Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokralla asuminen eläkkeellä

Vierailija
23.02.2026 |

Minulla on pari sukulaista, jotka ovat jo vanhoja ja aikaa sitten eläkkeelle siirtyneitä ihmisiä, ja asuvat edelleen vuokralla. Omistusasuntoa ei ole tullut hankittua syystä tai toisesta, mutta eipä tuo ole näyttänyt elämistä haittaavan. Huoletonta asumista, kun vuokranantaja passaa kaiken valmiiksi, eikä tarvitse miettiä yllättäviä remontteja. 

Mietin itse tässä samaa ratkaisua. Asuisin vain vuokralla koko elämäni ja muuttaisin sitten johonkin palvelutaloon loppuelämäksi. Miltä kuulostaa?

Kommentit (251)

Vierailija
241/251 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ostaisin nyt edes samantasoisen asunnon missä olen nyt vuokralla, kuluja kertyisi n. 300 e/kk enemmän maksettavaksi lainan ja vastikeiden kanssa. Nyt sijoitan tämän ylimenevän rahan ja varallisuus kasvaa sijoituksissa nopeammin kuin jos kaikki tuokin raha valuisi omistusasumiseen. Helppo valinta.

Aika harvassa on nämä lähiöiden vuokratalojen salaiset pörssimiljonäärit. Kyllä se vaan oikeassa elämässä menee niin, ettei mitään säästöjä kerry ja vuokralla asuva pysyy ihan yhtä köyhänä vuodesta toiseen.

Ahaa, kyllä minulla on yli 100 000 euron edestä sijoituksia, ikää 36 vuotta ja aina asunut vuokralla. Uskoisin että varallisuus kasvaa ihan mukavasti tulevinakin vuosina. Monella omistusasujalla kaikki säästöt valuu ensin asuntolainan saamiseen ja sen jälkeen maksetaan itseänsä kipeäk

Kuka vuokra-asunnossa maksaa asunnon kulut ja remontit? Tietenkin ne maksaa vuokralainen, nämä kulut on sisäänlaskettu asunnon vuokraan. Kannattaa aina muistaa, että vuokralainen maksaa kaikki asumiseen liittyvät kulut vuokrassaan. Asunnon omistaja ei laita omasta pussista jatkuvasti lisää rahaa jotta vuokralaiset saa edullista ja parempaa asumista. Vuokrabisneksen idea on, että raha kulkee toiseen suuntaan. Vuokra-asunnon omistaja on se joka saa pääomatuloa.

Vierailija
242/251 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Muutamakin kuolinpesä on tiedossa kun asuntoa ei kaikii halua myydä niin parempi saada edes melkein kulut kuin maksaa tyhjästä. Ei vuokralaisetkaan ole mitään idiootteja jotka eivät osaisi vertailla niin että voi mitä vain pyytää."

Ei sillä ole merkitystä haluaako kaikki myydä. Laki sanoo, että jos kuka tahansa kuolinpesän osakas haluaa osuutensa ulos niin se asunto myydään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/251 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ostaisin nyt edes samantasoisen asunnon missä olen nyt vuokralla, kuluja kertyisi n. 300 e/kk enemmän maksettavaksi lainan ja vastikeiden kanssa. Nyt sijoitan tämän ylimenevän rahan ja varallisuus kasvaa sijoituksissa nopeammin kuin jos kaikki tuokin raha valuisi omistusasumiseen. Helppo valinta.

Aika harvassa on nämä lähiöiden vuokratalojen salaiset pörssimiljonäärit. Kyllä se vaan oikeassa elämässä menee niin, ettei mitään säästöjä kerry ja vuokralla asuva pysyy ihan yhtä köyhänä vuodesta toiseen.

Aika harvassa nämä omalla omistusasunnolla miljonääriksi nousseet. Kyllä se vaan oikeassa elämässä menee niin, ettei mitään säästöjä kerry ja omistusasunnossa asuva pysyy ihan yhtä köyhänä vuodesta toiseen. Rahat valuu seiniin eikä se raha jää koskaan tilille jos asunnossa as

Jos tehtäisiin tilasto ihmisten vauraudesta niin minä veikkaisin, että omistusasunnossa asuvat on ylivoimaisesti vauraampia kuin vuokra-asunnoissa asuvat. Tästä tuskin tulee isoa kiistaa.

Vierailija
244/251 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja jos tähän lisää vielä sen, että A tarvitsi alkuun 10 000 euroa omaa alkupääomaa lainan saamiseksi, niin B on voinut sijoittaa sen. 25 vuoden päästä sen arvo olisi 6 % reaalituotolla 43 000 euroa."

Entä jos asunnon arvo nousee sen 6 % vuodessa ja sun osakepoiminnat näyttää -43 %?

Vierailija
245/251 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret on onneksi alkaneet tajuta ihan toisella tavalla kuin me örmyt ettei maallinen omistaminen tuo onnea. Itse olin aikoinaan aika lammas ja menin ostamaan ihan vain siksi koska niin kuului tehdä. 

Ei se mikään pelkkä valintakysymys ollut. Ei 80-luvulla ollut mitään vuokra-asuntomarkkinoita, oli pakko ostaa. Nykyään vapaita vuokra-asuntoja tursuu joka nurkasta. 

niinpä, oli vuokrasääntely mikä johti siihen että vuokra-asuntoja ei paljoa ollut ja nekin oli huonossa kunnossa

Tätä eivät tajua ne, jotka haikailevat vuokrasääntelyn perään. Siitä hyötyisivät ainoastaan ne, jotka sattuvat asumaan vuokra-asunnossa sääntelyn alkaessa. Nuoret olisivat taas samassa tilanteessa kuin minä ja ystäväni 80-luvulla. Opintojen jälkeen oli käytännössä pakko ostaa asunto, koska kelvollisia vuokra-asuntoja ei lapsettomalle, töissäkäyvälle löytynyt rahalla. Muita palveluksia olisi pitänyt tehdä rahan lisäksi.

Vierailija
246/251 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos tehtäisiin tilasto ihmisten vauraudesta niin minä veikkaisin, että omistusasunnossa asuvat on ylivoimaisesti vauraampia kuin vuokra-asunnoissa asuvat. Tästä tuskin tulee isoa kiistaa."

Verrataanko samalla myös talouksien velka- astetta? Omistusasujalla velkaa voi satojen tuhansien eurojen edestä, vuokra-asujalla 0 euroa. Vai unohtuuko tämä seikka vertailusta?

Vierailija
247/251 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos tehtäisiin tilasto ihmisten vauraudesta niin minä veikkaisin, että omistusasunnossa asuvat on ylivoimaisesti vauraampia kuin vuokra-asunnoissa asuvat. Tästä tuskin tulee isoa kiistaa."

Verrataanko samalla myös talouksien velka- astetta? Omistusasujalla velkaa voi satojen tuhansien eurojen edestä, vuokra-asujalla 0 euroa. Vai unohtuuko tämä seikka vertailusta?

Velkaraha on työkalu. Nettovarallisuus ratkaisee.

Vierailija
248/251 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa puhuttiin asumisesta eläkkeellä. Hyvin harvalla on asuntolainaa eläkkeellä jäädessä. Asuntolainat on useimmiten maksettu pois 50-55 vuotiaana. Itse maksoin ensimmäisen asunnon lainan pois alle 40 vuotiaana, toisen asunnon vähän päälle 50 vuotiaana. "Eläkeläisasunnon" ostin jo kokonaan ilman lainaa.

Vierailija
249/251 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vuokranantajani kyllä tarjoaa jääkaappi-pakastimen (AEG, uusinta mallia), astianpesukoneen (Whirlpool A++), saunan, parvekkeen ja ilmaisen nettiyhteyden. Miksi joku luulee, että vuokranantajat tarjoisivat vaan jotain karmeeta murjua? Siihen tulisi sitten myös karmeita vuokralaisia. Kuudessa vuodessa on vuokra noussut kerran parilla eurolla.

Vierailija
250/251 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä että miksi ok asujat ovat niin kiinnostuneita siitä miten muut elää. Itse asun vuokralla ja tulen 90% varmuudella aina asumaan eikä minua kiinnosta pätkääkään miten muut asuu. En koe tarvetta alkaa vakuutella muita muuttamaan kaupunkiin ja kerrostaloihin. Tosi harvoin kuulen että vuokralla asuvat alkaisi tällee paasata ja heitellä naaman eteen tilastoja toisinku nämä ihme psykoottiset ok asujat. 

Vierailija
251/251 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuka vuokra-asunnossa maksaa asunnon kulut ja remontit? Tietenkin ne maksaa vuokralainen, nämä kulut on sisäänlaskettu asunnon vuokraan. Kannattaa aina muistaa, että vuokralainen maksaa kaikki asumiseen liittyvät kulut vuokrassaan."

Ööö minun talossa oli jotain 5 vuotta sitten putkiremppa. Ei maksanut minulle yhtään mitään, vuokra ei noussut senttiäkään. Isäpuoleni sen sijaan melkein joutui vararikkoon viime talvena kun putket päätti pamahtaa hänen vanhemmassa talossa rikki kovilla pakkasilla. Rekkakuskin palkalla ei ole ihan helppoa lainojen lisäksi maksaa tuollaista yllättävää isoa menoa. En halua itselleni tuollaisia kivoja yllätyksiä.