Olen uupumuksen takia sairauslomalla, mies töissä, kuka hoitaa lasten sairastelut?
Meillä on kolme lasta, kaikki päiväkoti-ikäisiä ja eri ryhmissä, eli tuovat meille kolmen ryhmän taudit ja melkein joka viikko on joku kipeänä kotona, usein useampi ja sitten minä itsekin. Yhtä sairastelua koko talvi.
Mies on arkityössä 8-16. Niin minäkin, mutta olen totaalisen burn outin / uupumuksen takia sairauslomalla. Sairauslomani alkoi 3,5 viikkoa sitten. Sen jälkeen olen oikeasti saanut levätä yksin kotona ilman lapsia ensimmäisellä viikolla 2,5 päivää, toisella viikolla 2 päivää, kolmannella 0 päivää, tällä viikolla nyt 2 päivää (joista molemmissa oli kyllä lasten menoja päiväaikaan) ja nyt yksi taas yskii...
Olen myös sairastanut itse flunssaa melkein koko tämän 3,5 viikkoa, aina kun ehtii vähän parantua tulee uusi tauti.
Eihän tässä ole toivoakaan saada levätä ja toipua uupumuksesta.
Aiemmin on hoidettu lasten sairastelut puoliksi, mutta nyt (tietysti?) mies olettaa että minä hoidan kaikki nämä... kun kerran olen kotona kuitenkin. Mutta tätä menoa olen pian "lataamossa" kun en kotona saa toipua.
Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Muita neuvoja en varsinaisesti kaipaa, olen sairaslomalla, sain kontaktin mielenterveyspalveluihin ja minulla on nyt lääkitys mutta sekään ei auta heti.
Kommentit (502)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten hoitaminen on työtä.
Kyllä se työstä käy joo. Eli ap on sun mielestä paitsi työkyvytön päivätyöhönsä, myös kyvytön hoitamaan lapsiaan? Ja levolla korjaantuu?
Uupunerna on kyvytön työhön, siksi lääkäri on määrännyt hänelle lepoa.
Niin, töistä, ei elämästään. Jos hän tarvitsee lepoa elämästään, se saikulla tokene. Varmaan sun mielestä nyt tilanne on siis se, että ap kerää kimpsunsa ja kampsunsa ja jättää lapset isälleen. Ehkä joku lämmin kiva paikka Etelä-Euroopassa sopisi? Aika kurja lapsille, mutta minkäs teet, kun äiti ei jaksa.
Aika kurjaa nytkin lapsilla mutta minkäs teet kun isä ei ole valmis tekemään muutoksia elämään ja uhraamaan taloudelliset aspektit elämästä joksikin aikaa vähemmän tärkeiksi. Nyt pitäisi priorisoida perheen hyvinvointi ja siihen ei raha auta vaan se että isä ottaa koppia lapsisista nykyistä enemmän kun äiti ei jaksa enää ja tarvitsee lepoa. Elämme Suomessa, työttömänä ei joudu kadulle vaan pärjää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmasti raskasta, mutta vaikka sinun jaksamisesi pysähtyy, muu maailma ei pysähdy. Jos haluat olla maailmassa kiinni jatkossakin, sun on siinä pysyttävä eikä käpertyä omaan pahaan oloon. Ikävä fakta.
Minun jaksamiseni on ihan yhtä lailla pysähtynyt kuin syöpäsairaan. Se ei ole psyykessä, edes psykiatrini mielestä. Jos keho ei toimi, se ei toimi. Jos mitokondriot eivät tuota energiaa, ne eivät tuota. Jos elimistön hapenotto ei toimi, se ei toimi. Jos elimistön lämmöntuotto ei toimi, se ei toimi. Se ei ala toimia tahdonvoimalla. (ME/CFS).
Kiitos kovin diagnoosisi avaamisesta. Oliko tässä joku pointti?
Tällä tavallaan se alkoi kuin ap:n uupumus.
Aloin käydä lääkäreillä, kun toiminta ja työkyky oli 80 %. "Olet vain masentunut." Kaikkia väsyttää. " jne vaikka itse tiesin, ettei kaikki ole ok eikä kyseessä ole normaali väsymys. Että jaksaa nyt vaan, kun muutkin jaksaa.
Vuosia samaa eteeen päin. Lopulta työkyky nolla ja toimintakyky 10 %. Siinä vaiheessa oma elämä, terveys ja työkyky on ohi, mutta vihdoin alettiin uskoa, etten ole normaalin uupunut tai väsynyt, kuten tässäkin ketjussa kaikki sanovat ap:n olevan.
Me emme voi tietää, millaisesta uupumuksesta ap puhuu, mutta hän ei puhu masennuksesta. Ja hän on huolissaan, koska ei kykene hoitamaan itseään ja lapsiaan yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se työstä käy joo. Eli ap on sun mielestä paitsi työkyvytön päivätyöhönsä, myös kyvytön hoitamaan lapsiaan? Ja levolla korjaantuu?
Niin, töistä, ei elämästään. Jos hän tarvitsee lepoa elämästään, se saikulla tokene. Varmaan sun mielestä nyt tilanne on siis se, että ap kerää kimpsunsa ja kampsunsa ja jättää lapset isälleen. Ehkä joku lämmin kiva paikka Etelä-Euroopassa sopisi? Aika kurja lapsille, mutta minkäs teet, kun äiti ei jaksa.Aika kurjaa nytkin lapsilla mutta minkäs teet kun isä ei ole valmis tekemään muutoksia elämään ja uhraamaan taloudelliset aspektit eläm
Jotenkin arvaan, että olisit ensimmäisenä täällä valittamassa, kun elintaso yhtäkkiä tippuu ja syy siihen on että mies vaan lusmuaa kotona eikä elätä perhettään!
Tämä on kyllä asia, mitä ei todellakaan kannata selvitellä täällä palstalla. Jos ap tarvitsee tukea lastensa hoitoon, hän tarvitsee hakea sitä omalta puolisoltaan. Jos puoliso ei ymmärrä, tai halua ymmärtää, tuen tarvetta, on se sen luokan perhekriisi, että "palstan mielipide" on siinä vaiheessa aika lailla yhdentekevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, töistä, ei elämästään. Jos hän tarvitsee lepoa elämästään, se saikulla tokene. Varmaan sun mielestä nyt tilanne on siis se, että ap kerää kimpsunsa ja kampsunsa ja jättää lapset isälleen. Ehkä joku lämmin kiva paikka Etelä-Euroopassa sopisi? Aika kurja lapsille, mutta minkäs teet, kun äiti ei jaksa.Aika kurjaa nytkin lapsilla mutta minkäs teet kun isä ei ole valmis tekemään muutoksia elämään ja uhraamaan taloudelliset aspektit eläm
Haluaisiko ap siis töihin ja miehen kotiin hoitamaan lapsia?
Voihan sen niinkin päin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä asia, mitä ei todellakaan kannata selvitellä täällä palstalla. Jos ap tarvitsee tukea lastensa hoitoon, hän tarvitsee hakea sitä omalta puolisoltaan. Jos puoliso ei ymmärrä, tai halua ymmärtää, tuen tarvetta, on se sen luokan perhekriisi, että "palstan mielipide" on siinä vaiheessa aika lailla yhdentekevä.
Miksi sitten kirjoitat tänne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo. Vähänpä tiedät työttömyydestä nykypäivänä. Apn uupumus ei sillä parane että miehensä jää kotiin. Hän ei nyt jaksa lapsiaan niin, mutta pakkohan hänen on. Ei hän voi sen vuoksi kaatua sänkyyn että hän on käynyt töissä. Se sitäpaitsi pahentaa uupumusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sairaana ei saa levätä, uupuu lisää, perhe hajoaa ja perhe päätyy lasun asiakkaaksi. Yhteiskunta maksaa lasten tukiperheet, harrastukset ja terapiat.
Kauanko apn pitää saada levätä ettei uuvu lisää? Hän sanoo olevansa työssä uupunut, noh, hän ei ole nyt töissä. Sekö ei ole lepoa töistä? Pitäisi vielä saada lepoa kaikesta muustakin? Miksi?
Lääkärin tehtävä on arvioida, milloin potilas on tervehtynyt ja pystyy palaamaan töihin. Potilas itse ei määrää itselleen sairauslomaa - ei vaikka olisi lääkäri itsekin.
Niin, töihinhän ap varmasti palaa kun lääkäri niin sanoo. Mutta enhän mä sitä kysynyt. Kysyin paljonko ap tarvitsee sen saikun lisäksi lepoa? Hänhän saa nyt lepoa töistä.
En ole ap. Minulle lääkäri sanoi, että jos saat itsesi hoidettua = ruoka. Muilla ei ole väliä ei kodilla, ei muilla velvotteilla, ei edes peseytymisellä. Kunhan ei tee yli voimien ja lataa tyhjää akkuaan.
Minäkin kuvittelin aluksi, että se helpottaa, että sai jäädä pois töistä, koska koin sen väsyttävän eniten. Ei se riittänyt.
Onko ap itse sanonut olevansa mieleltään rikki, masentunut tms vai onko se muiden kirjoittajien näkemys asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten kirjoitat tänne?
No, tuo oli ap:lle viestiksi. Tottakai asiasta voi yleisesti keskustella, mutta ap:n tilannetta suoraan se ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä apn miehen pitöisi tehdä ja miksi? Lapset ovat flunssassa eivät letkuruokinnalla.
Uupumus ei parannu tekemällä vaan levolla. Masennus taas usein lähtee paranemaan tekemällä.
Jotenkin näyttäisi siltä, että ketju on täynnä väsyneitä ja katkeria äitejä, jotka ovat kateellisia siitä, että ap "saa olla kotona".
Sairausloma ei ole vapaa-aikaa tai lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Uupumus ei parannu tekemällä vaan levolla. Masennus taas usein lähtee paranemaan tekemällä.
Jotenkin näyttäisi siltä, että ketju on täynnä väsyneitä ja katkeria äitejä, jotka ovat kateellisia siitä, että ap "saa olla kotona".
Kuten todettu: Jos ap ei ole kykenevä hoitamaan lapsiaan miehen ollessa töissä, lastensuojelu astuu kuvaan mukaan.
https://www.sitly.fi/lastenhoitaja
https://hoivanet.fi/perheille/
https://www.onnion.fi/lastenhoito/kerta
Vaikka ei olisi varaa pitää koko aikaa, voisi ainakin sairaspäivinä olla hoitaja joitain tunteja paikalla.
Miehen pitää ansaita teille rahaa ja olla vastuullinen työntekijä näinä aikoina kun kovin helposti laitetaan väkeä pihalle jos eivät tee kaikkeaan.
Eikä omista lapsistaan voi ottaa lomaa. Miksi tämä tulee monelle yllätyksenä? Tehdään kolme lasta ja sitten ihmetellään että olikin vaikeaa.. Anteeksi mun sympatiat ei nyt vain riitä. Maassa jossa on tietoa ehkäisystä laitetaan tietentahtoen itsensä noin koville ja lyhyellä ikäerolla lapset maailmaan.
Jos tuntuu ettet mitenkään jaksa niin hakeudu latauksille. Veljeni vietti pari viikkoa osastolla jouluna kun ei enää jaksanut perhettä eikä mitään. Se on ainoa keino saada lomaa lapsistaan. Jos sitten isovanhemmat ei huolehdi. Jaksamista sulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmasti raskasta, mutta vaikka sinun jaksamisesi pysähtyy, muu maailma ei pysähdy. Jos haluat olla maailmassa kiinni jatkossakin, sun on siinä pysyttävä eikä käpertyä omaan pahaan oloon. Ikävä fakta.
Minun jaksamiseni on ihan yhtä lailla pysähtynyt kuin syöpäsairaan. Se ei ole psyykessä, edes psykiatrini mielestä. Jos keho ei toimi, se ei toimi. Jos mitokondriot eivät tuota energiaa, ne eivät tuota. Jos elimistön hapenotto ei toimi, se ei toimi. Jos elimistön lämmöntuotto ei toimi, se ei toimi. Se ei ala toimia tahdonvoimalla. (ME/CFS).
Kiitos kovin diagnoosisi avaamisesta. Oliko tässä joku pointti?
Tällä tavallaan se alkoi kuin ap:n uupumus.
Aloin käydä lääkäreillä, kun toiminta ja työkyky oli 80 %. "Olet vain
Et muka ollut saikulla enne totaaliromahdustasi? Aplle on kirjoitettu nyt sairasloma, se on se mitä lääkärit voivat tehdä. Jos hänen kehonsa on pettämässä kuten sun, ei sitä sillä estetä, että isä jää kotiin flunssaisen lapsen kanssa.
Ap kaipaa lepoa kyllä. Hänellä on kolme lasta senkin jälkeen kun hän lepäilee ja lapset sairastavat jatkossakin. Sen sijaan, että nyt voivottelee miten ei tässä ja heti itse tervehtynyt (mikä ei ole edes tavoite tai mahdollista ainakaan puoleen vuoteen), tulisi tajuta realiteetit ja elää lapsiperheenä.
Oikeasti. Tämä AP vastailee itselleen. Aivan Provo tämä aloitus.
Menkää ulos upea sää.
AP taitaa olla aika tuttu kaveri monelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten todettu: Jos ap ei ole kykenevä hoitamaan lapsiaan miehen ollessa töissä, lastensuojelu astuu kuvaan mukaan.
Sehän olisi ihan hyvä, jos sieltä tulisi tukihenkilö lapsia hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Uupumus ei parane levolla.
Eikö Ap HALUA hoitaa lapsiaan vai pysty?
Jos ei pysty, on jokin muukin vialla kuin työuupumus. Se ei korjaudu sillä että mies hoitaa kunnes ap palaa töihin. Siellä ne lapset on edelleen ja pitäisi pystyä. Aplla ei ole mitään sellaista syytä ettei hän pystyisi. Joo, ei jaksaisi, mutta sitäpä se vanhemmuus on. Aina ei jaksaisi, mutta koska haluaa, tekee sen silti.