KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (1731)
Vierailija kirjoitti:
Minulle ilmestyi perjantaina palkit Savonia-amk:n hakukohteisiin ja tänään klo 12 jälkeen tuli valintatulokset :) Sosionomi (monimuoto) alimmat hyväksytyt pisteet 93.33, jäin itse varasijoille. Sairaanhoitajaksi (monimuoto, Iisalmi) pääsin, alimmat hyväksytyt pisteet 67.444.
Noilla pisteillä koe on onneksi hylätty, sillä nuo alittavat osiokohtaiset minipisteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ilmestyi perjantaina palkit Savonia-amk:n hakukohteisiin ja tänään klo 12 jälkeen tuli valintatulokset :) Sosionomi (monimuoto) alimmat hyväksytyt pisteet 93.33, jäin itse varasijoille. Sairaanhoitajaksi (monimuoto, Iisalmi) pääsin, alimmat hyväksytyt pisteet 67.444.
Noilla pisteillä koe on onneksi hylätty, sillä nuo alittavat osiokohtaiset minipisteet.
Noihin kyseisiin kohteisiin oli hakutapana valintakurssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi! Hienoa! Onnea opiskelupaikasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi! Hienoa! Onnea opiskelupaikasta!
Kiitos paljon! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heip! Mulla opintopolussa näkyy jo monen amk.n kohdalla palkit, pisteytystilanne vielä tyhjänä. Osaako kukaan sanoa miten kauan pisteiden tulossa kestää jos palkit jo nähtävillä ?
Mitkä palkit? Mulla ei näy edes kaikkia valintatapoja, ainoastaan todistusvalinnat ja taitaja-kilpailu ja niiden alla teksti, etten ole tullut valituksi. Olen siis hakenut valintakokeella.
Taisit langeta trolliin.
Vastauksena kuitenkin kysymykseen: palkkien tultua voi mennä jopa useampi päivä, ennen kuin tulokset tulevat näkyville. Se on kiinni siitä, että koulussa on käyty tulokset läpi.
En tajua mitään.
Ihmettelen minäkin, että mistä palkeista täällä oikein puhutaan.
Onnea paikan saaneille sekä paikkaa odottaville. Kaverini sai jokunen vuosi sitten yllätyksenä yliopistopaikan vielä elokuussa, joten mahdollisuuksia on 👍
Täällä yksi joka vannoo Vipusen nimeen, löysin sieltä itseni viime perjantaina Valitut-osiosta kun mulla hieman erikoiset filtterit eli eroan massast ja tänään tuli vahvistus opintopolkuun!
Tuleeko ruotsinkieliset amk:t aiemmin (pienemmät hakijamäärät)?
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi joka vannoo Vipusen nimeen, löysin sieltä itseni viime perjantaina Valitut-osiosta kun mulla hieman erikoiset filtterit eli eroan massast ja tänään tuli vahvistus opintopolkuun!
Kyllä! Vipunen on ihan pop, jos on massasta poikkeava hakija!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vipusen perusteella mä en oo tullut valituksi yhteenkään hakukohteeseen. Vai onko nyt vielä liian aikaista?
Riippuu varmaan mihin hait, itse katselin tietyn AMKn tietoja eli kun siellä alkoi olemaan lukuja Valitut osiossa niin tiesin alkaa filtteröimään
Miten ne palkit näkyy tuolla uudistuneessa opintopolussa?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan mihin hait, itse katselin tietyn AMKn tietoja eli kun siellä alkoi olemaan lukuja Valitut osiossa niin tiesin alkaa filtteröimään
Olen ei-ensikertalainen ja hain valintakokeella. Vähäisesti lukuja on jo näkyvissä, mutta suurin osa niistä on varmaankin todistusvalinnassa hakijoita. Toivottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vipusen perusteella mä en oo tullut valituksi yhteenkään hakukohteeseen. Vai onko nyt vielä liian aikaista?
Vielä on liian aikaista. Mitään kirjaimista koostuvaa valintakoetta, oli AMK tai yliopisto, ei ole vielä siellä.
Voiko joku laittaa tohon vipusen oikeaan taulukkoon linkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sen voi tuolta vipusesta tietää onko tullut valituks vai ei?
Vipunen
https://vipunen.fi/fi-fi/Raportit/Haku%20ja%20valinta%20-%20korkeakoulu…
Tarkempi tutkiminen vaatii sitä, että käyttää tietokonetta. Puhelimella ei näy kaikki tarpeellinen.
Sieltä löytää itsensä etukäteen vain siinä tilanteessa, että ns. palkit ovat olleet Opintopolussa jo edellisenä päivänä JA on jollain tapaa uniikki hakija iän ja/tai asuinpaikan suhteen.
Kaikki voivat käyttää sitä arvioimaan mahdollisuuksiaan nousta varasijoilta kouluun. Se tapahtuu katsomalla, kuinka paljon omaan koulutusohjelmaan ja valintatapaan on valittuna ykkös-kakkos-kolmos-jne. hakutoiveissa.
Tässä ketjussa voi kysyä omasta tai kaverin puolesta. Kertoo vain mikä koulu ja linja, niin joku katsoo kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vipunen
https://vipunen.fi/fi-fi/Raportit/Haku%20ja%20valinta%20-%20korkeakoulu…Tarkempi tutkiminen vaatii sitä, että käyttää tietokonetta. Puhelimella ei näy kaikki tarpeellinen.
Sieltä löytää itsensä etukäteen vain siinä tilanteessa, että ns. palkit ovat olleet Opintopolussa jo edellisenä päivänä JA on jollain tapaa uniikki hakija iän ja/tai asuinpaikan suhteen.
Kaikki voivat käyttää sitä arvioimaan mahdollisuuksiaan nousta varasijoilta kouluun. Se tapahtuu katsomalla, kuinka paljon omaan koulutusohjelmaan ja valintatapaan on valittuna ykkös-kakkos-kolmos-jne. hakutoiveissa.
Tässä ketjussa voi kysyä omasta tai kaverin puolesta. Kertoo vain mikä koulu ja linja, niin joku katsoo kyllä.
Kyllä mä löysin Vipusesta itseni vaikka en edelleenkään tiedä mistä palkeista puhutaan.
Taisit langeta trolliin.
Vastauksena kuitenkin kysymykseen: palkkien tultua voi mennä jopa useampi päivä, ennen kuin tulokset tulevat näkyville. Se on kiinni siitä, että koulussa on käyty tulokset läpi.