KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3346)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistus-ja valintakoe pisterajat laskevat usein alun jälkeen paljonkin, mutta onko yllätyksiä tullut vastaan tai havaintoja, että varasijat olisivat laskeneet jopa 100-180 ?
Mitä kauempana varalla on, sitä enemmän laskee.
Sisäänpääsystä se ei silti kerro mitään. Vain laskevat pisteet kertovat, että joku on päässyt sisään. Siinäkin pitää huomioida, että jos tulokset eivät tule yhtä aikaa, ensimmäisenä julkaisseen pisteet putoavat kaksinumeroisia prosenttimääriä. Eikä sekään kerro sisäänpääsyistä juuri mitään.
Moni ystäväni odottaa jännityksellä paikkaa, vaikka ovat varasijalta 100- 180, joten enpä oikein usko heidän mahdollisuuksiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Oliko oikeustieteen valintakoe mielestänne kohtuullinen, helppo tai vaikea, entä miten monta laudaturia todistuksella pääsyyn?
Liian helppo, etenkin erityinen osuus, joka ei mittaa oikein mitään ja jonka tekemiseen meni vartti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistus-ja valintakoe pisterajat laskevat usein alun jälkeen paljonkin, mutta onko yllätyksiä tullut vastaan tai havaintoja, että varasijat olisivat laskeneet jopa 100-180 ?
Mitä kauempana varalla on, sitä enemmän laskee.
Sisäänpääsystä se ei silti kerro mitään. Vain laskevat pisteet kertovat, että joku on päässyt sisään. Siinäkin pitää huomioida, että jos tulokset eivät tule yhtä aikaa, ensimmäisenä julkaisseen pisteet putoavat kaksinumeroisia prosenttimääriä. Eikä sekään kerro sisäänpääsyistä juuri mitään.
Moni ystäväni odottaa jännityksellä paikkaa, vaikka ovat varasijalta 100- 180, joten enpä oikein usko heidän mahdollisuuksiinsa.
Mä pidän epätodennäköisenä sitä, että pääsisin sisään edes tokalta varasijalta ammattikorkeakouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistus-ja valintakoe pisterajat laskevat usein alun jälkeen paljonkin, mutta onko yllätyksiä tullut vastaan tai havaintoja, että varasijat olisivat laskeneet jopa 100-180 ?
Mitä kauempana varalla on, sitä enemmän laskee.
Sisäänpääsystä se ei silti kerro mitään. Vain laskevat pisteet kertovat, että joku on päässyt sisään. Siinäkin pitää huomioida, että jos tulokset eivät tule yhtä aikaa, ensimmäisenä julkaisseen pisteet putoavat kaksinumeroisia prosenttimääriä. Eikä sekään kerro sisäänpääsyistä juuri mitään.
Moni ystäväni odottaa jännityksellä paikkaa, vaikka ovat varasijalta 100- 180, joten enpä oikein usko heidän mahdollisuuksiinsa.
Mä pidän epätodennäköisenä sitä, että pääsisin sisään edes tokalta varasijalta ammattikorkeakouluun.
Ei-ensikertalaisen karu kohtalo. :(
Vierailija kirjoitti:
Oliko oikeustieteen valintakoe mielestänne kohtuullinen, helppo tai vaikea, entä miten monta laudaturia todistuksella pääsyyn?
Oikeustieteen koe oli helppo. Yhteisosio taas ei mielestäni mitannut oikein mitään. Haluaisin, että tuota yhteisosiota muutettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko oikeustieteen valintakoe mielestänne kohtuullinen, helppo tai vaikea, entä miten monta laudaturia todistuksella pääsyyn?
Oikeustieteen koe oli helppo. Yhteisosio taas ei mielestäni mitannut oikein mitään. Haluaisin, että tuota yhteisosiota muutettaisiin.
Sama valintakoe i:ssä eli kielten ja kirjallisuuden kokeessa; yhteisosio oli haastavahko (erityisesti yksi osio), mutta eriyttävä osio todella helppo. Yhteisen osion tekemiseen aika riitti juuri ja juuri, kun luki tekstit ja teki tehtävät, mutta ei jäänyt liian pitkäksi aikaa jahkailemaan. Erittävän osion tekemiseen meni 20 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Oliko oikeustieteen valintakoe mielestänne kohtuullinen, helppo tai vaikea, entä miten monta laudaturia todistuksella pääsyyn?
Katsoin että olisin nipin napin päässyt Turun oikikseen keskipitkän ruotsin ja lyhyen kielen ällällä, muut (mm. pitkä matikka) eetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistus-ja valintakoe pisterajat laskevat usein alun jälkeen paljonkin, mutta onko yllätyksiä tullut vastaan tai havaintoja, että varasijat olisivat laskeneet jopa 100-180 ?
Mitä kauempana varalla on, sitä enemmän laskee.
Sisäänpääsystä se ei silti kerro mitään. Vain laskevat pisteet kertovat, että joku on päässyt sisään. Siinäkin pitää huomioida, että jos tulokset eivät tule yhtä aikaa, ensimmäisenä julkaisseen pisteet putoavat kaksinumeroisia prosenttimääriä. Eikä sekään kerro sisäänpääsyistä juuri mitään.
Moni ystäväni odottaa jännityksellä paikkaa, vaikka ovat varasijalta 100- 180, joten enpä oikein usko heidän mahdollisuuksiinsa.
Mä pidän epätodennäköisenä sitä, että pääsisin sisään edes tokalta varasijalta ammattikorkeakouluun.
Ei-ensikertalaisen karu kohtalo. :(
Jep. Vain 5 aloituspaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valintakoetulokset-palveluun ei pääse vieläkään. Laitoin nyt siitä palautelomakkeella ammattikorkeaan.fi-sivustolle viestin, jos vaikka joku tajuaisi katsoa mikä siellä mahtaa olla vikana.
Kiinnostaa kovasti miten pisteet jakautuivat, kun koe tuntui menneen niin huonosti, mutta silti pisteet olivat yllättävän hyvät.
Opintopolun kautta pääsee.
Ajankohtaiset hakemukset otsikon alla on linkki "näytä hakemukset". Sitä klikkaamalla pääsee sivulle, jossa melkein viimeisenä on linkki valintakoepalveluun.
Onnistuin nyt lopulta löytämään linkin sieltäkin, mutta sitä kautta ei pääse edes tunnistautumisen asti. Tulee kyllä eri virheilmoitus, mutta silti.
Linkki löytyi siis sieltä, missä voi tarkastella omaa lähetettyä hakemustaan. Ei siltä sivulta, missä tulokset näkyy.
Siirry tarkastelemaan AMK-valintakokeesta saamiasi osiokohtaisia pisteitä Valintakoepisteet-palveluun -tekstin alla olevasta linkistä minä ainakin pääsen eikä tarvitse uudelleen kirjautua. Kokeile uudelleen tai toisella selaimella.
No niin, selaimen vaihto auttoi ja pääsin näkemään osiokohtaiset pisteet! Kiitos avusta.
Ei tullut muita suurempia yllätyksiä kuin se, että olin saanut englannista todella hyvät pisteet, vaikka epäilin sen olevan heikoin kohtani matematiikan ohella. Matematiikan pisteet olivatkin odotetusti aika surkeat. Päätöksentekotaidoistakin oli tullut yllättävän hyvät pisteet, vaikka se tuntui todella vaikealta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valintakoetulokset-palveluun ei pääse vieläkään. Laitoin nyt siitä palautelomakkeella ammattikorkeaan.fi-sivustolle viestin, jos vaikka joku tajuaisi katsoa mikä siellä mahtaa olla vikana.
Kiinnostaa kovasti miten pisteet jakautuivat, kun koe tuntui menneen niin huonosti, mutta silti pisteet olivat yllättävän hyvät.
Opintopolun kautta pääsee.
Ajankohtaiset hakemukset otsikon alla on linkki "näytä hakemukset". Sitä klikkaamalla pääsee sivulle, jossa melkein viimeisenä on linkki valintakoepalveluun.
Onnistuin nyt lopulta löytämään linkin sieltäkin, mutta sitä kautta ei pääse edes tunnistautumisen asti. Tulee kyllä eri virheilmoitus, mutta silti.
Linkki löytyi siis sieltä, missä voi tarkastella omaa lähetettyä hakemustaan. Ei siltä sivulta, missä tulokset näkyy.
Siirry tarkastelemaan AMK-valintakokeesta saamiasi osiokohtaisia pisteitä Valintakoepisteet-palveluun -tekstin alla olevasta linkistä minä ainakin pääsen eikä tarvitse uudelleen kirjautua. Kokeile uudelleen tai toisella selaimella.
No niin, selaimen vaihto auttoi ja pääsin näkemään osiokohtaiset pisteet! Kiitos avusta.
Ei tullut muita suurempia yllätyksiä kuin se, että olin saanut englannista todella hyvät pisteet, vaikka epäilin sen olevan heikoin kohtani matematiikan ohella. Matematiikan pisteet olivatkin odotetusti aika surkeat. Päätöksentekotaidoistakin oli tullut yllättävän hyvät pisteet, vaikka se tuntui todella vaikealta.
Mulla taas kaikki muu oli hävettävän huonoa paitsi matemaattinen ja matemaattis-luonnontieteellinen, joista sain melkein täydet pisteet. Jäin varasijoille insinöörikoulutukseen.
Itellä ei ole maisterihaussa tapahtunut mitään 2 ylimmän hakukohteen (helsinki ja jyväskylä) osalta ja alempien kohteiden varasijat ei ole muuttunut mihkään. Ärsyttää odottaa, ei millään jaksais.
Vierailija kirjoitti:
Itellä ei ole maisterihaussa tapahtunut mitään 2 ylimmän hakukohteen (helsinki ja jyväskylä) osalta ja alempien kohteiden varasijat ei ole muuttunut mihkään. Ärsyttää odottaa, ei millään jaksais.
Itse odottelen Vaasasta maisteri linjojen tuloksia, Sote (hallintotieteen) oli tullut, kauppatieteissä ei näy mitään...
Koskakohan viime vuonna nämä tulokset tulleet?
Jos on nyt varasijalla amk:un, ei kannata ajatella, että on epäonnistunut. 2-9.7 ne sijat menee aivan valtavaan muutokseen! Yliopistoissa ei ole yhtä iso myllerrys, mutta on sielläkin liikettä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on nyt varasijalla amk:un, ei kannata ajatella, että on epäonnistunut. 2-9.7 ne sijat menee aivan valtavaan muutokseen! Yliopistoissa ei ole yhtä iso myllerrys, mutta on sielläkin liikettä.
Joissain koulutusohjelmissa ne ei välttämättä liiku yhtään ja ei-ensikertalaisena voi jäädä ulos vaikka ekalta varasijalta.
Vierailija kirjoitti:
Jos on nyt varasijalla amk:un, ei kannata ajatella, että on epäonnistunut. 2-9.7 ne sijat menee aivan valtavaan muutokseen! Yliopistoissa ei ole yhtä iso myllerrys, mutta on sielläkin liikettä.
Se valtava muutos on eniten sitä, että otetaan alempi paikka vastaan ja luovutaan samalla muiden paikkojen jonottamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Se jos menee amk on jo epäonnistuminen.
Suorita sinä nyt edes se peruskoulu loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Se jos menee amk on jo epäonnistuminen.
Tämä kommentti kertoo enemmän sen kirjoittajasta kuin kenestäkään amk-hakijasta tai -opiskelijasta. Toivottavasti tuli edes hyvä mieli.
Nyt löytyi linkki mutta ei ollut sivun lopussa mulla vaan keskivaiheilla.