Kuka voi oikeasti sanoa rehellisesti tykkäävänsä suomalaisesta kotiruoasta?
Mautonta, epäterveellistä mössöä, mausteen vain suolaa ja pippuria, korkeintaan jotain aromisuolaa.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla vaan paska kokki.
Aloittaja ei ehdi kokkaamaan, koska hänen pitää tehdä aloituksia kaiket päivät.
Mun mies tekee ihan hiton hyvää ruokaa. Ja meidän kaapissa ei ole aromisuolaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida ap tehdä ruokaa vaan käydä muilla syömässä.
No, mikä on sinun mielestäsi maistuvaa ruokaa ja missä maassa on paras ruoka?
Voithan toki itse maustaa ruokasi makusi mukaan, niin me muutkin teemme.
Minä teen kotiruokaa ja peruaineeni liki kaikessa on valkosipuli ja chili. Tuoreita yrittejä käytän paljon. Minulla on aina tuoretta basilikaa, timjamia ja korianteria kotona.
No, ei nyt kaalilaatikossa eikä kermaisessa lohikeitossa, mutta aika lailla kaikessa muussa.
En liene ainoa. En ole tätä itse keksinyt,
N57
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Woltti tekee hyvää ruokaa
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä teen kotiruokaa ja peruaineeni liki kaikessa on valkosipuli ja chili. Tuoreita yrittejä käytän paljon. Minulla on aina tuoretta basilikaa, timjamia ja korianteria kotona.
No, ei nyt kaalilaatikossa eikä kermaisessa lohikeitossa, mutta aika lailla kaikessa muussa.
En liene ainoa. En ole tätä itse keksinyt,N57
Chili ei kuulu perinteiseen suomalaiseen kotiruokaan millään tavalla, eivätkä mausteet muutoinkaan. Nyt puhuttiin suomalaisesta kotiruoasta, ei siitä, mitä nykypäivän suomalaiset kodeissaan kokkaavat.
Vierailija kirjoitti:
Puppa ainakin
Täh? Sehän just jankkaa päivästä toiseen, että vieläkö tätäkin joku syö 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chili ei kuulu perinteiseen suomalaiseen kotiruokaan millään tavalla, eivätkä mausteet muutoinkaan. Nyt puhuttiin suomalaisesta kotiruoasta, ei siitä, mitä nykypäivän suomalaiset kodeissaan kokkaavat.
Suomalainen kotiruoka muuttuu ajan kuluessa. Se, että sata vuotta sitten ei suomessa ollut muuta kuin suolaa, ei tarkoita, etti tilanne olisi saanut muuttua, kun ensimmäiset mausteet tulevat Suomeen.
Ei 70-luvun jauhelimauste ja aromisuola, silloin taisi markkinoille tulla myös sitruunapippuri, määrittele suomalaisen kotiruoan kriteereitä hamaan tappiin asti. Muistan kuinka äitini käytti 70-luvulla näitä mausteita, mutta eipä hänkään niitä enää 2000-luvulla käyttänyt.
Maailma muuttuu eskoseni ja myös se, mitä suomalainen kotruoka on tai miten sitä maustetaan.
N57
Puoliso oli täsmälleen samaa mieltä ap:n kanssa. Hänen sukunsa isän ja äidin puolelta eivät yksinkertaisesti osaa kokata hyvää ruokaa. Perunalajikkeita ei tunneta, kalakeitto tehdään kalaliemikuutioon, nakit olivat lihaa ja ainoa herkku oli makaronilaatikko- sekin kuivaksi paistettu. Marjoja ei osattu syödä kuin korkeintaan vahvasti sokeroituina kermakakussa ja blineille sanotaan yöks.
Puoliso ei ole enää samaa mieltä, koska on opetellut kokkaamaan hyvää suomalaista ruokaa ja yllättynyt mitä kaikkea suomalaiseen ruokaperinteeseen kuuluukaan. MInulle on ollut kätevää syntyä sukuun, jossa on oppinut tekemään hyvää ruokaa. Siinä vaaditaan muutakin kuin suolaa ja pippuria. (IHan vaan tiedoksi, että Suomi on ollut aina hyvä mausteyrttimaa valoisan kesän vuoksi ja täällä kannattaa kasvattaa niitä.)
Hyvin valm istettu kotiruoka on parasta! Työni vuoksi syön paljon lounasravintoloissa eri puolilla maata ja niissä jos missä ruuan taso on todella vaihtelevaa. Siksipä tykkään erityisesti mieheni laittamista ruuista. Eilen hän oli laittanut lohta, perunamuusia ja salaattia, ja kylläpä maistui.
Lohikeitto, kaalilaatikko ja Karjalanpaisti.
Siinä minun top-3.
Lihapullia, perunamuussia ja puolukkaa. Jälkiruuaksi mustikkakiisseliä ja tippa kermavaahtoa. Voisko suomalainen kotiruoka olla parempaa? Jälkiuunileipää ja oikeaa voita päälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Woltti tekee hyvää ruokaa
Ap
Wolt ei tee ruokaa vaan kuljettaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on suomalaista kotiruokaa, mitä tavalliset suomalaiset kotonaan kokkaavat. Se mitä täällä on kokattu 1800- tai 1900-luvuilla oli sen aikaista kotiruokaa. Tuskinpa esim. 1800-luvulla aiemmin mainittua aromisuolaa tai jauhelihamaustetta on pahemmin Suomessa käytetty.
Mulle kotiruokaa ovat olleet poro, hirvi ja muu riista, paljon on syöty kalaa. Näihin yhdistetty kauden vihanneksia ja juureksia, hyvää tuoretta leipää. Marjoja ja sieniä on ollut aina pakkasessa. Joten meillä on kyllä syöty aina hyvin, ei ole ollut valittamista
Vierailija kirjoitti:
Lihapullia, perunamuussia ja puolukkaa. Jälkiruuaksi mustikkakiisseliä ja tippa kermavaahtoa. Voisko suomalainen kotiruoka olla parempaa? Jälkiuunileipää ja oikeaa voita päälle!
Missä päin Suomea syödään yhä kiisseleitä? En ole törmännyt 90-luvun jälkeen.