Siis kuinka paljon pienten lasten vanhemmat voivat olla poissa töistä?
Joo, ymmärrän pikkulapsivaiheen sairastelut ja olen äiti itsekin. Mutta silti: Onko ihan normaalia, että päiväkoti-ikäinen lapsi sairastaa jatkuvasti?!
Mulla on työkaveri, joka on joka viikko poissa töistä lapsen sairastelun takia. En edes muista, koska työkaverini olisi osallistunut yksikön palaveriin, asiakastapahtumiin, kehy-päiviin tai muuhun työpaikan tapahtumaan. Hän on aina poissa. Aivan kuin töissä olisi ihminen, joka tekee jotain osa-aikatyötä päivän tai pari viikossa. Muun ajan on kotona hoitamassa kuumeista/mahatautista lasta tai sairastaa itse sitä samaa tautia kuin lapsikin. Meillä ei palkata muutaman päivän poissaolijoille sijaisia, joten työt kaatuvat muiden niskaan ja huomaan, että tämä rupeaa jo näkymään ilmapiirissä. Täytyy sanoa, että tätä sairastelua kun on seurannut, niin tulee jo pieni epäusko että voiko mikään lapsi olla kipeä joka viikko ja kuinka ne sairaspäivät aina osuvatkaan esimerkiksi kokouspäivien kanssa päällekkäin. En ihmettele, jos työnantajat eivät halua palkata pienten lasten vanhempia.
Kommentit (85)
No siltä tarhastahan ne taudit tulee. Omakaan lapsi ei sairastnut yhtään ennenkuin aloitti hoidossa. Eikä ne lopu vielä lukiossakaan, yläkoulusta eteenpäin ehkä vähän väheni.
Oman kokemukseni mukaan (42 v töitä 7 eri paikassa) ihan rajattomasti, vaikka tekisi osapäivää juuri sen takia että on lapsia.
Ei meilläkään palkattu sijaisia vaan ne jotka oli paikalla, sai tehdä noitten äityleittenkin työt.
Ja silti sitä narinaa riitti loputtomiin.
Tuo on todella ikävää työkavereitten puolesta, etenkin, jos joudutte tekemään poissaolijankin työt. Huh!! Varmasti kiristelee hermoja... Mutta, niin se vaan on, että pikkulapset sairastelee. Tässä tilanteessa kuitenkin miettisin heinä jo isänkin mahdollista osallistumista? Ja kyllähän useimmat työehtosopparit sanoo, että se sairaan lapsen vuoksi poissaolo on lähtökohtaisesti sitä hoitoavun etsimistä varten. Eli, muutkin kuin äiditä varmasti pärjäisi lapsen kanssa kotosalla. Niin hurjalta kun se kuulostaakin. Mutta, jotkut äidit "uhraa" mielellään kuitenkin oman työelämänsä lapsenhoidon alttarille. Jokainen tavallaan.
Jos olet kerran itsekin saman kokenut niin tiedät varsin hyvin että töissä on sata kertaa kivempaa kuin sairaan lapsen kanssa kotona olo. Että tuskin tekee sitä huvikseen.
Meidän esikoinen ei sairastanut ollenkaan ennen kuin meni 4-vuotiaana päiväkotiin.
Meillä kans samanlainen tyyppi töissä. Tosin on juoppo, eli eiköhän saikut liity suurimmalta osin siihen ettei korkki mene kiinni.
Joku aika sitten yritti olla pois kun lapsi on kipeänä. Nuorin lapsensa on 14 v. :D Meidän esimies on totaalisen pihalla kaikesta, kuten arvata saattaa.
"töissä on sata kertaa kivempaa kuin sairaan lapsen kanssa kotona olo"
Mihin tämä väite perustuu? En usko että esim. 5-vuotiaana flunssassa kuormitin vanhepiani erityisen paljon kotona. Äiti tai isä kävi hakemassa videovuokraamosta katseltavaa ja sitten makasin sohvalla jaffapullon kanssa ja katselin leffoja.
Toki joku raivoisa vatsatauti on inhottava hoidettava sen yhden päivän.
Tottakai voi. Pienet, päiväkodin aloittaneet lapset sairastaa keskimäärin 6-10 flunssaa joka vuosi ja sitä pidetään ihan normaalimääränä. Siihen päälle vatsataudit, rokot, syyhyt, täiepidemiat jne jne niin äkkiähän se on täynnä
Suomella on näköjään varaa pitää 350000 työtöntä. Suomihan on kuulema rikas ja onnellisten maa!
Vaatiiko työnantaja lääkärintodistusta vai saako olla pois omalla ilmoituksella?
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämä väite perustuu? En usko että esim. 5-vuotiaana flunssassa kuormitin vanhepiani erityisen paljon kotona. Äiti tai isä kävi hakemassa videovuokraamosta katseltavaa ja sitten makasin sohvalla jaffapullon kanssa ja katselin leffoja.
Perustuu siihen, että vtutus töistä poissaolosta kiristää päätä. Omassa työssä kukaan ei tehnyt kuin ihan kiireellisimmän pakollisen, mutta kaikki hommat odotti minun töihin paluuta. Sen lisäksi kipeä lapsi on itkuinen ja kärttyisä ja nukkuu huonosti.
eri
Lapset on erilaisia ja vuodet on erilaisia. Meillä oltiin yksi talvi varmaan kolme kuukautta erilaisissa taudeissa vuoron perään koko perhe. Olin paljon poissa ja sen lisäksi työ jousti, jos olisi pitänyt olla toimistolla paikan päällä niin poissaoloja olisi tullut vieläkin enemmän. Tänä talvena olen ollut kipeän lapsen takia puolikkaan päivän pois töistä, siinä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vaatiiko työnantaja lääkärintodistusta vai saako olla pois omalla ilmoituksella?
Riippuu työnantajasta.
Vierailija kirjoitti:
Ai vatsatauti kestää päivän? Se kestää vuorokauden eikä vanhempi nuku sen aikana yölläkään. Siihen päälle sairastuu vielä itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Niin paljon kuin lääkäri kirjoittaa saikkua.
Ei siihen välttämättä mitään lääkärin kirjoittamaa saikkua tarvita. Meillä ainakin saa olla omalla ilmoituksella pous 5 päivää o.adta sairaudesta ja 3 päivää dairaan kapsen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla itselläsi lapsia? Kuulostaa, että ei! Ei ne viisivuotiaat voi eikä jaksa määräänsä enempää katsella niitä leffoja. Jos on riittävän kipeä, kaipaa hoivaa ja lohtua. Jos ei ole kovin kipeä, menee parissa päivässä pitkin seiniä 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustuu siihen, että vtutus töistä poissaolosta kiristää päätä. Omassa työssä kukaan ei tehnyt kuin ihan kiireellisimmän pakollisen, mutta kaikki hommat odotti minun töihin paluuta. Sen lisäksi kipeä lapsi on itkuinen ja kärttyisä ja nukkuu huonosti.
eri
No se riippuu työstä että jääkö niitä rästiin vai kasautuvatko ne kollegoiden niskaan.
Toinen joukko on migreenipotilaat. Ikävä vaiva, josta kärsin itsekin, onneksi melko harvoin, mutta pikkuisen epäuskottavalta tuntuu, että meilläkin jotkut ovat joka vtun maanantai tai perjantai migreenissä.
Mellä työnantaja maksaa sairaalle lapselle kotiin hoitajan, mutta kaikki eivät tätä palvelua halua käyttää. Tosin palkassa näkyy aika äkkiä, jos on toistuvasti hoitamassa sairasta lasta eli ei suoritteita, ei laskutusta, ei bonuksia. Tietenkin näistä jaksetaan valittaa, että ei ole mun vika, että lapsi on sairas, mulle kuuluu bonukset siinä kuin muillekin. No ei kuulu, jos et ole töissä.
Siis, asiahan on niin että, ne lapsiaan kotona hoitavat vanhemmat ovat kaikista vastuuntuntoisimpia. Sitten on ne jotka vievät kuumeisen lapsen buranalla höystettynä päiväkotiin ja tulevat itse nuhaisen töihin pyörimään ja sankaripisteitä kalastelemaan. Nykypäivänä on täyttä idiotismia tulla kipeenä töihin joku sankariviitta viuhuen. Se on edesvastuutonta ja typerää. Työnantajan kuuluisi soittaa lastaan kotona hoitavalle äidille ja sanoa, että muista olla huolehtimatta töistä. Mua hävettää kaikkien niiden pomojen ja työntekijöiden puolesta, jotka vieläkin houhottavat kuinka ovat aina töissä eikä ikinä kipeenä (kun tod.näk. ite ovat ne jotka tarttuu muita ja ylläpitää pöpökiertoo, hyi), he ovat jotenkin niin ressukoita vanhanaikaisine käsityksineen.
Niin paljon kuin lääkäri kirjoittaa saikkua.