Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen uupumuksen takia sairauslomalla, mies töissä, kuka hoitaa lasten sairastelut?

Vierailija
24.02.2026 |

Meillä on kolme lasta, kaikki päiväkoti-ikäisiä ja eri ryhmissä, eli tuovat meille kolmen ryhmän taudit ja melkein joka viikko on joku kipeänä kotona, usein useampi ja sitten minä itsekin. Yhtä sairastelua koko talvi.

Mies on arkityössä 8-16. Niin minäkin, mutta olen totaalisen burn outin / uupumuksen takia sairauslomalla. Sairauslomani alkoi 3,5 viikkoa sitten. Sen jälkeen olen oikeasti saanut levätä yksin kotona ilman lapsia ensimmäisellä viikolla 2,5 päivää, toisella viikolla 2 päivää, kolmannella 0 päivää, tällä viikolla nyt 2 päivää (joista molemmissa oli kyllä lasten menoja päiväaikaan) ja nyt yksi taas yskii... 

Olen myös sairastanut itse flunssaa melkein koko tämän 3,5 viikkoa, aina kun ehtii vähän parantua tulee uusi tauti.

Eihän tässä ole toivoakaan saada levätä ja toipua uupumuksesta. 

Aiemmin on hoidettu lasten sairastelut puoliksi, mutta nyt (tietysti?) mies olettaa että minä hoidan kaikki nämä... kun kerran olen kotona kuitenkin. Mutta tätä menoa olen pian "lataamossa" kun en kotona saa toipua. 

Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Muita neuvoja en varsinaisesti kaipaa, olen sairaslomalla, sain kontaktin mielenterveyspalveluihin ja minulla on nyt lääkitys mutta sekään ei auta heti.

Kommentit (502)

Vierailija
101/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kans, johtuuko burnout työstä, perheestä vai koko elämästä? Jos työstä, mielen pitäs parantua kun nyt ei ole töissä ja saa olla kotona ja keskittyä perheeseen. Jos perhe elämästä,sit pitäs pysytellä töissä ja mies hoitaa lapset jos ovat sairaana ja pysyy kotona ja sinä pysyt töissä. Jos koko elämästä, sit pitää päästä suljetulle lepäämään ja eroon koko arjesta.

Vierailija
102/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen kannattaa hoitaa, muuten sinun sairauslomasi pitenee, koska et lepää, kuten sinun nyt kuuluisi.

Uupumus ei makaamalla lähde. 

Ei, lepääminen voi olla esimerkiksi kävelylenkkejä ja kirjan lukemista, ym. rauhallista tekemistä.

Ja tämäkö ei ole mahdollista jos lapset on kotona? Ei ihme että on uupunut. 

Apn täytyy pystyä jatkossakin elämään lastensa kanssa. 

Olen aivan ohis ja aloin lukea tätä keskustelua lopusta alkuun. En tiedä mitä kaikkea täällä on ehdotettu. Mutta ei. Ei päiväkoti-ikäisiä sairaita lapsosia jätetä yksin kotiin ja mennä kävelylenkille. Kirjaa voi toki lukea, lapselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä hoidat. 

Kyllä itsekin kun jäin aikoinaan vaikean masennuksen ja ahdistuksen takia sairauslomalle, niin hoidin lapset. Ei tullut edes muu mieleen. Mies käy töissä ja elättää teidät! 

Nyt et ole töissä, niin työuupumus helpottaa. Ei sairausloma tarkoita sitä että makaa 24/7 sängyssä. 

Itse olin aikoinaan viikon sairaalassa osastolla, ei sielläkään vaan maattu. 

Kohta teillä on siellä 2 loppuunpalanuttu kun miehellä työ ja päälle varmaan kaikki kotona. 

Vierailija
104/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella hirveitä ja empatiakyvyttömiä viestejä olet saanut, ap. :( Olen itsekin pienen lapsen äiti ja vaikka meillä arki rullaa onneksi hyvin, kauhulla olen saanut seurata sivusta miten edelleen äitien terveys ja hyvinvointi on tässä yhteiskunnassa arvotonta ja sivuseikka. Moni (nainen) suorastaan raivostuu siitä, jos äitihenkilö tarvitsee apua arkeen tai terveysasioissa. 

Ei täällä kukaan ole hirveitä viestejä laittanut vaan yrittänyt takoa järkeä tuollaiseen voivitteluun. Asia ei sillä muutu vaikka kuinka kauhistelisi. Jos ap tarvitsee apua, hän sitä hankkii. Jos taas hän haluaa avautua avlla, on hän varmasti valmis kuulemaan, että sillä se asia ei korjaannu. 

Vierailija
105/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli isä on töissä ja äiti roikkuu päivät vauvalla. Ilmeisesti kukaan ei hoida sitä lasta...

Vierailija
106/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella hirveitä ja empatiakyvyttömiä viestejä olet saanut, ap. :( Olen itsekin pienen lapsen äiti ja vaikka meillä arki rullaa onneksi hyvin, kauhulla olen saanut seurata sivusta miten edelleen äitien terveys ja hyvinvointi on tässä yhteiskunnassa arvotonta ja sivuseikka. Moni (nainen) suorastaan raivostuu siitä, jos äitihenkilö tarvitsee apua arkeen tai terveysasioissa. 

Ei täällä kukaan ole hirveitä viestejä laittanut vaan yrittänyt takoa järkeä tuollaiseen voivitteluun. Asia ei sillä muutu vaikka kuinka kauhistelisi. Jos ap tarvitsee apua, hän sitä hankkii. Jos taas hän haluaa avautua avlla, on hän varmasti valmis kuulemaan, että sillä se asia ei korjaannu. 

Näin yleisellä tasolla sanoisin, että hieman epärealistinen maailmankuva on myös niillä, jotka tarjoavat tällä palstalla apuaan. Tyyli on hyvin töykeä, ja sitten suorastaan loukkaannutaan, jos ratkaisuehdotus ei tässä tapauksessa toimi. Kannattaako tulla tarjoamaan apuaan, jos hipiä on noin herkkä ja aito auttamisen halu loistaa poissaolollaan.

-eri.

Vierailija
107/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae apua neuvolasta tai sossusta ennenkuin tilanne menee pahemmaksi, ongelma ei tällä palstalla ratkea. Tulee mieleen Syöksykierre tv-sarja Yle Areenassa kausi 2.

Vierailija
108/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli isä on töissä ja äiti roikkuu päivät vauvalla. Ilmeisesti kukaan ei hoida sitä lasta...

Mitäs sinulla jää tekemättä juuri nyt?

Vierailija
109/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sinulla jää tekemättä juuri nyt?

Kerro toki, kun tiedät

-sama

Vierailija
110/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehyn nettisivulta: Lapsen hoitaminen, kun toinen vanhempi on kotona sairauslomalla

Jos kotona oleva lapsen vanhempi ei voi esimerkiksi sairauden tai vammautumisen takia hoitaa sairasta lasta, työssä olevalla vanhemmalla ei yleensä ole oikeutta tilapäiseen hoitovapaaseen.

Eli mies voi yrittää pitää muutaman lomapäivän tai sitten sinä sinnittelet klo 16 asti ja mies hoitaa iltapäivät ja illat. 

tarvii se mieskin lepoaikaa, muuten ovat burnoutissa molemmat.

Vierailija
111/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen kannattaa hoitaa, muuten sinun sairauslomasi pitenee, koska et lepää, kuten sinun nyt kuuluisi.

Ei, lepääminen voi olla esimerkiksi kävelylenkkejä ja kirjan lukemista, ym. rauhallista tekemistä.

Ja tämäkö ei ole mahdollista jos lapset on kotona? Ei ihme että on uupunut. 

Apn täytyy pystyä jatkossakin elämään lastensa kanssa. 

Olen aivan ohis ja aloin lukea tätä keskustelua lopusta alkuun. En tiedä mitä kaikkea täällä on ehdotettu. Mutta ei. Ei päiväkoti-ikäisiä sairaita lapsosia jätetä yksin kotiin ja mennä kävelylenkille. Kirjaa voi toki lukea, lapselle.

Hölöhölö. Sairaana lapsi nukkuu erityisen paljon, silloin voi lukea ihan itse. Nuhaisen lapsen saa rattaisiin lenkin aikana jne. Huomaa ettet ole kasvattanut lapsia. 

Vierailija
112/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uupumukseen ei auta 24/7 makoilu vaan juurisyihin pitäisi päästä käsiksi. Akuutti tilanne eli unettomuus pitäisi katkaista, mutta vastauksia lastenhoitokysymykseen olet jo saanut. Mies ei varmaan ole kuitenkaan ympäri vuorokauden töissä, joten voit tehdä itsellesi mielekkäitä asioita kunhan hän pääsee töistä.

Vierailija
113/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pitää poissaolohakemukseen kirjoittaa, miksi toinen vanhempi ei ole hoitanut lasta ja esihenkilö saattaa soittaa ja kysyä hoitovapaiden jakamisesta vanhempien kesken.

Mun työkaverin hakemus evättiin, koska työnantaja katsoi, että puoliso olisi ollut käytettävissä lastenhoitoon. Puoliso on maamviljelijä ja ajankohta oli syyskuu. Tuli sitten palkattomat päivät työkaverille.

Vierailija
114/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä toinen keskustelu missä jollain väsymys ja masennus ja neuvoja siihen: Keskustelu - Masennus ja pohjaton väsymys ja apua ei meinaa saada | Aihe vapaa | Vauva

Vierailija
115/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehyn nettisivulta: Lapsen hoitaminen, kun toinen vanhempi on kotona sairauslomalla

Jos kotona oleva lapsen vanhempi ei voi esimerkiksi sairauden tai vammautumisen takia hoitaa sairasta lasta, työssä olevalla vanhemmalla ei yleensä ole oikeutta tilapäiseen hoitovapaaseen.

Eli mies voi yrittää pitää muutaman lomapäivän tai sitten sinä sinnittelet klo 16 asti ja mies hoitaa iltapäivät ja illat. 

Silloin ei tehdä lapsia, jos heitä ei jakseta töiden jälkeen hoitaa. Miten sä luuöet muiden tekevän? 

Vierailija
116/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäiset lapset? Meillä 7 ja 5, ja lasten saikkupäivät hoituu yleensä siten, että katsovat lastenohjelmia meidän tehdessä töitä kotona . Eli menemme kyllä sieltä mistä aita on matalin. Jos ovat ihan pieniä, niin toki eivät ehkä teeveen edessä viihdy mutta ei se pari päivää silloin tällöin lapselle haitaksi ole - ja lapsikin tarvitsee saikulla lepoa. Toivottavasti nuo sairastelut pian helpottaa! Voisko mies tehdä lasten kanssa vaikka viikonloppureissuja niin saisit olla pari yötä ihan yksin? Tilanteenne kuulostaa raskaalta, varmaan joku kotiapukin olisi mahdollista? 

Mietin itsekin, että onko kyse nyt suoritusarjen vetämisestä vanhemman ja lapsen saurauslomallakin.

Oma uupumukseni juontui pitkälti siihen, että halusin tehdä ihan kaiken oikein ja erinomaisesti.

Vierailija
117/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin yleisellä tasolla sanoisin, että hieman epärealistinen maailmankuva on myös niillä, jotka tarjoavat tällä palstalla

Miten sä luulet että muut voi auttaa? Hoitamalla niitä lapsia vai? Meidän yhteiskunnan ongelma on juuri se, että asioita harmitellaan ja sanotaan että onpas kauheeta ja itse ongelma jää hoitamatta. Joo, kurja tilanne, mutta ihan täysin arjen hallinnalla ratkaistavissa. 

Vierailija
118/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin. Aina sanotaan, että pipipääsaikullakin pitää tehdä asioita, mieluisia asioita. Lasten kanssa oleminen ilmeisesti ei aplle ole sitä.

No, sitten kai lapset huostaan, jollei kumpikaan vanhemmista halua niitä hoitaa eivätkä kykene järjestämään hoitajaa.

Vierailija
119/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin ei tehdä lapsia, jos heitä ei jakseta töiden jälkeen hoitaa. Miten sä luuöet muiden tekevän? 

Eli voiko ne lapset lähettää takaisin?

-sivusta

Vierailija
120/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lääkäri kysynyt sinulta sairaslomaa määrätessä perhetilanteestasi? Luulisi kysyneen että miten pärjäät uupuneena lasten kanssa kotona. Ainakin multa aikoinaan lääkäri kysyi kun isäni kuoli ja lääkäri määräsi ahdistukseen väsyttäviä lääkkeitä että mikä perhetilanne on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän