Olen uupumuksen takia sairauslomalla, mies töissä, kuka hoitaa lasten sairastelut?
Meillä on kolme lasta, kaikki päiväkoti-ikäisiä ja eri ryhmissä, eli tuovat meille kolmen ryhmän taudit ja melkein joka viikko on joku kipeänä kotona, usein useampi ja sitten minä itsekin. Yhtä sairastelua koko talvi.
Mies on arkityössä 8-16. Niin minäkin, mutta olen totaalisen burn outin / uupumuksen takia sairauslomalla. Sairauslomani alkoi 3,5 viikkoa sitten. Sen jälkeen olen oikeasti saanut levätä yksin kotona ilman lapsia ensimmäisellä viikolla 2,5 päivää, toisella viikolla 2 päivää, kolmannella 0 päivää, tällä viikolla nyt 2 päivää (joista molemmissa oli kyllä lasten menoja päiväaikaan) ja nyt yksi taas yskii...
Olen myös sairastanut itse flunssaa melkein koko tämän 3,5 viikkoa, aina kun ehtii vähän parantua tulee uusi tauti.
Eihän tässä ole toivoakaan saada levätä ja toipua uupumuksesta.
Aiemmin on hoidettu lasten sairastelut puoliksi, mutta nyt (tietysti?) mies olettaa että minä hoidan kaikki nämä... kun kerran olen kotona kuitenkin. Mutta tätä menoa olen pian "lataamossa" kun en kotona saa toipua.
Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Muita neuvoja en varsinaisesti kaipaa, olen sairaslomalla, sain kontaktin mielenterveyspalveluihin ja minulla on nyt lääkitys mutta sekään ei auta heti.
Kommentit (502)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täälläkin ollaan ensimmäisenä huolissaan miehen hyvinvoinnista kuka ilmeisesti on terve ja kykenevä ihminen? Ap naisena ja äitinä kumminkin haukutaan maan rakoon, kun ei äitinä sairastuttuaankaan ole kaikkivoipa.
No kun Ap toimii juuri niin kuin niin monet miehet toimii sairastuessaan. Eli minä minä minä ja muilla ei väliä ei edes lapsilla
No entä, jos ei pysty? Se, että sinua kohtaan ei kukaan osoittanut lempeyttä ja tukea vaikoissa paikoissa ei oikeuta kohdistamaam traumaasi muihin ihmisiin. Kyllä sairaalla ihmisellä on oikeus lepoon. Terve mies ei siitä kuole, jos muutaman viikon ponnistelee lasten kanssa, että äiti saa itsensä kuntoon.
Oletko samaa mieltä kaikkien niiden miesten kohdall
Olen tietysti, sukupuoleen katsomatta. Itselläni onkin kunnollinen mies ja tietysti häntä tukisin vaikeissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin, että ap kaipaa apua lähinnä lasten sairastelun ajaksi ja päiväkotiarki itsessään kyllä toimii muuten myös kuntoutuksen kannalta. Miksi mies menisi tällaisesta pienestä ponnistelusta rikki, jos ap:kaan ei sairaana menisi?
Jos mies voi olla ihan miten vaan töistä pois tai jos rahaa on loputtomasti niin sitten homma toimii. Entä jos miehellä ei ole mahdollista olla joka viikko töistä pois ja rahaa on rajallisesti? Sitten pitää saada tutut avuksi. Jos ei ole apua niin sitten Ap:n pitää vaan jaksaa. Vai lapset sijoitukseen kun äiti ei jaksa parina päivänä viikossa hoitaa kun on kiire levätä?
Jos oikeasti nyt mies jättää työnsä vaimoa paapoakseen 24/7 niin uutta tuskin saa tässä taloustilanteessa. Ja voin kertoa että mikään ei rasita kuin se kun ne rahat loppuu. Sitten menee viimeisetkin voimat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin, että ap kaipaa apua lähinnä lasten sairastelun ajaksi ja päiväkotiarki itsessään kyllä toimii muuten myös kuntoutuksen kannalta. Miksi mies menisi tällaisesta pienestä ponnistelusta rikki, jos ap:kaan ei sairaana menisi?
Jos mies voi olla ihan miten vaan töistä pois tai jos rahaa on loputtomasti niin sitten homma toimii. Entä jos miehellä ei ole mahdollista olla joka viikko töistä pois ja rahaa on rajallisesti? Sitten pitää saada tutut avuksi. Jos ei ole apua niin sitten Ap:n pitää vaan jaksaa. Vai lapset sijoitukseen kun äiti ei jaksa parina päivänä viikossa hoitaa kun on kiire levätä?
Jos oikeasti nyt mies jättää työnsä vaimoa paapoakseen 24/7 niin uutta tuskin saa tässä taloustilanteessa. Ja voin kertoa että mikään ei rasita kuin se kun ne rahat loppuu. Sitten menee viimeisetkin voimat.
Luulisi, että pari päivää saisi edes palkatonta. Jos ei elä ihan kädestä suuhun, sellaiseen varmasti on varaa tai vähintään säästössä on muutama satanen, millä saa kompensoitua erotuksen palkassa.
Minä ja mies ollaan toisemme tuettu vaikeiden aikojen ohi. Mutta ei niin että toista saa loputtomasti rasittaa. Ei niin että syyllistetään toista töihin menostakin. Ei niin että puoliso on itsekäs kun ei hoida kaikkea. Jossain pitää mennä se raja. Ap ei tunnista nyt sitä rajaa. Ehkä se sairaus aiheuttaa. Mutta Ap:n asenteen ja toimintatavan myötäily vain pahentaa asiaa.
Myös narsisti voi masentua tai saada burniksen. Ja se on sitten just tota mitä Ap:n meininki. Muita ihmisiä puolisoa lapsia ei ikään kuin ole olemassa muuten kuin narskun jatkeena palvelemassa narskun hyvinvointia. Millään tai kenelläkään muulla ei ole mitään väliä kun narskulla on paha olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tää tyyppi on joka täällä koko ajan jankuttaa että "ei uupumus makaamalla parane"? Ja näköjään päälle väittää olevansa terveydenhuollossa töissä :D Toivottavasti ei oikeasti ole, eihän tollanen ihminen uupunutta ihmistä pystyis auttaan. Joku tulee sille valittaan uupumusta/masennusta ja hoitaja käskee vaan suorittaan lisää asioita ja lepo kielletty :D
Hohhoijaa lukekaa oikeasti niitä käypä hoito suosituksia tai edes jotain ammattilaisten tekstejä. Näyttäkää mulle se kohta jossa neuvotaan makaamaan päiväkausia.
Saa ja pitää levätä mutta pitää myös kuntouttaa pikku hiljaa itseään. Ja kyllä pitää rasittaa itseään. Ja se tuntuu pahalta. Kun aivot ja keho ei toimi niin tuntuu hyvältä tuhoisat asiat kuten se loputon makaaminen josta on vain haittaa. Se ei kuntouta ihmisen mieltä millään tavalla. Kävely ulkona esimerkiksi
Vaikka joku maksaisi kuukauden tai kaksi, se ei ole "loputon makaaminen".
On olemassa ihmistyyppi, jonka mielestä kukaan ei saisi levätä tai heti "makaa perse homeessa".
Vierailija kirjoitti:
Minä ja mies ollaan toisemme tuettu vaikeiden aikojen ohi. Mutta ei niin että toista saa loputtomasti rasittaa. Ei niin että syyllistetään toista töihin menostakin. Ei niin että puoliso on itsekäs kun ei hoida kaikkea. Jossain pitää mennä se raja. Ap ei tunnista nyt sitä rajaa. Ehkä se sairaus aiheuttaa. Mutta Ap:n asenteen ja toimintatavan myötäily vain pahentaa asiaa.
Myös narsisti voi masentua tai saada burniksen. Ja se on sitten just tota mitä Ap:n meininki. Muita ihmisiä puolisoa lapsia ei ikään kuin ole olemassa muuten kuin narskun jatkeena palvelemassa narskun hyvinvointia. Millään tai kenelläkään muulla ei ole mitään väliä kun narskulla on paha olla
Mikä näitä joitain palstamiehiä vaivaa? Jos nainen kertoo että hän ei jaksa ja voimat loppuu ja tarvitsisi apua ja lepoa niin hän on nyt sitten narsisti? Ihan oikeesti nyt.... Sinähän tässä narsistilta kuulostat kun ei mitään myötäelämisen taitoa ole. Näet naiset vain jonain palvelus- ja lapsentekokoneina jotka ei saa mennä rikki ja jos menee niin niitä yritetään saada käyntiin syyllistämisellä ja tuomitsemisella?
Jos on kolme päikkyikäistä lasta ja mies ei ymmärrä sairausdiagnosia, niin kyse ei todellakaan ole pelkästä työn aiheuttamasta uupumuksesta.
Ylipäätään on todella rankkaa olla kolme max kuusivuotiasta ja olla itse töissä. Mitenhän siihen on päädytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täälläkin ollaan ensimmäisenä huolissaan miehen hyvinvoinnista kuka ilmeisesti on terve ja kykenevä ihminen? Ap naisena ja äitinä kumminkin haukutaan maan rakoon, kun ei äitinä sairastuttuaankaan ole kaikkivoipa.
No kun Ap toimii juuri niin kuin niin monet miehet toimii sairastuessaan. Eli minä minä minä ja muilla ei väliä ei edes lapsilla
No entä, jos ei pysty? Se, että sinua kohtaan ei kukaan osoittanut lempeyttä ja tukea vaikoissa paikoissa ei oikeuta kohdistamaam traumaasi muihin ihmisiin. Kyllä sairaalla ihmisellä on oikeus lepoon. Terve mies ei siitä kuole, jos muutaman viikon ponnistelee lasten kanssa, että äiti saa itsensä kuntoon.
Oletko samaa mieltä kaikkien niiden miesten kohdall
Kyllä. Miehen tehtävä on sairastaa ja toipua, kuten kenen tahansa sairaan. Ei se katso sukupuolta.
Ja sitä jaksamista voi ulkoistaa! Se terve osapuoli hoitaa järjestelyt.
Eri
Kannattaa lahjoittaa lapset hyväntekeväisyyteen jos lapset ovat sisäsiistejä ja vähänkäytettyjä.
Luin vasta puoliväliin, mutta miehen kannattaisi nyt ottaa vaimon uupumus tosissaan. Palkata päivään joku kodin- ja lastenhoitaja vaikka osa-aikaisesti ja itse hoitaa lapsia ja kotia iltaisin.
Muutoin käy niin, että vaimon työkyky ja terveys menee kokonaan ja sitten mies on 3 pienen jatkuvasti sairastavan lapsen yksinhuoltaja. Voihan ap ottaa tuossa vaikka eron, jos kokee, ettei enää selviä, ja lapset jäävät tietysti miehelle kokonaan. Ei varmaan ole sellainen miehen intressissä, joten sitä pitää yrittää ennaltaehkäistä.
Varmasti kunhan pahimmasta pääsee yli, niin sitten jo helpottaa. Esimerkiksi vuoden päästä ap voi jo jaksaa paljon paremmin ja koko perheen elämä helpottuu. Nyt on erityisesti miehen intressissä ottaa vastuu kotirintamasta, tai hänelle itselleenkin käy kalpaten.
Vaikka oletkin saikulla niin eihän lapsia siitäkään huolimatta voi jättää hoitamatta, ajattele tätä näin. Toki tuo on vaikea tilanne ja parastahan olisi, että voisitte suurin piirtein puoliksi tuon asian hoitaa, mutta onko sinusta tosiaan realistista että mies jää töistä pois, vaikka sinä olet kotosalla? Mies hoitaa lapset ja sinä makoilet sohvalla toisessa huoneessa, tai lähdet puistoon kävelylle?
Sitä paitsi ei ne lapset ikuisesti ole sairaana.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mikä on ongelma. Jos olet kotona niin etkö voi hoitaa lapsiasi?
Kolmen pienen lapsen hoitaminen on se, joka tässä uuvuttaa, ei työ. Työnteko on paljon kevyempää.
Ehkä ap voisi mennä töihin lepäämään ja mies jäisi koti-isäksi koko katraalle. Uskon että ap toipuisi siten, mutta mies taas uupuisi.
Tällaisessa tilanteessa miehet usein häippäävät ja aloittavat oman elämän muualla sinkkuna ilman lapsia. Oikeasti myös ap voi tehdä sen, ottaa ja lähteä, jättää kaikki taakseen.
Emme varmaan toivo, että tilanne menisi niin pahaksi vai mitä? Tässä ketjussa kommentoijat ovat niin täynnä naisvihaa, etteivät he edes tajua, että myös perheenäidillä on se valinnanmahdollisuus, häipätä. Joku jopa uhkaili, että ellei ap ryhdistäydy, niin mies ottaa lapset ja eron ap:sta. Juu... Ja mies voi samantien ampua itseään jokaiseen jalkaan ja käteen, moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Hoidat lapsesi. Itse.
Ne on myös miehen lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka oletkin saikulla niin eihän lapsia siitäkään huolimatta voi jättää hoitamatta, ajattele tätä näin. Toki tuo on vaikea tilanne ja parastahan olisi, että voisitte suurin piirtein puoliksi tuon asian hoitaa, mutta onko sinusta tosiaan realistista että mies jää töistä pois, vaikka sinä olet kotosalla? Mies hoitaa lapset ja sinä makoilet sohvalla toisessa huoneessa, tai lähdet puistoon kävelylle?
Sitä paitsi ei ne lapset ikuisesti ole sairaana.
Juuri tuo viimeinen lauseesi kumoaa kaiken edellisen.
Ja asian voi mieltää niinkin, että ap ei ole kotona, jos se auttaa hahmottamaan asiaa. Hän voisi olla kylpylässä, ystävällä, vanhemmillaan tms. Pointti on, ettei ole käytettävissä kotona.
Ihan kuin vaikka synnytyksen jälkeen masentuneelle voisi sanoa, että nyt vaan tästä hetkestä lähtien alat olla hyvin toimiva äiti.
Ei kai ne lapset loputtomiim flunssassa ole? Lapset päiväkotiin ensi viikolla ja mies hoitakoon heitä illat?
Olin alkuviikosta kolme viikkoa influenssassa kahden lapsen kanssa ja lopulta kun lapset pääsivät kouluun ja päiväkotiin olin itse niin lopussa, että nukuin vaan lähes koko isomman koulupäivän ajan. Ei ole pieni homma todellakaan hoitaa sairaita lapsia itse sairaana ja burn out/uupumus ja unettomuus alla tekee tuosta varmasti yhtä h*lvettiä.
Ja hoidin yksin lapseni, paino sanalla lapseni. Olen nykyään yh, heidän isänsä oli juuri sellainen, joka jätti minut yksin mm. silloin, kun minulla oli niin kova norovirus, etten päässyt ylös lattialta oksennettuani pari vuorokautta putkeen, vilkkaan taaperon kanssa. Yksin lopulta sama määrä hommaa, mutta ei miehen aiheuttamia stressiä ja pettymyksiä arjessa.
Ei voi lapset nyt koko ajan olla sairaana. Päiväkotiin/kouluun vaan kolmikko. Mihin asti sulle on myönnetty sairauslomaa?
Tuossa tilanteessa ehkä pyytäisin sosiaalitoimesta esim. perhetyöntekijää avuksi. Mutta ei ole miehen työnantajan vastuulla antaa miehellesi hoitovapaata jatkuvasti jos olet itse kotona, ikävä kyllä. Ehkäpä voisitte ihan palkata kotiin apua, monet yksityiset palveluntarjoajat tarjoaa siivouspalveluiden lisäksi lastenhoito palveluakin.
Oletko samaa mieltä kaikkien niiden miesten kohdalla jotka makaa kotona burniksen saaneena vaimon passattavana? Että niiden vaimojen nyt pitää vaan jaksaa ja mieheltä ei saa odottaa mitään?