KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3280)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko paikalla muita kasvatustieteen soveltuvuuskokeen tuloksiin pettyneitä? En saanut opiskelupaikkaa enkä edes varasijaa, koska soveltuvuuskokeeni oli hylätty. :-( Jonkin osa-alueen pisteet olivat olleet niin huonot, että haku tyssäsi siihen. Tuntuu tosi kurjalta.
Toivottavasti ei käynyt niin kuin viime vuonna. Silloin yksi tietty haastattelija hylkäsi ohjeiden vastaisesti kaikki, joilla oli alan opintoja pohjalla. Hänen ajatuskulkunsa meni niin, että nämä eivät aio valmistua koulutusohjelmasta.
Syy voi olla joku tällainenkin, joka ei liity sinuun.
Kiitos tiedosta. Kyllä itsekin ajattelen, että jotain outoa on tuossa pisteytyksessä, oli se sitten yhteisesti päätetty sääntö tai jonkun yksittäisen haastattelijan virheellinen tapa soveltaa sääntöä.
Satutko tietämään, saiko joku hakija viime vuonna muutoksia arviointiinsa, jos yksi haastattelija oli toiminut ohjeiden vastaisesti?
Minusta tuo on kuvaavaa, että kiistätte soveltuvuusarvioinnin, sen sijaan, että pyrkisitte ymmärtämään tuloksen, vaikka se harmittaisikin.
T. Paljon soveltuvuusarviointeja tehnyt,
Miten arviointia voi ymmärtää, niillä tiedoilla, mitä ennen soveltuvuuskoetta on suvaittu hakijoille antaa, ja mitä tietoa näkyy nyt opintopolussa???? Jos sinä olet selvänäkijä, niin kerro ihmeessä, miten arviointia pitäisi meidän nyt ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko paikalla muita kasvatustieteen soveltuvuuskokeen tuloksiin pettyneitä? En saanut opiskelupaikkaa enkä edes varasijaa, koska soveltuvuuskokeeni oli hylätty. :-( Jonkin osa-alueen pisteet olivat olleet niin huonot, että haku tyssäsi siihen. Tuntuu tosi kurjalta.
Toivottavasti ei käynyt niin kuin viime vuonna. Silloin yksi tietty haastattelija hylkäsi ohjeiden vastaisesti kaikki, joilla oli alan opintoja pohjalla. Hänen ajatuskulkunsa meni niin, että nämä eivät aio valmistua koulutusohjelmasta.
Syy voi olla joku tällainenkin, joka ei liity sinuun.
Kiitos tiedosta. Kyllä itsekin ajattelen, että jotain outoa on tuossa pisteytyksessä, oli se sitten yhteisesti päätetty sääntö tai jonkun yksittäisen haastattelijan virheellinen tapa soveltaa sääntöä.
Satutko tietämään, saiko joku hakija viime vuonna muutoksia arviointiinsa, jos yksi haastattelija oli toiminut ohjeiden vastaisesti?
Minusta tuo on kuvaavaa, että kiistätte soveltuvuusarvioinnin, sen sijaan, että pyrkisitte ymmärtämään tuloksen, vaikka se harmittaisikin.
T. Paljon soveltuvuusarviointeja tehnyt,Miten arviointia voi ymmärtää, niillä tiedoilla, mitä ennen soveltuvuuskoetta on suvaittu hakijoille antaa, ja mitä tietoa näkyy nyt opintopolussa???? Jos sinä olet selvänäkijä, niin kerro ihmeessä, miten arviointia pitäisi meidän nyt ymmärtää.
Ps. Oletko siis tehnyt MAP-mallin mukaisia soveltuvuusarviointeja? Oletko edes perehtynyt niihin tietoihin, mitä sovwltuvuuskokeesta on hakijoille annettu? Tiedätkö mitä soveltuvuuskokeessa tapahtuu? Kyseessä ei ole mikään tieteellisesti validoitu testi.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kaikille, jotka tekivät oikaisupyynnön, ja niitä muuten tuli monta, annettiin siitä pysäkistä pisteitä. Eli ei ollut kokelaiden huonosta suoriutumisesta kiinni.
Kiitos tiedosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisterihaussa voi hakea millä vaan korkeakoulututkinnolla + kasvatustieteen perus- ja aineopinnoilla! Ne saa helposti suoritettua avoimessa.
Tämä toki ihan hyvä vaihtoehto. Taloudellisesti nyt vaan hieman haastavaa, kun työllisyystilanne on mitä on. Opintosetelistäkään ei taida olla apua, kun olen lukiosta valmistunut jo 3 v. sitten.
Joo se on valitettavasti vain tämän kevään ylioppilaille ja ammattikoulusta valmistuneille.
Etkä myöskään taida olla yli 25-vuotias, niin et voi työttömänäkään opiskella avoimessa.
Niin, 20-24 -vuotiaat ovat väliputoajia avoimessa opiskelun suhteen. Miksiköhän tällainen aukko taas tehtiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisterihaussa voi hakea millä vaan korkeakoulututkinnolla + kasvatustieteen perus- ja aineopinnoilla! Ne saa helposti suoritettua avoimessa.
Tämä toki ihan hyvä vaihtoehto. Taloudellisesti nyt vaan hieman haastavaa, kun työllisyystilanne on mitä on. Opintosetelistäkään ei taida olla apua, kun olen lukiosta valmistunut jo 3 v. sitten.
Joo se on valitettavasti vain tämän kevään ylioppilaille ja ammattikoulusta valmistuneille.
Etkä myöskään taida olla yli 25-vuotias, niin et voi työttömänäkään opiskella avoimessa.
Niin, 20-24 -vuotiaat ovat väliputoajia avoimessa opiskelun suhteen. Miksiköhän tällainen aukko taas tehtiin?
Kyllä sitä on monia aloja, joita pääsee opiskelemaan ihan ilman mitään tähtitieteellisiä saavutuksia.
Enemmänhän tässä on kyse siitä, mitä tekee, KUN ei päässyt opiskelemaan.
Kannattaa muuten katsoa koulutuksia myös ulkomailla. Esim. Ruotsissa voi moniakin tutkintoja opiskella täysin etänä, ehkä kerran vuodessa pitäisi tulla johonkin yhteiseen tapaamiseen. Opiskella voi ruotsiksi tai englanniksi. Ja sinne on helppo hakea - pelkällä todistuksella, suomalainen todistus kelpaa. On varmasti muitakin maita, itselläni on kokemusta vain Ruotsista. antagning.se - sieltä voi lukea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisterihaussa voi hakea millä vaan korkeakoulututkinnolla + kasvatustieteen perus- ja aineopinnoilla! Ne saa helposti suoritettua avoimessa.
Tämä toki ihan hyvä vaihtoehto. Taloudellisesti nyt vaan hieman haastavaa, kun työllisyystilanne on mitä on. Opintosetelistäkään ei taida olla apua, kun olen lukiosta valmistunut jo 3 v. sitten.
Joo se on valitettavasti vain tämän kevään ylioppilaille ja ammattikoulusta valmistuneille.
Etkä myöskään taida olla yli 25-vuotias, niin et voi työttömänäkään opiskella avoimessa.
Niin, 20-24 -vuotiaat ovat väliputoajia avoimessa opiskelun suhteen. Miksiköhän tällainen aukko taas tehtiin?
Kyllä sitä on monia aloja, joita pääsee opiskelemaan ihan ilman mitään tähtitieteellisiä saavutuksia.
Lainaamassasi tekstissä oli kyse oikeudesta opiskella avoimessa yliopistossa samaan aikaan, kun saa työttömyysetuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisterihaussa voi hakea millä vaan korkeakoulututkinnolla + kasvatustieteen perus- ja aineopinnoilla! Ne saa helposti suoritettua avoimessa.
Tämä toki ihan hyvä vaihtoehto. Taloudellisesti nyt vaan hieman haastavaa, kun työllisyystilanne on mitä on. Opintosetelistäkään ei taida olla apua, kun olen lukiosta valmistunut jo 3 v. sitten.
Joo se on valitettavasti vain tämän kevään ylioppilaille ja ammattikoulusta valmistuneille.
Etkä myöskään taida olla yli 25-vuotias, niin et voi työttömänäkään opiskella avoimessa.
Niin, 20-24 -vuotiaat ovat väliputoajia avoimessa opiskelun suhteen. Miksiköhän tällainen aukko taas tehtiin?
Koska teillä on jo ensikertalaiskiintiö jolla jyräätte pääsykokeissa muut. Tuossa iässä harvemmalla vielä on korkeakoulututkintoa. Ihan reilua, että avointa yliopistoa rajataan näin edes vähän vanhempien väyläksi.
Minkälaisia pisteitä jengi on saanut G-kokeen yhteisestä osiosta? Itse sain 39 ja yllätyin! Maksimipisteet oli 70. Hitokseen vaikea koe kyllä oli ja se näkyy pisterajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisterihaussa voi hakea millä vaan korkeakoulututkinnolla + kasvatustieteen perus- ja aineopinnoilla! Ne saa helposti suoritettua avoimessa.
Tämä toki ihan hyvä vaihtoehto. Taloudellisesti nyt vaan hieman haastavaa, kun työllisyystilanne on mitä on. Opintosetelistäkään ei taida olla apua, kun olen lukiosta valmistunut jo 3 v. sitten.
Joo se on valitettavasti vain tämän kevään ylioppilaille ja ammattikoulusta valmistuneille.
Etkä myöskään taida olla yli 25-vuotias, niin et voi työttömänäkään opiskella avoimessa.
Niin, 20-24 -vuotiaat ovat väliputoajia avoimessa opiskelun suhteen. Miksiköhän tällainen aukko taas tehtiin?
Koska teillä on jo ensikertalaiskiintiö jolla jyräätte pääsykokeissa muut. Tuossa iässä harvemmalla vielä on korkeakoulututkintoa. Ihan reilua, että avointa yliopistoa rajataan näin edes vähän vanhempien väyläksi.
Jaa....
T. 24v dropout.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisterihaussa voi hakea millä vaan korkeakoulututkinnolla + kasvatustieteen perus- ja aineopinnoilla! Ne saa helposti suoritettua avoimessa.
Tämä toki ihan hyvä vaihtoehto. Taloudellisesti nyt vaan hieman haastavaa, kun työllisyystilanne on mitä on. Opintosetelistäkään ei taida olla apua, kun olen lukiosta valmistunut jo 3 v. sitten.
Joo se on valitettavasti vain tämän kevään ylioppilaille ja ammattikoulusta valmistuneille.
Etkä myöskään taida olla yli 25-vuotias, niin et voi työttömänäkään opiskella avoimessa.
Niin, 20-24 -vuotiaat ovat väliputoajia avoimessa opiskelun suhteen. Miksiköhän tällainen aukko taas tehtiin?
Koska teillä on jo ensikertalaiskiintiö jolla jyräätte pääsykokeissa muut. Tuossa iässä harvemmalla vielä on korkeakoulututkintoa. Ihan reilua, että avointa yliopistoa rajataan näin edes vähän vanhempien väyläksi.
Itsellä on tilanne, että menin aloittamaan lukion jälkeen insinöörikoulutuksen, mikä ei ollutkaan sitten yhtään oma juttu. Keskeytin koulutuksen ensimmäisen vuoden jälkeen ja olen sen jälkeen yrittänyt päästä opiskelemaan alaa, mikä tuntuisi enemmän omalta. Kun menettää ensikertalaisuuden, opiskelupaikan saaminen on paljon vaikeampaa. Olen nyt 23-vuotias ja takana on 2 tuloksetonta hakukierrosta ja tulossa taas vuosi työttömänä. En tiedä, olenko ainut joka ei osannut valita opiskelualaa oikein heti lukion jälkeen mutta uusille ylioppilaille neuvoksi, että ensikertalaisuutta ei kannata menettää. Ota vastaan opiskelupaikka, mikä aidosti tuntuu omalta jutulta.
Sain 31 ja sillä irtosi paikka ensikertalaiselle hallintotieteisiin. Koe oli selkeä viime vuotta vaikeampi. Mä en siis todellakaan odottanut kokeen jälkeen saavani tarpeeksi pisteitä sisään päästäkseni, oli yllätys!
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia pisteitä jengi on saanut G-kokeen yhteisestä osiosta? Itse sain 39 ja yllätyin! Maksimipisteet oli 70. Hitokseen vaikea koe kyllä oli ja se näkyy pisterajoissa.
Ai ne näkyy jossain? Ei opintopolussa ollut eriteltynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia pisteitä jengi on saanut G-kokeen yhteisestä osiosta? Itse sain 39 ja yllätyin! Maksimipisteet oli 70. Hitokseen vaikea koe kyllä oli ja se näkyy pisterajoissa.
Ai ne näkyy jossain? Ei opintopolussa ollut eriteltynä.
Henkilöt, jotka ovat hakeneet vain yhteistä osiota käyttävään kohteeseen, tietävät yhteisen osion pisteet.
Jos joku on hakenut sekä oikikseen että esim. hallintotieteisiin, tietää pienellä miinuslaskulla molemmat pisteensä jo.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia pisteitä jengi on saanut G-kokeen yhteisestä osiosta? Itse sain 39 ja yllätyin! Maksimipisteet oli 70. Hitokseen vaikea koe kyllä oli ja se näkyy pisterajoissa.
Ei kai siinä muu ollut vaikeaa, kuin lukunopeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia pisteitä jengi on saanut G-kokeen yhteisestä osiosta? Itse sain 39 ja yllätyin! Maksimipisteet oli 70. Hitokseen vaikea koe kyllä oli ja se näkyy pisterajoissa.
Ai ne näkyy jossain? Ei opintopolussa ollut eriteltynä.
Henkilöt, jotka ovat hakeneet vain yhteistä osiota käyttävään kohteeseen, tietävät yhteisen osion pisteet.
Jos joku on hakenut sekä oikikseen että esim. hallintotieteisiin, tietää pienellä miinuslaskulla molemmat pisteensä jo.
Aijjaa. Tämä tyhmyri pääsi lukemaan toista tutkintoaan, mutta en kyllä tiedä mistä erotellut pisteet näkyisivät :D
Voit tarkastella digitaalisissa valintakokeissa antamiasi koevastauksia ja niiden pisteytyksiä Valintakoepisteet -palvelussa. Valintakoepisteet-palvelu aukeaa 2.7.2026 klo 12. Palvelu on auki 31.12.2026 saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia pisteitä jengi on saanut G-kokeen yhteisestä osiosta? Itse sain 39 ja yllätyin! Maksimipisteet oli 70. Hitokseen vaikea koe kyllä oli ja se näkyy pisterajoissa.
Ai ne näkyy jossain? Ei opintopolussa ollut eriteltynä.
Henkilöt, jotka ovat hakeneet vain yhteistä osiota käyttävään kohteeseen, tietävät yhteisen osion pisteet.
Jos joku on hakenut sekä oikikseen että esim. hallintotieteisiin, tietää pienellä miinuslaskulla molemmat pisteensä jo.
Aijjaa. Tämä tyhmyri pääsi lukemaan toista tutkintoaan, mutta en kyllä tiedä mistä erotellut pisteet näkyisivät :D
Opintopolussa näkyy kokonaispisteet. Jos hakee samaa koetta eri osioilla käyttäviin kohteisiin, saa omat pisteet laskettua siitä.
Joo se on valitettavasti vain tämän kevään ylioppilaille ja ammattikoulusta valmistuneille.
Etkä myöskään taida olla yli 25-vuotias, niin et voi työttömänäkään opiskella avoimessa.