Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokralla asuminen eläkkeellä

Vierailija
23.02.2026 |

Minulla on pari sukulaista, jotka ovat jo vanhoja ja aikaa sitten eläkkeelle siirtyneitä ihmisiä, ja asuvat edelleen vuokralla. Omistusasuntoa ei ole tullut hankittua syystä tai toisesta, mutta eipä tuo ole näyttänyt elämistä haittaavan. Huoletonta asumista, kun vuokranantaja passaa kaiken valmiiksi, eikä tarvitse miettiä yllättäviä remontteja. 

Mietin itse tässä samaa ratkaisua. Asuisin vain vuokralla koko elämäni ja muuttaisin sitten johonkin palvelutaloon loppuelämäksi. Miltä kuulostaa?

Kommentit (695)

Vierailija
281/695 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ehdotit, että mitä jos ostaisin esim. 40 000 euron talon. Miksi ihmeessä näin tekisin? Sen jälkeen minulla olisi talon rohjake, jota joutuisin remontoimaan ja korjaamaan sitä mukaa kun se rapistuu. Maksaisin itse tiemaksua ja nuohouskulut yms. Juu, ei kiitos. Mieluummin maksan pienen pientä vuokraa ja annan vuokranantajan hoidella niin kattoremontit kuin talon maalauksetkin (kuten hän nyt on tehnytkin)."

Unelmoit siitä, että kotisi omistaja omalla rahallaan tekisi kalliita remontteja ja tasonparannuksia hyvää hyvyyttään ja vuokraisi omia kustannuksiaan edullisemmalla hinnalla sinulle kodin. Käytännössä siis vuokranantaja maksaisi siitä ihanuudesta, että saa pitää sinut asunnossaan asumassa.

Vierailija
282/695 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyseenalaistan näin nuorempana omistusasumisen järkevyyden, suvussa on nyt jo mökkiä ja tyhjentyviä ja tyhjillään olevia taloja. Säästän mahdollisimman paljon rahaa, jotta voisi lopettaa työt aikaisemmin, silloin voisi hyvinkin muuttaa maaseudulle asumaan. Turhaa maksaa jotain kaupunkiluukkua, jossa asutaan vain oravanpyörän takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/695 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ehdotit, että mitä jos ostaisin esim. 40 000 euron talon. Miksi ihmeessä näin tekisin? Sen jälkeen minulla olisi talon rohjake, jota joutuisin remontoimaan ja korjaamaan sitä mukaa kun se rapistuu. Maksaisin itse tiemaksua ja nuohouskulut yms. Juu, ei kiitos. Mieluummin maksan pienen pientä vuokraa ja annan vuokranantajan hoidella niin kattoremontit kuin talon maalauksetkin (kuten hän nyt on tehnytkin)."

Unelmoit siitä, että kotisi omistaja omalla rahallaan tekisi kalliita remontteja ja tasonparannuksia hyvää hyvyyttään ja vuokraisi omia kustannuksiaan edullisemmalla hinnalla sinulle kodin. Käytännössä siis vuokranantaja maksaisi siitä ihanuudesta, että saa pitää sinut asunnossaan asumassa.

Mitä? Unelmoisin? Miksi minä tällaisia unelmoisin, kun se tapahtuu jo nyt. Ei minun tarvitse unelmoida. Hän haluaa säilyttää tämän talon, koska on saanut tämän perinnöksi. Hän ei halua itse asua tässä. Hän kunnostaa taloa aina tarvittaessa. Onko se sinusta huono asia? 

Vierailija
284/695 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kyseenalaistan näin nuorempana omistusasumisen järkevyyden, suvussa on nyt jo mökkiä ja tyhjentyviä ja tyhjillään olevia taloja. Säästän mahdollisimman paljon rahaa, jotta voisi lopettaa työt aikaisemmin, silloin voisi hyvinkin muuttaa maaseudulle asumaan. Turhaa maksaa jotain kaupunkiluukkua, jossa asutaan vain oravanpyörän takia.

Miksi ostaisit kaupunkiasunnon jos haaveilet maaseudulle muutosta? Luonnollisesti looginen tavoite olisi ostaa oma koti maaseudulta. Monella pienellä paikkakunnalla ole olemattomat vuokramarkkinat ja ostaminen on lähestulkoon ainoa vaihtoehto löytää järkevä talo.

Minusta tuo on aika hyvä unelma. Ostaa pieni pala maata ja oma mökki jostain luonnon rauhan keskeltä. Downshiftata elämää ja keskittyä oleennaisiin asioihin. Siellä voisi lämmittää omasta metsästä kerätyillä puilla ja muutenkin elää omavaraisemmin kuin kaupungissa.

Vierailija
285/695 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähänkään hienommissa palvelutaloissa on aika huikea vuokra. Kummitätini asuu senioritalossa kaksiossa ja vuokra on 900€. Mutta kaksio on kyllä todella hieno ja alakerrassa on ravintola. Ohjelmaakin on tarjolla, esim.karaokea ja bingoa. Tämä sitten rikkaammille eläkeläisille. Hän ei varmaankaan saa asumitukea vuokran suuruuden takia. Eräs ystäväni taas asuu kerrostalo-kaksiossa vuokralla. Asumistukea saa, mutta vain osittain, koska vuokra on liian kallis. Jos haluat vuokralle niin mieti varallisuuttasi. Jos omistusasunnon myy niin se otetaan huomioon ja sinun on maksettava tuleva vuokrasi itse.

Vierailija
286/695 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan tukien varaan heittäytyminen eläkkeellä on valtavan iso riski. Ensinnäkään ei ole mitään varmuutta siitä kuinka pitkään avokätiset asumistuet tulee jatkumaan. Terveydenhoitokin tulee muuttumaan yhä enemmän yksityiseksi. Julkiselta puolelta saa ihan vähimmäistason maksuttoman hoidon, mutta yhtään sitä paremmasta hoidosta joutuu itse maksamaan. Nyt ollaan jo otettu ensiaskeleet tähän suuntaan. Aika iso riski laskea pärjäävänsä ilman mitään omia säästöjä eläkkeellä. Ei olisi kiva valita jätänkö ostamatta ruoan vai lääkkeet.

Vierailija
287/695 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan tukien varaan heittäytyminen eläkkeellä on valtavan iso riski. Ensinnäkään ei ole mitään varmuutta siitä kuinka pitkään avokätiset asumistuet tulee jatkumaan. Terveydenhoitokin tulee muuttumaan yhä enemmän yksityiseksi. Julkiselta puolelta saa ihan vähimmäistason maksuttoman hoidon, mutta yhtään sitä paremmasta hoidosta joutuu itse maksamaan. Nyt ollaan jo otettu ensiaskeleet tähän suuntaan. Aika iso riski laskea pärjäävänsä ilman mitään omia säästöjä eläkkeellä. Ei olisi kiva valita jätänkö ostamatta ruoan vai lääkkeet.

Avokätiset asumistuet? 

Vierailija
288/695 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin eläkkeelle, myin asunnon pois ja muutin vuokralle.

Miten ihanaa on, kun voi muuttaa milloin tahansa, minnepäin tahansa, eikä ole sidottu niihin omistusasunnon seiniin.

Nyt minulla on vuokrakoti ja loma-asunto vuokralla toisella puolella Suomea. 

Luulen, että muutan kokonaan lomakotiin. 

Eikä ole velkaa, se mahdollistaa paljon.

Vierailija
289/695 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumismuodon valinta on ennen kaikkea älykkyystesti.

Viisas ostaa oman asunnon, pöljempi jää kärvistelemään vuokraluukkuunsa.

Vuokralla olija ainoastaan rikastuttaa vuokranantajaa eli viskaa rahansa tuuleen.

Oma valinta siis kullakin tuo rasti.

PS okt on tottakai paras tapa asua.

Vierailija
290/695 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avokätiset asumistuet? 

Suomessa maksetaan reilusti yli kaksi miljardia euroa asumistukia vuodessa. Se on ihan tolkuttoman paljon rahaa. Lähtökohtaisesti kun pitäisi ajatella, että on aikuisten ihmisten velvollisuus ihan itse huolehtia asumisestaan.

Vierailija
291/695 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumattakaan siitä kuinka paljon maksanyt korkoja pankille asuntolainasta.

Vierailija
292/695 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi "typerys" on silti vuokran maksun lisäksi saanut säästöjä ja sijoituksia aikaiseksi. Maisemaa voi muuttaa helposti, jos nykyiseen kyllästyy. Kyse on valinnan vapaudesta.

Aika harvassa on eläkeläiset jotka innoissaan muuttavat paikkakunnalta toiselle. Sehän on vuokra-asunnossa iso etu, että pystyy melko vaivattomasti vaihtamaan asuinpaikkaa elämäntilanteiden muuttuessa.

Minusta tämä etu ei vaan enää käytännössä päde eläkeläisten osalta. Erittäin harva eläkeläinen haluaa muuttaa yhtään mihinkään. Siinä iässä yleensä halutaan pysyä siinä tutussa ja turvallisessa omassa kodissa. 

Tuo työn perässä muuttaminen sopii nuorille aikuisille. Etenkin niille joilla ei ole vielä perhettä. Asuntoa voidaan vaihtaa opiskeluiden, työtarjousten tai romanttisten intressien perässä monta kertaa vuodessa. Tämäntyyppiseen elämään vuokralla asuminen on

Me ollaan mietitty, että jos myydään tämä oma asunto ja muutetaan sitten vuokralle. Yhtenä vaihtoehtona ollaan mietitty sitäkin, että muutetaan sinne missä omat lapset asuvat. Meistä olisi apua heille lastenlasten kanssa ja ehkä saataisiin apua sitten, kun sitä tarvitaan.

Vierailija
293/695 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla olija ainoastaan rikastuttaa vuokranantajaa eli viskaa rahansa tuuleen.

Minä omistan osan omakotitalosta ja haluaisin siitä eroon. Pahin painajaiseni olisi muuttaa sinne. En ole ikinä halunnut asua omakotitalossa.

Vierailija
294/695 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siirryin senioritaloon 10/2024 ,aivan uusi puukerrostalo esteetön. Minulle paras vaihtoehto kun on kaikki lähellä , palvelut pelaa apuakin saa naapurilta (seuraa löytyy alakerrasta jos siltä tuntuu ) jos kehtaa kysyä.  Järjestettyä ohjelmaa , yhteisöllisyyttä ym.

Vierailija
295/695 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko elämä on vuokraa. Hautaan lähtiessä miljonääri jättää ehkä miljoonien hulppean asunnon taakšeen ja köyhä muutaman sadan vuokrakämpän. Kumpaa mahtaa ketuttaa enemmän!

Ei välttämättä. Vuokralla asuja saattaa jättää taakseen miljoonien sijoitussalkun. Terveisin, omia valintojaan nyttemmin kyseenalaistanut omistusasuja

Vierailija
296/695 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyn asuntoni eläkkeelle jäädessäni ja muutan vuokralle.  Pitää vaan toivoa, että saan asunnon myytyä.

Miksi niin moni haaveilee kotinsa myymisestä eläkkeellä? Kannattaa miettiä, että eläkkeellä eletään monen kymmenen vuoden ajan. Eikä valtaosa eläkeläisistä ole mitenkään erityisen vaivaisia. Elämä on edelleen aktiivista, eikä todellakaan mitään vanhainkodin sängyssä möllöttämistä. Eläkeläiset on valtaosin aktiivikansalaisia joilla on kaiken lisäksi paljon vapaa-aikaa toteuttaa unelmiaan.

Yksinkertaisesti siksi koska tulot pienenevät eläkkeellä oleellisesti ja asunnossa on paljon rahaa kiinni mutta sitä ei saa käyttöön. Itselläni syynä myyntisuunnitelmiin on se, että lunastin veljeltäni kesämökin puolikkaan pankkilainalla. En voi maksaa hintaa eläkkeestä, joten asunnon myynti on se keino saada rahaa. Ylikin jää reippaasti, joten voin tehdä mökillä remonttia, reissata jne. Kyllä vuokran maksuun rahaa riittää sen loppuelämän ajan. Tavallaan voi nauttia eläkkeellä työn ja säästämisen hedelmistä. Jos on oikein isolla eläkkeellä tai ränkylää muuten löytyy, tämä ei ehkä ole tarpeen.

Vierailija
297/695 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhumattakaan siitä kuinka paljon maksanyt korkoja pankille asuntolainasta.

Vaihtoehtona on lyhentää vuokraisännän sijoituslainaa ja maksaa sen korkoa. Lähes kaikki vuokra-asunnot on velkavivulla ostettuja. Vuokralla asuva lyhentää jonkun muun lainaa joka kuukausi.

t. Totuuksia kulissien takaa

Vierailija
298/695 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jossei sinulla ole yhtään ystävää Suomessa niin ei ulkomaille muuttaminen asiaa korjaa. Ongelman ydin ei ole siinä asutko Vantaalla, Barcelonassa vai Nairobissa."

Huomaa, että et ole pitkiä aikoja ollut poissa Suomesta. Mä oli helevetin yksinäinen Suomessa. Muutin Espanjaan ja viikossa mulla oli mahtava ystäväpiiri erimaalaisista ihmisistä. Ja vieläkin ollaan tekemisissä aktiivisesti. Suomalaiset Suomessa ovat jörrikköjä, mutta Etelä-Euroopassa eivät. Myöhemmin muutin Kreetalle ja heti ekana päivänä naapuri lompsi sisälle kahville ja kutsui kyläjuhliin. Mulla oli todella sosiaalinen piiri myös siellä. Suomessa ole taas stanan yksin, mutta kohta taas lähdössä pois.

Vierailija
299/695 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä omistan osan omakotitalosta ja haluaisin siitä eroon. Pahin painajaiseni olisi muuttaa sinne. En ole ikinä halunnut asua omakotitalossa.

Omakotitalo vs rivitalo vs kerrostalo on ihan oma keskustelunsa. Missä tahansa näistä voi asua vuokralla tai omistaa. Menee sivuraiteille ruveta vänkäämään siitä kuka asuu mielummin kerrostalossa ja kuka omakotitalossa. Molemmissa on varmasti omat hyvät puolensa.

Vierailija
300/695 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko elämä on vuokraa. Hautaan lähtiessä miljonääri jättää ehkä miljoonien hulppean asunnon taakšeen ja köyhä muutaman sadan vuokrakämpän. Kumpaa mahtaa ketuttaa enemmän!

Ei välttämättä. Vuokralla asuja saattaa jättää taakseen miljoonien sijoitussalkun. Terveisin, omia valintojaan nyttemmin kyseenalaistanut omistusasuja

Me maksoimme asunnon yhtiövastiketta ja lainaa saman verran kuin vuokra-asunnon vuokraa. Laina on nyt maksettu, joten maksetaan enää yhtiövastiketta. Vuokra ei olisi pienentynyt, vaan pikemminkin suurentunut. En saa vuokra-asumista millään matematiikalla edullisemmaksi. Nimimerkillä sijoitussalkku on

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi