Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nautoja myydään nyt enenevästi ulkomaille, ei kai tätä tueta maataloustuilla?

Vierailija
23.02.2026 |

Nautoja myydään nyt enenevästi ulkomaille, ei kai tätä tueta maataloustuilla?

Eikö maataloustukien tarkoitus ole tukea suomalaista ruuantuotantoa, ei nautojen myyntiä ulkomaille, jossa niistä saa paremman hinnan kuin Suomen elintarviketuotannossa?

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole huoleti AP, maataloustukia ei saa nautojen myyntiin ulkomaille. 

ei ne menkään ulkomaille vaan toisiin EU -maihin

Vierailija
42/127 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät osta naudanlihaa, kuinka monta pippuripihviä olette syöneet ravintolassa viimeisen 6kk aikana ? Itse olen syönyt kaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä, maatila on yritys, joka saa myydä tuotteensa eniten tarjoavalle ? Jos tämänkaltainen tukimalli on valittu, sillä mennään. Sama  juttu kuin  muut tuet , perustuvat lakiin, eivät moraaliiin. Jos jokin tuki perustuisi moraaliin, kukaan ei hakisi asumis- ja/tai toimeentulotukea, näin se vaan menee, ihminen on ahne, ilmainen raha kelpaa kaikille.

Hieman eri asia että joku kaupunkilainen hakee neukkukuutioon parisataa asumistukea kun maatiainen nostelee kymppitonnin tilille larppaamalla maajussia.

Vierailija
44/127 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuottaja ei saisi siis myydä nautojaan ulkomaille? Mitäs ihmettä?

Vierailija
45/127 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö EUn YKSI tarkoitus ole sallia vapaakauppa

lisäys... jäsenmaiden kesken 

Ja EU:ltahan ne tuet tulevat. Olemme ns yhtä suurta perhettä joten jokainen voi myydä nautansa sinne minne haluaa ja mistä saa parhaimman hinnan.

Ei todellakaan tule, jokainen maa maksaa itse raha kiertää vaan eu:n kautta. Kovin keskustalaista.

Luepa nyt oma lauseesi huolella

Vierailija
46/127 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät osta naudanlihaa, kuinka monta pippuripihviä olette syöneet ravintolassa viimeisen 6kk aikana ? Itse olen syönyt kaksi.

En syö eläimiä.

Vierailija
47/127 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni ei syö hinnan takia mitään järkevää ja lihaa koska siitä umpeutuu verisuonet.

Vierailija
48/127 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä, maatila on yritys, joka saa myydä tuotteensa eniten tarjoavalle ? Jos tämänkaltainen tukimalli on valittu, sillä mennään. Sama  juttu kuin  muut tuet , perustuvat lakiin, eivät moraaliiin. Jos jokin tuki perustuisi moraaliin, kukaan ei hakisi asumis- ja/tai toimeentulotukea, näin se vaan menee, ihminen on ahne, ilmainen raha kelpaa kaikille.

Kyse on elävistä eläimistä,  ja olemme jo tuuditettu siihen  eläinten hyvään kohteluun Suomessa.   Ei silti,  aivan karmeaa on  muuallakin eläimen osa  kuljetuksineen ja kasvatuksineen. 

Vierailija
49/127 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuottaja ei saisi siis myydä nautojaan ulkomaille? Mitäs ihmettä?

Joku osuus pitäisi palauttaa mataloustukien maksajalle. Ei ole rehellistä tai tukien tarkoitus.

Vierailija
50/127 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole vain hyvö että vientimarkkinoita on.

Niinpä, saako Fazer myydä valtion tukemaa suklaata ulkomaille?

Vierailija
51/127 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:D. Tähän keskusteluun naudoista on saatu jo tuotua halal-liha (eli islamilainen kulttuuri), EU, Vihreät ja Vasemmisto, sekä Sanna Marin. Ihan hel-ve-tin hyvin te vedätte :D.  

Tätä se on kun palsta on täynnä persuja 😁

Vierailija
52/127 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maataloustuet on aikansa elänyt tukimuoto.

Vierailija
53/127 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan tukiaisia seliteltiin sillä että Suomalaisilla olisi kohtuuhintaista ruokaa.

Se oli kuzetusta 😂

Vierailija
54/127 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan tukiaisia seliteltiin sillä että Suomalaisilla olisi kohtuuhintaista ruokaa.

Maataloustuotteista on mieletön ylituotanto tukien takia siksi maksetaan jopa pakettipelloista. Suurin osa menee vientiin.

Pakettipelloista on maksettu joskus 70-luvulla. Ylituotantoa ei ole, ja naudanlihasta o 20% vaje. Mutta silti lihan hinta reilusti alle EU:n keskiarvon.

Kuules, niistä maksetaan edelleen. Munkin sukulaisten tiloilla on tuotanto lopetetti 70-luvulla. Silti niistä maksetaan jotain tukea, jonka ehtona on, että pellot niitetään kerran kesässä. Mutta heiniä EI SAA KORJATA pellolta vaan jättää sinne mätänemään.

Naapuri niittää heinän ja käärii ne muoviin. Paalit lahoaa metsän reunaan, ei niitä mihinkään myydä. Mutta kun systeemi mahdollistaa tiet niin tyhmähän se on joka ei ota rahaa vastaan.

Muuten olen kyllä sitä mieltä, että nuo tuet pitäisi lakkauttaa ja käyttää raha vaikka vientilihan tuotantoon.

Vierailija
55/127 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maataloustuet on aikansa elänyt tukimuoto.

ehkä mutta poliittisesti kukaan ei halua sitä lopettaa

Vierailija
56/127 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole huoleti AP, maataloustukia ei saa nautojen myyntiin ulkomaille. 

Ei, mutta valtio on maksanut nautatukia maatiloille, jotta lihan kasvatus Suomessa, suomalaisille kuluttajille olisi kannattavaa.

Ja sitten nämä myyvät elukat ulkomaille.

JA, vielä viitsivät ylläpitää narratiivia, että naudanlihaa ei ole kaupoissa, koska maatiloja on niin vähän.

Ja toisekseen, valtio myy naudan parhaita paloja ulkomaille. Nyt viimeksi Japaniin saatiin kauppasopimus nimen omaan naudanlihasta.

Vierailija
57/127 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen suomalainen syö 80 kg lihaa vuodessa.

Vierailija
58/127 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuemme siis tukiaisilla maatalousyritysten ulkomaankauppaa.

Vähän sama kun jaskan autokauppa ostaisi valtion tuella autoja pihan täyteen ja sitten kehuisi kun saa ne myytyä hyvään hintaan. Hyvä pisnis.

Vierailija
59/127 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta maatila ja hae se kymppitonni, ei ihme, jotta tämä maa menee perikatoon, kun kymppitonni on iso raha. Ja sitä kadehditaan. Eikö kukaan enää käy töissä ja tienaa sekä säästä .  Kaikki vain valittavat rahapulaa, voi elämän kevät, itse yli 55v ja koskaan ei ole tarvinnut tuhatlappusta miettiä, jos tarvii käyttää, ei markkoja eikä euroja, ihan keskituloisena.

Vierailija
60/127 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juudas ja mohametti tarvii uhrielukoita.   Ovat niin syntisiä .