Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka voi oikeasti sanoa rehellisesti tykkäävänsä suomalaisesta kotiruoasta?

Vierailija
24.02.2026 |

Mautonta, epäterveellistä mössöä, mausteen vain suolaa ja pippuria, korkeintaan jotain aromisuolaa.

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele maustamaan.

Niin minä osaankin, esim maustan jauhelihan kanelilla, kardemummalla, cayennepippurilla, neiilikalla ja suomalaiset maustaa sen jollain jauhelihamausteella ja aromisuolalla 

Eiköhän tää mieto maustaminen ole ihan tyypillistä länsimaissa. Eipä sitä ruotsalaisessa tai saksalaisessa ruuassakaan mausteilla irrotella. 

Etenkin pohjoismaissa on puhtaat ja saasteettomat  raaka-aineet, lihat, kalat, kasvikset, sienet, joissa on pudas maku, jota ei tarvitse peittää vahvoilla mausteilla. Esimerkiksi Italiassa, jossa syödään paljon mautonta makaronia, spagettia ym. , maustetaan voimakkaammin,  jotta saadaan ylipäänsä jotain makua siihen puristettuin vehnäjauhomössöön.

Vierailija
82/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Justiin söin haukipullia ja pottumuussia lounaaksi, oli oikein hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen kotiruokaa ja peruaineeni liki kaikessa on valkosipuli ja chili. Tuoreita yrittejä käytän paljon. Minulla on aina tuoretta basilikaa, timjamia ja korianteria kotona. 
No, ei nyt kaalilaatikossa eikä kermaisessa lohikeitossa, mutta aika lailla kaikessa muussa. 

En liene ainoa. En ole tätä itse keksinyt,

N57

Chili ei kuulu perinteiseen suomalaiseen kotiruokaan millään tavalla, eivätkä mausteet muutoinkaan. Nyt puhuttiin suomalaisesta kotiruoasta, ei siitä, mitä nykypäivän suomalaiset kodeissaan kokkaavat. 

Suomalaisethan ovat jo pari vuosikymmentä olleet innokkaita chilin kotikasvattajia. Chilikasvejahan on myynnissä vaikkapa Lidleissä, tälläkin hetkellä. Itse wokkaan usein ja minulla on aina chiliä vihanneslokeroissani.

Vierailija
84/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma bravuurini on jauhelihakastike ja keitetyt perunat. Voisin syödä sitä joka päivä.

Vierailija
85/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä aromisuolaa. Osaan maustaa ruoat.

Vierailija
86/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittelija liioittelee mausteiden määrää. Suomalaiseen ruokaan riittää mausteeksi pelkkä suola!

Vierailija
87/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä. Mun suomalaisessa ruuassani on paljon kasviksia.

Runsas määrä kasviksia, ainakaan tuoreita sellaisia, ei edusta tyypillistä suomalaista kotiruokaa. Perinteisesti saalatin asemesta on tarjolle laitettu lähinnä juuresraastetta. Makaronilaatikko, jauhoon tehty kastike, nakkisoppa -nämä ovat tyypillisiä kotiruokia.

Itsekin syön paljon salaatteja, höyrystän brokkolia, teen tomaattipohjaisia keittoja. Horiatiki on minun kotonani kaikkein tyypillisintä arkiruokaa. Mutta eihän tuollainen edusta tavallista suomalaista kotiruokaa -josta tässä oli puhe. Itse en sellaista juuri syö, koska se on ravinneköyhää, eikä tosiaan helli edes makunystyröitä.

Makaronit ja nakit on tuontitavaraa.

Melkein kaikki, mitä nykyään syömme, on tuontitavaraa. Perunaa ja tomaattia myöden -jopa perunaa edeltänyt, perinteinen nauris on ihmisen Suomeen tuoma. Ainoat merkittävästi kuluttamamme ravintokasvit, jotka tällä kasvavat luontaisesti, ovat viljat. Myös naudat, siat ja kanat ovat ihan toisissa ilmastovyöhykkeissä jalostettuja elukoita.

Puhuttaessa suomalaisesta ruoasta kannattaa unohtaa se, mikä on tuontitavaraa (koska melkein kaikki on), ja keskittyä siihen, mitä täällä on opittu ja totuttu syömään esim. viimeisen sadan vuoden aikana.

Vierailija
88/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele maustamaan.

Niin minä osaankin, esim maustan jauhelihan kanelilla, kardemummalla, cayennepippurilla, neiilikalla ja suomalaiset maustaa sen jollain jauhelihamausteella ja aromisuolalla 

Eiköhän tää mieto maustaminen ole ihan tyypillistä länsimaissa. Eipä sitä ruotsalaisessa tai saksalaisessa ruuassakaan mausteilla irrotella. 

Etenkin pohjoismaissa on puhtaat ja saasteettomat  raaka-aineet, lihat, kalat, kasvikset, sienet, joissa on pudas maku, jota ei tarvitse peittää vahvoilla mausteilla. Esimerkiksi Italiassa, jossa syödään paljon mautonta makaronia, spagettia ym. , maustetaan voimakkaammin,  jotta saadaan ylipäänsä jotain makua siihen puristettuin vehnäjauhomössöön.

Italiassa on itseasiassa hyvin miedot ja luonnolliset maut. Vain muutamassa ruuassa chiliä ja valkosipulia sen verran että maistuu. Muuten yrttejä, kapriksia, oliiveja, sitruunaa ja tomaattia korostamassa ruuan luonnollista makua. 

90% italialaisesta ruuasta on muuten ihan muuta kuin pastaa:) Suosittelen tytustumaan!

Vierailija
89/90 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele maustamaan.

Italiassa ei suinkaan mausteta ruokia voimakkaasti. Päin vastoin, vaikka ruokakulttuuri maassa vaihteleekin suuresti alueittain, oikeastaan kaikkialla johtolankana on tuoda raaka-aineiden maku esiin. Maustaminen tapahtuu pääosin yrteillä. Vain aivan etelässä, löhinnä Sisiliassa, jotkut ruoat maustetaan voimakkaasti.

Italialainen keittiö on muuten rankattu arvovaltaisessa TasteAtlaksessa maailman parhaaksi.

Vierailija
90/90 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ou jee 👴🏻👌🏻

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi