Olen uupumuksen takia sairauslomalla, mies töissä, kuka hoitaa lasten sairastelut?
Meillä on kolme lasta, kaikki päiväkoti-ikäisiä ja eri ryhmissä, eli tuovat meille kolmen ryhmän taudit ja melkein joka viikko on joku kipeänä kotona, usein useampi ja sitten minä itsekin. Yhtä sairastelua koko talvi.
Mies on arkityössä 8-16. Niin minäkin, mutta olen totaalisen burn outin / uupumuksen takia sairauslomalla. Sairauslomani alkoi 3,5 viikkoa sitten. Sen jälkeen olen oikeasti saanut levätä yksin kotona ilman lapsia ensimmäisellä viikolla 2,5 päivää, toisella viikolla 2 päivää, kolmannella 0 päivää, tällä viikolla nyt 2 päivää (joista molemmissa oli kyllä lasten menoja päiväaikaan) ja nyt yksi taas yskii...
Olen myös sairastanut itse flunssaa melkein koko tämän 3,5 viikkoa, aina kun ehtii vähän parantua tulee uusi tauti.
Eihän tässä ole toivoakaan saada levätä ja toipua uupumuksesta.
Aiemmin on hoidettu lasten sairastelut puoliksi, mutta nyt (tietysti?) mies olettaa että minä hoidan kaikki nämä... kun kerran olen kotona kuitenkin. Mutta tätä menoa olen pian "lataamossa" kun en kotona saa toipua.
Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Muita neuvoja en varsinaisesti kaipaa, olen sairaslomalla, sain kontaktin mielenterveyspalveluihin ja minulla on nyt lääkitys mutta sekään ei auta heti.
Kommentit (502)
Oletteko edes selvittäneet saisiko mies olla palkallisena poissa töistä hoitamassa lapsia jos toinen vanhempi on myös kotona? Saattaa oikeasti olla niin, että ei saa ja sehän tarkoittaa että ne päivät ovat palkattomia. Onko teillä sinun sairausloman ajalta varaa siihen, että mies ottaa palkattomia päiviä?
Tietysti tilanne on ikävä mutta nämä skenaariothan pitää ottaa huomioon ja keskustella siinä vaiheessa kun perheen lapsilukua mietitään. Pitää keskustella miten selvitään/jaksetaan jos toinen sairastuu, kuolee jne. Onko tukiverkkoja? Ja onko voimavaroja silloin hoitaa kuinka monta lasta?
Olisko kannattanut miettiä ennen kun hankkii 3 lasta?? Ne lapset on kuitenkin päiväkodissa terveenä?
Sellasta se on 3 kanssa. Ei siitä ole tietä ulos. Eli hoidat lapset kun olet ne hankkinutkin. Mies käy töissä, joten ei hän voi jäädä kotiin millään verukkeella.
Juuri tämän takia en ynmärrä miksi hankitaan useita lapsia peräjälkeen ja ihmetellään ku on rankkaa??
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on kolmen PÄIVÄKOTI-IKÄISEN lapsen äiti. Eli siis tehnyt monta lasta putkeen pienellä ikäerolla. Raskaudet, synnytykset ja kolmen vauvan vauvavuodet taustalla jolloin ei ole saanut nukkua.... Aloittajan keho on käynyt ihan hirveän rääkin läpi. Ei ihme että tuo kaikki alkaa kulminoitumaan ja ei enää jaksa. Ja ihmiset vaan lällättelee täällä että kyllä pitää jaksaa...
Valinta olla kolmen päiväkoti-ikäisen vanhempi on ihan itse tehty. Toisinkin olisi voinut valita.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko edes selvittäneet saisiko mies olla palkallisena poissa töistä hoitamassa lapsia jos toinen vanhempi on myös kotona? Saattaa oikeasti olla niin, että ei saa ja sehän tarkoittaa että ne päivät ovat palkattomia. Onko teillä sinun sairausloman ajalta varaa siihen, että mies ottaa palkattomia päiviä?
Tietysti tilanne on ikävä mutta nämä skenaariothan pitää ottaa huomioon ja keskustella siinä vaiheessa kun perheen lapsilukua mietitään. Pitää keskustella miten selvitään/jaksetaan jos toinen sairastuu, kuolee jne. Onko tukiverkkoja? Ja onko voimavaroja silloin hoitaa kuinka monta lasta?
Näinpä ja he ovat päättäneet myös että ap palaa töihin palamaan loppuun eikä jää lasten kanssa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Sinä itse hoidat. Ukkos käy töissä ja yrittää tienata, että pysytte leivässä.
Vähän jyrkästi sanottu, mutta periaatteessa olen ihan samaa mieltä. Teillä on kolmilapsinen perhe, onhan se todella tärkeää, että edes toinen teistä pystyy käymään töissä ja elättämään perheen. Jollet itse jaksa lapsia hoitaa kotona, lastenhoitoapua pitäisi kyllä yrittää saada muualta, ei odottaa että mieskin jää pois töistä.
Miehen kannattaa hoitaa, muuten sinun sairauslomasi pitenee, koska et lepää, kuten sinun nyt kuuluisi.
Minkä ikäiset lapset? Meillä 7 ja 5, ja lasten saikkupäivät hoituu yleensä siten, että katsovat lastenohjelmia meidän tehdessä töitä kotona . Eli menemme kyllä sieltä mistä aita on matalin. Jos ovat ihan pieniä, niin toki eivät ehkä teeveen edessä viihdy mutta ei se pari päivää silloin tällöin lapselle haitaksi ole - ja lapsikin tarvitsee saikulla lepoa. Toivottavasti nuo sairastelut pian helpottaa! Voisko mies tehdä lasten kanssa vaikka viikonloppureissuja niin saisit olla pari yötä ihan yksin? Tilanteenne kuulostaa raskaalta, varmaan joku kotiapukin olisi mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Miehen kannattaa hoitaa, muuten sinun sairauslomasi pitenee, koska et lepää, kuten sinun nyt kuuluisi.
Uupumus ei makaamalla lähde.
Miehen kannattaa hoitaa, muuten aloittajan töihin paluu viivästyy ja hän saattaa jäädä kokonaan työelämän ulkopuolelle.
Lapset on hankittu yhdessä, aloittaja ei ole hankkinut heitä yksin ja kummallakin on heistä yhtä suuri vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, lepääminen voi olla esimerkiksi kävelylenkkejä ja kirjan lukemista, ym. rauhallista tekemistä.
Sairaslomaa saa työstä, ei lapsista. Miehelläsi ei todennäköisesti ole työehtosopimuksessa oikeutta tilapäiseen hoitovapaaseen, jos toinen vanhempi on kotona, sairaana tai ei. Muistan tuon epäkohdan äitiyslomaltakin, kun vauvan kanssa jäi yksin, vaikka oli missä influenssassa tajunnan rajamailla.
Sinä tietenkin hoidat jos olet kotona.
Oikeastaan paras ratkaisu olisi, että mies ottaa sinusta eron kun olet tuollainen vätys.
Ei siitä toipumisesta tule mitään jos sinulla on otettava jatkuvasti vastuuta muista. Jos haluat palautua työkykyiseksi on miehen yksinkertaisesti vaan otettava vastuu lapsista toipumisen ajaksi. Sinun kannattaisi vaikka mennä jonnekin hotelliin nukkumaan ja olla siellä ihan kaikessa rauhassa. Ei kai syöpäsairastakaan pakoteta lapsiralliin jos se on sairaslomalla. Ei ainakaan pitäisi, jos on terve puoliso. Sama se on masennuksessakin, sanotaan mitä sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Miehen kannattaa hoitaa, muuten aloittajan töihin paluu viivästyy ja hän saattaa jäädä kokonaan työelämän ulkopuolelle.
Lapset on hankittu yhdessä, aloittaja ei ole hankkinut heitä yksin ja kummallakin on heistä yhtä suuri vastuu.
Onkohan täällä ihan käsitetty mitä työuupumus on. Vaikka ap nukkuisi ja lepäisi kolme viikkoa ihan yksin, ei hän olisi uupumuksesta tervehtynyt.
Jos uupumustaan hoitaa noin, mitä tapahtuu kun pitää jatkaa sitä oikeaa elämäänsä? Aivan.
Uupumuksesta toipuu tasan niin, että uudelleenmallintaa ajatuksensa, opettelee stressinhallintakeinoja ja opettelee rajansa jne. siinä arjessa, jossa elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan täällä ihan käsitetty mitä työuupumus on. Vaikka ap nukkuisi ja lepäisi kolme viikkoa ihan yksin, ei hän olisi uupumuksesta tervehtynyt.
Jos uupumustaan hoitaa noin, mitä tapahtuu kun pitää jatkaa sitä oikeaa elämäänsä? Aivan.
Uupumuksesta toipuu tasan niin, että uudelleenmallintaa ajatuksensa, opettelee stressinhallintakeinoja ja opettelee rajansa jne. siinä arjessa, jossa elää.
Uupumuksen voi aiheuttaa esimerkiksi pitkään jatkunut unettomuus. Siihen auttaa, että saa unirytmin taas kohdalleen.
Kysy sossusta apua. Juuri hiljattain tällä palstalla kirjoitti joku lähes samassa tilanteessa oleva 2 lapsen äiti kuka ei jaksanut lasten kanssa kotona kun itse on masentunut ja väsynyt. Monia äitejä näköjään samassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Yleensä työehtosopimuksissa on mainittu, että tilapäistä hoitovapaata ei saa palkallisena jos toinen vanhemmista on kotona, Olkoon vaikka kuoleman kielissä.
Keskustelemalla voi ehkä saada sen muutaman lomapäivän pitää (työpaikasta riippuen), jos mahdollista tai palkatonta vapaata. Mutta ei meillä ainakaan saa olla palkallisella vapaalla lasten sairauden takia jos toinen vanhempi on kotona. Se on ihan fakta. Terveiset palkanlaskennasta.
Todella hirveitä ja empatiakyvyttömiä viestejä olet saanut, ap. :( Olen itsekin pienen lapsen äiti ja vaikka meillä arki rullaa onneksi hyvin, kauhulla olen saanut seurata sivusta miten edelleen äitien terveys ja hyvinvointi on tässä yhteiskunnassa arvotonta ja sivuseikka. Moni (nainen) suorastaan raivostuu siitä, jos äitihenkilö tarvitsee apua arkeen tai terveysasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, lepääminen voi olla esimerkiksi kävelylenkkejä ja kirjan lukemista, ym. rauhallista tekemistä.
Ja tämäkö ei ole mahdollista jos lapset on kotona? Ei ihme että on uupunut.
Apn täytyy pystyä jatkossakin elämään lastensa kanssa.
No onko se vaihtoehto ettei jaksa?