Olen uupumuksen takia sairauslomalla, mies töissä, kuka hoitaa lasten sairastelut?
Meillä on kolme lasta, kaikki päiväkoti-ikäisiä ja eri ryhmissä, eli tuovat meille kolmen ryhmän taudit ja melkein joka viikko on joku kipeänä kotona, usein useampi ja sitten minä itsekin. Yhtä sairastelua koko talvi.
Mies on arkityössä 8-16. Niin minäkin, mutta olen totaalisen burn outin / uupumuksen takia sairauslomalla. Sairauslomani alkoi 3,5 viikkoa sitten. Sen jälkeen olen oikeasti saanut levätä yksin kotona ilman lapsia ensimmäisellä viikolla 2,5 päivää, toisella viikolla 2 päivää, kolmannella 0 päivää, tällä viikolla nyt 2 päivää (joista molemmissa oli kyllä lasten menoja päiväaikaan) ja nyt yksi taas yskii...
Olen myös sairastanut itse flunssaa melkein koko tämän 3,5 viikkoa, aina kun ehtii vähän parantua tulee uusi tauti.
Eihän tässä ole toivoakaan saada levätä ja toipua uupumuksesta.
Aiemmin on hoidettu lasten sairastelut puoliksi, mutta nyt (tietysti?) mies olettaa että minä hoidan kaikki nämä... kun kerran olen kotona kuitenkin. Mutta tätä menoa olen pian "lataamossa" kun en kotona saa toipua.
Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Muita neuvoja en varsinaisesti kaipaa, olen sairaslomalla, sain kontaktin mielenterveyspalveluihin ja minulla on nyt lääkitys mutta sekään ei auta heti.
Kommentit (502)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet uupunut?
Lasten takia, töiden takia, vai jostain muusta syystä?
Ei uupumuksesta toipuminen vaadi täydellistä lepoa tai normaalista elämästä eristäytymistä, vaan mielekästä tekemistä. Ellei uupumisesi johdu lapsista, voi heidän hoitamisensa, ja heidän kanssaan puuhastelu parhaimmillaan edistää toipumistasi.
Sairaiden lapsien hoito harvoin on tuollaista puuhastelua.
Kipeän lapsen kanssa voi vaikka katsella tv:tä samalla kun makoilee sohvalla. Ruoatkin voi vaikka tilata valmiina.
Ilmeisesti kaikki lapset eivät ole koko ajan kipeänä, vaan ovat kuitenkin yksi kerrallaan.
Ei tarvitse olla suorittamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni miehen pitäisi hoitaa ainakin osa. Lääkäri on todennut sinut työkyvyttömäksi ja olet sairauslomalla toipumassa.
Olen ollut toisesta syystä pitkällä sairaslomalla ja silloin mieheni hoiti lapsen kaikki sairastumiset, kunnes olin tarpeeksi hyvässä kunnossa hoitaakseni osan. Hoiti kyllä illat ja viikonloputkin pääosin. Kuten hyvä mies ja isä tekee.
Miehesi ei ole edes lapsiaan ajatellut, koska tuskin olet siinä kunnossa, että jaksat sairaita lapsia hoitaa jatkuvasti (ei hyvä juttu lapsillekaan).
No ehkä apn mies ei ole työpaikassa, johon vain ilmoittaa että vaikka äiti on kotona, mä jään kotiin myös.
Ikävä tilanne tottakai, mutta jos ei ole vaihtoehtoja, niitä ei ole. Aplla on sitäpaitsi saikun syy sellainen, että vaikka lapset olisi kaikki koko ajan hoidossa, toipuminen olisi sen nopeampaa. Fyysinen väsynys var
Mikään pakkohan miehen ei ole mainita töissä, että äiti on kotona. Etenkään jos äiti ei ole siinä kunnossa, että voisi pitää huolta lapsista. Tai jos ap olisi jossain rankoissa syöpähoidoissa tms varmaan suurin osa ihmisistä ymmärtäisi, ettei kotona olla hengailemassa ja siinä sivussa pitämässä huolta kolmesta päiväkoti-ikäisestä lapsesta, vaan ihan vaan taistelemassa hengestään.
Mikään pakkohan miehen ei ole mainita töissä, että äiti on kotona. Etenkään jos äiti ei ole siinä kunnossa, että voisi pitää huolta lapsista. Tai jos ap olisi jossain rankoissa syöpähoidoissa tms varmaan suurin osa ihmisistä ymmärtäisi, ettei kotona olla hengailemassa ja siinä sivussa pitämässä huolta kolmesta päiväkoti-ikäisestä lapsesta, vaan ihan vaan taistelemassa hengestään.
Just joo. Jos joku taistelee hengestään, on hän sairaalassa. Sulle voi tulla yllätyksenä, mutta myös syöpäsairas hoitaa lapsensa. Vaikka apn mie huijaisi työnantajaansa, ei hän voi huijata yhteiskuntaa ja tieto menee lopulta myös työnantajalla.
Etkö sinä ole uupunut töistä etkä lastenhoidosta.
En jaksanut lukea koko ketjua. Tässä minun ohjeeni:
A) Palkkaatte yksitysesti osa-aikaisen kodin-/lastenhoitajan. Sinähän olet palkallisella sairaslomalla, joten teillä on varmasti varaa. Satsaus ei varmasti olisi pitkäaikainen kuukausi pari korkeintaan eli max n. 10000-12000 sivukuluineen.
Ne teimme näin, kun loukkasin itseni pahasti mäessä. Lapset olivat tuolloin 2,5 ja 5 vuotta ja hoidin heitä kotona. Tämä päätös kannatti, koska sain parantua, osan ajasta jopa kuntoutuksessa. Toki se kustansi jonkin verran, koska maksoimme kotihoidosta 3 kk ja mukana oli myös iltoja eli kodinhoitaja ja lastenvahti. Kokemus oli myös lapsille hyödyllinen ja kasvattava ja jännittävää vaihtelua.
B) Toinen vaihtoehto on tehdä lastensuojeluilmoitus ja antaa viranomaisten hoitaa homma siitä eteenpäin. Tämä varmasti kannattaa ja saatte apua, koska ette selvästi ole kykeneviä huolehtimaan lapsistanne. Viranomaistoimet saattavat olla jopa paras ratkaisu olettaen että et tule kovin nopeasti paranemaan uupumuksesta ja mt-ongelmistasi.
Tsemppiä teidän perheeseen!
Vierailija kirjoitti:
Osasin odottaakin kärkkäitä kommentteja, mutta tuntuivat ne silti pahemmilta kuin olin osannut kuvitella...
Ilmeisesti siis ainoa vaihtoehto on se lataamo. En itsekään keksi muita keinoja. Uupumukseni on kuitenkin niin paha, että näin en tule siitä toipumaan.
Minulla on esim. todella paha unettomuus enkä nuku ollenkaan ilman unilääkettä, mutta unilääkkeiden jälkeen on todella hankalaa huolehtia lapsista aamulla ja aamupäivällä. En kuitenkaan oikein voisi kokonaan nukkumattakaan olla :/ Fyysiset ylikuormitusoireet ovat todella kovat ja olen ahdistunut ja paniikkioireinen eikä pinna oikein kestä lasten kanssa.
Joku varmasti kommentoi pian, että miksi olen tehnyt lapsia, niin haluan nyt jo vastata siihen että en ole ollut ennen tällainen vaan oikein hyvä äiti, eikä burn outtini johdu lapsistani vaan työstäni ja muista olosuhteista.
Tietysti ongelmasi johtuvat aina muista (töistä, muista olosuhteista, yhteiskunnasta). Ja muiden pitäisi sinun ongelmasi ratkoakin.
Vierailija kirjoitti:
Alat antamaan lapsillesi marjoja, hedelmiä että saavat c- vitamiinia niin sairastelut vähenee. D-vitamiini myös päivittäin! Maitohappobakteerit myös päivittäiseen rutiiniin ja hyvä hampaiden harjaus. Nämä kaikki vähentävät riskiä saada pöpöjä. Lisäksi Opeta hyvä käsihygienia koko perheelle, käsienpesu aina heti kun tullaan sisään kotiin ja ennen ruokailua (vessassakäydessä itsestään selvää). Vaihda käsipyyhkeet vähintään kerran viikkoon.
Muuten ei tuohon auta mikään, pikkulapsiaika on erittäin kuormittavaa, mutta kuluu nopeasti ja sitten ne onkin jo isoja. Ulkoilu, myös sinun liikkumisesi on tärkeää jaksamisen ja vastustuskyvyn kannalta.
Tämä. On perheitä, joissa sairastetaan aina, ja aina ne myös leviää koko perheeseen, ja ei ehditä edellistä tautia selättää, kun jo uutta pukkaa. Kaikki taudit kerätään. Kierretään ostoskeskukset, kaupat, harrastukset ym nuohomassa jokainen pöpö kotiinpäin eikä osata hillitä tautien leviämistä kotona.
Ap, ihan sattuu vatsaan, kun luin tästä muutamia kommentteja, en koko ketjua.
Pari ajatusta.
Onko mies yksi tekijä uupumukseen, koska hän ei nytkään ota hoitaakseen ongelmaa nimeltä lastenhoito kriisitilanteessa. En tarkoita, että miehen on pakko hoitaa (mikä kyllä olisi monessa tapauksessa helpoin vaihtoehto), mutta hoitaisi lapset mummulaan, maksullisen hoitajan tms. Ihan mitä vaan, mutta ottaisi asian pois sinun harteiltasi.
Sinä itse tiedät parhaiten oman uupumuksesi asteen ja sen mitä tarvitset. Ja sen tiedettäväksi saattaminen puolisolle tai lääkärille voi olla vaikeaa. Mutta ota asia vakavasti (kuten yrität ottaakin).
Olen itse neljättä vuotta uupumuksen vuoksi työkyvytön. Lääkärit, psykiatri, terapeutit jne eivät kukaan ole ottanut asiaa sillä vakavuudella millä olen sitä yrittänyt selittää. Sitten lopulta tapahtui romahdus ja ME/CFS puhkesi ihan kunnolla päälle. Se sitten onkin jo sellainen sairaus, että siinä ei paljon kysellä muiden mielipiteitä ja koko loppuelämä on vaakalaudalla. Edes lautasta en jaksanut nostaa tiskikoneesta. kauppakassistsa puhumattakaan. Kaikki äänet sattuu eikä akku lataudu millään.
Kun uupumus menee tuohon pisteeseen, siitä ei välttämättä palaudu koskaan. Pahimmassa tapauksessa makaat viikkoja, kuukausia tai vuosia voimatta liikkua. Lievemmissä pahoissa tapauksissa uupunut on eristäytynyt ja kommunikoi ennalta sovittuina lyhyinä aikoina esim. Puoli tuntia vuorokaudessa perheensä kanssa ja asunnon sisälläkin muu aika kommunikoidaan tekstiviestein ja sairas lukee ja vastaa, kun pystyy. Luonnollisesti lapset kärsivät siinä missä sairas itse on menettänyt elämänsä ja kärsii myös.
Tuosta toipuminen on todella hidasta ja vaativaa eikä onnistu kaikilta ja yksi syy epäonnistumiseen on joillain se, ettei saa tarvitsemaansa rauhaa toipua.
Ap, kiinnitä tarkka huomio siihen, onko sinulla PEM-oireita. (ota selvää) Ja jos on, suojaa itsesi aggressiivisesti. Jos ei ole, pyri saamaan riittävästi lepoa, että saat toivuttua. Jatkuva kurkkukipu ja flunssainen olo ei välttämättä ole oikea infektio vaan PEM-oire ME/CFS:n kehittyessä. Eli seuraa sitä, kulkeeko oma sairastelusi loogisesti lasten sairauksien mukana ja palaudutuko levolla yhtään ja missä aikataulussa ja kauan ja millä tavalla väsyt eri tapahtumista, fyysinen, henkinen, sosiaalinen, Kognitiivinen. Ja onko olo lomalla parantunut vai paheneeko se edelleen.
Pidä huolta itsestäsi <3
Vierailija kirjoitti:
Se, joka on kotona, hoitaa myös lapset. Meillä on nyt sekä mieheni että kaksi lasta flunssassa, ja mies huolehtii lapsista.
Miehesi on siis myös burnoutin vuoksi sairaslomalla? Jos ei, miksi moinen kommentti?
Vierailija kirjoitti:
On pakko kysyä teiltä moniko teistä sanoisi ystävälleen "ite hoidat muksus kun oot tehny" tms. kun ystävä olisi saanut burn out:n? Se kun ei ole mikään pikku väsymys
Hoidat joko itse tai palkkaat maksetun hoitajan. Niin ne muutkin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, joka on kotona, hoitaa myös lapset. Meillä on nyt sekä mieheni että kaksi lasta flunssassa, ja mies huolehtii lapsista.
Miehesi on siis myös burnoutin vuoksi sairaslomalla? Jos ei, miksi moinen kommentti?
Eli kun on sairaslomalla uupumuksen takia, ei halua olla lastensa kanssa? Vaikka uupumus ei johdu lapsista vaan ihan muista asioista?
Outo logiikka.
Tyhmempi kansanosa lisääntyy. Tässä sen taas näkee.
Ap, haluatko, että sosiaalitoimi ottaa lapsesi huostaan, koska sinä et jaksa heistä huolehtia? Vai mitä oikein haluat?
No hei täältä yhteiskunnasta. Totta kai yhteiskunta hoitaa. Heti järjestetään joku kodin- ja lastenhoitaja teille, ilman kuluja totta kai. Onhan meillä yhteikuntana varaa tällaiseen. Tai sitten hoidatte miehesi kanssa lapsenne ihan keskenään ja pyydätte tarvittaessa apua sukulaisilta tai ystäviltä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, haluatko, että sosiaalitoimi ottaa lapsesi huostaan, koska sinä et jaksa heistä huolehtia? Vai mitä oikein haluat?
Yhteiskunnalta ilmaisen piian veronmaksajien piikkiin kuten nämä aina milloin milläkin verukkeella.
Jos lapsi on sairas, niin ei kai siinä ole hirveästi hoitamista? Lepäätte yhdessä lapsen kanssa.
No sanoisin, että hoidat lapset sen päiväajan ja mies ottaa vastuun kun tulee kotiin, jotta saat levätä. Toki jos ap vuodepotilaan kunnossa niin sitten mies kotiin tai joku mummo/vaari avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ihan sattuu vatsaan, kun luin tästä muutamia kommentteja, en koko ketjua.
Pari ajatusta.
Onko mies yksi tekijä uupumukseen, koska hän ei nytkään ota hoitaakseen ongelmaa nimeltä lastenhoito kriisitilanteessa. En tarkoita, että miehen on pakko hoitaa (mikä kyllä olisi monessa tapauksessa helpoin vaihtoehto), mutta hoitaisi lapset mummulaan, maksullisen hoitajan tms. Ihan mitä vaan, mutta ottaisi asian pois sinun harteiltasi.
Sinä itse tiedät parhaiten oman uupumuksesi asteen ja sen mitä tarvitset. Ja sen tiedettäväksi saattaminen puolisolle tai lääkärille voi olla vaikeaa. Mutta ota asia vakavasti (kuten yrität ottaakin).
Olen itse neljättä vuotta uupumuksen vuoksi työkyvytön. Lääkärit, psykiatri, terapeutit jne eivät kukaan ole ottanut asiaa sillä vakavuudella millä olen sitä yrittänyt selittää. Sitten lopulta tapahtui romahdus ja ME/CFS puhkesi i
Niin, sinäpä sen sanoit. Kyseessä ei ole kahden viikon levolla poistuva sairaus. Etkö itse huomaa ristiriitaa viestinnässäsi?
Miklä tavalla sinun tilanteesi olisi erilainen muiden erilaisella toiminnalla? Kuinka akuutissa hädässä kk toimimalla muutetaan asiaa, joka on vuosiakin päällä? Ainut ratkaisuhan sinullakin olisi ollut lasten sijoittaminen kodin ulkopuolelle. Sekö olisi ollut hyvä? Sittenkö olisit tervehtynyt nopeammin?
Siis ap makaa kotona yhteiskunnan piikkiin, ja haluaisi vielä miehensäkin kotiin makoilemaan yhteiskunnan piikkiin? Vai ilmaisen hoitajan? Vai molemmat?
Itse asiassa Suomessa au pair on harvinainen järjestely.