Olen uupumuksen takia sairauslomalla, mies töissä, kuka hoitaa lasten sairastelut?
Meillä on kolme lasta, kaikki päiväkoti-ikäisiä ja eri ryhmissä, eli tuovat meille kolmen ryhmän taudit ja melkein joka viikko on joku kipeänä kotona, usein useampi ja sitten minä itsekin. Yhtä sairastelua koko talvi.
Mies on arkityössä 8-16. Niin minäkin, mutta olen totaalisen burn outin / uupumuksen takia sairauslomalla. Sairauslomani alkoi 3,5 viikkoa sitten. Sen jälkeen olen oikeasti saanut levätä yksin kotona ilman lapsia ensimmäisellä viikolla 2,5 päivää, toisella viikolla 2 päivää, kolmannella 0 päivää, tällä viikolla nyt 2 päivää (joista molemmissa oli kyllä lasten menoja päiväaikaan) ja nyt yksi taas yskii...
Olen myös sairastanut itse flunssaa melkein koko tämän 3,5 viikkoa, aina kun ehtii vähän parantua tulee uusi tauti.
Eihän tässä ole toivoakaan saada levätä ja toipua uupumuksesta.
Aiemmin on hoidettu lasten sairastelut puoliksi, mutta nyt (tietysti?) mies olettaa että minä hoidan kaikki nämä... kun kerran olen kotona kuitenkin. Mutta tätä menoa olen pian "lataamossa" kun en kotona saa toipua.
Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Muita neuvoja en varsinaisesti kaipaa, olen sairaslomalla, sain kontaktin mielenterveyspalveluihin ja minulla on nyt lääkitys mutta sekään ei auta heti.
Kommentit (502)
Joku työtön voisi tulla tulla päivisin hoitamaan lapsia, jos maksat pimeästi.
Vierailija kirjoitti:
Jos sairaana ei saa levätä, uupuu lisää, perhe hajoaa ja perhe päätyy lasun asiakkaaksi. Yhteiskunta maksaa lasten tukiperheet, harrastukset ja terapiat.
Kauanko apn pitää saada levätä ettei uuvu lisää? Hän sanoo olevansa työssä uupunut, noh, hän ei ole nyt töissä. Sekö ei ole lepoa töistä? Pitäisi vielä saada lepoa kaikesta muustakin? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ei mieti ennen lasten hankintaa omia resursseja?
Ihminen ei tiedä, mitää hän jaksaa ennen kuin on kokeillut.No, ap ei selvästikään jaksa. Se on ikävä juttu, mutta valitettavasti ap:n ja perheensä on se asia kärsittävä ja yritettävä selviytyä parhaansa mukaan. Mikään tuska ei kestä ikuisesti. Tuntuu kuin täällä koko ajan huudettaisiin yhteiskuntaa auttamaan ja kustantamaan silloin kun kaikki ei ole kivaa.
Lapsiperhe on yhteiskunnan perusyksikkö. Ilman lapsia ei ole koko yhteiskuntaa, koska lapset ovat yhteiskunnan jatkuvuuden edellytys. Siksi lapsiperheiden hyvinvointi on ykkösprioriteetissa.Kenen ykkösprioriteetissa? Jonkun itseään va
Jokaisen kansalaisen, jonka mielestä Suomi on tärkeä ja/ tai haluaa saada jotakin eläkettä vanhuudessa.
Sellaista se on, ap. Aina ei ole helppoa, ja kun lapsetkin - kolmin kappalein - pitäisi vielä hoitaa. Sinä saat sentään olla kotona, me muut paiskitaan töissä vaikka kyllä tässä pieni lepoloma kelpaisi varmasti itsellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sairaana ei saa levätä, uupuu lisää, perhe hajoaa ja perhe päätyy lasun asiakkaaksi. Yhteiskunta maksaa lasten tukiperheet, harrastukset ja terapiat.
Kauanko apn pitää saada levätä ettei uuvu lisää? Hän sanoo olevansa työssä uupunut, noh, hän ei ole nyt töissä. Sekö ei ole lepoa töistä? Pitäisi vielä saada lepoa kaikesta muustakin? Miksi?
Lääkärin tehtävä on arvioida, milloin potilas on tervehtynyt ja pystyy palaamaan töihin. Potilas itse ei määrää itselleen sairauslomaa - ei vaikka olisi lääkäri itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yöt nukut unilääkkeillä. Joten lasten isä heräilee öisin, hoitaa lapsia? Ja päivät on töissä. Vai nukkuuko teillä jatkuvasti kipeät lapset kaikki yöt?
Ehkä parasta ihan kotona keskustella tämä kuvionne. Jos et pysty hoitamaan eikä miehisikään koe uupumustasi niin vakavana esteenä lasten hoitamiselle.
Niin täältä toisen ruudun takaa vaikea arvioida... Tai sanoa mikä ratkuisu olisi hyvä.
Jos mies ei välitä naisestaan ja lastensa äidistä tuon vertaa niin aloittajan kannattaa alkaa miettiin eroa. Ei nyt tietenkään heti kun eihän sellasta jaksa uupuneena. Mutta ei kannata elämää jatkaa tuollaisen miehen kanssa joka viittaa kintaalla kun toinen on hädässä ja tarvitsisi apua.
Totesin vain ap:n puolison näkemyksen. En voi tietää tarkemmin mikä tilanne on.
Kolme pientä lasta, silloin ei aina vanhemmat ole "hyviä" tai jaksa. Niinkuin ap kertoi aiemmin olevansa hyvä äiti. Aina se ei toteudu, kenenkään kohdalla.
Uupumus vuorostaan vakava ongelma, voi johtaa tilaan jossa vuodenkin vaan makaa vuoteen pohjalla. Tai pidempään.
Mutta näillä tiedoilla ei voi arvioida enempää.
En ole ole sanonut ettei puoliso välittäisi tai auttaisi. Vaan miten hän kokee tilanteen ap:n mukaan. Voi tehdäkin koko ajan enemmän perheessä kuin ap. Sitäkään emme tiedä, näillä tiedoilla. Muuta kuin että aiemmin sairaat lapset hoidettu tasan.
Jokaisen kansalaisen, jonka mielestä Suomi on tärkeä ja/ tai haluaa saada jotakin eläkettä vanhuudessa.
No höpsis. Ja kannattaa tutustua eläkejärjestelmään, ei se noin yksinkertaista ole. Ihmiset maksavat myös itse omia eläkkeitään, eivät he sinun räkänokkiasi varassa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin tehtävä on arvioida, milloin potilas on tervehtynyt ja pystyy palaamaan töihin. Potilas itse ei määrää itselleen sairauslomaa - ei vaikka olisi lääkäri itsekin.
Niin, töihinhän ap varmasti palaa kun lääkäri niin sanoo. Mutta enhän mä sitä kysynyt. Kysyin paljonko ap tarvitsee sen saikun lisäksi lepoa? Hänhän saa nyt lepoa töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, töihinhän ap varmasti palaa kun lääkäri niin sanoo. Mutta enhän mä sitä kysynyt. Kysyin paljonko ap tarvitsee sen saikun lisäksi lepoa? Hänhän saa nyt lepoa töistä.
Lasten hoitaminen on työtä.
Vierailija kirjoitti:
Joku työtön voisi tulla tulla päivisin hoitamaan lapsia, jos maksat pimeästi.
Ei voi, vaarana, ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä.
On se sitä päiväkodin henkilökunnalle, kyllä. Mutta ap ei maininnut ammattiaan.
Kyllä se työstä käy joo. Eli ap on sun mielestä paitsi työkyvytön päivätyöhönsä, myös kyvytön hoitamaan lapsiaan? Ja levolla korjaantuu?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se työstä käy joo. Eli ap on sun mielestä paitsi työkyvytön päivätyöhönsä, myös kyvytön hoitamaan lapsiaan? Ja levolla korjaantuu?
Uupunerna on kyvytön työhön, siksi lääkäri on määrännyt hänelle lepoa.
Vierailija kirjoitti:
Joku varmasti kommentoi pian, että miksi olen tehnyt lapsia, niin haluan nyt jo vastata siihen että en ole ollut ennen tällainen vaan oikein hyvä äiti, eikä burn outtini johdu lapsistani vaan työstäni ja muista olosuhteista.
Eikö silloin juuri työstä täysin erilainen lastenhoito ole vastapainoa työlle ja muille olosuhteille? Hyvää toipumista!
Vierailija kirjoitti:
Eli perheen hyvinvointia tukisi se, että mies jättäytyisi työttömäksi? Mistä sitä rahaa sitten tulee? Taikaseinästäkö?
Voi tehdä valinnan elää yhteiskunnan tuilla jonkin aikaa kunnes perheen tilanne paranee. Ottaa kaikki tuet vastaan mitä tulee ja käyttää säästönsä pois jos niitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, töistä, ei elämästään. Jos hän tarvitsee lepoa elämästään, se saikulla tokene. Varmaan sun mielestä nyt tilanne on siis se, että ap kerää kimpsunsa ja kampsunsa ja jättää lapset isälleen. Ehkä joku lämmin kiva paikka Etelä-Euroopassa sopisi? Aika kurja lapsille, mutta minkäs teet, kun äiti ei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ANSIOTYÖHÖN. Ei lastenhoitoon. Ap:han itsekin sanoi, ettei uupumus johdu lapsista. Jos hän ei silti kykene hoitamaan lapsiaan (kestä heidän seuraansa?), tuosta pitäisi tulla lastensuojeluasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmasti raskasta, mutta vaikka sinun jaksamisesi pysähtyy, muu maailma ei pysähdy. Jos haluat olla maailmassa kiinni jatkossakin, sun on siinä pysyttävä eikä käpertyä omaan pahaan oloon. Ikävä fakta.
Minun jaksamiseni on ihan yhtä lailla pysähtynyt kuin syöpäsairaan. Se ei ole psyykessä, edes psykiatrini mielestä. Jos keho ei toimi, se ei toimi. Jos mitokondriot eivät tuota energiaa, ne eivät tuota. Jos elimistön hapenotto ei toimi, se ei toimi. Jos elimistön lämmöntuotto ei toimi, se ei toimi. Se ei ala toimia tahdonvoimalla. (ME/CFS).
En ole vielä tavannut yhtäkään syöpäsairasta pienten lasten äitiä, joka ei halua jaksaa lapsiaan. Nähtävästi hienostuneet mielenterveysongelmat ovat toisenlaisia eli oma elimistö ei jaksa mitään muuta kuin kirjoittaa vauvapalstalle, että ei minun edes tarvitse jaksaa.
Jos
Eikö Ap HALUA hoitaa lapsiaan vai pysty?
Hän haluaisi, että hän saa lisää sairauslomaa niin kuin saakin, koska lääkärit kirjoittavat niitä kun eivät parempaan pysty hankalan asiakkaan kanssa. Ja hän haluaisi, että myös hänen miehensä saisi sairauslomaa niin vakavasti sairaan puolisonsa hoivaan.