Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen uupumuksen takia sairauslomalla, mies töissä, kuka hoitaa lasten sairastelut?

Vierailija
24.02.2026 |

Meillä on kolme lasta, kaikki päiväkoti-ikäisiä ja eri ryhmissä, eli tuovat meille kolmen ryhmän taudit ja melkein joka viikko on joku kipeänä kotona, usein useampi ja sitten minä itsekin. Yhtä sairastelua koko talvi.

Mies on arkityössä 8-16. Niin minäkin, mutta olen totaalisen burn outin / uupumuksen takia sairauslomalla. Sairauslomani alkoi 3,5 viikkoa sitten. Sen jälkeen olen oikeasti saanut levätä yksin kotona ilman lapsia ensimmäisellä viikolla 2,5 päivää, toisella viikolla 2 päivää, kolmannella 0 päivää, tällä viikolla nyt 2 päivää (joista molemmissa oli kyllä lasten menoja päiväaikaan) ja nyt yksi taas yskii... 

Olen myös sairastanut itse flunssaa melkein koko tämän 3,5 viikkoa, aina kun ehtii vähän parantua tulee uusi tauti.

Eihän tässä ole toivoakaan saada levätä ja toipua uupumuksesta. 

Aiemmin on hoidettu lasten sairastelut puoliksi, mutta nyt (tietysti?) mies olettaa että minä hoidan kaikki nämä... kun kerran olen kotona kuitenkin. Mutta tätä menoa olen pian "lataamossa" kun en kotona saa toipua. 

Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Muita neuvoja en varsinaisesti kaipaa, olen sairaslomalla, sain kontaktin mielenterveyspalveluihin ja minulla on nyt lääkitys mutta sekään ei auta heti.

Kommentit (502)

Vierailija
241/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmasti raskasta, mutta vaikka sinun jaksamisesi pysähtyy, muu maailma ei pysähdy. Jos haluat olla maailmassa kiinni jatkossakin, sun on siinä pysyttävä eikä käpertyä omaan pahaan oloon. Ikävä fakta. 

Minun jaksamiseni on ihan yhtä lailla pysähtynyt kuin syöpäsairaan. Se ei ole psyykessä, edes psykiatrini mielestä. Jos keho ei toimi, se ei toimi. Jos mitokondriot eivät tuota energiaa, ne eivät tuota. Jos elimistön hapenotto ei toimi, se ei toimi. Jos elimistön lämmöntuotto ei toimi, se ei toimi. Se ei ala toimia tahdonvoimalla. (ME/CFS). 

Niin? Pysähtyykö maailma syöpäsairaalla? 

Vierailija
242/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies ei välitä naisestaan ja lastensa äidistä tuon vertaa niin aloittajan kannattaa alkaa miettiin eroa. Ei nyt tietenkään heti kun eihän sellasta jaksa uupuneena. Mutta ei kannata elämää jatkaa tuollaisen miehen kanssa joka viittaa kintaalla kun toinen on hädässä ja tarvitsisi apua.

Eli mitä miehen sinun mielestäsi pitäisi tehdä? Jättäytyä pois töistään vai? Kuka silloin maksaa perheen elämisen?

Toivon tähän nyt konkreettista vastausta.

Johan se on monta kertaa sanottu että palkatonta voi ottaa. Tai mies voisi alkaa miettiä toista työtä. Tai jopa sitä työttömyyttä voisi harkita. Pitää alkaa elään säästeliäämmin kun rahaa on vähemmän. Kotona on nyt kriisi päällä ja siellä nyt tarvittaisiin miestä enemmän kuin töissä. Mitä se kertoo miehestä että laittaa rahan ja urakehityksen oman naisensa (ja näin myös lastensa

Sitä rahaa tarvitaan sen vaimon ja lasten hyvinvoinnin mahdollistamiseksi. Siitähän poru alkaisi, jos ap:n mies vain loisisi kotona kaiket päivät eikä toisi rahaa tilille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä minä minä voi minua narsistipoloista, miehen pitäisi olla töistäkin pois, jotta minulla olisi taas kivaa."

Vierailija
244/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset ei mieti ennen lasten hankintaa omia resursseja?

Ihminen ei tiedä, mitää hän jaksaa ennen kuin on kokeillut.

No, ap ei selvästikään jaksa. Se on ikävä juttu, mutta valitettavasti ap:n ja perheensä on se asia kärsittävä ja yritettävä selviytyä parhaansa mukaan. Mikään tuska ei kestä ikuisesti. Tuntuu kuin täällä koko ajan huudettaisiin yhteiskuntaa auttamaan ja kustantamaan silloin kun kaikki ei ole kivaa.

Lapsiperhe on yhteiskunnan perusyksikkö. Ilman lapsia ei ole koko yhteiskuntaa, koska lapset ovat yhteiskunnan jatkuvuuden edellytys. Siksi lapsiperheiden hyvinvointi on ykkösprioriteetissa.

Niin on. Mitäpäs apn kohdalla nyt ei ole

Hän on sairauslomalla ja mies hoitaa sairaat lapset. Työpaikka ja muu yhteiskunta sopeutuu tähän. Lapsettomien tulee tehdä enemmän työtä ja korkeammalla veroprosentilla, koska ovat laiminlyöneet vastuunsa muista jättämällä lapset hankkimatta.

Vierailija
245/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmasti raskasta, mutta vaikka sinun jaksamisesi pysähtyy, muu maailma ei pysähdy. Jos haluat olla maailmassa kiinni jatkossakin, sun on siinä pysyttävä eikä käpertyä omaan pahaan oloon. Ikävä fakta. 

Minun jaksamiseni on ihan yhtä lailla pysähtynyt kuin syöpäsairaan. Se ei ole psyykessä, edes psykiatrini mielestä. Jos keho ei toimi, se ei toimi. Jos mitokondriot eivät tuota energiaa, ne eivät tuota. Jos elimistön hapenotto ei toimi, se ei toimi. Jos elimistön lämmöntuotto ei toimi, se ei toimi. Se ei ala toimia tahdonvoimalla. (ME/CFS). 

Kiitos kovin diagnoosisi avaamisesta. Oliko tässä joku pointti? 

Vierailija
246/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ap ei selvästikään jaksa. Se on ikävä juttu, mutta valitettavasti ap:n ja perheensä on se asia kärsittävä ja yritettävä selviytyä parhaansa mukaan. Mikään tuska ei kestä ikuisesti. Tuntuu kuin täällä koko ajan huudettaisiin yhteiskuntaa auttamaan ja kustantamaan silloin kun kaikki ei ole kivaa.

Lapsiperhe on yhteiskunnan perusyksikkö. Ilman lapsia ei ole koko yhteiskuntaa, koska lapset ovat yhteiskunnan jatkuvuuden edellytys. Siksi lapsiperheiden hyvinvointi on ykkösprioriteetissa.

Jos otamme tämän ohjenuoraksi, n

Isälle on rangaistus että jäisi työttömäksi ja hän joutuisi hoitamaan lapsiaan puolet ajasta kotona? Ei äitikään mitään palkkaa saa lasten hoitamisesta. Ja tähän päälle vieläpä äiti on mieleltään ihan rikki ja silti pitäisi pärjätä ilman että edes oma mies tulisi auttamaan ja tekisi uhrauksia jotta perheen hyvinvointi saataisiin kuntoon ja molemmat vanhemmat takaisin työ- ja lastenhoitokykyisiksi.

Vierailija
247/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli perheen hyvinvointia tukisi se, että mies jättäytyisi työttömäksi? Mistä sitä rahaa sitten tulee? Taikaseinästäkö?

Vierailija
248/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies ei välitä naisestaan ja lastensa äidistä tuon vertaa niin aloittajan kannattaa alkaa miettiin eroa. Ei nyt tietenkään heti kun eihän sellasta jaksa uupuneena. Mutta ei kannata elämää jatkaa tuollaisen miehen kanssa joka viittaa kintaalla kun toinen on hädässä ja tarvitsisi apua.

Eli mitä miehen sinun mielestäsi pitäisi tehdä? Jättäytyä pois töistään vai? Kuka silloin maksaa perheen elämisen?

Toivon tähän nyt konkreettista vastausta.

Johan se on monta kertaa sanottu että palkatonta voi ottaa. Tai mies voisi alkaa miettiä toista työtä. Tai jopa sitä työttömyyttä voisi harkita. Pitää alkaa elään säästeliäämmin kun rahaa on vähemmän. Kotona on nyt kriisi päällä ja siellä nyt tarvittaisiin miestä enemmän kuin töissä. Mitä se kertoo miehestä että laittaa rahan ja urakehityksen oman naisensa (ja näin myös lastensa

Niin provo. 

Vierailija
249/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ottaa palkatonta vapaata, tai palkkaatte lastenvahdin.

Vierailija
250/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ap:n tapauksessa lasten hyvinvointia tukee se, etteivät ole äitinsä hoidettavina? Olisiko huostaanotto sinusta parempi vaihtoehto, jos äiti voi olla jopa vaarallinen lapsilleen?

Vierailija
251/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälle on rangaistus että jäisi työttömäksi ja hän joutuisi hoitamaan lapsiaan puolet ajasta kotona? Ei äitikään mitään palkkaa saa lasten hoitamisesta. Ja tähän päälle vieläpä äiti on mieleltään ihan rikki ja silti pitäisi pärjätä ilman että edes oma mies tulisi auttamaan ja tekisi uhrauksia jotta perheen hyvinvointi saataisiin kuntoon ja molemmat vanhemmat takaisin työ- ja lastenhoitokykyisiksi.

Kuinka kauan ap olisi työ-ja lastenhoitokykyinen jos mikään muu ei ole muuttunut kuin se, että miehensä hoiti hänenkin osuutensa? 

Vierailija
252/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hän on sairauslomalla ja mies hoitaa sairaat lapset. Työpaikka ja muu yhteiskunta sopeutuu tähän. Lapsettomien tulee tehdä enemmän työtä ja korkeammalla veroprosentilla, koska ovat laiminlyöneet vastuunsa muista jättämällä lapset hankkimatta."

Kuinka monta lasta sinulla on?

Vierailija
253/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä ottaa palkatonta vapaata, tai palkkaatte lastenvahdin.

Siitä voi aloittaa joo. Mutta mitä tämä auttaa pitkällä tähtäimellä? Ap on nyt saikulla, eli työsyä ei ole vaivaa. Hän ei silti selviä arjessaan. Pitäisikö tehdä jotakin sille itse ongelmalle eli hänelle itselleen? Apn lapset sairastaa vielä monta vuotta niin että he eivät voi olla kotona yksin. Ainako mies jää kotiin? 

Vierailija
254/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläsi ei ole oikeutta palkattomaan vapaaseen ja sinä olet sairaslomalla työstäsi, et perheestäsi. Vanhemmuuteen kuuluu se, että vanhempi sairaanakin on vastuussa lapsistaan. Sinun tapauksessasi vastuussa tarvitsee olla vain jotkut arkipäivät klo 8-17 ja lopun aikaa mies hoitaa. 

Miehesi voi ottaa lomapäiviä hoitaakseen sairaita lapsia, mutta sitten kesällä teillä ei ehkä ole mahdollisuus ottaa lapsia kotiin päivähoidosta, jos miehellä ei ole lomaa. Miehen työnantajan ei myöskään ole pakko antaa lomaa. Palkattomat vapaat taas näkyvät teidän perheen taloudessa pian, varsinkin sen jälkeen kun sinä tiput Kelan sairaspäivärahoille kun työehtosopimuksesi mukainen palkallinen sairasloma päättyy. Rahattomuus vasta kiristääkin päätä ja aiheuttaa ahdistusta, joten miettikää tarkasti mikä kannattaa. 

Voi olla sinun sairaslomasi pitkittyy, koska et pysty lepäämään kotona niin paljon kuin lapseton, mutta toisaalta tämä on hyvä mahdollisuus sinulle tarkastella millaiseen työhön pystyt kun sinulla on kotona kolme lasta, jotka ovat säännöllisesi sairaina. 

Vierailija
255/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän neuvoa AP oikein tässä meiltä kaipaa? On ehdotettu, että mies ottaa palkatonta tai hankkii lastenvahtiapua, muuta neuvoa on vaikea keksiä. Kuten joku sanoi, äitiydestä ei voi ottaa sairauslomaa. AP on nyt ollut 3,5 viikkoa poissa työelämästä ja vaikka kotona onkin joka viikko ollut sairaita lapsia, ei ainakaan työnteko ole päässyt kuormittamaan ja olihan siellä niitä lepopäiviäkin. Jos nuo eivät riitä, niin eihän siinä sitten muuta vaihtoehtoa oikeasti ole kuin lähteä sinne "lataamoon". Ei tuo tilanne ole kuitenkaan millään lailla AP:n miehen syytä, vaikka ilmeisesti meidän pitäisi tässä joukolla miestä haukkua kun ei ota "vastuuta". 

Vierailija
256/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen tehtävä on olla kotona päivät ja hoitaa sairaat lapset. Varmaan ymmärtää sun tilanteen.

Mies ei saa noista päivistä kuitenkaan palkkaa että jos kukkaro kestää..

Vierailija
257/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sairaana ei saa levätä, uupuu lisää, perhe hajoaa ja perhe päätyy lasun asiakkaaksi. Yhteiskunta maksaa lasten tukiperheet, harrastukset ja terapiat.

Vierailija
258/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen tehtävä on olla kotona päivät ja hoitaa sairaat lapset. Varmaan ymmärtää sun tilanteen.

Mies ei saa noista päivistä kuitenkaan palkkaa että jos kukkaro kestää..

Eikä apn miehen kannata jäädä kotiin lapsia hoitamaan vaikka kuinka ymmärtäisi. Se kun ei ole ratkaisu mihinkään. Uupumus ei nukkumalla ohi mene, ei edes aivot narikassa lepäämällä. Se vaatii kokonaisvaltaisen oman ajatusmaailmansa, toimintatapojensa ja rooliensa läpikäynnin. Se vaatii elämänsä tarkastelun ja muokkaamisen niin että saa asiansa hoidettua. Apn kohdalla vaikuttaa siltä, että hän ei voi töissä käydä, ainakaan nykyisessä työssään. 

Vierailija
259/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo mainitsemasi kirjainyhdistelmähän on sarjassamme ns sairauksia, joiden diagnostiikka perustuu vain ihmisen itsensä runoiluun. Uuvuttaa jne, mitään syytä tälle ei löydy. Sikäli kätevä sairaus.

Vierailija
260/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen ykkösprioriteetissa? Jonkun itseään vaalien alla mainostavan poliitikonko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän