Olen uupumuksen takia sairauslomalla, mies töissä, kuka hoitaa lasten sairastelut?
Meillä on kolme lasta, kaikki päiväkoti-ikäisiä ja eri ryhmissä, eli tuovat meille kolmen ryhmän taudit ja melkein joka viikko on joku kipeänä kotona, usein useampi ja sitten minä itsekin. Yhtä sairastelua koko talvi.
Mies on arkityössä 8-16. Niin minäkin, mutta olen totaalisen burn outin / uupumuksen takia sairauslomalla. Sairauslomani alkoi 3,5 viikkoa sitten. Sen jälkeen olen oikeasti saanut levätä yksin kotona ilman lapsia ensimmäisellä viikolla 2,5 päivää, toisella viikolla 2 päivää, kolmannella 0 päivää, tällä viikolla nyt 2 päivää (joista molemmissa oli kyllä lasten menoja päiväaikaan) ja nyt yksi taas yskii...
Olen myös sairastanut itse flunssaa melkein koko tämän 3,5 viikkoa, aina kun ehtii vähän parantua tulee uusi tauti.
Eihän tässä ole toivoakaan saada levätä ja toipua uupumuksesta.
Aiemmin on hoidettu lasten sairastelut puoliksi, mutta nyt (tietysti?) mies olettaa että minä hoidan kaikki nämä... kun kerran olen kotona kuitenkin. Mutta tätä menoa olen pian "lataamossa" kun en kotona saa toipua.
Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Muita neuvoja en varsinaisesti kaipaa, olen sairaslomalla, sain kontaktin mielenterveyspalveluihin ja minulla on nyt lääkitys mutta sekään ei auta heti.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä hoidat 8-16 ja mies muuten. Yleensä ei voi jäädä kotiin jos toinen vanhempi kotona. Tärkeää on toki sinun toipuminen, mutta myös se, että puoliso saa pitää työn.
Olisiko teidän vanhemmista tai sisaruksista apua? Tai kysy neuvolasta lapsiperheiden kotipalvelua.
Voimia!
Ei saada apua, ja iltaisin meillä molemmilla ja lapsilla on harrastukset. Iltaisin tässä talossa ei ehdi levätä kukaan.
-ap
Ette kai te sentään sairaana ramppaa vielä harrastuksissakin? Mihin kolme alle kouluikäistä edes tarvitsee harrastuksia päiväkotipäivän päälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä hoidat 8-16 ja mies muuten. Yleensä ei voi jäädä kotiin jos toinen vanhempi kotona. Tärkeää on toki sinun toipuminen, mutta myös se, että puoliso saa pitää työn.
Olisiko teidän vanhemmista tai sisaruksista apua? Tai kysy neuvolasta lapsiperheiden kotipalvelua.
Voimia!
Ei saada apua, ja iltaisin meillä molemmilla ja lapsilla on harrastukset. Iltaisin tässä talossa ei ehdi levätä kukaan.
-ap
Ette kai te sentään sairaana ramppaa vielä harrastuksissakin? Mihin kolme alle kouluikäistä edes tarvitsee harrastuksia päiväkotipäivän päälle?
Onpa ikävää syyllistää siitä, että tekee jotain, mistä tulee hyvä mieli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia!
-ap
Harrastuksiin jaksaa ap lähteä mutta lasten hoito tökkii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia!
-ap
Just oikea ap kirjoitti että ei kirjoittanut tuota kommenttia eikä sitä katolta hyppäämistä.
Eli ap:n lapsilla ei ole harrastuksia, noniin sitä ei tarvi enää kummeksia kun ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia!
-ap
Harrastuksiin jaksaa ap lähteä mutta lasten hoito tökkii?
Mitä SE SULLE KUULUU jos en jaksa töitä enkä aina lapsia mutta haluan joskus iloa ja valoa.
"Miksi mies ei voi jäädä hoitamaan?"
No vaikka siksi, että työnantaja tuskin myöntää miehelle palkallista vapaata lasten hoitamiseen, kun toinen vanhempi on kotona. Hyvällä tuurilla voi saada palkatonta, mutta onko sekään sitten järkevää, jos toinen on niin pitkällä sairauslomalla, että tippuu kohta Kelan päivärahoille?
Todella huono provo. Kukaan totaalisesti uupunut ei vänkää vauvapalstalla. Erittäin huono.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi mies ei voi jäädä hoitamaan?"
No vaikka siksi, että työnantaja tuskin myöntää miehelle palkallista vapaata lasten hoitamiseen, kun toinen vanhempi on kotona. Hyvällä tuurilla voi saada palkatonta, mutta onko sekään sitten järkevää, jos toinen on niin pitkällä sairauslomalla, että tippuu kohta Kelan päivärahoille?
Kyllä minun mielestä olisi kannattavaa. Miehen kannattaisi kysyä tuota palkatonta vapaata tai miettiä muita tapoja miten saisi töitään vähennettyä seuraavaksi puolen vuoden ajaksi jotta voisi olla enemmän kotona lasten kanssa jotta lasten äiti saisi levätä. Tässä tilanteessa äidin terveys on tärkeämpää kuin raha.
Hei, oon samassa tilanteessa paitsi että olen vuoroviikkoäiti. Itse hoidan ja sitten keräilen palasia kun ehtii. Oma toipuminen kyllä pitkittyy, mut ei voi mitään. Tsemppiä <3
Ensinnäkin miten ihminen uupuu. Mitä se edes tarkoittaa. Toisekseen, kun jäät työelämästä pois tuollaisen syyn takia, tuskin pääset takaisin ainakaan samalle työnantajalle koska olet taakka. Yrittäjä et ole.
Mullakaan ei valitettavasti ole konkreettisia neuvoja antaa, mutta tunnistan hyvin tuon tilanteen ja tilan. Itselläni vastaavankaltaiseen ajoi vuosikausien erittäin kuormittava elämäntilanne ja sitten siihen päälle kaksi vuotta vanhempien sairastelua ja lopulta kuolemat. Työni on kivaa ja nautin siitä, mutta siitäkin tuli raskasta ja oli kiire aika, suoritin vaan, enkä halunnut muöntää että en jaksa. Sitten kroppa pisti homman seis ja sain järkyttäviä ahdistus- ja paniikkikohtauksia.
Sain lääkkeet (jotka aluksi pahensivat oloa) ja kävin psykologilla, olin hetken sairauslomalla ja kesäloma päälle. Pikkuhiljaa alkoi helpottaa, mutta en tuossa pahimmassa vaiheessa todellakaan olisi voinut hoitaa pieniä lapsia, omat on jo isoja. Mutta ap:lle ehkä lohdutuksena, että lääkitys alkaa pikkuhiljaa tehota ja sun olo paranee kyllä, kevät etenee ja sairastelut vähenee ja tilanne helpottaa kyllä <3
AP:n tulisi varmaan lähteä johonkin parantolaan jotta pääsee uupumuksesta. Ethän sä voi lapsikatraasta kotona paimentaa ja yrittää parantua uupumuksesta.
Mies vie ja hakee lapset päiväkodista. Lepäät heidän päiväkotipäivän ajan kotona. Sairastumisille ei mitään voi. Kotipäivät sairaan lapsen kanssa hoidetaan sitten pötkötellen ruutuja tuijottaen ja einesruokaa syöden. Miten nyt helpommalla pääsisit?
Voisiko kotiin palkata siivousapua? Ostosten tilaaminen kotiin? Miehelle kun jää lasten kanssa oleminen ja kodinhoito työpäivän jälkeenkin. Hänen jaksamiseensa myös kiinnitettävä huomiota. Pahasti uupunut kun ei kykene kotona mihinkään niin kaikki kaatuu vielä terveenä olevan niskaan.
Hyvinvointialueelle yhteys, jotta saisitte jotain lastenhoitoapua kotiin. Tukiperhe? Sijaisvanhemmat? Jos tukiverkkojakin ei omasta takaa löydy.
Oletan ap:n todelliseksi, ei provo. Huomaa, ettei osavastaajista ymmärrä lainkaan, mitä on syvä uupumus tai vakava masennus. Siihen ei auta kehoitus, että ota itseäsi niska, lähde ulos tms.
Jos olisi esim. syövän, jalkamurtuman, leikkauksen jälkeen sairauslomalla, kuka silloin hoitaisi lasten sairastumiset?
Ap:lle, ottakaa yhteys kunnan perhetyöhön.
Kaikkien näiden viestien jälkeen paras ehdotus olisi, että lapset siirtyvät sijaisperheeseen ap:n sairausloman ajaksi, koska hän ei jaksa hoitaa lapsiaan ja perheen elattäminen edellyttää miehen töissäoloa. Kaikki jaksavat paremmin, kun lapsilla on terveet sijaisvanhemmat, ap saa rauhassa levätä ja toipua ja mies voi tehdä yhtä ainoaa työtä, kotona ei odota kaaos ja toinen työpäivä.
Myös ero voisi auttaa, lapset joka toinen viikko miehellä ja joka toinen viikko sijaisperheessä, kunnes ap taas jaksaa hoitaa.
Anteeksi mutta en osaa pitää sun tilannetta kovin pahana. Teitä on siellä kaksi huoltajaa. Terveisiä uupuneelta totaaliyksinhuoltajalta. Saikuttaa en voi, pitää tienata rahat ihan itse ja yksin.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin miten ihminen uupuu. Mitä se edes tarkoittaa. Toisekseen, kun jäät työelämästä pois tuollaisen syyn takia, tuskin pääset takaisin ainakaan samalle työnantajalle koska olet taakka. Yrittäjä et ole.
Tämä. Saikuttajat tiedetään. Lääkärithän kirjoittaa lupalaput vaatimuksen mukaan
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni miehen pitäisi hoitaa ainakin osa. Lääkäri on todennut sinut työkyvyttömäksi ja olet sairauslomalla toipumassa.
Olen ollut toisesta syystä pitkällä sairaslomalla ja silloin mieheni hoiti lapsen kaikki sairastumiset, kunnes olin tarpeeksi hyvässä kunnossa hoitaakseni osan. Hoiti kyllä illat ja viikonloputkin pääosin. Kuten hyvä mies ja isä tekee.
Miehesi ei ole edes lapsiaan ajatellut, koska tuskin olet siinä kunnossa, että jaksat sairaita lapsia hoitaa jatkuvasti (ei hyvä juttu lapsillekaan).
No ehkä apn mies ei ole työpaikassa, johon vain ilmoittaa että vaikka äiti on kotona, mä jään kotiin myös.
Ikävä tilanne tottakai, mutta jos ei ole vaihtoehtoja, niitä ei ole. Aplla on sitäpaitsi saikun syy sellainen, että vaikka lapset olisi kaikki koko ajan hoidossa, toipuminen olisi sen nopeampaa. Fyysinen väsynys varmaan joo vähäisempää.
Tuttu juttu nuo jatkuvasti kipeenä olevat päiväkotilaiset, herranpieksut sitä tuli oltua paljon palkallisella kotona hoitamassa lapsia silloin
Varmaan tapauskohtaista.