Olen uupumuksen takia sairauslomalla, mies töissä, kuka hoitaa lasten sairastelut?
Meillä on kolme lasta, kaikki päiväkoti-ikäisiä ja eri ryhmissä, eli tuovat meille kolmen ryhmän taudit ja melkein joka viikko on joku kipeänä kotona, usein useampi ja sitten minä itsekin. Yhtä sairastelua koko talvi.
Mies on arkityössä 8-16. Niin minäkin, mutta olen totaalisen burn outin / uupumuksen takia sairauslomalla. Sairauslomani alkoi 3,5 viikkoa sitten. Sen jälkeen olen oikeasti saanut levätä yksin kotona ilman lapsia ensimmäisellä viikolla 2,5 päivää, toisella viikolla 2 päivää, kolmannella 0 päivää, tällä viikolla nyt 2 päivää (joista molemmissa oli kyllä lasten menoja päiväaikaan) ja nyt yksi taas yskii...
Olen myös sairastanut itse flunssaa melkein koko tämän 3,5 viikkoa, aina kun ehtii vähän parantua tulee uusi tauti.
Eihän tässä ole toivoakaan saada levätä ja toipua uupumuksesta.
Aiemmin on hoidettu lasten sairastelut puoliksi, mutta nyt (tietysti?) mies olettaa että minä hoidan kaikki nämä... kun kerran olen kotona kuitenkin. Mutta tätä menoa olen pian "lataamossa" kun en kotona saa toipua.
Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Muita neuvoja en varsinaisesti kaipaa, olen sairaslomalla, sain kontaktin mielenterveyspalveluihin ja minulla on nyt lääkitys mutta sekään ei auta heti.
Kommentit (82)
Jos et pysty itse hoitamaan, niin sitten tarviitte apua. Apua voi saada läheisiltä, rahalla ostettuna tai vaikka lapsiperheiden palveluista. Ei mies voi jäädä kipeä lapsen kanssa joka viikko kotiin, jos sinä olet jo siellä. Ja jos olet oikeasti täysin toimintakyvytön lasten kanssa, tarviitte apua.
Sepä se, niin kauan kun jengi ei tajua näitä uupumus- ja masennussairauksia, niin tervehtymiseen on pitkä matka. Tuossa tilanteessa mä palkkaisin kotiin hoitajan ja lähtsin itse mökille lepäämään. Joskus saa ja pitää olla itsekäs. Voimia!
nimim. vaikean masennuksen vasta selättänyt
Vierailija kirjoitti:
Sinä hoidat 8-16 ja mies muuten. Yleensä ei voi jäädä kotiin jos toinen vanhempi kotona. Tärkeää on toki sinun toipuminen, mutta myös se, että puoliso saa pitää työn.
Olisiko teidän vanhemmista tai sisaruksista apua? Tai kysy neuvolasta lapsiperheiden kotipalvelua.
Voimia!
Ei saada apua, ja iltaisin meillä molemmilla ja lapsilla on harrastukset. Iltaisin tässä talossa ei ehdi levätä kukaan.
-ap
Joku sanoo tuolla ettei ap ole hyväksi lapsilleen ja on sekopäinen mutta kuitenkin hänen pitää ne lapset hoitaa siitä huolimatta? :D Tai siis eikös hän juuri sitä yritä itsekin sanoa ettei oikein pysty heitä hoitamaan tällä hetkellä
Toivotaan, että lasten sairastelu pian vähenisi! Nyt on pahinta tautiaikaa.
Olisiko teillä taloudellisesti mahdollista ottaa hoitajaa kotiin aamusta vaikka muutamaksi tunniksi silloin kun lapset sairastelevat? MLL hoitaja tai jostakin muualta jos ei neuvolan kautta saa. Ne lapset, jotka ovat suurinpiirtein terveinä kannattaa viedä päiväkotiin. Helpottaa kovasti jos on vaikka vain yksi siinä kotona hoidettavana. Ja voisiko mies olla vaikka töistä päivän välillä pois, niin voisit levähtää.
On varmasti nyt raskas tilanne. Jokainen päivä on kuitenkin eteenpäin toipumisesi tiellä. Muistathan olla armollinen itsellesi. Nyt ei tarvitse tehdä kuin aivan perusasiat. Makoilkaa yhdessä lasten kanssa, katselkaa kirjoja, lastenohjelmia. Sanoita lapsillekin tilannetta, että äiti tarvitsee nyt välillä lepoa ja hiljaisuutta, olette silti ihania ja äiti rakastaa teitä. Voimia sinulle
Ikävä tilanne. Eikö ole ketään sukulaisia tai ystäviä, jotka voisivat auttaa? Mannerheimin lastensuojelu? Neuvolasta kannattaisi myös vähän kysellä.
Umettomuus on oikeasti vakavaa ja jos nukuttua ei saa ilman lääkkeitä ja olo sen jälkeen tokkurainen, nousee jo tapaturmien ym.riski lasten kanssa.
Tälle palstalle ei kauheasti kannata kovin vakavista tai itselleen vaikeista asioista kirjoitella. Täällä pyörii maan epatiakyvyttömimmät ja tyhmimmät ihmiset, jotka kuvittelevat olevansa parhaita asiassa kuin asiassa. Oikeasti olisivat esim.aapeen kaltaisessa tilanteessa jo täysin sängyn pohjalla ulisemassa ja mies olisi sidottu jalastaan sängyntolppaan, ettei vaan pääsisi metriä kauemmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä hoidat 8-16 ja mies muuten. Yleensä ei voi jäädä kotiin jos toinen vanhempi kotona. Tärkeää on toki sinun toipuminen, mutta myös se, että puoliso saa pitää työn.
Olisiko teidän vanhemmista tai sisaruksista apua? Tai kysy neuvolasta lapsiperheiden kotipalvelua.
Voimia!
Ei saada apua, ja iltaisin meillä molemmilla ja lapsilla on harrastukset. Iltaisin tässä talossa ei ehdi levätä kukaan.
-ap
Toivottavasti et ole oikea ap, joka vasta äsken oli unettomuudesta ja unilääkkeistä niin pöhnässä, ettei koe olevansa nyt kykenevä hoitamaan lapsiaan. Päivänselvä asia, että harrastukset jää nyt tauolle, jos nyt olet sattumalta tosissasi...
Ei kiinnosta vastaukset. Hyppään katolta mun burnikSen takia.
-ap
Ei pidäkään jäädä kotiin makoilemaan, ei sillä tavalla kukaan ole parantunut. Liikkeelle vaan, ja vaikka osa-aikatyöhön, ettei jämähdä.
Vierailija kirjoitti:
Jos et pysty itse hoitamaan, niin sitten tarviitte apua. Apua voi saada läheisiltä, rahalla ostettuna tai vaikka lapsiperheiden palveluista. Ei mies voi jäädä kipeä lapsen kanssa joka viikko kotiin, jos sinä olet jo siellä. Ja jos olet oikeasti täysin toimintakyvytön lasten kanssa, tarviitte apua.
Miksi mies ei voi jäädä hoitamaan? Tässä tilanteessa miehen pitäs vähentää töitään. Ja joo tulee taloudellisesti takkiin ja kenties pitää jostain asioista luopua ja elää säästeliäämmin. Mutta tässä tilanteessa naisen terveyden saaminen paremmaksi on tärkeämpää kuin raha. Ei ole kokonaisuuden kannalta hyvä että äiti on ihan uupunut. Ei siinä lapsetkaan mitään kunnon hoitoa ja läsnäolevaa äitiä saa jos äidin on pakko vaan sinnitellä.
En ihmettele alhaista syntyvyyttä kun äitejä kohdellaan näin. Ihan kamalia kommentteja tää kommenttikenttä täynnä.
On täällä tylyjä ja asiattomiakin kommentteja, mutta kyllä sun oikeasti pitää päästä sinne osastolle lepäämään, jos olet noin huonossa jamassa. Sen sanominen ei ole ilkeilyä, vaan totuus. Tuossa mielentilassa ja lääkittynä tuskin mikään yksin mökille vetäytyminenkään olisi kovin turvallista ja saattaisit loukata itsesi.
Miksi arvostellaan, että harrastaa? Lääkäritkin sanoi, että pitää tehdä kaikkea sellaista, mistä pitää. Pitäisikö tästä luopua harrastuksistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia!
-ap
Kolme päiväkoti-ikäistä lasta ja iltaisin sekä vanhemmilla ja lapsilla harrastukset. Just joo.
Tuskin on oikea aloittaja tuo joka kertoilee harrastuksista ja meinaa katolta hypätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia!
-ap
Päiväkoti-ikäisiä ei tarvitse kuskata mihinkään harrastuksiin päiväkotipäivän jälkeen. Enkä oikein ymmärrä tätä, että sulla on harrastuksia illat jos päivisin saat paniikkikohtauksen ollessasi omien lastesi kanssa. Elämässä on nyt pakko priorisoida ja tehdä muutoksia. Jos kaikki illat on pelkkää menoa niin en ihmettele burnoutia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia!
-ap
Kolme päiväkoti-ikäistä lasta ja iltaisin sekä vanhemmilla ja lapsilla harrastukset. Just joo.
Joissain päiväkoti-ikäisten harrastuksissa vaaditaan että vanhempi on mukana ja yhdelle lapselle pitää olla yksi aikuinen. Yksi aikuinen ei voi mennä esimerkiksi kahden uimataidottoman lapsen kanssa uimakouluun. Tarvitaan kahdelle lapselle kaksi aikuista mukaan. Eli ehkä joku tuollainen tilanne.
Tietenkin jos keksisivät jonkun tavan että isä ottais kaikki lapset aina tiettynä iltana ja menisivät jonnekin ja ap saisi kunnolla levätä koko illan itsekseen omassa kodissaan.
Tulen vain kertomaan omasta burn outistani. Siitä on onneksi yli 10 vuotta aikaa. Minulla hakkasi sydän yli 100 levossakin, oli mahdoton rauhoittua, uni ei tullut ja jos nukahdin niin heräsin 10 kertaa yössä enkä välttämättä nukahtanut uudestaan. Olin pahassa stressitilassa. Migreeni joka päivä. Sain myös unilääkkeitä ja olin joka aamu jopa aggressiivinen jos jouduin heräämään ennen kuin olisin kokenut nukkuneeni tarpeeksi. Tarvitsin 10 tuntia unta. Söin masennuslääkettä josta tuli alkuun paniikkioireita. Oli jopa lievästi psykoottisia oireita. Onneksi lapseni oli jo koulussa tuolloin eikä usein kipeänä, koska minä en olisi todellakaan pystynyt huolehtimaan kenestäkään tuolloin. En päässyt edes suihkuun itse enkä tehnyt ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia!
-ap
Päiväkoti-ikäisiä ei tarvitse kuskata mihinkään harrastuksiin päiväkotipäivän jälkeen. Enkä oikein ymmärrä tätä, että sulla on harrastuksia illat jos päivisin saat paniikkikohtauksen ollessasi omien lastesi kanssa. Elämässä on nyt pakko priorisoida ja tehdä muutoksia. Jos kaikki illat on pelkkää menoa niin en ihmettele burnoutia
Burnout on työperäinen, en jaksa työpeetä,
Täällä oikea aloittaja! Olen idiootti ja tulin vielä lukemaan kommentteja, vaikka jo sanoin etten niin tekisi. Kiitos muutamille asiallisille <3
Kommentoin vain siksi, että haluan kertoa että EN KIRJOITTANUT ITSE NOITA KAHTA KOMMENTTIA JOTKA ON ALLEKIRJOITETTU "-AP"!!
Meillä ei mitään harrasteta, hyvä kun saadaan kaupassa käytyä! Ystävää olen nähnyt viimeksi joulukuussa.
Onpa todella juomia kommentteja. Tarvitset nyt myötätuntoa ja armoa, et tällaista ymmärtämättömyyttä. Uupuneet ihmiset ovat tutkitusti usein niitä kaikkein tunnollisimpia ja sitkeimpiä!
Uupumuksesta toipuminen vaatii aistikuormituksen vähentämistä, joten on ymmärrettävää, että arki sairaiden lasten kanssa kuormittaa nyt kertoimilla. Minulla ei ole antaa sinulle konkreettisia vinkkejä tilanteen helpottamiseksi, mutta toivon sinulle mahdollisuutta lepoon.
Näiden kovin sanoin kommentoineiden ajattelen kenties olevan katkeria ihmisiä, jotka purkavat pahaa oloaan näin.
Voi hyvin, olet ollut varmasti liian reipas ja liian pitkään <3