Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

 

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

 

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

 

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3346)

Vierailija
2421/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kertoo etten oo mikään prööt juntti amk-opiskelija vaan eliitti YLIopiston käynyt.

Vierailija
2422/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se jos menee amk on jo epäonnistuminen.

Voi eii, ja eikun psykoterapiajonoon käsittelemään lapsuutesi traumoja, sitten jahka aikuistut vielä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2423/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämä liittyy toisiinsa? Amk:ssa opiskelee vain tyhmät kellä ei riitä yliopistoon, opetuslaatu ja työllistyminen paska verrattuna yliopistoon.

Vierailija
2424/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu ajautuu nyt sivuraiteille. Tarkoituksena on kai jännittää kevään yhteishaun tuloksia eikä dissata kenenkään koulutusta ja uravalintoja tai aloittaa mitään iänikuista yliopisto vastaan amk -jankkaamista.

Vierailija
2425/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kertoo etten oo mikään prööt juntti amk-opiskelija vaan eliitti YLIopiston käynyt.

Mene sinä takaisin sinne YLIlaudalle. Älä pasko keskustelua täällä.

Vierailija
2426/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todistus-ja valintakoe pisterajat laskevat usein alun jälkeen paljonkin, mutta onko yllätyksiä tullut vastaan tai havaintoja, että varasijat olisivat laskeneet jopa 100-180 ?

Mitä kauempana varalla on, sitä enemmän laskee.

Sisäänpääsystä se ei silti kerro mitään. Vain laskevat pisteet kertovat, että joku on päässyt sisään. Siinäkin pitää huomioida, että jos tulokset eivät tule yhtä aikaa, ensimmäisenä julkaisseen pisteet putoavat kaksinumeroisia prosenttimääriä. Eikä sekään kerro sisäänpääsyistä juuri mitään.

Moni ystäväni odottaa jännityksellä paikkaa, vaikka ovat varasijalta 100- 180, joten enpä oikein usko heidän mahdollisuuksiinsa. 

Mä pidän epätodennäköisenä sitä, että pääsisin sisään edes tokalta varasijalta ammattikorkeakouluun.

Sanoisin, että turhaan pelkäät, sillä se on lähes varmaa, että moni on laittanut ylempiin hakukohteisiin yliopiston ja kun pääsevät ylempiin kohteisiin, niin AMK paikkoja vapautuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2427/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu ajautuu nyt sivuraiteille. Tarkoituksena on kai jännittää kevään yhteishaun tuloksia eikä dissata kenenkään koulutusta ja uravalintoja tai aloittaa mitään iänikuista yliopisto vastaan amk -jankkaamista.

Olen samaa mieltä.

En hetkeen ole viettänyt aikaa vauvapalstalla, en siis muistanut, että täällä on mt-ongelmaisten kilpa-ajot meneillään.

 

Joillekin status tuo onnellisuutta, toisille ei. Löytäkööt meistä kaikki onnensa asioista, mitkä ei lyttää muita.

Vierailija
2428/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulispa tuloksia, niin olisi keskusteltavaakin.

Älä tule paha paikka, tule hyvä paikka!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2429/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jotain mt-ongelmaisia vastaan???

Vierailija
2430/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintakoetulokset-palveluun ei pääse vieläkään. Laitoin nyt siitä palautelomakkeella ammattikorkeaan.fi-sivustolle viestin, jos vaikka joku tajuaisi katsoa mikä siellä mahtaa olla vikana.

 

Kiinnostaa kovasti miten pisteet jakautuivat, kun koe tuntui menneen niin huonosti, mutta silti pisteet olivat yllättävän hyvät.

Opintopolun kautta pääsee.

Ajankohtaiset hakemukset otsikon alla on linkki "näytä hakemukset". Sitä klikkaamalla pääsee sivulle, jossa melkein viimeisenä on linkki valintakoepalveluun.

Onnistuin nyt lopulta löytämään linkin sieltäkin, mutta sitä kautta ei pääse edes tunnistautumisen asti. Tulee kyllä eri virheilmoitus, mutta silti.

 

Linkki löytyi siis sieltä, missä voi tarkastella omaa lähetettyä hakemustaan. Ei siltä sivulta, missä tulokset näkyy.

Siirry tarkastelemaan AMK-valintakokeesta saamiasi osiokohtaisia pisteitä Valintakoepisteet-palveluun -tekstin alla olevasta linkistä minä ainakin pääsen eikä tarvitse uudelleen kirjautua. Kokeile uudelleen tai toisella selaimella.

No niin, selaimen vaihto auttoi ja pääsin näkemään osiokohtaiset pisteet! Kiitos avusta.

 

Ei tullut muita suurempia yllätyksiä kuin se, että olin saanut englannista todella hyvät pisteet, vaikka epäilin sen olevan heikoin kohtani matematiikan ohella. Matematiikan pisteet olivatkin odotetusti aika surkeat. Päätöksentekotaidoistakin oli tullut yllättävän hyvät pisteet, vaikka se tuntui todella vaikealta.

Mulla taas kaikki muu oli hävettävän huonoa paitsi matemaattinen ja matemaattis-luonnontieteellinen, joista sain melkein täydet pisteet. Jäin varasijoille insinöörikoulutukseen.

Toivottavasti pääset varasijalta. Olisi kiva kuulla minne hait ja mille alalle? Sinulla on selvästi lahjoja diplomi-insinööriksi ja heillä on tunnetusti hyvät palkat ja heidän varassaan on Suomen kehitys, joten tsemppiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2431/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todistus-ja valintakoe pisterajat laskevat usein alun jälkeen paljonkin, mutta onko yllätyksiä tullut vastaan tai havaintoja, että varasijat olisivat laskeneet jopa 100-180 ?

Mitä kauempana varalla on, sitä enemmän laskee.

Sisäänpääsystä se ei silti kerro mitään. Vain laskevat pisteet kertovat, että joku on päässyt sisään. Siinäkin pitää huomioida, että jos tulokset eivät tule yhtä aikaa, ensimmäisenä julkaisseen pisteet putoavat kaksinumeroisia prosenttimääriä. Eikä sekään kerro sisäänpääsyistä juuri mitään.

Moni ystäväni odottaa jännityksellä paikkaa, vaikka ovat varasijalta 100- 180, joten enpä oikein usko heidän mahdollisuuksiinsa. 

Mä pidän epätodennäköisenä sitä, että pääsisin sisään edes tokalta varasijalta ammattikorkeakouluun.

Sanoisin, että turhaan pelkäät, sillä se on lähes varmaa, että moni on laittanut ylempiin hakukohteisiin yliopiston ja kun pääsevät ylempiin kohteisiin, niin AMK paikkoja vapautuu.

Eipä ole yksikään näistä jo valituista ei-ensikertalaisista hakenut yliopistoon. Pahalta näyttää.

Vierailija
2432/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko kaikki tulokset todennäköisesti ennen 2.7?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2433/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko kaikki tulokset todennäköisesti ennen 2.7?

Joo todennäköisesti.

Vierailija
2434/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida oikiksen tuloksia tulla ainakaan tämän päivän aikana. Miten tässä jaksaa illan töissä XD AMK jonot eivät ole liikkuneet viikkoon mihinkään, tiedä mikä siellä jumittaa. Tai tietäähän sen. 

Syksyllä uutta hakua. Vähän ketjun aiheen ulkopuolelta, mitkä amk tarjoaa verkko-opintoina tradenomiopintoja? Myynti ja markkinointi kiinnosti jossain vaiheessa mutta luulen pysyväni konservatiivisesti talouspuolella. Sieltä olisi työkokemustakin. Ja ei, en ole aikeissa siirtyä kaupankassaksi XD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2435/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida oikiksen tuloksia tulla ainakaan tämän päivän aikana. Miten tässä jaksaa illan töissä XD AMK jonot eivät ole liikkuneet viikkoon mihinkään, tiedä mikä siellä jumittaa. Tai tietäähän sen. 

Syksyllä uutta hakua. Vähän ketjun aiheen ulkopuolelta, mitkä amk tarjoaa verkko-opintoina tradenomiopintoja? Myynti ja markkinointi kiinnosti jossain vaiheessa mutta luulen pysyväni konservatiivisesti talouspuolella. Sieltä olisi työkokemustakin. Ja ei, en ole aikeissa siirtyä kaupankassaksi XD

Sun kannattaa katsoa polkuopintoja, niin pääset heti tänä syksynä jo!

Talouspuoli työllistää merkittävästi paremmin kuin myynti ja markkinointi, joihin on suorat kilpailijat muissa koulutusohjelmissa ja myös sellainen, jota ihmiset vain ajautuvat tekemään koulutustaustasta riippumatta, niin on nämä itseoppineet kilpailijatkin.

Vierailija
2436/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä voi vieläkin olla niin ettei osiokohtaisiin pisteisiin pääse. Onko niin ettei niitä sitten muualtakaan tule näkemään? Kyllä harmittaa kun jokapäivä olen yrittänyt nähdä ja kiinnostaisi hirveästi pisteet.

Vierailija
2437/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nämä liittyy toisiinsa? Amk:ssa opiskelee vain tyhmät kellä ei riitä yliopistoon, opetuslaatu ja työllistyminen paska verrattuna yliopistoon.

Olisi hyvä pysyä asialinjalla ja jättää arvostelut sikseen, etenkin kun työllistyminen ja uralla eteneminen on monen tekijän summa. Mutta parhaiten menestyvät johtotehtävissä sosiaalisesti lahjakkaat. 

Vierailija
2438/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä voi vieläkin olla niin ettei osiokohtaisiin pisteisiin pääse. Onko niin ettei niitä sitten muualtakaan tule näkemään? Kyllä harmittaa kun jokapäivä olen yrittänyt nähdä ja kiinnostaisi hirveästi pisteet.

Mene sieltä opintopolun hakemuksen kautta. Sieltä pääsee. Sivu lataa tolkuttoman kauan ja minulla näytti jo aikakatkaisua, mutta päivittämällä sen pääsin kuitenkin.

Vierailija
2439/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk-opinnoissa on tietysti niissäkin joitakin, joihin on vaikea päästä ja jonot liikkuu vain vähän, mutta suurimmassa osassa jonot liikkuu paljon. Ei-ensikertalaisissa hakijoissa on paljon perheellisiä, jotka ei välttämättä voi sitten kuitenkaan ottaa vastaan opiskelupaikkaa toiselta paikkakunnalta tai työelämässä olevia, jotka huomaa etteivät saa töistä vapaata tai raha-asioita järjestymään. Toivoa on.

Vierailija
2440/3346 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään mahdollisuutta, savonian sosionomi-monimuoto varasija 15, ei-ensikertalainen :/ 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän