Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka voi oikeasti sanoa rehellisesti tykkäävänsä suomalaisesta kotiruoasta?

Vierailija
24.02.2026 |

Mautonta, epäterveellistä mössöä, mausteen vain suolaa ja pippuria, korkeintaan jotain aromisuolaa.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä. Mun suomalaisessa ruuassani on paljon kasviksia.

Runsas määrä kasviksia, ainakaan tuoreita sellaisia, ei edusta tyypillistä suomalaista kotiruokaa. Perinteisesti saalatin asemesta on tarjolle laitettu lähinnä juuresraastetta. Makaronilaatikko, jauhoon tehty kastike, nakkisoppa -nämä ovat tyypillisiä kotiruokia.

Itsekin syön paljon salaatteja, höyrystän brokkolia, teen tomaattipohjaisia keittoja. Horiatiki on minun kotonani kaikkein tyypillisintä arkiruokaa. Mutta eihän tuollainen edusta tavallista suomalaista kotiruokaa -josta tässä oli puhe. Itse en sellaista juuri syö, koska se on ravinneköyhää, eikä tosiaan helli edes makunystyröitä.

Vierailija
42/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen kotiruokaa ja peruaineeni liki kaikessa on valkosipuli ja chili. Tuoreita yrittejä käytän paljon. Minulla on aina tuoretta basilikaa, timjamia ja korianteria kotona. 
No, ei nyt kaalilaatikossa eikä kermaisessa lohikeitossa, mutta aika lailla kaikessa muussa. 

En liene ainoa. En ole tätä itse keksinyt,

N57

Chili ei kuulu perinteiseen suomalaiseen kotiruokaan millään tavalla, eivätkä mausteet muutoinkaan. Nyt puhuttiin suomalaisesta kotiruoasta, ei siitä, mitä nykypäivän suomalaiset kodeissaan kokkaavat. 

Mikäs muu sitä  suomalaista kotiruokaa olisi kuin se mitä nykypäivän suomalaiset kodeissaan kokkaavat?

Ei makaronikaan ole alunperin suomalainen keksintö mutta silti se makaronilaatikko tuntuu olevan ensimmäisenä monella mielessä kun perinteisestä suomalaisesta kotiruuasta puhutaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla vaan paska kokki.

Ei taida ap tehdä ruokaa vaan käydä muilla syömässä. 

Woltti tekee hyvää ruokaa

Ap

Wolt ei tee ruokaa vaan kuljettaa sitä.

Ai eikö, mun ruokani on wolt- nimistä.

Ap

Vierailija
44/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä. Mun suomalaisessa ruuassani on paljon kasviksia.

Runsas määrä kasviksia, ainakaan tuoreita sellaisia, ei edusta tyypillistä suomalaista kotiruokaa. Perinteisesti saalatin asemesta on tarjolle laitettu lähinnä juuresraastetta. Makaronilaatikko, jauhoon tehty kastike, nakkisoppa -nämä ovat tyypillisiä kotiruokia.

Itsekin syön paljon salaatteja, höyrystän brokkolia, teen tomaattipohjaisia keittoja. Horiatiki on minun kotonani kaikkein tyypillisintä arkiruokaa. Mutta eihän tuollainen edusta tavallista suomalaista kotiruokaa -josta tässä oli puhe. Itse en sellaista juuri syö, koska se on ravinneköyhää, eikä tosiaan helli edes makunystyröitä.

Makaronit ja nakit on tuontitavaraa.

Vierailija
45/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on joutunut syömään ihan lapsesta alkaen ravintoloissa eikä osaa itse kokata juuri mitään. Kun tapasimme vuosikymmeniä sitten niin hän oli aivan haltioissaan kun tein ruuat itse. Jaksaa vieläkin kehua kuinka hyvää ruokaa osaan laittaa ja ravintoloissa mieheni käy syömässä vain kun on pakko. Välillä käymme yhdessä ravintolassa syömässä, ja tokihan niissä hyvää ruokaa on, mutta ei voita hyvin valmistettua kotiruokaa.

Vierailija
46/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään niin 1800-luvun kuin nykyisistä suomalaisruoista, ja italialaisista, ranskalaisista, intialaisista, kiinalaisista... jne. Ruoka on hyvää ilman mitään mausteita ja maustettuna kuin aasin potku. On jokunen raaka-aine, joista en pidä ja yksittäisiä ruokalajeja joka maassa, mutta pääsääntöisesti ruokapöytään istahtaminen on päivän paras hetki missä vain

Vierailija
47/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu ruoasta. Makaronilaatikko? No ei kiitos. Sen sijaan kermainen lohikeitto tuoreen ruisleivän kera. Kyllä maistuu. 

Vierailija
48/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuo ilmasto aiheuttaa omat reunaehtonsa sille että mitä voidaan ympäri vuoden syödä ja mitä ei. Sata vuotta sitten oli vielä vähän haastavaa se tomaattien viljely sydäntalvella vaikka nykyään onnistuu sekin.   Sitä viljeltiin minkä sai säilöttyä talveksi, kasvukaudella sitten kaveriksi tuoreempaakin, luonnosta ja kotipuutarhasta.

Vierailija
49/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen kotiruoka on muuttunut aikojen kuluessa, samoin myös se, miten niitä maustetaan. Itse teen monia yleisiä kotiruokia, mutta maustan ne voimakkaammin, mitä alkuperäiset ohjeet opastavat.

Vierailija
50/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt tajuan. Ap puhuu vanhemmasta ruoasta. Jos nyt ei ihan keskiajalle ja nuotiotouhuihin mennä, niin suomalaista kotiruokaa on

Hirveä, peuraa, jänistä. Pataruokana tai paistina,

Juureksia. Varmaan keitettynä. 
Marjoja. Hillona, jotta säilyy.

onhan se maustaminen ollut vähän ankeeta.

Vierailija
51/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehdin 60-luvulla syntyneenä syödä monia erilaisia "vanhanaikaisiakin" kotiruokia, äiti keittiöalalla. Kyllä maistuis vieläkin enemmän kuin hyvin, mutta taito ei periytynyt.

Vierailija
52/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urpo ei vaan osaa kokata

Vierailija
53/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään. Suomalainen ruoka on ihan hyvää kun sen hyvin tekee.

Vierailija
54/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään kasvissosekeitosta, lohikeitosta ja jauhelihakeitosta. Ne taitaa olla ainoita suomalaisia ruokia joita syön. Tosin jauhelihakeiton tuunaan tomaattipyreellä, chilillä ja pavuilla. 

Vierailija
55/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään, mies osaa tehdä juuri sellaista suomalaista kotiruokaa mitä sain lapsena mummolassa 😋 Itse teen sitten niitä mausteisempia ruokia.

Vierailija
56/56 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ou jee!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän