Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hyvinvointia ei voida jakaa tasaisemmin, rikkailla ja hyvätuloisilla on kykyä maksaa veroja

Vierailija
24.02.2026 |

Tukien jatkuva leikkaaminen on pakko lopettaa ja saattaa ne takaisin kestävälle tasolle. Minja Korhosen ehdottama varallisuusvero yli miljoonan euron varallisuudesta (poislukien vakituinen asunto) on otettava käyttöön. Sen lisäksi yli 50.000 euron vuosituloa on verotettava 50% tuolta ylimenevältä osalta.

Näin hyvinvointi jakautuisi tasaisemmin ja kaikilla olisi resurssit ihmisarvoiseen elämään.

Kommentit (384)

Vierailija
281/384 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Elämä ei ole reilua eikä sen kuulukaan olla" jne. 

Nyt sitten itsekin myönsit että kaikilla EI OLE samat lähtökohdat ja mahdollisuudet menestyä.

Tästä tulee se kommunistin karmein painajainen: Joku saattaa tienata enemmän tekemällä pidempää päivää tai opiskelemalla. Kaikilla pitäisi olla sama elintaso riippumatta tehdystä työmäärästä tai opiskelusta, paitsi puolue-eliitillä. Aivan kamala ajatuskin.

Vierailija
282/384 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on fassuhallituksen lupaamat työpaikat? Miksi Suomi on täynnä työttömiä? Miksei äärioikeisto länkytyksestään huolimatta taikonut Suomea kuntoom?

Älä itse länkytä Suomessa ei ole äärioikeistolaista hallitusta vaan keskustaoikeistolainen melko liberaali hallitus jossa yksi puolue räksyttää muodon vuoksi maahammuutosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/384 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa veroprosentti voi olla korkeimmilaan 59%, kyllä iso tuloiset maksaa veroa jo ihan tarpeeksi. 

EI MAKSA! köyhä maksaa isoimmat verot suhteessa. Pitäisi olla niin, että vero suhteutettaisiin tuloihin. Kaikki saisi suhteellisesti saman verran. Esim. Alle 2000 kk. tienaavat = ei yhtään veroa. Ja yli 4000 kk. Tienaavat n. 50% vero. Ja siitä % prosentit kasvuun suhteellisesti. Kukaan ole sen parempi ihminen kuin toinen mikä oikeuttaa saamaan parempaa käteen! Kaikkia ammatteja tarvitaan. Jostain syystä vain tiettyjä ammatteja arvostetaan enempi, vaikka sen parempia eivät ole. Paskakuskinkin arvon huomaa, kun kaivo on täynnä...

Eri ammateissa on eri vaatimustaso ja jo pelkästään siksi niistä pitää maksaa enemmän. Opiskelisitko sinä 10 vuotta opintotuella ja lainalla lääkäriksi ja tekisit vaativia leikkauksia jos saisit tuosta työstä saman palkan kun kaupan kassalla. Itse en ole lääkäri mutta teen asiantuntijatyötä. Heti kun saan kaupan kasalla saman palkan kuin nykyisestä työstäni niin siirryn sinne töihin. Jokaisesta ylityötunnista maksetaan ja eikä työasiat häiritse vapaa-aikaa. Kun fiksut ja koulutetut ihmiset ryntäisivät kassa- ja muihin suorittaviin hommiin niin jäisi monet työt tekemättä eikä suorittavia hommia muille sen jälkeen enää jäisikään. 

Vierailija
284/384 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu pahalta tuo loisiksi nimittely. Etenkin tänäpäivänä työttömissä on paljon kouluttautuneita ja pitkän työuran (joillain jopa vuosikymmeniä) tehneitä (eli ovat maksaneet veroja) ihmisiä jotka kertakaikkiaan eivät enää pääse työelämään vaikka kuinka haluaisivat ja hakisivat. Nyt kun ilman omaa syytään ja vasten tahtoaan ovat tylöttömiä katsovat jotkut aiheelliseksi nimitellä heitä ja viedä tietyllä tavalla ihmisarvon.

Tiedätkö miten pahalta se tuntuu, kun palkasta leikataan leijonanosia teikäläisten elättämiseksi ja päälle saa kuulla, että emme maksa tarpeeksi ja pitäisi suurin piirtein kaikki antaa työtä tekemättömille? Se todella vie ihmisarvon, kun alistetaan pelkästi riistetyksi lypsylehmäksi. 

Nyt meni kyllä tosi säälittäväksi. Sähän olet ihan hirveiden väärinkäytösten uhri. :D Koita nyt jotenkin selvitä.

-eri

Vierailija
285/384 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on niin kallis maa ettei miljoonalla pitkälle pötki. Vaimollani on perittynä talo, osakkeet ja sijoitusasunto mukaanlukien noin tasan 1m€ ja ei ole mitään ylellisyyttä arki. Sitä ylläpitää osinkotulot jotka eivät päätä huimaa.

Suomessa jotta on rikas pitäisi olla 2-3m+ omaisuus. Näitä ihmisiä on koko Suomessa alle 5000.

Palstan vassarien mielestä olet jo rikas jos käyt kokopäivätöissä ja saat niin paljon palkkaa että sulla on mahdollisuus saada asuntolainaa. 

Vierailija
286/384 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

''Kävin joulukuussa korvalääkärillä (yksityinen) ja siinä tutkimuksen yhteydessä tuli juteltua. Hän kertoi, että tekee vain kahtena päivänä viikossa töitä. Päälle viiskymppinen lekuri, joten asuntolainat jo varmaan maksettuina ja todennäköisesti lapsetkin - mikäli sellaisia on - jo aikuisia tai ainakin ihan aikuisuuden kynnyksellä. ''

Tosi fiksua, että ensin koulutetaan monta vuotta ja kovalla rahalla tänne lääkäreitä ja sitten tarjotaan kaikki kannustimet, että nämä lääkärit tekisivät mahdollisimman vähän töitä. Samalla sitten itketään lääkäripulaa. Eihän tuo pula tule koskaan loppumaan vaikka kuinka koulutettaisiin uusia lääkäreitä, jos he heti alkavat tekemään lyhennettyä työviikkoa.

Se johtuu verotuksesta. Olen hyvätuloinen ja vielä viime vuonna jos tienasin satasen lisää, siitä jäi itselleni 38€. Nyt jää noin 40€.  Tämä tarkoittaa, että jos haluan vaikka käydä hierojalla, joka maksaa 58€/h, minun pitää tehdä töitä 1,5h tienatakseni rahat siihen tuntiin.  Toisin sanoen jos mieheni haluaisi mennä hierojalle, minun kannattaa mieluummin hieroa itse hänen hartioitaan kuin tehdä lisää töitä, joista minulle maksetaan 120€/h. 

Samoin sen lääkärin kannattaa jäädä mieluummin pari päivää viikosta kotiin hoitamaan lapsiaan tai iäkästä äitiään kuin tehdä lisää töitä ja maksaa toiselle lastenhoidosta. Tai vaikka ottaa palkatonta lomaa ja kunnostaa itse kesämökkinsä ikkunat. Samalla joku muu menettää mahdollisuuden tienata hoitamalla lapsia tai vanhuksia tai hiomalla ja lakkaamalla ikkunanpuitteita.

Vierailija
287/384 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on niin kallis maa ettei miljoonalla pitkälle pötki. Vaimollani on perittynä talo, osakkeet ja sijoitusasunto mukaanlukien noin tasan 1m€ ja ei ole mitään ylellisyyttä arki. Sitä ylläpitää osinkotulot jotka eivät päätä huimaa.

Suomessa jotta on rikas pitäisi olla 2-3m+ omaisuus. Näitä ihmisiä on koko Suomessa alle 5000.

Palstan vassarien mielestä olet jo rikas jos käyt kokopäivätöissä ja saat niin paljon palkkaa että sulla on mahdollisuus saada asuntolainaa. 

Jep. Vasemmiston määritelmä rikkaalle yllättäisi monet.

Sinä, minä, me kaikki ollaan niitä rikkaita, joita vasemmisto haluaa kurittaa olan takaa.

Vierailija
288/384 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni perii miljoonan etenkin jos sattuu olemaan ainokainen. Itsekin yllätyin perukirjoituksessa kun vanhempien kokonaisomaisuus oli yli miljoonan. Talo, mökki, auto, rahaa säästötilillä, ei osakkeita. Helposti tulee yli miljoona näistä jos talo on pk-seudulla. 

Vierailija
289/384 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Elämä ei ole reilua eikä sen kuulukaan olla" jne. 

Nyt sitten itsekin myönsit että kaikilla EI OLE samat lähtökohdat ja mahdollisuudet menestyä.

Tästä tulee se kommunistin karmein painajainen: Joku saattaa tienata enemmän tekemällä pidempää päivää tai opiskelemalla. Kaikilla pitäisi olla sama elintaso riippumatta tehdystä työmäärästä tai opiskelusta, paitsi puolue-eliitillä. Aivan kamala ajatuskin.

Ja entäpä sitten ne, jotka opiskelevat pitkälle, tekevät paljon töitä, mutta eivät saa siitä koskaan mitään palkintoa, varsinkaan missään aineellisessa muodossa? 

Vierailija
290/384 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kannattaa näemmä veronalennusta suurituloisille, näin siinä käy kun vauhkoaa asiasta josta ei ymmärrä mitään. 50000 euron vuosituloilla marginaalivero on tänä vuonna 50,3%, siitä eteenpäin 59000 euron tuloilla marginaalivero saavuttaa maksimin 52,3%. Lähde veronmaksajain keskusliitto. 

Suomessa verotetaan isoja tuloja jo nykyään todella kädellä. Omat tulot n. 65000 vuodessa ja kahden lapsen kanssa ei mulla jää tuosta mitään ylimääräistä, kaikki menee elämiseen. Ulkomaan matkailusta ei ole tarvinnut edes haaveilla, tällä vuosikymmenellä ollaan käyty yhden kerran Ruotsissa ja yhden kerran Pohjois-Norjassa.

Tiesitkö että jos ne tulot jakautuisivat tasaisemmin, sulle jäisi karvan verran vähemmän käteen, mutta maksaisit vähemmän veroja. Työsi ja elämäsi olisi myös helpomaa, eikä niin hektistä. Samalla palvelut maksaisivat vähemmän. Veropohja olisi laajempi ja oikeudenmukaisempi. Kukin meistä (myös ne varakkaat) maksaisi hieman vähemmän veroja.

Lopputuloksena sulla olisi helpompi elämä ja taskuun jäisi aika lailla saman verran, koska menoja olisi vähemmän.

Mutta ei. Aina on pakko saada lisää. Aina on pakko syyttää jotain muuta siitä omasta kurjasta elämästä. Aina on pakko löytää "työtön loinen" jota syyttää siitä, että juuri sinä et saa lisää.

Jessus te olette säälittäviä 

Olikohan tässä palstan historian typerin kommentti? Kuinka vähän ihminen voi taloutta ymmärtää? 

Vierailija
291/384 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus kertoo jo paljon, kun 50K pitäisi maksaa 50% niin ap on pelkkä yhteiskunnan loinen ja vasemmistolainen.

Todella todella, todella surullinen ja täysin utopistinen tapa ajatella hyvinvoinnista. Mutta sitähän se vasemmistolaisuus on, heti muiden taskulle.

Samaa mieltä, menkää sinne venäjälle ja katsokaa miten hienosti teidän ideologia toimii, yhteiskunta on romahduspisteen partaalla, eikä vaan sodan vuoksi, vaan juuri siksi että tuo ajatusmalli on 100% utopiaa eikä se toteudu, missään, ikinä.

Suomen verotusta voi tosiaan verrata muihin maihin ja katsoa missää mennään, vertaa Iivana sitten samalla minkälaiset tuet muualla on!!!!!!!

Loiset töihin, tai loiset ulos!

Venäläinen yhteiskunta ei ole romahtamassa vaan sen talous on kasvanut ennennäkemättömästi kun nuorille miehille on annettu 200€ sijasta j

Näin siis optimitilanteessa. Todellisuudessa rintamalle tulleet piestään ensin ja sitten lähetetään mönkijän kyydissä yksisuuntaiselle tiedustelutehtävälle. Upseeri kerää pari kuukautta päivärahat ja sitten kirjaa sotilaan kadonneeksi. Sukulaisille ei makseta mitään koska kadonneesta ei tiedetä onko kuollut vai karannut.

Vierailija
292/384 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on kerrottu, että hyvätuloisilla, mitä nyt sitten taas tarkoittakaan on parempi kyky maksaa veroja ? Tasavero on ainoa oikea ratkaisu, kaikilla on samat lähtökohdat, miksi siitä pitää rangaista, että joku lukee lääkäriksi eikä bussikuskiksi ? Se on ihan itsestä kiinni, minkä kirjan avaa peruskouun, ilmaisen sellaisen jälkeen ??

Älä liioittele. Kaikilla ei ole samoja lähtökohtia perhetaustan, ÄO:n ja eliittikoulujen suhteen. Aivan kaikki ei ole vain ja ainoastaan itsestä kiinni. Toiset lähtevät takamatkalta. 

Elämä ei ole reilua, eikä sen kuulukaan olla. Jos on takamatkaa niin sitten pitää tehdä enemmän töitä. Jos joku syntyy rikkaampaan perheeseen, niin sitten siellä on ollut vanhemmat, jotka ovat asiansa hoitaneet niin hyvin että ovat pystyneet tarjoamaan lapsilleen parempa

En minä kadehdikaan ketään. Tein vain sen huomion, että liian usein kuultu väite kaikilla on täysin samat mahdollisuudet ja kaikki on kiinni vain ja ainoastaan omasta laiskuudesta tai yritteliäisyydestä ei pidä paikkaansa. 

Vierailija
293/384 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointiyhteiskunnan ideana oli elättää lapset, vanhukset, sairaat ja vammaiset. Ei sen tarkoituksena ollut että terveet aikuiset pyörivät kuin ellun kanat tekemättä mitään.

Vierailija
294/384 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aivan käsittämätöntä, että aloittajan kaltaisesti ajattelevia ihmisiä on tässä maassa niin paljon. Juuri tuollaisen ajatusmaailman omaavien vuoksi tätä maata ei saada kasvu-uralle.

Helpompi olla katkerana kotona ja vaatia muiden rahoja itselle. Tätä se sosiaalidemokratia on

Niin nykyään. 50 vuotta sitten se oli että saatiin tehtaan työläisille työtä, kunnon palkka ja reilut työehdot. Nyt vaaditaan viimeisäkin tehtaita kiinni ympäristösyistä ja ahkeraa duunaria enemmän kiinnostaa kaikenlaisten loisijoiden edut.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 289: "Se johtuu verotuksesta. Olen hyvätuloinen ja vielä viime vuonna jos tienasin satasen lisää, siitä jäi itselleni 38€. Nyt jää noin 40€.  Tämä tarkoittaa, että jos haluan vaikka käydä hierojalla, joka maksaa 58€/h, minun pitää tehdä töitä 1,5h tienatakseni rahat siihen tuntiin.  Toisin sanoen jos mieheni haluaisi mennä hierojalle, minun kannattaa mieluummin hieroa itse hänen hartioitaan kuin tehdä lisää töitä, joista minulle maksetaan 120€/h. 

Samoin sen lääkärin kannattaa jäädä mieluummin pari päivää viikosta kotiin hoitamaan lapsiaan tai iäkästä äitiään kuin tehdä lisää töitä ja maksaa toiselle lastenhoidosta. Tai vaikka ottaa palkatonta lomaa ja kunnostaa itse kesämökkinsä ikkunat. Samalla joku muu menettää mahdollisuuden tienata hoitamalla lapsia tai vanhuksia tai hiomalla ja lakkaamalla ikkunanpuitteita."

Hyvä pointti tämäkin. Kun mä aloin tehdä vain 3-päiväistä työviikkoa, mulla loppui ravintoloissa syöminen kuin seinään. Oli oikein hyvin aikaa ja myös voimia tehdä itselleni ruuat niin neljäksi vapaapäiväksi kuin kolmeksi työpäiväksikin. Kotiruoka tuli myös edullisemmaksi.  Varsinkin, kun oli aikaa ja energiaa suunnitella etukäteen, käydä hyödyntämässä tarjoukset jne. Muutenkin tuli monia asioita tehtyä itse. Tuli vähän sellainen ysärilamafiilis, kun olin hoitovapaalla ja piti vähän katsoa, mihin rahansa laittaa. Sen 2,5 vuoden aikana, mitä tein 3-päiväistä työviikkoa, sain säästettyä ylimääräistä sen verran, että viime kesänä irtisanoin itseni kokonaan työpaikastani ja syyskuun alusta lähtien olen elellyt nollatuloilla (ja siten myös nollaveroilla). Eläkettä alkaa tulemaan elokuussa. Päivääkään en ole kaivannut takaisin työelämään, vaikka mulla olikin ihan kiva työpaikka ja kivat työkaverit. 

Vierailija
296/384 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on maailmantasossa poikkeuksellisen kattava sosiaaliturva ja poikkeuksellisen pienet tulo- ja varallisuuserot, silti mikään ei riitä suomalaiselle sosialistiselle köyhälle. Miksi työtätekemättömän pummin pitäisi saada keskiluokan elintasoa tai varsinkaan varakkaan? Mikä on se peruste joka oikeuttaisi riistämään työssäkäyviä ja toimeliaita ihmisiä niin massiivisesti? Ovatko suomalaiset köyhät jotenkin parempia tai tärkeämpiä ihmisiä kuin me muut vai mikä oikeuttaisi riistämään?

Tämä on itseasiassa filosofinen näkökulma. Klassisen liberalismin mukaan kenenkään oikeus ei saisi loukata toisen oikeutta. Ja kun yhteiskunnassa näitä loukkauksia kuitenkin vääjäämättä tapahtuu, niin loukkausten tulisi olla mahdollisimman vähäisiä. Tämän päivän hyvinvointivaltiossa mm. virkamiesluokalla ja ns. köyhillä on koko ajan lisää oikeuksia, jotka koko ajan lisään

Tämä!  Intersektionalismi on klassiselle liberaalille kauhistus!

Vierailija
297/384 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jakaminen ja leikkaaminen eli ihmisten ja yhteiskunnan hupenevien rahojen siirtely taskusta toiseen eivät ole ne keinot millä Suomen talous saadaan kasvuun! Suomen talouskriisiä ei korjaa mikään muu kuin se, että täällä on riittävästi hyvin rahaa tuottavaa ja paljon ihmisiä työllistävää toimintaa eli teollisuutta ja nimenomaan vientiteollisuutta sekä kaupan käyntiä maan rajojen sisällä ja täältä ulospäin. 

Tuo on totta, toinen keino kauppataseen korjaamiseksi on valmistaa mahdollisimman paljon tuotteita kotimaassa, jolloin ei tarvitse niin paljon vientiä tasapainottamaan vähenevää tuontitarvetta. Keinoina tähän olisi esim. tullit ulkomaisille tuotteille, ikävää, mutta vaihtoehto voi olla vielä ikävämpi.

Unohdetaan jo merkantilismi. Sitäpaitsi meidän pitäisi oppia tuottamaan palveluita muille maille, emme me enää pärjää metallia takomalla tai sellua keittämällä.

Vierailija
298/384 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkaat vastustavat sosialismia ja tasa-arvoa

Sosialismi ei ole tasa-arvoa. Tasa-arvo ei ole sosialismia. Ihmisarvo ei määräydy rahan eikä ihonvärin  mukaan.

Vierailija
299/384 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka tienaavat paljon, voivat asua missä tahansa eli aika moni tuttu on lähtenyt. Tyttärenkin ikäpolvesta Sveitsiin, tytär on menossa Ruotsiin. 

Vasemmiston tämänkaltaiset ideat saavat uskomaan, että he ovat ns. yksinkertaisia. Jo siksikin ettei Suomessa ole varakkaita riittåvästi että se auttaisi vaikka heiltä takavarikoitaisiin koko omaisuus. Euroopan ankarimpiin kuuluvan verotuksen takia.

Pääomatuleveroa kerätään vuodessa noin 4 miljardia euroa. Budjettivaje yli 10 miljardia. Eli vaikka laitettaisiin tuplattu verokanta 60/68% ei saataisi edes puolta vajeesta hoidettua. Ja joka demari varmaan ymmärtää mitä pääomille tapahtuisi tuollaisella veroasteella. No eipä olisi enää rikkaita tässä maassa joita kadehtia.

Vierailija
300/384 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio voi jakaa vain omia rahojaan. Keneltäkään ei voi viedä hänen omia rahojaan tai omaisuuttaan. Missään maailmassa ei sosialimin diktatuuri ole onnistunut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän