KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3318)
Miten liikkuu Tampereen ja Vaasan DIAn todistus-ja valintakoejonot?
Vierailija kirjoitti:
Miten liikkuu Tampereen ja Vaasan DIAn todistus-ja valintakoejonot?
Ei ne liiku.
Tuleeko Metropolian sh verkkototeutuksen todistusvalintajono vielä liikkumaan, mitä luulette? Ei enskana, enkä ihan lähellä kärkeä. Tuntuu aika hurjalta nuo pisterajat tänä vuonna kun omilla pisteillä aikaisempina vuosina olisi päässyt heittämällä sisään.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko Metropolian sh verkkototeutuksen todistusvalintajono vielä liikkumaan, mitä luulette? Ei enskana, enkä ihan lähellä kärkeä. Tuntuu aika hurjalta nuo pisterajat tänä vuonna kun omilla pisteillä aikaisempina vuosina olisi päässyt heittämällä sisään.
Ei-enskojen verkot eivät liiku välttämättä yhtäkään sijaa.
Eli sullakin peli jo pelattu. :(
Viime vuonna ei-enskojen varasijat liikkui jonkun yli kymmenen paikkaa farmaseutti+proviisori parin viikon aikana pisteiden julkaisusta niin vielä elättelen toivoa. Nyt enskojen todistusjono ja valintakoejonot liikkuivat tänään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko Metropolian sh verkkototeutuksen todistusvalintajono vielä liikkumaan, mitä luulette? Ei enskana, enkä ihan lähellä kärkeä. Tuntuu aika hurjalta nuo pisterajat tänä vuonna kun omilla pisteillä aikaisempina vuosina olisi päässyt heittämällä sisään.
Ei-enskojen verkot eivät liiku välttämättä yhtäkään sijaa.
Eli sullakin peli jo pelattu. :(
Uskon tämän kyllä, ja olen jo varautunut hakemaan syksyllä uudestaan. Tuntuu vaan aika oudolle tuo alimpien pisteiden hurja nousu viime vuodesta. Ja vipusessa ainakin vielä eilen todistusvalintajonossa paikan vastaanottaneita 1-4/6. Eli siellä on vielä ainakin teoriassa paikkoja jaossa.
Pisteet ja varasijat pienenevät aina elokuun alkupäiviin saakka, mutta alemman saadun opiskelupaikan voi ottaa vastaan joko ehdollisena tai ottaa sen pysyvästi vastaan ja luopua ylemmän kohteen varasijasta, jotta voit hakea tarvittaessa mahdollisesti opiskelija-asuntoa toiselta paikkakunnalta, mikä on eri kuin ylemmät hakutoiveet, joita en enää halua.
Vierailija kirjoitti:
Pisteet ja varasijat pienenevät aina elokuun alkupäiviin saakka, mutta alemman saadun opiskelupaikan voi ottaa vastaan joko ehdollisena tai ottaa sen pysyvästi vastaan ja luopua ylemmän kohteen varasijasta, jotta voit hakea tarvittaessa mahdollisesti opiskelija-asuntoa toiselta paikkakunnalta, mikä on eri kuin ylemmät hakutoiveet, joita en enää halua.
Alemman hakutoiveen voi ottaa vastaan muistaakseni 2.7.
Vierailija kirjoitti:
Miten liikkuu Tampereen ja Vaasan DIAn todistus-ja valintakoejonot?
Mulla oli Tampereelle todistusvalintajono liikkunut. Eikö sulla/teillä sit liikkunu vielä?
Vierailija kirjoitti:
Tehkää oikeusasiamiehelle valitus siitä, että soveltuvuuskoe ei ole kriteereiltään läpinäkyvä ja laittakaa valitukseen, että jokaisen k.o. yliopiston on annettava selvitys siitä, moniko jo muun tutkinnon suorittanut tai suorittava on jätetty soeltuvuuskokeilla rannalle ja selvitys siitä, ovatko yliopistot käyttäneet piilokriteerinä tätä. Myös yhdenvertaisuuslautakunnalle voi jättää valituksen. Silloin syrjinnän syy yhdenvertaisuuslain näkökulmasta on "muu henkilöön liittyvä syy".
Kiitos paljon vinkeistä! Kyllä jotenkin aion asiaa selvittää, ihan periaatteesta. En saadakseni itse opiskelupaikkaa, vaan koska kasvatustieteen tiedekunnat toimivat väärin.
Täytyy noista soveltuvuuskokeista sanoa.. hain joskus vuonna keppi ja kivi soveltuvuuskokeella sosionomiksi, silloin se vielä oli.. sain täydet pisteet. En ottanut paikkaa vastaan, opintotoimistokin vähän vastusteli kun siitä soitin, kun oli niin hyvät pisteet. Sit parin vuoden päästä hain uudelleen ja sain soveltuvuuskokeesta ihan surkeat pisteet :D että kyllä ne on ihmisiä, jotka siellä arvioi, eikä robotteja.
Nyt on onneksi tutkinnot suoritettu, silloin vaan testailin asiaa...
Ymmärtääkö joku tätä Vipusesta? Laitoin omat tiedot sinne suodattimiin ja näyttäisi, että omaan paikkaan on "kaikki hakijat 1-4". Tänään näytti Opintopolussa, että minut on hyväksytty tuohon yhteen kouluun. Jono oli siis liikkunut.
Silti siinä "valitut" kohdassa ei näy mitään tietoja? Vai tuleeko ne sitten myöhemmin?
Entä voiko muuten paikkaa enää ei-ensikertalaisena menettää nyt kun siinä jo näkyy se "hyväksytty", jos edellä oleva hakukohde ei vaan mene hyväksytyksi? Eli ainakin nyt tohon yhteen mun pitäs päästä?
Edellinen jatkaa, että mulla on vaan luultavasti vielä vähän epätodellinen olo tuosta "hyväksytty", niin sen takia varmistan et voiko ton vielä menettää kun lopulliset tulokset ei oo tullu ja ei-ensikertalaisena pelkäsin, että mun on melkeen mahdottomuus päästä tonne. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten liikkuu Tampereen ja Vaasan DIAn todistus-ja valintakoejonot?
Mulla oli Tampereelle todistusvalintajono liikkunut. Eikö sulla/teillä sit liikkunu vielä?
Vähän, muttei riittävästi. Toisaalta en usko oikeasti edes pääseväni, sillä olin niin kaukana varasijalla sähköön ja materiaalitekniikkaan.
Pääsin omaan ekaan valintaan,mutta tarkoittaako että olisin muihinkin päässyt sisään kun on niissä enempi pisteitä kuin alin huväksytty?? En vaan meinaa uskoa että näin olis😅 Ensimmäinen toive oli siis muu kuin valintakoe-paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko Metropolian sh verkkototeutuksen todistusvalintajono vielä liikkumaan, mitä luulette? Ei enskana, enkä ihan lähellä kärkeä. Tuntuu aika hurjalta nuo pisterajat tänä vuonna kun omilla pisteillä aikaisempina vuosina olisi päässyt heittämällä sisään.
Ei-enskojen verkot eivät liiku välttämättä yhtäkään sijaa.
Eli sullakin peli jo pelattu. :(
Uskon tämän kyllä, ja olen jo varautunut hakemaan syksyllä uudestaan. Tuntuu vaan aika oudolle tuo alimpien pisteiden hurja nousu viime vuodesta. Ja vipusessa ainakin vielä eilen todistusvalintajonossa paikan vastaanottaneita 1-4/6. Eli siellä on vielä ainakin teoriassa paikkoja jaossa.
Todistusvalintapisteytykset muuttuivat tänä vuonna. Ei voi vertailla aiempiin vuosiin.
Ei-enskalla ei ole tuosta enää mahdollisuutta, kun kaikki rinnakkaisalat ovat jo tulleet.