Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (1091)

Vierailija
1061/1090 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä tuntui valintakoe I?

Vierailija
1062/1090 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vipunen ei päivity? Siis kun opintopolku näyttää sisäänpääsyä tai varasijoja ja pistemääriä, mutta vipusessa näitä ei vielä ole.

Kuinka nopeasti tiedot yleensä päivittyvät Vipuseen ja milloin tulee sähköpostia opiskelupaikasta? Huomasin aamulla Opintopolusta, että olin hyväksytty ensimmäiseen hakukohteeseeni, mutta haluaisin vielä saada lopullisen varmistuksen hyväksymisestä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1090 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vipunen ei päivity? Siis kun opintopolku näyttää sisäänpääsyä tai varasijoja ja pistemääriä, mutta vipusessa näitä ei vielä ole.

Kuinka nopeasti tiedot yleensä päivittyvät Vipuseen ja milloin tulee sähköpostia opiskelupaikasta? Huomasin aamulla Opintopolusta, että olin hyväksytty ensimmäiseen hakukohteeseeni, mutta haluaisin vielä saada lopullisen varmistuksen hyväksymisestä :D

Oliko sisäänpääsy tapahtunut nyt, eli olivatko varasijasi liikkuneet nyt ihan hiljattain? Millä alalla tapahtuu tässä kohtaa liikettä, kiinnostaisi kuulla.

Vierailija
1064/1090 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli aamulla tullut kuvataiteen AMK tulokset, varasijoista ei ole minulla tietoa.

Vierailija
1065/1090 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vipusen data kerätään yöllä, joten päivittyy edellisen päivän tiedoilla. Huomenna näkyy siellä, ellei päivitys jää kokonaan tekemättä. Joskus jää.

Kirje tulee tänään klo 20 jälkeen, jos et ole ottanut paikkaa vastaan.

Onnittelut opiskelupaikasta! 

Vierailija
1066/1090 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko sisäänpääsy tapahtunut nyt, eli olivatko varasijasi liikkuneet nyt ihan hiljattain? Millä alalla tapahtuu tässä kohtaa liikettä, kiinnostaisi kuulla.

Tänään oli aamulla tullut kuvataiteen AMK tulokset, varasijoista ei ole minulla tietoa.

Vierailija
1067/1090 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vipusen data kerätään yöllä, joten päivittyy edellisen päivän tiedoilla. Huomenna näkyy siellä, ellei päivitys jää kokonaan tekemättä. Joskus jää.

Kirje tulee tänään klo 20 jälkeen, jos et ole ottanut paikkaa vastaan.

Onnittelut opiskelupaikasta! 

Kiitos tiedosta ja onnitteluista! En ole vielä ottanut paikkaa vastaan, täytyy sulatella asiaa rauhassa.

Vierailija
1068/1090 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi valvojat kuiskuttelevat toisilleen jättääkö joku tyhjän vai täyden paperin?

Ne paperit varmaan kierrätetään eri tavalla. Tyhjät voi käyttää uudestaan tai heittää paperinkerätykseen. Täydet menevät tietosuojaroskikseen.

Ei suttupaperit, vaan palauttiko joku tyhjän valintakokeen, vai vastasiko. Syynäävät oikein kunnolla.

Kaikki valintakokeet ovat sähköiset, eikä niitä palauteta paperilla.

Aivan, he tutkivat koneelta jokaisen kokeen, että mites meni. Jakavat tiedot muille valvojille ja palautusta jonottaville. Jos näyttää menneen hyvin, niin onnittelevat.

Kylläpä kummalta tuntuu tämä. Olin tällä viikolla kahdessa kokeessa valvojana, ei todellakaan ollut aikaa eikä kiinnostusta kenenkään kokeita alkaa läpikäymään. En edes tiedä mistä kohdasta hallintajärjestelmää ne muka saisi esille siinä koetilanteessa.

Vierailija
1069/1090 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valintakoe i tänään oli todella helppo, liian helppo 

Vierailija
1070/1090 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valintakoe i tänään oli todella helppo, liian helppo 

Tarkoitatko yhteistä osiota vai eriyttävää osiota?

Vierailija
1071/1090 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea kuvataiteen koulutuspaikasta!

Vierailija
1072/1090 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkas tällä viikolla olleiden kokeiden pisteitä ja sijoja alkaa näkyä opintopolussa?

Vierailija
1073/1090 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea kuvataiteen koulutuspaikasta!

Kiitos paljon! Mielenkiinnolla odotan vielä toisen hakuvaihtoehtoni tuloksia, että olisiko ollut mahdollisuuksia päästä sinne. Se paikka on tietysti nyt peruuntunut ensimmäisen valinnan takia.

Vierailija
1074/1090 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloinkas tällä viikolla olleiden kokeiden pisteitä ja sijoja alkaa näkyä opintopolussa?

Puolentoista viikon päästä alkaa tulla jotain.

Ensi viikolla tulee ensin toinen aste ja valtaosa AMK-valintakokeista.

Vierailija
1075/1090 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolentoista viikon päästä alkaa tulla jotain.

Ensi viikolla tulee ensin toinen aste ja valtaosa AMK-valintakokeista.

Kiitos! Eli nyt vaan pitää yrittää unohtaa asia hetkeksi (helpommin sanottu kuin tehty)

Vierailija
1076/1090 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä juuri, helpommin sanottu kuin tehty lopettaa asian ajatteleminen nyt pariksi viikoksi. Huhhuh! Onnea kaikille, jotka opiskelupaikan ovat jo varmistaneet <3 Muistakaa, että vaikka tällä kertaa ei ovet opiskelemaan aukenesikaan, niin ensi vuonna voi yrittää uudelleen! Kokeissa käymällä saa aina sen hyödyn, että tietää millaista kokeessa on ja minkälaisia kysymyksiä tulee vastaan, vaikkei menestystä tulisikaan juuri sillä kerralla :) 

Vierailija
1077/1090 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepä juuri, helpommin sanottu kuin tehty lopettaa asian ajatteleminen nyt pariksi viikoksi. Huhhuh! Onnea kaikille, jotka opiskelupaikan ovat jo varmistaneet <3 Muistakaa, että vaikka tällä kertaa ei ovet opiskelemaan aukenesikaan, niin ensi vuonna voi yrittää uudelleen! Kokeissa käymällä saa aina sen hyödyn, että tietää millaista kokeessa on ja minkälaisia kysymyksiä tulee vastaan, vaikkei menestystä tulisikaan juuri sillä kerralla :) 

Ja miltä siellä tuntuu, miten itse käyttäytyy, millaisia häiriötekijöitä on, miten järjestelmään kirjaudutaan yms. 

Vierailija
1078/1090 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tänään i-kokeessa. Mielestäni se oli okei, mut se  keksityn kielen osuus oli aika vaikea 🤔 mitä mieltä muut?

Vierailija
1079/1090 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin tänään i-kokeessa. Mielestäni se oli okei, mut se  keksityn kielen osuus oli aika vaikea 🤔 mitä mieltä muut?

Keksityn kielen osuus oli vaikein osa yhteistä osiota. Ja yhteinen osuus oli huomattavasti vaikeampi kuin eriyttävä osio, johon osallistuin.

Vierailija
1080/1090 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMK:n valintakokeessa olisi ainakin mulle ollut suureksi hyödyksi hiiri. Ja yllätyksenä tuli se kuinka paljon päättelytehtäviä kokeessa oli! Ajattelin, että niitä olisi korkeintaan pari, mutta tuntui, että suurin osa kokeesta oli pelkästään niitä. Aivan tarpeettoman suuri osuus minusta.