KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3346)
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän lääkiksen kohdalla ei tullut todistusvalinnassa ei-ensikertalaisen pisteitä ollenkaan näkyviin? En päässyt pääsykokeeseen B kun tulin kipeäksi. Kysyn tätä lähinnä mielenkiinnolla. Pitää hakea siis toisella kertaa uudestaan.
Eikö ei-ensikertalainen pääse lääkikseen lainkaan pelkällä yo-todistuksella vai johtuukohan tuo siitä etten tehnyt koetta?
En tiedä tänä vuonna, mutta yleensä pääsyyn ei riitä edes se, että on kirjoittanut kuusi laudaturia
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän lääkiksen kohdalla ei tullut todistusvalinnassa ei-ensikertalaisen pisteitä ollenkaan näkyviin? En päässyt pääsykokeeseen B kun tulin kipeäksi. Kysyn tätä lähinnä mielenkiinnolla. Pitää hakea siis toisella kertaa uudestaan.
Eikö ei-ensikertalainen pääse lääkikseen lainkaan pelkällä yo-todistuksella vai johtuukohan tuo siitä etten tehnyt koetta?
Lääkiksen todistusvalinnassa huomioidaan vain ensikertalaiset hakijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän lääkiksen kohdalla ei tullut todistusvalinnassa ei-ensikertalaisen pisteitä ollenkaan näkyviin? En päässyt pääsykokeeseen B kun tulin kipeäksi. Kysyn tätä lähinnä mielenkiinnolla. Pitää hakea siis toisella kertaa uudestaan.
Eikö ei-ensikertalainen pääse lääkikseen lainkaan pelkällä yo-todistuksella vai johtuukohan tuo siitä etten tehnyt koetta?
En tiedä tänä vuonna, mutta yleensä pääsyyn ei riitä edes se, että on kirjoittanut kuusi laudaturia
Ei lääkikseen vaadita kuutta laudaturia. Tosin oikein epäsopivilla kirjoituskohteilla voi olla, että senkin totta, ettei kuusi laudaturia riitä. Lääkikseen riittää hyvin, jos on kirjoittanut pitkästä matkiasta, kemiasta, fysiikasta ja biologiasta laudatturit sekä äidinkielestä ja pitkästä kielestä eximiat. Helsinki saattaa vaatia viidennen laudaturin. Ja todellakin todistusvalinta on vain ensikertalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan että kaikilla aloilla todistuskiintiö on vain ensikertalaisia varten.
Yliopistosta en tiedä, mutta ammattikorkeakouluun olen kyllä päässyt todistusvalinnassa ei-ensikertalaisena.
Yliopistossa riippuu alasta. Niissäkin saattaa olla kiintiöitä, että huomattavasti suurempi osa on ei-ensikertalaisia.
Miksi vipusessa ei näy helsingin yliopiston valintakokeilla valitut? Oon ottanu paikankin jo vastaan, mut koepisteillä ei näy vipusessa mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän lääkiksen kohdalla ei tullut todistusvalinnassa ei-ensikertalaisen pisteitä ollenkaan näkyviin? En päässyt pääsykokeeseen B kun tulin kipeäksi. Kysyn tätä lähinnä mielenkiinnolla. Pitää hakea siis toisella kertaa uudestaan.
Eikö ei-ensikertalainen pääse lääkikseen lainkaan pelkällä yo-todistuksella vai johtuukohan tuo siitä etten tehnyt koetta?
Lääkiksen todistusvalinnassa huomioidaan vain ensikertalaiset hakijat.
Joo. Ainoastaan koronan aikana tehtiin poikkeus että myös ei-ensikertalaiset pääsivät todistuksella. Monelle se oli aikamoinen munkki.
Kyllä toisaalta hyvästä todistuksesta pitäisi ei-ensikertalaisiakin palkita ainakin jollain 5-10 paikalla.
Joko oikeustieteellisestä on tullut valitut? vaikka tietty vielä nekin liikkuu, jos haluaa mielummin toiseen kaupunkiin opiskelemaan, Onko pisteet tänä vuonna samaa tasoa kuin aikaisemmin?
Vierailija kirjoitti:
Joko oikeustieteellisestä on tullut valitut? vaikka tietty vielä nekin liikkuu, jos haluaa mielummin toiseen kaupunkiin opiskelemaan, Onko pisteet tänä vuonna samaa tasoa kuin aikaisemmin?
Ei ole tullut vielä mitään.
Uudella kokeellahan on menty nyt vasta toista vuotta. Todennäköisesti tänäkin vuonna on reilu railo ensikertalaisten ja kaikkien pisteissä.
Jäin tänä vuonna rannalle, on niin isot varasijat kaikissa kohteissa, että ennemmin voitan lotossa kuin nousen täältä. Muita kohtalotovereita? Miten tsemppaatte itseänne ja motivoidutte uuteen hakemistreenivuoteen? Koetan ajatella, että tämä on vaan tehostettua, yksiselitteiseksi tehtyä karsintaa, ettei työmarkkinat pursu epätasaisesti vain suosikkialojen työntekijöitä. Ettei tämä tulos ole vain analyysi minun taidoista, ominaisuuksista ja kelpaavuudesta... Mutta täytyy myöntää, että mielentila muistuttaa lähinnä Li Anderssonin pientä eläintä :D
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/mobile/mxl.aspx?doc=https%3A%2F%2F…
Hei onko tää Turun yliopiston linkki (yhteishaku) jotenki puutteellinen muillakin?
Tarvisin siis tietoa, miten kasvatustieteen paikkoja on otettu vastaan (avoimen väylä)..
Vierailija kirjoitti:
Jäin tänä vuonna rannalle, on niin isot varasijat kaikissa kohteissa, että ennemmin voitan lotossa kuin nousen täältä. Muita kohtalotovereita? Miten tsemppaatte itseänne ja motivoidutte uuteen hakemistreenivuoteen? Koetan ajatella, että tämä on vaan tehostettua, yksiselitteiseksi tehtyä karsintaa, ettei työmarkkinat pursu epätasaisesti vain suosikkialojen työntekijöitä. Ettei tämä tulos ole vain analyysi minun taidoista, ominaisuuksista ja kelpaavuudesta... Mutta täytyy myöntää, että mielentila muistuttaa lähinnä Li Anderssonin pientä eläintä :D
Onneksi tulee uusia mahdollisuuksia. Mutta varasijat liikkuvat viel huomattavasti. Olisi kiva tietää mihin haet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin tänä vuonna rannalle, on niin isot varasijat kaikissa kohteissa, että ennemmin voitan lotossa kuin nousen täältä. Muita kohtalotovereita? Miten tsemppaatte itseänne ja motivoidutte uuteen hakemistreenivuoteen? Koetan ajatella, että tämä on vaan tehostettua, yksiselitteiseksi tehtyä karsintaa, ettei työmarkkinat pursu epätasaisesti vain suosikkialojen työntekijöitä. Ettei tämä tulos ole vain analyysi minun taidoista, ominaisuuksista ja kelpaavuudesta... Mutta täytyy myöntää, että mielentila muistuttaa lähinnä Li Anderssonin pientä eläintä :D
Onneksi tulee uusia mahdollisuuksia. Mutta varasijat liikkuvat viel huomattavasti. Olisi kiva tietää mihin haet?
Pelkkään psykologiaan. Kaikissa hakemissani kaupungeissa tulokset jo tulleet ja minun kohdalta jokaisessa varasija yli 90. Kiitos kannustuksesta :)
Vierailija kirjoitti:
Joko oikeustieteellisestä on tullut valitut? vaikka tietty vielä nekin liikkuu, jos haluaa mielummin toiseen kaupunkiin opiskelemaan, Onko pisteet tänä vuonna samaa tasoa kuin aikaisemmin?
Veikkaan, että nousee pisterajat molemmissa ryhmissä noin kahdella. Yleinen osa saattoi olla hieman vaikeampi, mutta erityinen osa oli helpompi. Nousee lähinnä siksi, että ihmiset tiesivät mitä odottaa kokeelta ja olivat voineet vuoden harjoitella ctrl+f-tekniikkaa.
Odotettavissa jälleen suurehko ero ensikertalaisten ja kaikkien jonossa – johtuen lähinnä siitä, että ensikertalaisten osuus kaikista hakijoista ei ole lähelläkään niiden kiintiöitä, toisin kuin muilla aloilla.
Tuloksissa kestää, kun C15 kolmas väittämä on viallinen.
Vierailija kirjoitti:
Olispa jo aamu. Varasijat eivät ole liikkuneet vielä yhtään.
Täällä ei ole liikahtanut mikään
Ei ne liiku ilman uusia tuloksia/palkkeja. Eikä niitä nyt pyhien aikaan tullut.
Alkaisiko tänään loppukiri?
Odottelen kans kauppakorkean tuloksia. Ei näy palkkeja tai tuloksia.
Yliopistosta en tiedä, mutta ammattikorkeakouluun olen kyllä päässyt todistusvalinnassa ei-ensikertalaisena.