Olen uupumuksen takia sairauslomalla, mies töissä, kuka hoitaa lasten sairastelut?
Meillä on kolme lasta, kaikki päiväkoti-ikäisiä ja eri ryhmissä, eli tuovat meille kolmen ryhmän taudit ja melkein joka viikko on joku kipeänä kotona, usein useampi ja sitten minä itsekin. Yhtä sairastelua koko talvi.
Mies on arkityössä 8-16. Niin minäkin, mutta olen totaalisen burn outin / uupumuksen takia sairauslomalla. Sairauslomani alkoi 3,5 viikkoa sitten. Sen jälkeen olen oikeasti saanut levätä yksin kotona ilman lapsia ensimmäisellä viikolla 2,5 päivää, toisella viikolla 2 päivää, kolmannella 0 päivää, tällä viikolla nyt 2 päivää (joista molemmissa oli kyllä lasten menoja päiväaikaan) ja nyt yksi taas yskii...
Olen myös sairastanut itse flunssaa melkein koko tämän 3,5 viikkoa, aina kun ehtii vähän parantua tulee uusi tauti.
Eihän tässä ole toivoakaan saada levätä ja toipua uupumuksesta.
Aiemmin on hoidettu lasten sairastelut puoliksi, mutta nyt (tietysti?) mies olettaa että minä hoidan kaikki nämä... kun kerran olen kotona kuitenkin. Mutta tätä menoa olen pian "lataamossa" kun en kotona saa toipua.
Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Muita neuvoja en varsinaisesti kaipaa, olen sairaslomalla, sain kontaktin mielenterveyspalveluihin ja minulla on nyt lääkitys mutta sekään ei auta heti.
Kommentit (82)
Aloittaja on kolmen PÄIVÄKOTI-IKÄISEN lapsen äiti. Eli siis tehnyt monta lasta putkeen pienellä ikäerolla. Raskaudet, synnytykset ja kolmen vauvan vauvavuodet taustalla jolloin ei ole saanut nukkua.... Aloittajan keho on käynyt ihan hirveän rääkin läpi. Ei ihme että tuo kaikki alkaa kulminoitumaan ja ei enää jaksa. Ja ihmiset vaan lällättelee täällä että kyllä pitää jaksaa...
Uupumus tulee usein ajan kanssa ja ehtii kehittyä pahaksi kun ihminen vasta jää saikulle. Siinä tarvitsi useita viikkoja lepoa rauhassa! Sitä se ei todellakaan ole pienten lasten kanssa. Uupumus on tärkeä hoitaa kunnolla jotta se ei kroonistu tai uusiudu. Voi viedä jopa vuosia että ihminen on jälleen oma itsensä.