Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (1131)

Vierailija
1101/1131 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alustavasti noita materiaaleja hyödyntäen, jotka julkaistiin nettisivuilla

Vierailija
1102/1131 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootteko laskenut G:n pisteet mitä saitte? 

Mistä voi laskea?

Joko tarkistamalla huolellisesti materiaaleista (opettavaista) tai ajamalla kysymykset tekoälyyn. Ei se täysin oikeassa ole, mutta ei täysin väärässäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/1131 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alustavasti noita materiaaleja hyödyntäen, jotka julkaistiin nettisivuilla

Ahaa en huomannut että materiaaleja olisi julkaistu.

Vierailija
1104/1131 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muut kokeet on jo julkaistu, paitsi C ja I, jotka julkaistaan ensi viikolla, ja D, jonka piti tulla viimeistään eilen.

F:stä on julkaistu jo oikeat vastauksetkin. Muista ei.

Vierailija
1105/1131 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin valtaosa ei ole ehtinyt vastaamaan tai ymmärtänyt täysin kaikkia kysymyksiä, niin olen sitä mieltä, ettei nopeuden mittaaminen anna oikeaa kuvaa osaamisesta ja älykkyydestä, sillä usein suuria mullistavia keksintöjäkin tehdään pitkään ja hartaasti.

Vierailija
1106/1131 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin valtaosa ei ole ehtinyt vastaamaan tai ymmärtänyt täysin kaikkia kysymyksiä, niin olen sitä mieltä, ettei nopeuden mittaaminen anna oikeaa kuvaa osaamisesta ja älykkyydestä, sillä usein suuria mullistavia keksintöjäkin tehdään pitkään ja hartaasti.

Tämän onkin tarkoitus olla mittari, joka laittaa kärjen johonkin jonojärjestykseen. Hyviä hakijoita on enemmän kuin paikkoja, eikä kaikkia hyviä voi ottaa.

Tuolla mitataan myös työskentelytaitoja. Kun tekemistä aikamäärään on liikaa, pitää olla joustava ja priorisoida.

Vierailija
1107/1131 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä!

Kolmoshakukohteeseen on jo paikka, mutta odottaa vielä ylempiä eli näitä

Vierailija
1108/1131 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän onkin tarkoitus olla mittari, joka laittaa kärjen johonkin jonojärjestykseen. Hyviä hakijoita on enemmän kuin paikkoja, eikä kaikkia hyviä voi ottaa.

Tuolla mitataan myös työskentelytaitoja. Kun tekemistä aikamäärään on liikaa, pitää olla joustava ja priorisoida.

En ole vakuuttunut, että tuolla tavalla löytyisi sopivimmat tiettyihin työtehtäviin, ja pelkään, että se karsii pois paremmin alalle soveltuvia. 
En silti tarkoita, etteikö joku nopea voisi myös soveltua, mutta alasta riippuen on oikein hyvä pohtia ja paneutua, jossa voidaan mitata myös älykkyyttä ja pitkäjänteisyyttä.

Vierailija
1109/1131 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsykokeella ei tavoitella "sopivimpia tiettyihin työtehtäviin".

Tarkoituksena on suhteellisen kustannustehokkaasti valita riittävän hyvät opiskelijat.

Vierailija
1110/1131 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikun pääsis edes johonkin! Kuuteen kohteeseen hain, enkä edes suosituimpiin kohteisiin. Mihinkään ei ole vielä tärpännyt.

Vierailija
1111/1131 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voikun pääsis edes johonkin! Kuuteen kohteeseen hain, enkä edes suosituimpiin kohteisiin. Mihinkään ei ole vielä tärpännyt.

Oletko ensikertalainen? Paikat liikkuvat vielä paljon, kun pääsykoetuloksia alkaa tulla!

Vierailija
1112/1131 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis pääsykoe g pisteet jo joillekin ilmestynyt opintopolkuun? 

Vierailija
1113/1131 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siis pääsykoe g pisteet jo joillekin ilmestynyt opintopolkuun? 

Ei ole. Tulevat hakukohdekohtaisesti kaikille yhtä aikaa sitten parin viikon päästä.

Alustavaa pistehaarukkaa voi laskea käymällä kokeen tehtävät materiaalin kanssa rauhassa läpi.

Vierailija
1114/1131 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Kolmoshakukohteeseen on jo paikka, mutta odottaa vielä ylempiä eli näitä

Toiseen hakukohteeseen on jo paikka, enkä todellakaan usko pääseväni ekaan.

Vierailija
1115/1131 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan tietoinen millon julkastaan d koe sivuille, jotta voisi tarkistaa miten omasta mielestä meni ennen tuloksia. Siis tarkoitan koetta ja juu tiedän, että vastaukset tulee myöhemmin. Mutta piti siis sivun mukaan julkaista 5.6.?

Vierailija
1116/1131 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ensikertalainen? Paikat liikkuvat vielä paljon, kun pääsykoetuloksia alkaa tulla!

Olen ensikertalainen. Mutta sijoitukset eivät ole liikkuneet viikkoon ja olen varsin kaukana opiskelupaikasta todistusvalinnoisss.

Vierailija
1117/1131 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ensikertalainen. Mutta sijoitukset eivät ole liikkuneet viikkoon ja olen varsin kaukana opiskelupaikasta todistusvalinnoisss.

Ei ne liikukaan nyt. Vain ykköstoiveita voi toistaiseksi hylätä, eikä sellaista tässä kohtaa vuotta tehdä.

AMK-jonot alkavat liikkua ensi viikolla, kun alkaa tulla valintakoetuloksia. Ne liikuttavat myös todistusjonoja, sillä on haettu kokeella itselle kivempaan kouluun tai koulutukseen.

Yliopistoa alkaa tulla viikkoa myöhemmin.

Vierailija
1118/1131 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan valintakoe D:ssä jokin virhe- tai muu hässäkkä sitten paljastunut, kun kysymyksiä ei ole julkaistu vieläkään luvatusti? Onko aiemmilta vuosilta tällaisia viivästyksiä tiedossa ja mikä syy ollut? 

Vierailija
1119/1131 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuko muista siltä, että noissa kokeissa ei ollut päätä eikä häntää edelliseen verrattuna? Tehtävät jotenkin epäselkoja ja opitulla ei ollut oikeastaan mitään merkitystä? C oli todella epäselkeän oloinen.

Oi kyllä. Helpotus, että joku muukin tätä mieltä C:stä. 

Tänä vuonna ei paikkaa tule, se on ihan varma, mutta ensi vuonna olen sitten hieman ehkä sopivammalla mentaliteetilla kokeessa. 

Olin kokeessa hyvin hämmentynyt ja meni sähläykseksi. Ihmettelin, mitä oikein tapahtui - en päässyt irti "fiiliksestä", että ongelma ei ole se, että en tietäisi asiasisältöä, jota kysymykset käsittelevät. Päin vastoin kysymykset liittyivät monilta osin juuri aiheisiin, jotka olen itse opetellut melko perusteellisesti. Toki varmasti esimerkiksi minua älykkäämpi henkilö selättää kokeessa nopeammin tämmöisen hämmennyksen - voi olla, että tärkeitä ominaisuuksia koe siis kaikesta huolimatta mittaa. 

Vierailija
1120/1131 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noita julkastuja koemateriaaleja voi käydä läpi kun iskee PTSD jo pelkästä ajatuksesta 😂 Seurailen täältä milloin aletaan julkaista tuloksia.