Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokralla asuminen eläkkeellä

Vierailija
23.02.2026 |

Minulla on pari sukulaista, jotka ovat jo vanhoja ja aikaa sitten eläkkeelle siirtyneitä ihmisiä, ja asuvat edelleen vuokralla. Omistusasuntoa ei ole tullut hankittua syystä tai toisesta, mutta eipä tuo ole näyttänyt elämistä haittaavan. Huoletonta asumista, kun vuokranantaja passaa kaiken valmiiksi, eikä tarvitse miettiä yllättäviä remontteja. 

Mietin itse tässä samaa ratkaisua. Asuisin vain vuokralla koko elämäni ja muuttaisin sitten johonkin palvelutaloon loppuelämäksi. Miltä kuulostaa?

Kommentit (695)

Vierailija
681/695 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos elakelainen tarvitsee uuden vuokrakodin, millainen on hanen asemansa markkinoilla?  Vuokraako kukaan asuntoa vanhoille ihmisille?

Kyllä, itse oon 75 vuotias, ja asun jo kolmannessa vuokra kaksiossa Ei ongelmaa

Vierailija
682/695 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat 250000e talon lainaa 200.000euroa lyhennys jokakuukausi vaikka20v paljonko asunnon todellinen hinta .JA kaikki kulut päälle .Vuokralainen tosi maksaa ja itellä ollut sama  vuokra asunto 41v tämän hetkinen vuokra 566e ,veestä sähköstä maksan .Vanha mutta pintaremontteja maali tai jotain saa tehä ja lemmikit sallittu .N.kilometrin säteellä palvelut myös ehkä joskus palvelutalo .Asukkaat kaikki kivoja ,jotai kränää puidaan keskenään .Pienen siirtolapuutarhan jätän lapsille ja raha hautajaisii .ja johon muuhun .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/695 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasunnossa eläkkeellä. Asumiskuluina vastike 230 € kuukaudessa ja muutama kymppi sähköön ja veteen. Minun on jotenkin tosi vaikea ymmärtää miksi tämä on jonkun mielestä äärimmäisen huono tapa elää?

Toimii niin kauan kuin pää (ja jalat) toimii. Sitten kun ei muista mikä on palovaroitin ja miten kodinkoneet toimii, on parempi miettiä uutta ratkaisua. 

Suurin osa asuu omassa kodissaan loppuun asti. Muistisairauteen sairastuu suomalaisista alle 20 %, ja yli 80 %:lla pää pelaa kyllä aivan hyvin, niin ettei mihinkään hoivakotiin ole tarvetta. Mutta jos hoivakotiin joutuu, niin useimmiten asunnosta pitää silloin luopua, koska ei ole varaa ylläpitää entistä asuntoa hoivamaksujen lisäksi. Toki vuokra-asunnosta pääsee helpommin eroon, mutta omasta asunnosta kulut ovat usein pienemmät, jos ei ole lainoja. 

Vierailija
684/695 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö vuokralla asuminen ole aika kallista? Täällä päin ainakin kaikkien vähänkään kivempien asuntojen vuokrat on helposti ainakin 1000 € tai yli. Miten sellaisia maksaa eläkkeestä? Tai no, pitää olla varmaan hyvä eläke. Minulle on tulossa työeläkettä noin 1750 €. Brutto. Onneksi on oma velaton talo, jossa asumiskulut luokkaa noin 300 €/kk. 

Vierailija
685/695 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö vuokralla asuminen ole aika kallista? Täällä päin ainakin kaikkien vähänkään kivempien asuntojen vuokrat on helposti ainakin 1000 € tai yli. Miten sellaisia maksaa eläkkeestä? Tai no, pitää olla varmaan hyvä eläke. Minulle on tulossa työeläkettä noin 1750 €. Brutto. Onneksi on oma velaton talo, jossa asumiskulut luokkaa noin 300 €/kk. 

Oman asunnon myyntitulolla maksaa vuokraa riittävän pitkään.

Vierailija
686/695 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos oman asunnon myyntotulot sijoittaa esim. osinko-osakkeisiin, voi niiden tuotolla kattaa suuren osan vuokrasta ilman, että tarvitsee vielä koskea itse pääomaan.

Vierailija
687/695 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos oman asunnon myyntotulot sijoittaa esim. osinko-osakkeisiin, voi niiden tuotolla kattaa suuren osan vuokrasta ilman, että tarvitsee vielä koskea itse pääomaan.

Ymmärrän. Mutta asumisen taso ei kyllä ole läheskään sama. Ei oikein houkuttelisi muuttaa pois omasta talosta, jonka on harkiten sisustanut mieleisekseen ja jossa varsinkin piha on vuosikymmenten työn tulos. Mutta nyt kun katsoin aloitusta, niin ei siitä tainnut olla kysekään, että pitäisi muuttaa pois. Vaan kyse olikin siitä, että jos on jo muutenkin asunut koko ikänsä vuokralla, niin jatkaa sitä sitten eläkkeelläkin. 

Vierailija
688/695 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi? Ainakin muistisairaalla säilyy toimintakyky paljon pitempään tutussa ympäristössä, ja puutarhanhoito on aivoille erittäin hyvää harjoitusta. 

Vierailija
689/695 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt saisi halvalla asuntoja arvoalueilta ja muuttotappio paikkakunnilta puoli-ilmaiseksi.

Omistaminen ei kiinnosta, koska muutan yleensä 3 vuoden välein uudelle alueelle ja usein uudistuotantokohteeseen. 
Kiva muuttaa upouuteen ja vaihtelu virkistää.

Suosin asumisoikeus- ja vuokra-asuntoja; irtisanominen on helppoa asumiskuluja on helpompi ennustaa ja aina voi muuttaa, jos kulut nousevat/nousussa.

Vierailija
690/695 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Asunnon sijainti voi niin pitkän ajan kuluessa olla hyvä tai huono sijoitus"

Tuskin kukaan joka on 50 vuotta sitten ostanut asunnon Helsingistä harmittelee asunnon nykyistä arvoa.

Tuossa ajassa on tehty putket ja julkisivut jne sekä omat rempat, kuten kylppärit, keittiö jne ja lisää tulee. Satoja tuhansia uppoaa isoihin remppoihin. 

Vierailija
691/695 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös niissä vuokra-asunnoissa, ainakin kaupungin luukuissa ole luteita?

Vierailija
692/695 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oma asunto ei ole mitään likvidiä rahaa. Remppoihin ja kunnostamiseen menee paljon euroja. Sellainen entisaikojen arvonnousu on taakse jäänyttä elämää. Omakotitalojen hinnat ovat laskeneet jo monta vuotta peräkkäin eikä loppua näy. Monessa as.oy:ssä vastikkeet ovat nousseet pilviin.

Jossain on asuttava. Jos saatkin oman talosi myytyä, ne rahat menevät sitten uuden ostoon. Vaikeuksia tulee silloinkin, kun siitä omasta talosta on luovuttava esim. avioeron, työpaikan menettämisen, sairauden takia. Mitäs jos et saa lyhennyksiä maksettua, menee talo mutta velat jää. Et ehkä saakaan sitä taloa myydyksi ja jäät kahden asunnon loukkuun - koska taas jossain on asuttava. Vuokra-asunnosta on paljon helpompi ja joustavampi muuttaa.

Toki voi käydä niinkin, että saat talosi myytyä ja  muutat sitten vuokralle. Laitat osan myyntihinnasta sijoituksiin ja osalla maksat vuokraa. Käytännössä onnistuu harvoille. Yleensä ollaan jo niin vanhoja, ettei niistä rahoista pääse juuri nauttimaan. Perikuntakaan ei välttämättä kiittele, verot on maksettava mutta taloa ei saa myytyä.

Mitään oikeaa asumismuotoa ei ole olemassakaan. Mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Joillekin omistaminen on hyvin tärkeää ja mikäs siinä. Mutta kuten sanottua. jos omistat talon, ei sinulla ole esim. 200-300 000 rahaa, sinulla on vain se asunto. Jos asut "väärässä" paikkaa, niin pahimmassa tapauksessa pankki ei anna sille minkäänlaista vakuusarvoa. Nykypäivänä ei ole enää niin, että pahan päivän sattuessa voit myydä asuntosi ja saat omasi pois, tod. et saa. Laita mieluummin rahasi vaikka metsään, maahan, rahastoihin, osakkeisiin, vaikka kultaan.

No, kaikki tämä senkin takia, että omistusasujat pitävät itseään vuokralla asujia paljon parempina ihmisinä.

Vierailija
693/695 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi? Ainakin muistisairaalla säilyy toimintakyky paljon pitempään tutussa ympäristössä, ja puutarhanhoito on aivoille erittäin hyvää harjoitusta. 

Puutarhanhoito ei kiinnosta minua tippaakaan enkä aio sitä opetella edes siinä vaiheessa, jos/kun minulla on muistisairaus.

Vierailija
694/695 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt saisi halvalla asuntoja arvoalueilta ja muuttotappio paikkakunnilta puoli-ilmaiseksi.

Omistaminen ei kiinnosta, koska muutan yleensä 3 vuoden välein uudelle alueelle ja usein uudistuotantokohteeseen. 

Suosin asumisoikeus- ja vuokra-asuntoja; irtisanominen on helppoa asumiskuluja on helpompi ennustaa ja aina voi muuttaa, jos kulut nousevat/nousussa.

Muuttaminen on helkkarinmoinen operaatio ja riesa. Todella stressaavaa. Oletko onnistunut pääsemään eroon roinasta niin tehokkaasti että muuttaminen on pikku juttu`Läppäri ja matkalaukku mukaan ja se on siinä? Plus pari huonekalua.

Vierailija
695/695 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttaminen on helkkarinmoinen operaatio ja riesa. Todella stressaavaa. Oletko onnistunut pääsemään eroon roinasta niin tehokkaasti että muuttaminen on pikku juttu`Läppäri ja matkalaukku mukaan ja se on siinä? Plus pari huonekalua.

Kova työ oli muuttamisessa, varmaan lavallinen tavaraa kierrätykseen. Selvityksessä suurin homma. Mutta hyvä fiilis tuli jälkeenpäin. Asuntokin meni kaupaksi. Muutto vuokralle. Saa nähdä, hankinko vielä omaa asuntoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme