pitänyt, samoin sama v91 ostettu tiskikone toimii edelleen ongelmitta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli sulla on tyhjä tila siinä? Mulla on kaappi siinä. Ovi ja pari hyllyä pois, niin tuohon saisi täysikokoisen astianpesukoneen. Mutta en tarvitse.
Kyllä, valmis tila juuri sitä konetta varten on ollut lähes kaikissa asunnoissa. Ja kuten sanoin se on ollut minulla toisessa käytössä jos siihen on kerran saanut sen koiran juoma- ja ruokakupin laitettua.
En. Inhoan tiskaamista.
En myöskään pese vaatteita käsin.
Kyllä, asuin yksin yli 10 vuotta yksiöissä ja kaksoissa ja minulla ei ollut koko aikana astianpesukonetta. Söin aina kotona ja tein ruokaa paljon itse, mutta pyrin tekemään aina annokset niin, että siitä riitti 2-3 päiväksi ruokaa. Kahvimukin ja pannun huuhtelin aina käytön jälkeen ja samalta leipälautaselta voi syödä useamman kerran. Käytännössä tiskasin vain pari kertaa viikossa ja silloinkin tosi vähän oli mitään tiskattavaa. Mielen kanssa asuttiin pari vuotta yhdessä ilman astianpesukonetta. Käytiin ehkä kerran viikossa ulkona syömässä ja muuten syötiin aina kotona. lähes joka ilta joutui tiskaamaan. Astianpesukoneen ostin vasta sitten kun ensimmäinen lapsi syntyi.
Kyllähän sitä pärjäsi kun pakko oli. Keittiörempan jälkeen tuli paikka koneelle ja sen hankin. En kadu. Rempan yhteydessä astiakaapin kokoa pienennettiin niin paljon, ettei se enää riittäisikään käsitiskin astioille.
Ihan hyvin. Yhdet juomamuki, syvä latanen, kattila ja kahvikannu ei konetta tarvitse. Jo vieraita sattuu tulemaan niin tuokoot omat astiat, eväätkin. Kahvit kyllä keitän. Kupillisen kullekin ;)
Muuten tykkään, että niitä "nykyajan kotkotuksia" hushålleissa on turhanliikaakin. Esim. mankelit, airfryerit, sähkösilitysrauta ja moottorisaha. PYH !
Käsin tiskaaminen on meditointia. Mulla on tiskikone, mutta tiskaan myös käsin muitakin kuin puukapustat, leikkuulaudat ja paistinpannun.
Kyllä, mainiosti. Huushollissa on apk edellisen omistajan jäljiltä, mutta sellainen iso perhemalli, että yhden ihmisen tiskit on nopeampaa ja kätevämpää tiskata käsin. No problem.
Vierailija kirjoitti:
Erinomaisesti. Kun syö vain valmiseineksiä, ei tule tiskiä. Vähät astiat huuhdon kuumalla vedellä ja kuivaan talouspaperilla tarvitessa. Näin olen menetellyt viimeiset 20 vuotta. Kertaakaan ei ole ollut tarvetta tiskata.
Oot syönyt 20 vuotta eineksiä. okei, mikäs siinä.
No varmasti voi, mutta ei se nyt ole hirveä homma pestä käsinkään.