Olen uupumuksen takia sairauslomalla, mies töissä, kuka hoitaa lasten sairastelut?
Meillä on kolme lasta, kaikki päiväkoti-ikäisiä ja eri ryhmissä, eli tuovat meille kolmen ryhmän taudit ja melkein joka viikko on joku kipeänä kotona, usein useampi ja sitten minä itsekin. Yhtä sairastelua koko talvi.
Mies on arkityössä 8-16. Niin minäkin, mutta olen totaalisen burn outin / uupumuksen takia sairauslomalla. Sairauslomani alkoi 3,5 viikkoa sitten. Sen jälkeen olen oikeasti saanut levätä yksin kotona ilman lapsia ensimmäisellä viikolla 2,5 päivää, toisella viikolla 2 päivää, kolmannella 0 päivää, tällä viikolla nyt 2 päivää (joista molemmissa oli kyllä lasten menoja päiväaikaan) ja nyt yksi taas yskii...
Olen myös sairastanut itse flunssaa melkein koko tämän 3,5 viikkoa, aina kun ehtii vähän parantua tulee uusi tauti.
Eihän tässä ole toivoakaan saada levätä ja toipua uupumuksesta.
Aiemmin on hoidettu lasten sairastelut puoliksi, mutta nyt (tietysti?) mies olettaa että minä hoidan kaikki nämä... kun kerran olen kotona kuitenkin. Mutta tätä menoa olen pian "lataamossa" kun en kotona saa toipua.
Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Muita neuvoja en varsinaisesti kaipaa, olen sairaslomalla, sain kontaktin mielenterveyspalveluihin ja minulla on nyt lääkitys mutta sekään ei auta heti.
Kommentit (502)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli isä on töissä ja äiti roikkuu päivät vauvalla. Ilmeisesti kukaan ei hoida sitä lasta...
Mitäs sinulla jää tekemättä juuri nyt?
Kerro toki, kun tiedät
-sama
Veikkaisin että ei mitään. Elämäsi on niin tyhjää että tylytät täällä sairasta ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet uupunut?
Lasten takia, töiden takia, vai jostain muusta syystä?
Ei uupumuksesta toipuminen vaadi täydellistä lepoa tai normaalista elämästä eristäytymistä, vaan mielekästä tekemistä. Ellei uupumisesi johdu lapsista, voi heidän hoitamisensa, ja heidän kanssaan puuhastelu parhaimmillaan edistää toipumistasi.
Sairaiden lapsien hoito harvoin on tuollaista puuhastelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäiset lapset? Meillä 7 ja 5, ja lasten saikkupäivät hoituu yleensä siten, että katsovat lastenohjelmia meidän tehdessä töitä kotona . Eli menemme kyllä sieltä mistä aita on matalin. Jos ovat ihan pieniä, niin toki eivät ehkä teeveen edessä viihdy mutta ei se pari päivää silloin tällöin lapselle haitaksi ole - ja lapsikin tarvitsee saikulla lepoa. Toivottavasti nuo sairastelut pian helpottaa! Voisko mies tehdä lasten kanssa vaikka viikonloppureissuja niin saisit olla pari yötä ihan yksin? Tilanteenne kuulostaa raskaalta, varmaan joku kotiapukin olisi mahdollista?
Mietin itsekin, että onko kyse nyt suoritusarjen vetämisestä vanhemman ja lapsen saurauslomallakin.
Oma uupumukseni juontui pitkälti siihen, että halusin tehdä ihan kaiken oikein ja erinomaisesti.
Näin se on, usein viitataan työuupumukseen, koska siihen on kivampi vedota, kuin että kerrottaisiin, että elämä on muuten kurjaa ja raskasta, parisuhde on pilalla ja lapsetkin tuntuvat vain rasitteelta ja lasten tuoma elämänmuutos ei olekaan mieluinen, kun on totuttu toisenlaiseen oman navan ympärillä pyörivään kiiltokuvaelämään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet uupunut?
Ei uupumuksesta toipuminen vaadi täydellistä lepoa tai normaalista elämästä eristäytymistä, vaan mielekästä tekemistä. Ellei uupumisesi johdu lapsista, voi heidän hoitamisensa, ja heidän kanssaan puuhastelu parhaimmillaan edistää toipumistasi.
Minusta vaikuttaa että kirjoittajan tilanne johtuu sekä töistä että lapsista ja hänen pitäisi päästä johonkin yksikseen lepäämään. Erään lapsuuden ystäväni äiti joutui mielisairaalaan lasten ollessa päiväkoti-ikäisiä ja isä hoiti lapset. Muistan kun kaverini aina välillä soitti äidilleen.
Vastaan otsikkoon, sinä. Se, että olet töistä sairaslomalla, ei tarkoita, että lapsien hoitaminen ei sinulle kuulu. Olen ollut itsekin aikoinani masentunut yksinäinen yh.
Mulla sama tilanne. Sairasloma jatkuu, minkä muuta voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli isä on töissä ja äiti roikkuu päivät vauvalla. Ilmeisesti kukaan ei hoida sitä lasta...
Mitäs sinulla jää tekemättä juuri nyt?
Kerro toki, kun tiedät
-sama
Veikkaisin että ei mitään. Elämäsi on niin tyhjää että tylytät täällä sairasta ihmistä.
Oliko tuo paras, mihin pystyt?
Nyt on kyllä trollien temmellyskentäksi muuttunut tämä keskustelu. Lapset palautukseen, lapset huostaan, muita reikäpäisiä ehdotuksia. Mulle, kolmen lapsen äidille kerrottiin, että en ole koskaan hoitanut lapsia., kun huomautin etteivät sairaat lapset ihan siinä lepäämisen ohessa mene.
Ap:n kannattaa lähteä ja pysyä poissa, ei täällä nyt haluta auttaa ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä hoidat 8-16 ja mies muuten. Yleensä ei voi jäädä kotiin jos toinen vanhempi kotona. Tärkeää on toki sinun toipuminen, mutta myös se, että puoliso saa pitää työn.
Olisiko teidän vanhemmista tai sisaruksista apua? Tai kysy neuvolasta lapsiperheiden kotipalvelua.
Voimia!
Ei saada apua, ja iltaisin meillä molemmilla ja lapsilla on harrastukset. Iltaisin tässä talossa ei ehdi levätä kukaan.
-ap
Unohtakaa ne harrastukset! Mies menee illalla lasten kanssa ulos tms. Tai palkaatte hoitajan. Vaikutat hankalalta tapaukselta. Miten pitkään mies jaksaa?
130: Juuri niin hyvä kuin ansaitsit.
Omat lapset ovat jo isoja, eli käytännöt ovat saattaneet muuttua, mutta ainakaan silloin työssäkäyvällä ei ollut oikeutta jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta, jos toinen vanhemmista oli kotona sairauslomalla. Tämä siis ihan TESsin mukaan.
Toisaalta ainakin omat lapset ovat sairaana ollessaan lähinnä nukkuneet tai katsoneet jotain piirrettyjä, eli itsekin on saanut kyllä ihan hyvin samalla levättyä. Yleensähän se meni niin, että sen sama tauti iski vanhempiinkin ja oltiin sitten sairaana sairaan lapsen kanssa kotona.
Aloittajan kannattaa yrittää järjestää ne lasten sairaspäivät niin helpoiksi kuin mahdollista. Surutta ruutuaikaa lapsille ja ruuaksi jotain einestä tai muuta. Kun on omatkin voimat vähissä, voi rimaa huoletta laskea niin alas kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä hoidat 8-16 ja mies muuten. Yleensä ei voi jäädä kotiin jos toinen vanhempi kotona. Tärkeää on toki sinun toipuminen, mutta myös se, että puoliso saa pitää työn.
Olisiko teidän vanhemmista tai sisaruksista apua? Tai kysy neuvolasta lapsiperheiden kotipalvelua.
Voimia!
Ei saada apua, ja iltaisin meillä molemmilla ja lapsilla on harrastukset. Iltaisin tässä talossa ei ehdi levätä kukaan.
-ap
Unohtakaa ne harrastukset! Mies menee illalla lasten kanssa ulos tms. Tai palkaatte hoitajan. Vaikutat hankalalta tapaukselta. Miten pitkään mies jaksaa?
Trolli taisi nyt tulla hämmentämään. Eivät päiväkoti-ikäiset yleensä harrasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei Ole ns tukijoukkoja isovanhemmista yms?
valittettavasti en muuta keksi, itse ne omat muksut on hoidettava, alusta loppuun
Tsemppiä🍀
Soita sossuun ja kerro tilanteesi.. Jos sieltä löytys joku neuvo, ratkaisu...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia!
-ap
Trolli taisi nyt tulla hämmentämään. Eivät päiväkoti-ikäiset yleensä harrasta.
En ole ap mutta kyllä meidän lapset aloitti ainakin harrastamisen 4-vuotiaina.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan otsikkoon, sinä. Se, että olet töistä sairaslomalla, ei tarkoita, että lapsien hoitaminen ei sinulle kuulu. Olen ollut itsekin aikoinani masentunut yksinäinen yh.
Minun mielestäni yh:lla kuuluisi olla turvaverkko. Kaikilla ei ole, mutta en mitenkään näe ihannetilanteena tai suositeltavana ratkaisuna, että lapset ovat jatkuvasti masentuneen ihmisen vastuulla.
Kuulostaa siltä kuin lapset ja perhe olisivat AP:n uupumuksen syynä. Tuskin hän muuten laskisi päiviä, joina joutuu hoitamaan lapsiaan.
Ei silloin uupumusta hoideta kotiin jäämällä, vaan hankkimalla hoitoapua.
AP voisi harkita esim hoitajan palkkaamista kotiin. Silloin välttyisi päiväkotikuskaamisilta, jotka ovat hyvin kuormittavia monelle vanhemmalle. Jo pelkästään päiväkotikuskaamisten loppuminen helpottaisi perheen elämää merkittävästi. Eikä tulisi niitä tauteja niin paljon kotiin.
Voihan se uupumuksen syy olla joku muukin, mutta pointtini on, että siihen ongelmakohtaan pitäisi nyt tarttua ja tehdä sille jotakin. Ei siitä uupumuksesta muuten pääse eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet uupunut?
Sairaiden lapsien hoito harvoin on tuollaista puuhastelua.
Entä jos jättäisi päiväkodin tauolle, niin ei tulisi tauteja kotiin?
Ottaisi au pairin hoitamaan lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Osasin odottaakin kärkkäitä kommentteja, mutta tuntuivat ne silti pahemmilta kuin olin osannut kuvitella...
Ilmeisesti siis ainoa vaihtoehto on se lataamo. En itsekään keksi muita keinoja. Uupumukseni on kuitenkin niin paha, että näin en tule siitä toipumaan.
Minulla on esim. todella paha unettomuus enkä nuku ollenkaan ilman unilääkettä, mutta unilääkkeiden jälkeen on todella hankalaa huolehtia lapsista aamulla ja aamupäivällä. En kuitenkaan oikein voisi kokonaan nukkumattakaan olla :/ Fyysiset ylikuormitusoireet ovat todella kovat ja olen ahdistunut ja paniikkioireinen eikä pinna oikein kestä lasten kanssa.
Joku varmasti kommentoi pian, että miksi olen tehnyt lapsia, niin haluan nyt jo vastata siihen että en ole ollut ennen tällainen vaan oikein hyvä äiti, eikä burn outtini johdu lapsistani vaan työstäni ja muista olosuhteista.
Eli kun burnis ei ole kotioloista johtuvaa niin voit hyvin hoitaa lapset. Ihan vinkkinä, että burnout ei hoidu muutamassa viikossa tai kuukaudessa, luultavasti ei ikinä jos et tee muutoksia elämääsi. Unettomuus jatkuu jos et hoida juurisyytä. Kannattaa sen mukaan tehdä päätökset, mutta et sä millään lepolomallakaan ole. Ei burnout saikku ole mikään kotona rötväys-saikku, vaan sun pitää edelleen ylläpitää ja parantaa muita osa-alueita.
Terveisin: olen käynyt tuon läpi monta kertaa, ensimmäinen bunis toi sydänongelmat ja kasan autoimmuunisairauksia.
Vanhemmat hoitaa omat lapsensa, en kyllä keksi mitään muuta tahoa, kenelle ne voisi lykätä
Miksi olet uupunut?