KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (1734)
Joo kaikkiin vain valintakokeella..
Vierailija kirjoitti:
Et valitettavasti voi tulla valituksi mihinkään, koska sun koe on hylätty. Olen pahoillani :(
Näkeekö nuo valintakokeen osiokohtaiset pisteet jostakin?
Vierailija kirjoitti:
Näkeekö nuo valintakokeen osiokohtaiset pisteet jostakin?
Ei vielä. Ne tulevat sinne Valintakoepistepalveluun loppukuusta.
Nuo hylätyt osiot saa tietää siksi, että Opintopolku kertoo hylkäyssyyn.
Vierailija kirjoitti:
Hei kiva kun on toinen jännittäjä samaan paikkaan 😄 mitä hait opiskelemaan?
Jos tarkoitat minua, joka sen pääsykoe B:n jännitti pyllylleen, niin hain hammaslääkiksiin :)
Nyt kävi näin.. täytyy koko kesä opiskella englantia ja koittaa syksyllä uudestaan!
On kyllä hullua, kun jää varasijoille vaikka on saanut valintakokeesta melkein 70 pistettä enemmän mitä alin hyväksytty pistemäärä on kyseisessä koulutusohjelmassa ollut.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä hullua, kun jää varasijoille vaikka on saanut valintakokeesta melkein 70 pistettä enemmän mitä alin hyväksytty pistemäärä on kyseisessä koulutusohjelmassa ollut.
Kuinka kertoa olevansa ei-ensikertalainen kertomatta että on ei-ensikertalainen...
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen syvästi miten niin monet ensikertalaiset voi olla pääsemättä sisään, kun ei tosiaan vaadita mitään huippupisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen syvästi miten niin monet ensikertalaiset voi olla pääsemättä sisään, kun ei tosiaan vaadita mitään huippupisteitä.
Joskus se on vaan ihan puhdasta tilastomatikkaa, jos aloituspaikkoja on 100 ja ensikertalaisia hakijoita vaikka 150.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus se on vaan ihan puhdasta tilastomatikkaa, jos aloituspaikkoja on 100 ja ensikertalaisia hakijoita vaikka 150.
Harva hakee vain yhteen kohteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kävi näin.. täytyy koko kesä opiskella englantia ja koittaa syksyllä uudestaan!
Hyvä asenne, ja hyvä muistaa, että tämä ei määritä tulevaisuuttasi ja sinusta voi vielä tulla ihan mitä vain, jopa pääministeri, kuten aikoinaan kaupan kassalla työskennellessä Sanna Marinista. Ehkä se, ettet tullut vielä valituksi, voi jopa kääntyä onneksesi. Pää pystyyn ja kohti uusia mielenkiintoisia haasteita, tsemppiä 👍
Onko Labin tulokset jo tullut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä asenne, ja hyvä muistaa, että tämä ei määritä tulevaisuuttasi ja sinusta voi vielä tulla ihan mitä vain, jopa pääministeri, kuten aikoinaan kaupan kassalla työskennellessä Sanna Marinista. Ehkä se, ettet tullut vielä valituksi, voi jopa kääntyä onneksesi. Pää pystyyn ja kohti uusia mielenkiintoisia haasteita, tsemppiä 👍
Sanna Marin oli siis opiskeluaikana Sokoksen vaateosastolla töissä.
Tulihan grillivaunuyrittäjä Arto Satosestakin ministeri, mutta ei kukaan jatkuvasti hänen entisajan töitään muistele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä hyötyä siitä on kenellekään että opiskelupaikat menevät niin huonosti selvinneille? Tulee pettymyksiä opinnoissa, keskeytyksiä ja niukin naukin valmistuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et valitettavasti voi tulla valituksi mihinkään, koska sun koe on hylätty. Olen pahoillani :(
Paitsi jos oli eri valintakoe jossain toiveessa, sittenhän voi päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä hyötyä siitä on kenellekään että opiskelupaikat menevät niin huonosti selvinneille? Tulee pettymyksiä opinnoissa, keskeytyksiä ja niukin naukin valmistuneita.
Samaa mietin, etenkin jos kyse hoitoalasta. Ei-ensikertalainen varemmemmin nimenomaan suorittaa sen tutkinnon ja jopa jää alalle. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos oli eri valintakoe jossain toiveessa, sittenhän voi päästä.
Ei ole mahdollista hänen tapauksessaan, koska kaikki hakukohteet oli ammattikorkeakouluja ja englanti on pakollinen osuus jokaisen alan valintakokeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että oppilaitokset eivät ole kovin innoissaan tästä kiintiöstä. En tiedä miten saavat porukkaa valmistumaan, jos lähtötaso on niin kehno. Varmaan madaltamalla rimaa?
Haitko kaikkiin kohteisiin pelkällä valintakokeella?