Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen uupumuksen takia sairauslomalla, mies töissä, kuka hoitaa lasten sairastelut?

Vierailija
24.02.2026 |

Meillä on kolme lasta, kaikki päiväkoti-ikäisiä ja eri ryhmissä, eli tuovat meille kolmen ryhmän taudit ja melkein joka viikko on joku kipeänä kotona, usein useampi ja sitten minä itsekin. Yhtä sairastelua koko talvi.

Mies on arkityössä 8-16. Niin minäkin, mutta olen totaalisen burn outin / uupumuksen takia sairauslomalla. Sairauslomani alkoi 3,5 viikkoa sitten. Sen jälkeen olen oikeasti saanut levätä yksin kotona ilman lapsia ensimmäisellä viikolla 2,5 päivää, toisella viikolla 2 päivää, kolmannella 0 päivää, tällä viikolla nyt 2 päivää (joista molemmissa oli kyllä lasten menoja päiväaikaan) ja nyt yksi taas yskii... 

Olen myös sairastanut itse flunssaa melkein koko tämän 3,5 viikkoa, aina kun ehtii vähän parantua tulee uusi tauti.

Eihän tässä ole toivoakaan saada levätä ja toipua uupumuksesta. 

Aiemmin on hoidettu lasten sairastelut puoliksi, mutta nyt (tietysti?) mies olettaa että minä hoidan kaikki nämä... kun kerran olen kotona kuitenkin. Mutta tätä menoa olen pian "lataamossa" kun en kotona saa toipua. 

Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Muita neuvoja en varsinaisesti kaipaa, olen sairaslomalla, sain kontaktin mielenterveyspalveluihin ja minulla on nyt lääkitys mutta sekään ei auta heti.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osasin odottaakin kärkkäitä kommentteja, mutta tuntuivat ne silti pahemmilta kuin olin osannut kuvitella...

Ilmeisesti siis ainoa vaihtoehto on se lataamo. En itsekään keksi muita keinoja. Uupumukseni on kuitenkin niin paha, että näin en tule siitä toipumaan. 

Minulla on esim. todella paha unettomuus enkä nuku ollenkaan ilman unilääkettä, mutta unilääkkeiden jälkeen on todella hankalaa huolehtia lapsista aamulla ja aamupäivällä. En kuitenkaan oikein voisi kokonaan nukkumattakaan olla :/ Fyysiset ylikuormitusoireet ovat todella kovat ja olen ahdistunut ja paniikkioireinen eikä pinna oikein kestä lasten kanssa.

Joku varmasti kommentoi pian, että miksi olen tehnyt lapsia, niin haluan nyt jo vastata siihen että en ole ollut ennen tällainen vaan oikein hyvä äiti, eikä burn outtini johdu lapsistani vaan työstäni ja muista olosuhteista.

Ei miehesikään niskaan ole oikeutta koko paskaa kaataa. Hänhän nyt jo yrittää pitää perheen pystyssä ja leivässä. Miehesikin on vain ihminen ja kun hän väsyy ja sairastuu, niin mitäs sitten? Työnantajankaan ei tarvitse olla mikään hiton hyväntekeväisyyslaitos vaan itse se on kunkin työntekijän kyettävä järjestämään jälkikasvunsa hoito. Joko jää kanssasi kotiin kitkuttelemaan tai sitten palkkaa hoitajan. Tai sitten sinä vain yrität saada sekä itsesi että muksus hoidetuksi, kun ne nyt siinä ovat. 

Vierailija
22/82 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä hoidat 8-16 ja mies muuten. Yleensä ei voi jäädä kotiin jos toinen vanhempi kotona. Tärkeää on toki sinun toipuminen, mutta myös se, että puoliso saa pitää työn.

Olisiko teidän vanhemmista tai sisaruksista apua? Tai kysy neuvolasta lapsiperheiden kotipalvelua.

Voimia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuormittunut ja uupunut ja joudut tekemään kaiken meta- ja tunnetyön yksin? 😢

Vierailija
24/82 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ap:lla on sellainen naispuolinen työterveyslääkäri joka jakelee uUpUmUkSeN takia sairaslomia. 

Vierailija
25/82 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot sairauslomalla sieltä töistäsi, etkä perheestäsi ja muusta elämästäsi. Uupumuksesta toipuminen vie kauemmin kuin vain viikkoja ja edellyttää isoja muutoksia omassa elämässä, esim. Miten sovitat työn ja perheen yhteen tai olisiko joku vähemmän kuormittava työ parempi. Akuuttiin hätään joo lepoa, mutta itse ne lapset on hoidettava, vaikka olet uupunut, jos kuitenkin kotona pärjäät.  Jos tilanne sitä huonompi, hakeuduttava osastohoitoon tai hankitte vaikka maksullista kotiapua niihin asioihin, joihin on mahdollista, ellei kunnalla tai hyvinvointialueella ole tarjota maksutonta palvelua.

Vierailija
26/82 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se miehesi saa niitä lasten ja sun lentsuja ? Kova äijä.

Vierailija
27/82 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pakko kysyä teiltä moniko teistä sanoisi ystävälleen "ite hoidat muksus kun oot tehny" tms. kun ystävä olisi saanut burn out:n? Se kun ei ole mikään pikku väsymys

Vierailija
28/82 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En siis usko että lapsillekaan on hyväksi olla päivät minun kanssani, kun olen lääkityksistä hidas, väsymyksestä/uupumuksesta kiukkuinen, olen hyvin hajamielinen (esim. unohdin perunat kattilaan kiehumaan), näkyvästi ahdistunut jne.

Epäilemättä ei ole. Olet sekopäinen. 

Vierailija
29/82 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko uupunut. Nyyh. Palstalle kuitenkin jaksat pitkiä paskanovelleja kirjoittaa. Taidat olla Tommi Kinnunen?

Vierailija
30/82 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä oot sairauslomalla sieltä töistäsi, etkä perheestäsi ja muusta elämästäsi. Uupumuksesta toipuminen vie kauemmin kuin vain viikkoja ja edellyttää isoja muutoksia omassa elämässä, esim. Miten sovitat työn ja perheen yhteen tai olisiko joku vähemmän kuormittava työ parempi. Akuuttiin hätään joo lepoa, mutta itse ne lapset on hoidettava, vaikka olet uupunut, jos kuitenkin kotona pärjäät.  Jos tilanne sitä huonompi, hakeuduttava osastohoitoon tai hankitte vaikka maksullista kotiapua niihin asioihin, joihin on mahdollista, ellei kunnalla tai hyvinvointialueella ole tarjota maksutonta palvelua.

Joo. Tämän ketjun vastaukset luettuani luulen että on pakko lähteä osastohoitoon.

Vierailija
31/82 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarina AP asialla. Nyt keskiössä hän ja masennus. Jälleen kysymys lasten hoitamisesta.

Nämä nyt jo nähty ja luettu.

Koita hankkia oikea elämä eikä vain tarinoita.

Lähde ulos,käy kävelyllä. Katso lähialueen ilmaistapahtumat.

Nyt veivät vain näitä tarinoita.

Eikä oo. Ihan samaistuttava tilanne. Itsekin ollut tuollaisessa tilanteessa että olen ihan burn-out ja olisin halunnut antaa vaan lapset sijoitukseen ja mietin jos vaan jättäisin vauvan jonnekin sairaalan tiskille....

Mut sinnittelin sen ajan läpi. Oli hirveää. Ei mies sitten yhtään voinu mitään muuttaa elämässään, jätti minut voimaan pahoin kotiin kahden pienen lapsen kanssa ja itse pakeni töihin eikä kotona tehnyt mitään. No otin lopulta miehestä eron kun voimat alko paraneen kun lapset kasvoi ja tilanne helpottui.

Vierailija
32/82 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On pakko kysyä teiltä moniko teistä sanoisi ystävälleen "ite hoidat muksus kun oot tehny" tms. kun ystävä olisi saanut burn out:n? Se kun ei ole mikään pikku väsymys

Painu ny vittuus burn outies kanssa saatana!

Vierailija
33/82 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Tämän ketjun vastaukset luettuani luulen että on pakko lähteä osastohoitoon.

Olet aina kuulunut suljetulle. 

Vierailija
34/82 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provolta vaikuttaa, jon on voimiä täällä kommentoida, niin on voimia hoitaa lapsiakin.

Vierailija
35/82 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kuljettaa lapset ja mummo, täti tai serkku. Myös jos lääkäri. Kotiin helppoja ruokia ja juomia. Mies ohjeistaa lapsia. Korvatulpat. Siivousta voi ostaa.

Vierailija
36/82 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden vastauksien hirveys ylitti odotukseni. En tule enää lukemaan enempää vastauksia. Lähti viimeinenkin toivo elämästä kun ymmärsin että minun todella odotetaan toimivan lähes normaalisti tässä voinnissani ja että kaikki pitävät minua ihan halveksuttavana tyyppinä. 

En siis tule enää vastailemaan kommentteihin. Toivottavasti kukaan teistä ei koskaan itse sairastu näin. 

Vierailija
37/82 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta kotoasi pois omaan asuntoon. Pääset sairauspäivärahalle ja saat tukia omaan elämääsi. Lasu ja sosiaalitoimisto hoitaa lapsesi miehesi kanssa. Säästätte selvää rahaa. Voitta käydä toisianne salaa cucsimassa.

Vierailija
38/82 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provolta vaikuttaa, jon on voimiä täällä kommentoida, niin on voimia hoitaa lapsiakin.

Useimmiten näissä "burn outeissa" ne voimat nimenomaan riittää kaikkeen muuhun paitsi omista lapsistaan huolehtimiseen. 

Vierailija
39/82 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osasin odottaakin kärkkäitä kommentteja, mutta tuntuivat ne silti pahemmilta kuin olin osannut kuvitella...

Ilmeisesti siis ainoa vaihtoehto on se lataamo. En itsekään keksi muita keinoja. Uupumukseni on kuitenkin niin paha, että näin en tule siitä toipumaan. 

Minulla on esim. todella paha unettomuus enkä nuku ollenkaan ilman unilääkettä, mutta unilääkkeiden jälkeen on todella hankalaa huolehtia lapsista aamulla ja aamupäivällä. En kuitenkaan oikein voisi kokonaan nukkumattakaan olla :/ Fyysiset ylikuormitusoireet ovat todella kovat ja olen ahdistunut ja paniikkioireinen eikä pinna oikein kestä lasten kanssa.

Joku varmasti kommentoi pian, että miksi olen tehnyt lapsia, niin haluan nyt jo vastata siihen että en ole ollut ennen tällainen vaan oikein hyvä äiti, eikä burn outtini johdu lapsistani vaan työstäni ja muista olosuhteista.

Taidat olla akateemisessa työssä? Ei normaalista 8-16 töissä kukaan saa burnusta. Katso ensin peiliin ja mieti että kannattiko äänestää kokoomusta? Niin, nyt iski omaan nilkkaan joten ei tule sääliä sinulle. Mene töihin! Niin kun työttömille huutelet.

Vierailija
40/82 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas mies niin jätä se sika. Kyllä miehen pitää tietää että sen lisäksi että joutuu yksin maksamaan koko perheen elämän niin kyllä sen pitää tehdä myös kaikki kotityöt sen palkka työn lisäksi. Vaikka ne lapset on aina pelkästään naisen valinta niin se on väärin että naista vaaditaan hoitamaan ne lapset.