Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

 

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

 

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

 

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3346)

Vierailija
2401/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt löytyi linkki mutta ei ollut sivun lopussa mulla vaan keskivaiheilla.

Vierailija
2402/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todistus-ja valintakoe pisterajat laskevat usein alun jälkeen paljonkin, mutta onko yllätyksiä tullut vastaan tai havaintoja, että varasijat olisivat laskeneet jopa 100-180 ?

Mitä kauempana varalla on, sitä enemmän laskee.

Sisäänpääsystä se ei silti kerro mitään. Vain laskevat pisteet kertovat, että joku on päässyt sisään. Siinäkin pitää huomioida, että jos tulokset eivät tule yhtä aikaa, ensimmäisenä julkaisseen pisteet putoavat kaksinumeroisia prosenttimääriä. Eikä sekään kerro sisäänpääsyistä juuri mitään.

Moni ystäväni odottaa jännityksellä paikkaa, vaikka ovat varasijalta 100- 180, joten enpä oikein usko heidän mahdollisuuksiinsa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2403/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko oikeustieteen valintakoe mielestänne kohtuullinen, helppo tai vaikea, entä miten monta laudaturia todistuksella pääsyyn?

Liian helppo, etenkin erityinen osuus, joka ei mittaa oikein mitään ja jonka tekemiseen meni vartti. 

Vierailija
2404/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todistus-ja valintakoe pisterajat laskevat usein alun jälkeen paljonkin, mutta onko yllätyksiä tullut vastaan tai havaintoja, että varasijat olisivat laskeneet jopa 100-180 ?

Mitä kauempana varalla on, sitä enemmän laskee.

Sisäänpääsystä se ei silti kerro mitään. Vain laskevat pisteet kertovat, että joku on päässyt sisään. Siinäkin pitää huomioida, että jos tulokset eivät tule yhtä aikaa, ensimmäisenä julkaisseen pisteet putoavat kaksinumeroisia prosenttimääriä. Eikä sekään kerro sisäänpääsyistä juuri mitään.

Moni ystäväni odottaa jännityksellä paikkaa, vaikka ovat varasijalta 100- 180, joten enpä oikein usko heidän mahdollisuuksiinsa. 

Mä pidän epätodennäköisenä sitä, että pääsisin sisään edes tokalta varasijalta ammattikorkeakouluun.

Vierailija
2405/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todistus-ja valintakoe pisterajat laskevat usein alun jälkeen paljonkin, mutta onko yllätyksiä tullut vastaan tai havaintoja, että varasijat olisivat laskeneet jopa 100-180 ?

Mitä kauempana varalla on, sitä enemmän laskee.

Sisäänpääsystä se ei silti kerro mitään. Vain laskevat pisteet kertovat, että joku on päässyt sisään. Siinäkin pitää huomioida, että jos tulokset eivät tule yhtä aikaa, ensimmäisenä julkaisseen pisteet putoavat kaksinumeroisia prosenttimääriä. Eikä sekään kerro sisäänpääsyistä juuri mitään.

Moni ystäväni odottaa jännityksellä paikkaa, vaikka ovat varasijalta 100- 180, joten enpä oikein usko heidän mahdollisuuksiinsa. 

Mä pidän epätodennäköisenä sitä, että pääsisin sisään edes tokalta varasijalta ammattikorkeakouluun.

Ei-ensikertalaisen karu kohtalo. :(

Vierailija
2406/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko oikeustieteen valintakoe mielestänne kohtuullinen, helppo tai vaikea, entä miten monta laudaturia todistuksella pääsyyn?

Oikeustieteen koe oli helppo. Yhteisosio taas ei mielestäni mitannut oikein mitään. Haluaisin, että tuota yhteisosiota muutettaisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2407/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko oikeustieteen valintakoe mielestänne kohtuullinen, helppo tai vaikea, entä miten monta laudaturia todistuksella pääsyyn?

Oikeustieteen koe oli helppo. Yhteisosio taas ei mielestäni mitannut oikein mitään. Haluaisin, että tuota yhteisosiota muutettaisiin.

Sama valintakoe i:ssä eli kielten ja kirjallisuuden kokeessa; yhteisosio oli haastavahko (erityisesti yksi osio), mutta eriyttävä osio todella helppo. Yhteisen osion tekemiseen aika riitti juuri ja juuri, kun luki tekstit ja teki tehtävät, mutta ei jäänyt liian pitkäksi aikaa jahkailemaan. Erittävän osion tekemiseen meni 20 minuuttia.

Vierailija
2408/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko oikeustieteen valintakoe mielestänne kohtuullinen, helppo tai vaikea, entä miten monta laudaturia todistuksella pääsyyn?

Katsoin että olisin nipin napin päässyt Turun oikikseen keskipitkän ruotsin ja lyhyen kielen ällällä, muut (mm. pitkä matikka) eetä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2409/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todistus-ja valintakoe pisterajat laskevat usein alun jälkeen paljonkin, mutta onko yllätyksiä tullut vastaan tai havaintoja, että varasijat olisivat laskeneet jopa 100-180 ?

Mitä kauempana varalla on, sitä enemmän laskee.

Sisäänpääsystä se ei silti kerro mitään. Vain laskevat pisteet kertovat, että joku on päässyt sisään. Siinäkin pitää huomioida, että jos tulokset eivät tule yhtä aikaa, ensimmäisenä julkaisseen pisteet putoavat kaksinumeroisia prosenttimääriä. Eikä sekään kerro sisäänpääsyistä juuri mitään.

Moni ystäväni odottaa jännityksellä paikkaa, vaikka ovat varasijalta 100- 180, joten enpä oikein usko heidän mahdollisuuksiinsa. 

Mä pidän epätodennäköisenä sitä, että pääsisin sisään edes tokalta varasijalta ammattikorkeakouluun.

Ei-ensikertalaisen karu kohtalo. :(

Jep. Vain 5 aloituspaikkaa.

Vierailija
2410/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintakoetulokset-palveluun ei pääse vieläkään. Laitoin nyt siitä palautelomakkeella ammattikorkeaan.fi-sivustolle viestin, jos vaikka joku tajuaisi katsoa mikä siellä mahtaa olla vikana.

 

Kiinnostaa kovasti miten pisteet jakautuivat, kun koe tuntui menneen niin huonosti, mutta silti pisteet olivat yllättävän hyvät.

Opintopolun kautta pääsee.

Ajankohtaiset hakemukset otsikon alla on linkki "näytä hakemukset". Sitä klikkaamalla pääsee sivulle, jossa melkein viimeisenä on linkki valintakoepalveluun.

Onnistuin nyt lopulta löytämään linkin sieltäkin, mutta sitä kautta ei pääse edes tunnistautumisen asti. Tulee kyllä eri virheilmoitus, mutta silti.

 

Linkki löytyi siis sieltä, missä voi tarkastella omaa lähetettyä hakemustaan. Ei siltä sivulta, missä tulokset näkyy.

Siirry tarkastelemaan AMK-valintakokeesta saamiasi osiokohtaisia pisteitä Valintakoepisteet-palveluun -tekstin alla olevasta linkistä minä ainakin pääsen eikä tarvitse uudelleen kirjautua. Kokeile uudelleen tai toisella selaimella.

No niin, selaimen vaihto auttoi ja pääsin näkemään osiokohtaiset pisteet! Kiitos avusta.

 

Ei tullut muita suurempia yllätyksiä kuin se, että olin saanut englannista todella hyvät pisteet, vaikka epäilin sen olevan heikoin kohtani matematiikan ohella. Matematiikan pisteet olivatkin odotetusti aika surkeat. Päätöksentekotaidoistakin oli tullut yllättävän hyvät pisteet, vaikka se tuntui todella vaikealta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2411/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintakoetulokset-palveluun ei pääse vieläkään. Laitoin nyt siitä palautelomakkeella ammattikorkeaan.fi-sivustolle viestin, jos vaikka joku tajuaisi katsoa mikä siellä mahtaa olla vikana.

 

Kiinnostaa kovasti miten pisteet jakautuivat, kun koe tuntui menneen niin huonosti, mutta silti pisteet olivat yllättävän hyvät.

Opintopolun kautta pääsee.

Ajankohtaiset hakemukset otsikon alla on linkki "näytä hakemukset". Sitä klikkaamalla pääsee sivulle, jossa melkein viimeisenä on linkki valintakoepalveluun.

Onnistuin nyt lopulta löytämään linkin sieltäkin, mutta sitä kautta ei pääse edes tunnistautumisen asti. Tulee kyllä eri virheilmoitus, mutta silti.

 

Linkki löytyi siis sieltä, missä voi tarkastella omaa lähetettyä hakemustaan. Ei siltä sivulta, missä tulokset näkyy.

Siirry tarkastelemaan AMK-valintakokeesta saamiasi osiokohtaisia pisteitä Valintakoepisteet-palveluun -tekstin alla olevasta linkistä minä ainakin pääsen eikä tarvitse uudelleen kirjautua. Kokeile uudelleen tai toisella selaimella.

No niin, selaimen vaihto auttoi ja pääsin näkemään osiokohtaiset pisteet! Kiitos avusta.

 

Ei tullut muita suurempia yllätyksiä kuin se, että olin saanut englannista todella hyvät pisteet, vaikka epäilin sen olevan heikoin kohtani matematiikan ohella. Matematiikan pisteet olivatkin odotetusti aika surkeat. Päätöksentekotaidoistakin oli tullut yllättävän hyvät pisteet, vaikka se tuntui todella vaikealta.

Mulla taas kaikki muu oli hävettävän huonoa paitsi matemaattinen ja matemaattis-luonnontieteellinen, joista sain melkein täydet pisteet. Jäin varasijoille insinöörikoulutukseen.

Vierailija
2412/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä ei ole maisterihaussa tapahtunut mitään 2 ylimmän hakukohteen (helsinki ja jyväskylä) osalta ja alempien kohteiden varasijat ei ole muuttunut mihkään. Ärsyttää odottaa, ei millään jaksais.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2413/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itellä ei ole maisterihaussa tapahtunut mitään 2 ylimmän hakukohteen (helsinki ja jyväskylä) osalta ja alempien kohteiden varasijat ei ole muuttunut mihkään. Ärsyttää odottaa, ei millään jaksais.

Itse odottelen Vaasasta maisteri linjojen tuloksia, Sote (hallintotieteen) oli tullut, kauppatieteissä ei näy mitään... 

Koskakohan viime vuonna nämä tulokset tulleet? 

Vierailija
2414/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on nyt varasijalla amk:un, ei kannata ajatella, että on epäonnistunut. 2-9.7 ne sijat menee aivan valtavaan muutokseen! Yliopistoissa ei ole yhtä iso myllerrys, mutta on sielläkin liikettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2415/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on nyt varasijalla amk:un, ei kannata ajatella, että on epäonnistunut. 2-9.7 ne sijat menee aivan valtavaan muutokseen! Yliopistoissa ei ole yhtä iso myllerrys, mutta on sielläkin liikettä.

Joissain koulutusohjelmissa ne ei välttämättä liiku yhtään ja ei-ensikertalaisena voi jäädä ulos vaikka ekalta varasijalta. 

Vierailija
2416/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on nyt varasijalla amk:un, ei kannata ajatella, että on epäonnistunut. 2-9.7 ne sijat menee aivan valtavaan muutokseen! Yliopistoissa ei ole yhtä iso myllerrys, mutta on sielläkin liikettä.

Se valtava muutos on eniten sitä, että otetaan alempi paikka vastaan ja luovutaan samalla muiden paikkojen jonottamisesta.

Vierailija
2417/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jos menee amk on jo epäonnistuminen.

Vierailija
2418/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se jos menee amk on jo epäonnistuminen.

Suorita sinä nyt edes se peruskoulu loppuun.

Vierailija
2419/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutista :D

Käy se amk vaan loppuu ja valmistu työttömäks :D

Vierailija
2420/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se jos menee amk on jo epäonnistuminen.

Tämä kommentti kertoo enemmän sen kirjoittajasta kuin kenestäkään amk-hakijasta tai -opiskelijasta. Toivottavasti tuli edes hyvä mieli.