Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka voi oikeasti sanoa rehellisesti tykkäävänsä suomalaisesta kotiruoasta?

Vierailija
24.02.2026 |

Mautonta, epäterveellistä mössöä, mausteen vain suolaa ja pippuria, korkeintaan jotain aromisuolaa.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään minä.

Vierailija
62/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihapullia, perunamuussia ja puolukkaa. Jälkiruuaksi mustikkakiisseliä ja tippa kermavaahtoa. Voisko suomalainen kotiruoka olla parempaa? Jälkiuunileipää ja oikeaa voita päälle!

Missä päin Suomea syödään yhä kiisseleitä? En ole törmännyt 90-luvun jälkeen.

Joka puolella Suomea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei osaa kokata kunnon ruokaa 😁

Eiköhän ap halua vain trollata.

Vierailija
64/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään. Mitä muuta sitten edes söisin? Rahaa ei ole ravintoloihin.

Vierailija
65/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun herkkä vatsani ei tykkää voimakkaista mausteista, joten syön mieluusti kotiruokaa, että voi itse päättää miten sen maustan.

Vierailija
66/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tosi epäterveellistä omenat, kaali, punajuuret, lantut, härkäpavut, herneet, kaura ja ruis. No järvikalat ei ole kiitos ihmisten niin terveellisiä kuin toivoisin, tämän joudun myöntämään.

Jännä juttu, että paljon kalaa syövät ammattikalastajat ovat tervein ammattiryhmä. Vanha usko elohopeasta ja Tsernobilin säteilystä tuntuu pysyvän ihmisten mielissä. Samoin edelleen uskotaan, ettei marjoja saa poimia teiden lähesyydestä, vaikka, lyijyä ei ole ollut bensiinissä neljäänkymmeneen vuoteen.

Vierailija
67/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä. Mun suomalaisessa ruuassani on paljon kasviksia.

Runsas määrä kasviksia, ainakaan tuoreita sellaisia, ei edusta tyypillistä suomalaista kotiruokaa. Perinteisesti saalatin asemesta on tarjolle laitettu lähinnä juuresraastetta. Makaronilaatikko, jauhoon tehty kastike, nakkisoppa -nämä ovat tyypillisiä kotiruokia.

Itsekin syön paljon salaatteja, höyrystän brokkolia, teen tomaattipohjaisia keittoja. Horiatiki on minun kotonani kaikkein tyypillisintä arkiruokaa. Mutta eihän tuollainen edusta tavallista suomalaista kotiruokaa -josta tässä oli puhe. Itse en sellaista juuri syö, koska se on ravinneköyhää, eikä tosiaan helli edes makunystyröitä.

Makaronit ja nakit on tuontitavaraa.

Ja hernekeitto on ruotsalainen perinneruoka.

Vierailija
68/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu AP kirjoitti:

Kuka voi oikeasti sanoa rehellisesti tykkäävänsä suomalaisesta kotiruoasta?

Mautonta, epäterveellistä mössöä, mausteen vain suolaa ja pippuria, korkeintaan jotain aromisuolaa.

Itse kun tekee saa just sellaista kuin haluaa ja maustettuna oman maun mukaan.

Jos et tykkää voit katsoa peiliin!

Vierailija
69/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään teen pottumuusia ja lihapullia, toki tulee kastike ja tuore salaatti lisukkeeksi ja hyvää on. Nyt vain mietin miksei aloittaja käytä mausteita oman maun mukaan ? 

Vierailija
70/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele maustamaan.

Niin minä osaankin, esim maustan jauhelihan kanelilla, kardemummalla, cayennepippurilla, neiilikalla ja suomalaiset maustaa sen jollain jauhelihamausteella ja aromisuolalla 

Minä haluan myös jauhelihan maistuvan.Jos se ei maistu niin jätän sen kokonaan syömättä.

Vierailija
71/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen kotiruoka on raikasta ja ravitsevaa, joka tekee ruumiille hyvää niin fyysisesti, kuin henkisestikin.

Vierailija
72/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiruoka edullista. Tavoite valmistaa kotimaisista raaka aineista. Kausi juurekset ja vihannekset käytössä. Suolan määrän pystyy itse kontrolloimaan,korvata yrtti mausteilla. Vaihtelu oman mielen mukaan. Kiva opetella uusia reseptejä. 

Siis kaikin puolin parasta.

Vierailija
73/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti on pullollaan hyviä reseptejä. Sieltä vain valkkaamaan itselle sopivimmat.

Vierailija
74/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä aliarvioi suomalaista ruokaa siksi, että sinun kodissasi sitä ei ole osattu/osata tehdä.  Suomalaisella ruokaperimällä on pitkä historia ja se on ollut maustettua jo 1800 luvulla. Suomalaisissa kodeissa on käyttetty paljon yrttejä :"persilja, ruohosipuli, tilli ja piparjuuri, köynnöskrassi, meirami. Kartanoissa kasvien valikoima oli laajempi. Esim. Inkoossa sijaitsevan Fagervikin aateliskartanossa viljeltiin yhteensä 50 eri keittiötarhakasveja. Edellisimpien maustekasvien lisäksi siellä löytyi iisoppi, kynteli, kirveli, minttu, fenkoli ja timjami. Lääkekasvina luokiteltu lajia olivat siellä lipstikka, aaprotti ja koiruoho." https://www.maatiainen.fi/arkisto/Galambosi_Suomen_yrttihistoriaa.pdf

Sodat aiheuttivat hetkellisen taantuman myös maustamisessa, mutta kun talous elpyi samalla elpyi myös maustamiskulttuuri.

Ennen sotia olevissa keittokirjoissa näkyy selkeästi, miten mausteista ruoka oli. Siellä on inkivääriä, pomeranssinkuorta ja vaikka mitä mausteita.

Aromisuola on mauste, jota en ole käyttänyt sitten iloisen 1970 luvun jälkeen. Ei ole tarvetta. 

Vierailija
75/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään kun ne on tehty vegaaniversioina. Aivan parasta ruokaa. Tulee mieleen turvallinen lapsuus ja silti nykyaikaan päivitettynä, kun kaikki ovat vegaanisia. Meillä myös lapset tykkäävät ja ihana luoda heillekin tällaisia muistoja. Kyllä meillä syödään nuudelit, vegesushit jne mitä maailmallakin tullut vastaan kun ollaan paljon matkailtu ja asuttukin ulkomailla ja ehkä senkin vuoksi se tavallainen suomalainen kotiruoka on sitä parasta mitä osaa arvostaa. 

Vierailija
76/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ruokaohje ja laadukkaat raaka-aineet ovat kotiruoan ja ravintolaruoankin edellytykset. Sekä tietysti oma osaaminen. Tummempi ja mielikuvitukseton saa syödä mautonta mössöä, mutta ei kelpaa arvostelemaan muiden ruokia. 

Vierailija
77/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä, mutta mun kotiruokani lapsuudessa ja nyt on aina sisältänyt paljin kasviksia sekä järvikaloja, metsäsieniä ja riistaa. Meillä on ihan loistavat raaka-aineet.

😋 Saven makuisia elohopeakaloja.

Vierailija
78/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummempi, p.o Tumpelompi  

Vierailija
79/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on aromisuola? Koskaan kuullutkaan, 40 vuotta valmistanut kotiruokaa

Vierailija
80/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään kyllä. Maustaminen on hieman muuttunut menneiltä ajoilta monipuolisemmaksi, mutta ruoka on pitkälti samaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi