Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen uupumuksen takia sairauslomalla, mies töissä, kuka hoitaa lasten sairastelut?

Vierailija
24.02.2026 |

Meillä on kolme lasta, kaikki päiväkoti-ikäisiä ja eri ryhmissä, eli tuovat meille kolmen ryhmän taudit ja melkein joka viikko on joku kipeänä kotona, usein useampi ja sitten minä itsekin. Yhtä sairastelua koko talvi.

Mies on arkityössä 8-16. Niin minäkin, mutta olen totaalisen burn outin / uupumuksen takia sairauslomalla. Sairauslomani alkoi 3,5 viikkoa sitten. Sen jälkeen olen oikeasti saanut levätä yksin kotona ilman lapsia ensimmäisellä viikolla 2,5 päivää, toisella viikolla 2 päivää, kolmannella 0 päivää, tällä viikolla nyt 2 päivää (joista molemmissa oli kyllä lasten menoja päiväaikaan) ja nyt yksi taas yskii... 

Olen myös sairastanut itse flunssaa melkein koko tämän 3,5 viikkoa, aina kun ehtii vähän parantua tulee uusi tauti.

Eihän tässä ole toivoakaan saada levätä ja toipua uupumuksesta. 

Aiemmin on hoidettu lasten sairastelut puoliksi, mutta nyt (tietysti?) mies olettaa että minä hoidan kaikki nämä... kun kerran olen kotona kuitenkin. Mutta tätä menoa olen pian "lataamossa" kun en kotona saa toipua. 

Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Muita neuvoja en varsinaisesti kaipaa, olen sairaslomalla, sain kontaktin mielenterveyspalveluihin ja minulla on nyt lääkitys mutta sekään ei auta heti.

Kommentit (502)

Vierailija
321/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olin yrittäjä, olin ainoa, jota kiinnosti se, saanko työni hoidettua vai en. Kun lopulta löysin lääkäri, joka näki tilanteen oikein, sain samalta istumalta 1-2 vuoden sairausloman.

Semmoinen korjaus tähän, että sairaslomaa saa vain 300 päivää eli vuoden ja sen jälkeen joutuu määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle. Määräaikainen työkyvyttömyyseläke on pienempi kuin sairaspäiväraha, 62 % palkkatuloista.

Vierailija
322/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti. Tämä AP vastailee itselleen. Aivan Provo tämä aloitus.

Menkää ulos upea sää.

AP taitaa olla aika tuttu kaveri monelle?

Joillakin on liikaa aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kurjaa nytkin lapsilla mutta minkäs teet kun isä ei ole valmis tekemään muutoksia elämään ja uhraamaan taloudelliset aspektit elämästä joksikin aikaa vähemmän tärkeiksi. Nyt pitäisi priorisoida perheen hyvinvointi ja siihen ei raha auta vaan se että isä ottaa koppia lapsisista nykyistä enemmän kun äiti ei jaksa enää ja tarvitsee lepoa. Elämme Suomessa, työttömänä ei joudu kadulle vaan pärjää kyllä. 

Vitsailetko? Mies hankkii töissä rahaa perheen asuntolainaan ja autolainaan, ei omiin hurvitteluihin. 

Luovutaanko perheessä autosta? Se koskee myös äitiä, joka käyttää autoa myös. Myydäänkö asunto ja muutetaan vuokralle tämän uupumuksen takia?Kuulostaako hyvältä peliliikkeeltä ryhtyä uupuneena myymään asuntoa, etsimään uutta, järkkäämään muuttoa. 

AP on varmaan provoileva pitkästynyt nuori, joka ei tiedä mitään oikeasta aikuisten elämästä talolainoineen ja korkoineen.

Vierailija
324/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkinä kaikille, että jos nyt sitten suunnittelee saavansa eläkepaperit, saa varautua vuosikausien pitkäjänteiseen työhön niiden eteen.

Ja sitten kannattaa myös maata invalidina se ilmoittamansa aika, että kehosi vastaa sitä eikä vakuutusetsivä saa aihetta takaisinperintään.

Ei, vaan lääkärin mukaan on tärkeää tehdä kaikkea kivaa! Se auttaa! Ja lisäksi oireeni vaihtelevat eri päivinä ja myös saman vuorokauden sisällä. Etkä voi tietää sisäisen tuskani määrää. Naama hymyilee bileissä, mutta sisäisesti olen rikki. Uupunut.

Vierailija
325/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olin yrittäjä, olin ainoa, jota kiinnosti se, saanko työni hoidettua vai en. Kun lopulta löysin lääkäri, joka näki tilanteen oikein, sain samalta istumalta 1-2 vuoden sairausloman.

Semmoinen korjaus tähän, että sairaslomaa saa vain 300 päivää eli vuoden ja sen jälkeen joutuu määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle. Määräaikainen työkyvyttömyyseläke on pienempi kuin sairaspäiväraha, 62 % palkkatuloista.

Aika saman suuruinen on minun tapauksessani. Olisiko ollut satanen tai pari isompi eläkesumma. 

T. Se, jolle vastasit

Vierailija
326/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkkinä kaikille, että jos nyt sitten suunnittelee saavansa eläkepaperit, saa varautua vuosikausien pitkäjänteiseen työhön niiden eteen.

Ja sitten kannattaa myös maata invalidina se ilmoittamansa aika, että kehosi vastaa sitä eikä vakuutusetsivä saa aihetta takaisinperintään.

Ei, vaan lääkärin mukaan on tärkeää tehdä kaikkea kivaa! Se auttaa! Ja lisäksi oireeni vaihtelevat eri päivinä ja myös saman vuorokauden sisällä. Etkä voi tietää sisäisen tuskani määrää. Naama hymyilee bileissä, mutta sisäisesti olen rikki. Uupunut.

Ikävä puhkaista tuo kupla, mutta ei tuolla saa eläkettä. 

Ja mitä tämä yksi tarkoitti sillä, että sairauspäiväraha on parempi kuin eläke? 

Vierailija
327/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kurjaa nytkin lapsilla mutta minkäs teet kun isä ei ole valmis tekemään muutoksia elämään ja uhraamaan taloudelliset aspektit elämästä joksikin aikaa vähemmän tärkeiksi. Nyt pitäisi priorisoida perheen hyvinvointi ja siihen ei raha auta vaan se että isä ottaa koppia lapsisista nykyistä enemmän kun äiti ei jaksa enää ja tarvitsee lepoa. Elämme Suomessa, työttömänä ei joudu kadulle vaan pärjää kyllä. 

Vitsailetko? Mies hankkii töissä rahaa perheen asuntolainaan ja autolainaan, ei omiin hurvitteluihin. 

Luovutaanko perheessä autosta? Se koskee myös äitiä, joka käyttää autoa myös. Myydäänkö asunto ja muutetaan vuokralle tämän uupumuksen takia?Kuulostaako hyvältä peliliikkeeltä ryhtyä uupuneena myymään asuntoa, etsimään uutta, järkkäämään muuttoa. 

AP on varmaan provoileva pitkästynyt nuori, joka ei tiedä mitään oikeasta aikuisten elämästä talolainoineen ja korkoin

Mistä edes tiedät että perheellä olisi talolaina? Mitä jos vaikka asuvat vuokralla? Monet perheet asuvat vuokralla. Omakotitalo ei ole mikään lapsien teon edellytys. 

Vierailija
328/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiset ja ystävät avuksi kun apua tarvitaan.

On vissiin sotkettu jo ne kaikki ihmissuhteet aikapäiviä sitten eikä nyt ole enää ketään jäljellä, keneltä pyytää apua. Sitten voi syyttää työpaikkaa ja miestä.

Aphan ilmoitti jo alussa, että on niin uupunut, että ei aio tulla lukemaan kommentteja. No, sellainen aloitus. Täysi provo. 

Se ei ollut oikea ap. Vaan trolli joka esitti ap:ta, asia selvisi jos olisit lukenut vähän eteenpäin siitä.

Vierailija
329/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen vanhempi ei jaksa lastensa seuraa?

Moderni vanhempi...

Vierailija
330/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehyn nettisivulta: Lapsen hoitaminen, kun toinen vanhempi on kotona sairauslomalla

Jos kotona oleva lapsen vanhempi ei voi esimerkiksi sairauden tai vammautumisen takia hoitaa sairasta lasta, työssä olevalla vanhemmalla ei yleensä ole oikeutta tilapäiseen hoitovapaaseen.

Eli mies voi yrittää pitää muutaman lomapäivän tai sitten sinä sinnittelet klo 16 asti ja mies hoitaa iltapäivät ja illat. 

Tämähän on ihan älytöntä, jos on vaikka käsi kipsissä tai on toipumassa isosta leikkauksesta eikä voi nostella tai tehdä oikein mitään muutakaan.

Vierailija
331/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairauslomaa voi kirjoittaa vaikka miljoona vuotta, sairausPÄIVÄRAHAA voi saada samaan sairauteen 300 arkipäivää. Itse olen ollut lääkärin b-lausunnolla sairauslomalla ja saanut täyden sairauspäivärahan jälkeen työttömyyspäivärahaa. Työkyvyttömyyseläkettä ei myönnetä juuri kenellekkään, joten sille ei tuosta vaan JOUDU. Se on pääsemistä.

Vierailija
332/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ja toipumista ap!

Miten täällä on näin ymmärtämätöntä porukkaa?? Ap on saikulla uupumuksen kanssa. Ei siinä ehdi toipua, jos hoitaa paljon päivisin sairaita lapsia, vaikka omia ovatkin. Nyt ois aika saada apua perheeseen osin perheen isän tehdä vähemmän töitä. Se toipuminen vie aikansa, muttei äitiä kannata uuvuttaa yli, jolloin toimintakyky saattaa vaarantua. Vuosia sitten eräs työkaverini, hyvä työntekijä ja 4 lapsen äiti uupui työssä liikaa: sen myötä perhe hajosi (lasten koti) ja nuorehko nainen ei enää kuntoutunut työelämään. Hänen psyykeensä ei palautunut. Niin surullista.

Itselläni juuri tänään töissä hihna kiristyi ja katkesi En puhunut kenellekään pahasti, en raivonnut. Itkin. Kuukausien lisääntyneet vaatimukset ja esihenkilöiltä tulevat jatkuvat lisävaatimukset katkaisivat kamelin selän. Nyt hihnani kärähti. Minun kiltin ja ahkeran sekä työstäni pitävän henkilön. Teen niin paljon töitä, huolehdin kokonaisuudesta ja kohtaan asiakkaani kunnioittavasti ja aidosti. 
Pyysin johtajaa keskusteluun pukuhuoneeseen. Itkin ja kerroin kaiken. Että teen kaikkeni ja johdon esittämien lisätoiveiden vuoksi koen, ettei mikään riitä. Koko ajan vaaditaan lisää. Milloin on maksimi.

Johtaja ymmärsi, kuunteli, halasi ja tuki. Kertoi arvostuksesta ja siitä, että mun työpanos on enemmän kuin riittävästi. Hänelle tulee kuitenkin ylempää koko ajan vaatimuksia, jotka vaatii häneltä paljon ja meiltä seuraavalta alenevalta portaalta. Sanoin, että tiedän, mitä teen ja kuinka paljon ja hyvin. Jos se ei riitä, etsin uuden työn. Sitä esimieheni ei tietenkään halunnut, sillä tälle paikalle on vaikea saada jaksavaa ja hallitsevaa työntekijää. Vastaavaa työtä, mitä teen, tekee toinen myös. Sillä paikalla on ollut paljon vaihtuvuutta: uusi työntekijä kestää työtään noin puoli vuotta tai vuoden, sitten taas vaihtuu ja uusi perehdytys.

En ole korvaamaton, mutta tiedän arvoni. Minua helpotti keskustelu esimieheni kanssa. Onneksi hän tietää nyt tuntemukseni. Katson nyt eteenpäin. Sitten kun hihna on lopullisesti poikki, lähden. Siihen ei riitä anelut.

Arvostan esimiestäni ja hänen tekemäänsä työtä. Tämä ei ole hänen vika, vaan ison voittoa tavoittelevan yrityksen (A) vika ja ahneus.

Vuodatin tässä nyt omaa psalmiani. Selviän tästä.

Tsemppiä kuitenkin sinulle ap ja voimia! Halaus.

Vierailija
333/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moderni vanhempi...

Sairas vanhempi? 

Vierailija
334/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti. Tämä AP vastailee itselleen. Aivan Provo tämä aloitus.

Menkää ulos upea sää.

AP taitaa olla aika tuttu kaveri monelle?

Palstan aktiivisin trolli...

Vierailija
335/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti hankala tilanne, jos olet jo aivan täysin loppuunpalanut. Sairausloma töistä tarkoittaa kuitenkin poissaoloa töistä eikä koko elämästä, eli lapset on hoidettava olipa saikulla tai ei. Sellaista tahoa ei ole, joka sinut voi siitä vastuusta vapauttaa paitsi puolisosi tai muu lähipiiri, taikka maksettu lastenhoitaja.

Mies ei ehkä ymmärrä tilanteesi vakavuutta, jos ei työpäivänsä jälkeen pysty yhtään tavanomaista enempää (tai väliaikaisesti vaikka kokonaankin) hoitamaan lapsia.

Kuitenkaan palautumisesi ei yhtään edisty sillä, että lasket, kuinka monta tuntia tai päivää olet pystynyt täysin lepäämään. Ei mitään täydellistä lepoa lapsiperheessä saa, vaikka puoliso ottaisi hetkellisesti kaiken vastuun, ellet tosiaan hommaa lastenhoitajaa ja lähde vaikka itse viikoksi hotelliin. Uupumuksesta toipuminen on pitkä prosessi eikä se edellytä hiljaisuudessa sängyssä makaamista, vaan lähinnä (työ)kuormituksen keventämistä ja itselle sopivien palautumiskeinojen kartoittamista ja vahvistamista.

Jos uupumuksesi on sillä asteella, ettet jaksa huolehtia lapsista eikä kukaan läheisesi voi yhtään enempää auttaa, hae apua sossun kautta. Täällä purnaaminen ei vie asiaa mihinkään.

Vierailija
336/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä uupumuksen rajalla roikkuva. Kirjoitit, ettei tuttusi psyyke palautunut. Psyyke on paljon yksinkertaisempi korjata, ellei sekin sairastunut, mutta riittävän loppuun ajettu hermosto vaatii valtavan työn ensin rauhoittuakseen ja sitten palautuakseen. Työn lisäksi hermoston toipuminen rauhaa, turvaa, motivaatiota ja osaamista. 

Jokainen tietää, että jos osoittaa aseella päätään, käsi ei meinaa suostua painamaan liipaisinta. Samalla itsesuojelumekanismilla elimistö suojaa itseään siltä, että kehon omistaja tyhmyyksissään taas puskisi liikaa. Asiaa kuvaa hyvin erään aiheesta tehdyn opuksen nimi "The body says no". Ei psyyke. 

Vierailija
337/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moderni vanhempi...

Sairas vanhempi? 

Eikös toi ole sama asia?

Vierailija
338/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat vanhemmat eivät voi olla samaan aikaan kotona sairaan lapsen kanssa. Miehesi saisi jäädä töistä pois vain, jos sinä olet sillä aikaa töissä tai opiskelemassa. Työnantajalla on oikeus vaatia siitä todistus.

Miehelläsi ei siis ole mahdollisuutta jäädä pois töistä nyt kun sinä olet sairauslomalla. 

Vierailija
339/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi sairausloma töistä niin kylläpä vaan on uupumuksen lisäksi monta muutakin sairautta, jotka estävät normaalin toiminnan työn ulkopuolella. Ihmisellä on työkyky ja on toimintakyky ja usein nämä ovat melko samalla tasolla, koska työkyky kärsii toimintakyvyn laskiessa. Ja harvoin pelkkä työkyky laskee yksinään. 

Vierailija
340/502 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttäjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan