Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (921)

Vierailija
801/921 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia amk:jen pääsykokeet nykyään ovat? Onko ryhmätehtäviä, psykologin haastattelu, palikkatestejä? 

Tietokoneella tehdään valvotusti. Kaikille on yhteisenä opetuskieli (suomi, ruotsi), englanti ja päätöksentekotaidot, eli loogista päättelyä. Lisäksi lähes kaikkialle on matikan koe, joka sisältää peruskoulun sanallisten tehtävien tasoisia laskuja. Insinööreille on lisäksi luonnontieteiden osuus ja hoitoalalle hakeville eettiset taidot ja tunneälytaidot. 

Onko nykyään muuten kuinka yleistä päästä avoimen väylää ammattikorkeakouluun? Sekin on uusi, ja mielestäni hyvä, juttu.

Ovat tiedettyjä ja käytettyjä reittejä ja toimivat hyvin.

Lisäksi moneen paikkaan pääsee valintakurssin kautta. Eli tekee kurssisuorituksen ja sen pisteiden perusteella voi päästä opiskelemaan. Monenlaisia vaihtoehtoja pääsykokeelle.

Eli käytännössä rahalla pääsee oikoreittiä. Minusta tuo ei ole hyvä suuntaus ollenkaan.

Valintakoekursseja käytetään myös niin, että kouluun hakijat saavat suorittaa kurssin ilmaiseksi. Näin ainakin SAMKissa: yhteishaussa hakeneet (monimuoto- ja verkko-opintoihin, ainakin insinöörialat) pääsevät suorittamaan kurssin veloituksetta ja kurssin opintomenestyksen perusteella valitaan opiskelijat. Eli valintakoekurssia voi hyödyntää myös ilman että raha vaihtaa omistajaa. Mutta käsittääkseni tämä on melko harvoilla kouluilla käytössä. 

Olen suorittanut tradenomin tutkinnon SAMKissa, koska mielestäni tuo valintakoekurssi vaikutti niin hauskalta tavalta hakea opiskelemaan.  Tosiaan suoritettiin 5 op laajuinen kurssi, jonka sitten opiskelupaikan saaneet saivat sisällytettyä tutkintoonsa. Siinä pääsi valintakoekurssia tehdessä  myös vähän testaamaan miten alan opiskelu oikeasti itselle sopii. Kaikille kurssin hyväksytysti suorittaneille jäi hommasta käteen ainakin se kurssi vaikka opiskelupaikkaa ei olisi saanutkaan.

Minä hain tuonne SAMKiin vuosia sitten enkä saanut opiskelupaikkaa, mutta tosiaan sain tuon kurssisuorituksen ja lopulta kun pääsin muualle opiskelemaan tradenomiksi, niin sain tuon valintakurssin hyväksiluettua tutkintoon. Ei siis mennyt kurssi hukkaan.

Vierailija
802/921 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia amk:jen pääsykokeet nykyään ovat? Onko ryhmätehtäviä, psykologin haastattelu, palikkatestejä? 

Tietokoneella tehdään valvotusti. Kaikille on yhteisenä opetuskieli (suomi, ruotsi), englanti ja päätöksentekotaidot, eli loogista päättelyä. Lisäksi lähes kaikkialle on matikan koe, joka sisältää peruskoulun sanallisten tehtävien tasoisia laskuja. Insinööreille on lisäksi luonnontieteiden osuus ja hoitoalalle hakeville eettiset taidot ja tunneälytaidot. 

Onko nykyään muuten kuinka yleistä päästä avoimen väylää ammattikorkeakouluun? Sekin on uusi, ja mielestäni hyvä, juttu.

Ovat tiedettyjä ja käytettyjä reittejä ja toimivat hyvin.

Lisäksi moneen paikkaan pääsee valintakurssin kautta. Eli tekee kurssisuorituksen ja sen pisteiden perusteella voi päästä opiskelemaan. Monenlaisia vaihtoehtoja pääsykokeelle.

Eli käytännössä rahalla pääsee oikoreittiä. Minusta tuo ei ole hyvä suuntaus ollenkaan.

Valintakoekursseja käytetään myös niin, että kouluun hakijat saavat suorittaa kurssin ilmaiseksi. Näin ainakin SAMKissa: yhteishaussa hakeneet (monimuoto- ja verkko-opintoihin, ainakin insinöörialat) pääsevät suorittamaan kurssin veloituksetta ja kurssin opintomenestyksen perusteella valitaan opiskelijat. Eli valintakoekurssia voi hyödyntää myös ilman että raha vaihtaa omistajaa. Mutta käsittääkseni tämä on melko harvoilla kouluilla käytössä. 

Olen suorittanut tradenomin tutkinnon SAMKissa, koska mielestäni tuo valintakoekurssi vaikutti niin hauskalta tavalta hakea opiskelemaan.  Tosiaan suoritettiin 5 op laajuinen kurssi, jonka sitten opiskelupaikan saaneet saivat sisällytettyä tutkintoonsa. Siinä pääsi valintakoekurssia tehdessä  myös vähän testaamaan miten alan opiskelu oikeasti itselle sopii. Kaikille kurssin hyväksytysti suorittaneille jäi hommasta käteen ainakin se kurssi vaikka opiskelupaikkaa ei olisi saanutkaan.

Minä hain tuonne SAMKiin vuosia sitten enkä saanut opiskelupaikkaa, mutta tosiaan sain tuon kurssisuorituksen ja lopulta kun pääsin muualle opiskelemaan tradenomiksi, niin sain tuon valintakurssin hyväksiluettua tutkintoon. Ei siis mennyt kurssi hukkaan.

Tämä tuossa valintatavassa on mun mielestä juuri hienoa, että kurssia voi tosiaan hyödyntää vaikka paikkaa ei sillä kertaa saisikaan. 

t: tuon edellisen viestin kirjoittanut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/921 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se lopullinen pistemäärä ole oikeiden vastausten lukumäärä, ei tämä mikään netin "mikä metsäneläin olet"-testi ole. Eri koekerrat (tässä oli kolme päivää aamua ja iltaa) skaalataan vastaamaan toisiaan. Lisäksi tarkastellaan tilastollisesti jokainen kysymys, että onko siihen vastattu niin kuin piti. Jos iso osa on vastannut eri tavalla, kysymys on ollut huono, ja se saatetaa hylätä kokonaan tai annetaan esim. kahdesta eri vaihtoehdosta pisteet. Samalla myös huomataan, jos jonkun kysymyksen vastaus onkin tarkistuksessa väärin.

Paljon on tekemistä, ennen kuin tulokset ovat valmiit.

Tulokset tulivat viime vuonna noin 12.6. Pari viikkoa jaksaa odottaa!

Pitääkö tää todella paikkansa, että tulokset tulee jo noin pian??

Vierailija
804/921 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei, 14.7 tuli 2 vuotta sitten, olisko kuukausi mennyt väärin?

Vierailija
805/921 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kevään 2026 toisessa yhteishaussa:

todistusvalintojen osalta viimeistään 25.5.2026 ja

kaikkien tulosten osalta viimeistään 2.7.2026

Vierailija
806/921 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätöksentekotaidot osioon en saanut yhtään varmasti oikeaa vastausta 😅 edeltävällä hakukerralla päätöksentekotaidot oli vahvuus...

Sama, ja kyllä mulla on aina ollut hyvä looginen päättelykyky. Olen käynyt läpi kaikki esimerkkitehtävät, jotka netistä löytyy, seka kaikki Pääsyoppaan tehtävät ja suurin osa tuntui helpolta. Mut tämä koe ei mennyt nappiin, aika loppui pahasti kesken ja jouduin arvailemaan vastauksia.

Vierailija
807/921 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätöksentekotaidot osioon en saanut yhtään varmasti oikeaa vastausta 😅 edeltävällä hakukerralla päätöksentekotaidot oli vahvuus...

Sama, ja kyllä mulla on aina ollut hyvä looginen päättelykyky. Olen käynyt läpi kaikki esimerkkitehtävät, jotka netistä löytyy, seka kaikki Pääsyoppaan tehtävät ja suurin osa tuntui helpolta. Mut tämä koe ei mennyt nappiin, aika loppui pahasti kesken ja jouduin arvailemaan vastauksia.

Ja nää kaikki oli vielä keskenään todella samantyyppisiä ja sekin tuntui epäreilulta! Olisi ollut jotain vähän toisentyyppisiäkin joukossa. Nyt jos et tajunnut ensimmäistä, niin et tajunnut loppujakaan. Missä sudokut? Missä kuviotehtävät? Missä numerosarjat?

Vierailija
808/921 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette tunneälytaidot -osiosta? Olen herkkä ja pidän itseäni tunneälykkäänä, mutta kuvatehtävät olivat mielestäni jotenkin hankalia. En tiedä, olinko jo liian väsynyt lopussa ja ylianalysoin liikaa. En ihan alussa tajunnut että tehtäviä on näin paljon ja lopussa tuli kova kiire, joku kysymys tai pari jäi kokonaan vastaamatta. Harmittaa kun tuntuu että pystyisin parempaan.

Vierailija
809/921 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko joku amk:n valintakokeessa käynyt sitä mieltä, että se oli hyvä ja selkeä? Mulle jäi sellainen olo, etten varmaan vastannut oikein mihinkään, en edes suomen kielen tehtäviin. Ja mä kuvittelin ennen tätä olevani ihan fiksu :D

Vierailija
810/921 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikka oli hyvin helppo ja englanti helppo (oon suorittanut edellisen tutkinnon englanniksi). Mut vaikka saisin näissä maksimipisteet, epäilen ettei se riitä :D

Vierailija
811/921 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta! Osaisiko joku vipusen taitaja arvioida sisäänpääsyni mahdollisuuksia? Olen ensikertalaisena hakemassa viestintää Lutiin ja varasijalla 4. Jos oikein tulkitsin, niin sisäänpääsy olisi aika mahdollista mutta taitaa selvitä tarkemmin vasta valintakoetuloksien tultua. Tsemppiä kaikille tuleviin valintakokeisiin ja varasijajännäilyihin :)

Vierailija
812/921 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenta! Osaisiko joku vipusen taitaja arvioida sisäänpääsyni mahdollisuuksia? Olen ensikertalaisena hakemassa viestintää Lutiin ja varasijalla 4. Jos oikein tulkitsin, niin sisäänpääsy olisi aika mahdollista mutta taitaa selvitä tarkemmin vasta valintakoetuloksien tultua. Tsemppiä kaikille tuleviin valintakokeisiin ja varasijajännäilyihin :)

Käytännössä varma sisäänpääsy tuosta! Ykköstoiveessaan on alle viisi valittua.

Vierailija
813/921 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas kiva kuulla, että muillakin oli vaikeuksia pääsykokeissa ja etenkin siinä päättelyosiossa. Olen kuvitellut olevani ihan hyvä sellaisissa tehtävissä, mutta nyt en puolia ehtinyt edes miettiä vaan heitin arvalla. Tunneälytaidot oli myös todella kummallinen, kuvat olivat outoja ja vaihtoehdot myös. Matematiikka ja englanti tuntuivat sujuvan paremmin, vaikka uskoin niiden olevan kaikkein heikoimmat osa-alueeni. Tunsin itseni niin tyhmäksi pääsykokeen jälkeen ettei tosikaan.

Vierailija
814/921 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sen näkee, kuinka moni on eri aloilla ykköstoiveessaan? 

Vierailija
815/921 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vipusesta tietokoneella.

https://vipunen.fi/fi-fi/Raportit/Haku%20ja%20valinta%20-%20korkeakoulu…

Voit myös kysyä täällä, niin joku näpyttelystä tykkäävä katsoo. Riittää, että kertoo koulun ja linjan tarkasti. Eli jos samaa on päivänä ja monimuotona, tarvitaan tieto, kummasta kyse, jne.

Vierailija
816/921 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisempina vuosina niitä tuloksia on ripotellut tulemaan kesäkuun puolivälistä heinäkuun alkuun asti, isot oppilaitokset ja yliopistot hitaimmin. Onko tilanne nyt eri ja ne tulee kaikki samaan aikaan heinäkuussa?

Vierailija
817/921 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaisempina vuosina niitä tuloksia on ripotellut tulemaan kesäkuun puolivälistä heinäkuun alkuun asti, isot oppilaitokset ja yliopistot hitaimmin. Onko tilanne nyt eri ja ne tulee kaikki samaan aikaan heinäkuussa?

Ei ole. Joku sekoittaa, joko omassa päässään tai tahalleen tässä keskustelussa.

AMK-valintakokeiden tulokset tulevat puolentoista viikon päästä ja sitä seuraavalla viikolla alkaa tulla yliopistoa.

Kaikki tulokset tulevat ihan viimeistään 2.7.

Vierailija
818/921 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vipusesta tietokoneella.

https://vipunen.fi/fi-fi/Raportit/Haku%20ja%20valinta%20-%20korkeakoulu…

Voit myös kysyä täällä, niin joku näpyttelystä tykkäävä katsoo. Riittää, että kertoo koulun ja linjan tarkasti. Eli jos samaa on päivänä ja monimuotona, tarvitaan tieto, kummasta kyse, jne.

Juu, siis tietokoneella. Ilmankos en puhelimella saanut kaikkea näkyviin. 

Vierailija
819/921 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vipusen haku ja valinta päivittyneet.

Vierailija
820/921 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millonkohan tradenomien valintakurssien tuloksia kannattaa odotella? Jännittää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi