KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (1091)
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuo on kyllä ihan ehdottomasti totta, että hiirestä on kokeessa melko iso apu, kun se nopeuttaa materiaalin pläräämistä. Itse onneksi otin, oikein etsin lainattavaksi kavereilta langallista hiirtä! Olin tosin ainoa koko luokassa (ei meitä ollut kuin n. 12 henkeä), jolla oli erillinen hiiri käytössä. Olen aidosti sitä mieltä, että en olisi ehtinyt tehdä koetta kokonaan ilman hiirtä, materiaalit kun on yli 15 sivua pitkiä ja tarvittavaa tietoa siellä sun täällä! Toki varmaan ikäkin vähän vaikuttaa, olen jo kolmekymppinen ja nuo kannettavien touchpadit on jotenkin paljon "vieraampia", kuin perinteiset hiiret ja erityisesti vierittäminen on mielestäni helpompaa perinteisellä hiirellä.
Tuossa kokeessa piti selailla paljon edestakaisin ja siihen hiiri olis ollut kyllä paljon kätevämpi väline. Touchpadilla selatessa piti vielä jännittää sitä, ettei vahingossa muuta vastausvaihtoehtoaan vääräksi.
Kävikö kukaan valintakoe H:ssa ja teki filosofian eriytyvää osiota? Kuinka laajasti ehditte vastata eriytyvän osion kysymyksiin?
Moneltakohan pääsykoe tulee nähtäville tuonne valintakokeen D sivuille, kun lukee että viimeistään 05.06.2026, mutta ei vielä näy :/
Joku on tainnut unohtaa lisätä tiedostot... Muodollisesti on tietenkin koko ilta aikaa, mutta ei tuollaisia työajan ulkopuolella tehdä.
Nyt on jo valintakoe H nähtävillä, mutta D puuttuu edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Joku on tainnut unohtaa lisätä tiedostot... Muodollisesti on tietenkin koko ilta aikaa, mutta ei tuollaisia työajan ulkopuolella tehdä.
Viime vuonna D tuli klo 22. Miksi pitää jättää viimesille tunneille? 😭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika loppu G kokeessa kesken. Toinen aineisto oli ihan hirveetä poukkoilua. Eka aineisto suht ok. Jäi paljon kysymyksiä vastaamatta. 🥲
Tein klassisen virheen ja aloin lukea matskuja 😂 Sainkohan edes puoliin vastattua kyn osio jo sulkeutui. Kakkososio oli järkevämpi tai sanotaan helpompi. Tai sehän nähdään kun tulokset saadaan, epäilen jo nyt ettei koe ollut ainakaan "helppo". Messarista lähti porukkaa paljon pois heti kun sai lähteä. Mites muualla?
Messukeskuksessa olin itsekin G:tä tekemässä. Yleinen osio veti kyllä luulot pois, aika loppui totaalisen kesken ja paljon jäi vastaamatta. Eriytyvä osio oli ihan ok. Vähän ehkä itselläkin meni motivaatio siinä yleisen loppua kohden kun tajusin kuinka paljon tulee jäämään kesken.. meni loppua kohden ehkä vähän turhan rennolla otteella kun tuntui että mahkut meni jo :D
En ole kuullut kenenkään ehtineen tehdä G:n koko yleistä osiota. Taisi tarkoituksella olla aikaan nähden turhan pitkä.
Oikiksen eriytyvässä osiossa kuluttajapuoli oli helppo ja rajaeste vaikeampi.
Tuloksia odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna D tuli klo 22. Miksi pitää jättää viimesille tunneille? 😭
Tänä vuonna tais jäädä tulematta.
Mikå Lapin amk:n ylemmän tutkinnon valintakoejakson tuloksissa kestää?!
Joo, tuo on kyllä ihan ehdottomasti totta, että hiirestä on kokeessa melko iso apu, kun se nopeuttaa materiaalin pläräämistä. Itse onneksi otin, oikein etsin lainattavaksi kavereilta langallista hiirtä! Olin tosin ainoa koko luokassa (ei meitä ollut kuin n. 12 henkeä), jolla oli erillinen hiiri käytössä. Olen aidosti sitä mieltä, että en olisi ehtinyt tehdä koetta kokonaan ilman hiirtä, materiaalit kun on yli 15 sivua pitkiä ja tarvittavaa tietoa siellä sun täällä! Toki varmaan ikäkin vähän vaikuttaa, olen jo kolmekymppinen ja nuo kannettavien touchpadit on jotenkin paljon "vieraampia", kuin perinteiset hiiret ja erityisesti vierittäminen on mielestäni helpompaa perinteisellä hiirellä.