KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (1736)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä hullua, kun jää varasijoille vaikka on saanut valintakokeesta melkein 70 pistettä enemmän mitä alin hyväksytty pistemäärä on kyseisessä koulutusohjelmassa ollut.
Mä ihmettelen syvästi miten niin monet ensikertalaiset voi olla pääsemättä sisään, kun ei tosiaan vaadita mitään huippupisteitä.
Joku jää aina rannalle, jos aloituspaikkoja on vähemmän kuin hakeneita. Ensikertalaisille annetaan nykyään valtava etumatka. Itse muistan kun tämä käytäntö jo kerran kiellettiin, eli oikeudet katsoivat, ettei niille ollut perustetta. Lakia sittemmin muutettiin. Ensikertalaisuuskiintiö saa olla korkeintaan 80%, tarkoittaa joillain aloilla yhtä tai kahta valittua pääsykokeen perusteella. Useilla aloilla paljon ensikertalaisia valitaan huomattavasti paljon paremmin kokeessa selvinneiden ohi.
Ei ensikertalaisuuden tarkasta määrästä säädetä laissa. Se vaihtelee koulutuskohtaisesti. Lääkiksessä se on jotain ehkä 60 ja monessa AMK:ssa se on peräti 90. Lääkiksessä ei-ensikertalaisille on vain yksi hakutapa (valintakoe) kun AMK:ssa tapoja kolme (yo-todistus, amm-todistus, valintakoe).
Laissa lukee, että ei saa kohtuuttomasti haitata. Lääkiksessä kaikkien kiintiön pisteraja onkin pienempi, eli sieltä tulee lopulta sekä ensi- että toiskertalaisia mukaan. Sairaanhoitajaksi eroa voi olla 70 pistettä, kun paikkoja on sen kaksi.
Miksi oon ekassa hakutoiveessa kaukana varasijalla vaikka todistuspisteet eivät lähellekään riittäneet alimpaan hyväksyttyyn eikä niin tule tapahtumaankaan?
Tokaan hakutoiveeseen pääsin todistuksella.
Sit 4-6 lukee kuten pitääkin, että ei huomioitu todistusvalinnassa koska pisteet eivät riittäneet.
Onko tulokset tulleet ( Kätilö, OAMK) ? Paljonko oli pisteraja?
Mitä tarkoittaa, jos eilen oli palkit kaikissa muissa paitsi ensimmäisessä hakutoiveessa, mutta tänään niihin on tullut todistusvalinta varasijat takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jono ykkösvaihtoehtoon liikahti nyt ekaa kertaa pitkään aikaan, kaksi pykälää yhdellä kertaa. Vielä oon aika kaukana sisäänpääsystä, mut vähän helpottaa ahdistusta. Aion kyl hakea syksyllä uudestaan jos nyt ei tärppää.
Ja taas liikkuu, nyt kolme sijaa. Ainakin näyttää lupaavalle, kun liikkuu heti alussa näin paljon. Ko. koulun omat valintakoetulokset ei ole vielä tulleet.
Nyt on mystistä. Jono pakitti takaisinpäin kolme sijaa. Siinä missä eilen olin hypännyt sijalta 19. sijalle 16., olen nyt aamulla jälleen sijalla 19. En ymmärrä, mutta en kyl jaksa myöskään välittää enää. Syksyllä sit uudestaan.
LAB YAMK tutkinnosta tänään ilmestynyt palkit liiketalouden ja kulttuurialan jonoista näkyville.
Pisteitä ei vielä näy, mutta varmasti siis ihan pian! 🙂
Ei se huono lähtötaso kerro opiskelumotiivista tulevissa kouluissa yhtään mitään. Eikä myöskään siitä, etteikö voisi menestyä jatko-opinnoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jono ykkösvaihtoehtoon liikahti nyt ekaa kertaa pitkään aikaan, kaksi pykälää yhdellä kertaa. Vielä oon aika kaukana sisäänpääsystä, mut vähän helpottaa ahdistusta. Aion kyl hakea syksyllä uudestaan jos nyt ei tärppää.
Ja taas liikkuu, nyt kolme sijaa. Ainakin näyttää lupaavalle, kun liikkuu heti alussa näin paljon. Ko. koulun omat valintakoetulokset ei ole vielä tulleet.
Nyt on mystistä. Jono pakitti takaisinpäin kolme sijaa. Siinä missä eilen olin hypännyt sijalta 19. sijalle 16., olen nyt aamulla jälleen sijalla 19. En ymmärrä, mutta en kyl jaksa myöskään välittää enää. Syksyllä sit uudestaan.
Jono voi liikkua myös taaksepäin. Joku selitti aiempana vuonna miksi (en muista enää), mutta voi siis siirtyä, ei ole mikään bugi.
Hihkukaa joku kun Lapin amk:n ylemmän tuloksia alkaa tippumaan =)
Vierailija kirjoitti:
LAB YAMK tutkinnosta tänään ilmestynyt palkit liiketalouden ja kulttuurialan jonoista näkyville.
Pisteitä ei vielä näy, mutta varmasti siis ihan pian! 🙂
Minulla on näkynyt palkit jo tiistaista asti eikä pisteitä ole tullut. Metropolia alempi amk kyseessä.
Hihkaiskaa joku kun alkaa palkkeja ilmestymään Laurean Kliininen asiantuntija YAMK hakukohteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei se huono lähtötaso kerro opiskelumotiivista tulevissa kouluissa yhtään mitään. Eikä myöskään siitä, etteikö voisi menestyä jatko-opinnoissaan.
No sittenhän koko pääsykokeet on ihan turhat.
Minullakin oli liikkunut varasijat taaksepäin jopa 8 sijaa. Ei nyt omat aivot riitä keksimään mitään loogista selitystä tähän. Jos joku tietää, kuulisin mielelläni mitä täytyy tapahtua, jotta varasijat liikkuvat näin.
Voiko palkkiteoroan mukaan hävitä alemmista hakutoiveista pisteet ja varasijat jos koe olisi kokonaan hylätty? Ylemmässä näkyy kyllä vielä varasija ja pisteet.
Jännittää, kääk, ei jaksa odottaa tuloksia!!! Tsemppiä kaikille tähän odotuksen päivään!
Vierailija kirjoitti:
Minullakin oli liikkunut varasijat taaksepäin jopa 8 sijaa. Ei nyt omat aivot riitä keksimään mitään loogista selitystä tähän. Jos joku tietää, kuulisin mielelläni mitä täytyy tapahtua, jotta varasijat liikkuvat näin.
Ehkä joku on tehnyt oikaisupyynnön, saanut sen läpi ja päässyt jonossa ohitsesi?
Eihn tuossa siitä ollut kyse. Jotenkin pitää valinta tehdä. Mutta lukion alisuoriutujastakin voi tulla esim. menestynyt juristi. Onneksi on vielä pääsykokeita ja onneksi on ensikertalaiskiintiöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joku on tehnyt oikaisupyynnön, saanut sen läpi ja päässyt jonossa ohitsesi?
Se on toki mahdollista, mutta se tarkoittaa että kahdeksan henkilöä on tehnyt niin.
Aloin sitten miettimään sitä, että josko ensikertalaisuuskiintiö olisi mennyt ns. täyteen ja ensikertalaiset olisivat sitten siirtyneet kaikkien jonoon. Mutta en tiedä onko siinä mitään järkeä, että ne olisivat olleet ensin erilliset jonot. Olen siis itse ei-ensikertalainen.
En odota näiltä varasijoilta sisään pääseväni, eikä sillä minulle mitään merkitystä olekaan, koska pääsin alempaan hakutoiveeseen ja olen erinomaisen tyytyväinen päästessäni joka tapauksessa aloittamaan opinnot. Kunhan kummastelen, mikä tässä mahtaa olla taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Eihn tuossa siitä ollut kyse. Jotenkin pitää valinta tehdä. Mutta lukion alisuoriutujastakin voi tulla esim. menestynyt juristi. Onneksi on vielä pääsykokeita ja onneksi on ensikertalaiskiintiöt.
Juu, kaikkihan on aina mahdollista. Kovin usein niin ei kuitenkaan käy, ja miksi opiskelijavalinnoissa pitäisi antaa helpotuksia niille jotka eivät viitsineet lukea tai eivät ymmärrä lukemaansa niiden kustannuksella jotka lukevat ja ymmärtävät.
Joku jää aina rannalle, jos aloituspaikkoja on vähemmän kuin hakeneita. Ensikertalaisille annetaan nykyään valtava etumatka. Itse muistan kun tämä käytäntö jo kerran kiellettiin, eli oikeudet katsoivat, ettei niille ollut perustetta. Lakia sittemmin muutettiin. Ensikertalaisuuskiintiö saa olla korkeintaan 80%, tarkoittaa joillain aloilla yhtä tai kahta valittua pääsykokeen perusteella. Useilla aloilla paljon ensikertalaisia valitaan huomattavasti paljon paremmin kokeessa selvinneiden ohi.