Vuokralla asuminen eläkkeellä
Minulla on pari sukulaista, jotka ovat jo vanhoja ja aikaa sitten eläkkeelle siirtyneitä ihmisiä, ja asuvat edelleen vuokralla. Omistusasuntoa ei ole tullut hankittua syystä tai toisesta, mutta eipä tuo ole näyttänyt elämistä haittaavan. Huoletonta asumista, kun vuokranantaja passaa kaiken valmiiksi, eikä tarvitse miettiä yllättäviä remontteja.
Mietin itse tässä samaa ratkaisua. Asuisin vain vuokralla koko elämäni ja muuttaisin sitten johonkin palvelutaloon loppuelämäksi. Miltä kuulostaa?
Kommentit (695)
Vierailija kirjoitti:
"Oisin nyt samassa tilanteessa kuin moni muukin, pitäisi myydä tuhannella-kahdella eikä kukaan ostaisi."
Miksi ihmeessä sinun pitäsi tai kannattaisi myydä oma koti pois? Eihän sinun asumisen tarve mihinkään ole katoamassa. Jossain on ihmisen pakko asua joka tapauksessa.
Juuri näin. Aion asua omassa kodissani loppuun asti, ihan sama vaikka arvo olisi 0 euroa koska en aio myydä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla asuminen vanhana, miksei, mutta ei vaan Suomessa! Ei tänne kannata jäädä makselemaan makoilevien nuorten elämää ja kalliita vuokria. Myy kaiken ja ulkomaille missä kunnon kesä ja halpa elintaso. Tässä maassa ei elämisen hinta enää tipu, niin paljon on näitä loisia ja elätettäviä että tällaista ei korjata ihan 5 eikä 10v enää kun päästetty näin pitkälle asiat.
Sekö sitten on kivaa elämää viettää elämänsä viimeiset vuodet ikuisena ulkopuolisena jossain kanariansaarilla? Yksin kaukana ystävistä ja sukulaisiata. Vieraassa maassa tuntemattomien ympäröimänä.
Jep. Arki on arki myös ulkomailla. Joudut vain sönkkäämään vieraalla kielellä kaikki viralliset dokumentit ja viranomaistapaamiset ym.
Vierailija kirjoitti:
Juuri eläkkeelle jäävänä en kaipaa omistusasuntoa. Ihanan rauhallinen ja hyvällä sijainnilla oleva asumisoikeusasunto turvaa asumisen. Sauna- ja kylpyhuoneremontti olisi omistusasunnossa maksanut toistakymmentä tuhatta, nyt saa vain nauttia remontin tuloksista. Olen omistaunut parikin asuntoa, sitä en enää kaipaa. Eläkettä odotellessa on jäänyt vuokravastikkeen lisäksi säästöön useita satoja euroja kuukausitasolla. Tämä tietysti järkevän rahan käytön avulla. Asunto toki on pääomaa, mutta esimerkiksi 200.000 euron laina 20 vuodeksi tarkoittaa korkoineen noin 265.000 euron summaa. Tässä ajassa ehtii asuntoon/taloyhtiöön tulemaan jo remontteja. Julkkarit, katto, putket, keittiö, kylppäri... Jos jostain syystä tulee pakottava tarve myydä asunto pois ei kauppoja ehkä ihan heti synny eikä arvokaan välttämättä ole toiveiden mukainen. Kaikessa sijoittamisessa on tietty riskinsä.
Jos ei ole työuran aikana saanut kerättyä rahaa omistusasuntoon, niin ei asuntolainaa kannata enää eläkkeelle jäädessä ottaa. Minulla oli varaa ostaa uusi asunto vanhan asunnon hinnalla plus säästöillä. Samanlaisesta vuokra-asunnosta pitäisi maksaa 800-900 euroa/kk enemmän kuin mikä tässä on vastike. Samanlaista asumisoikeusasuntoa tästä läheltä ei löydy, mutta pienemmissäkin vastike on 500 euroa enemmän kuin tässä. Isot remontit tehdään yleensä n. 30-50 vuoden välein, rakentamisessa on tehty virheitä. Toisin sanoen olen luultavasti haudassa ennen kuin tähän yhtiöön tehdään ensimmäinen iso remontti.
Jään eläkkeelle kolmen vuoden päästä. Koko elämäni olen asunut omistusasunnossa, nykyisessäkin jo 10 vuotta.
Aikaa sitten maksettu rivarikaksio Tampereella hyvällä alueella Näsijärven rannalla. Maksan yhtiövastiketta 280€/kk. Tampereen vuokrataso on korkea, samanlaisen asunnon vuokra olisi yli 1000€/kk. Ei todellakaan olisi varaa muuttaa vuokralle...
Mutta jos rahat loppuvat, luotan että tämän saa helposti kaupaksi. Samasta yhtiöstä myytiin parissa viikossa kolmio vähän aikaa sitten.
Eli tärkeintä omistusasumisessa on sijainti.
Täällä yksi "typerys" on silti vuokran maksun lisäksi saanut säästöjä ja sijoituksia aikaiseksi. Maisemaa voi muuttaa helposti, jos nykyiseen kyllästyy. Kyse on valinnan vapaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi "typerys" on silti vuokran maksun lisäksi saanut säästöjä ja sijoituksia aikaiseksi. Maisemaa voi muuttaa helposti, jos nykyiseen kyllästyy. Kyse on valinnan vapaudesta.
Aika harvassa on eläkeläiset jotka innoissaan muuttavat paikkakunnalta toiselle. Sehän on vuokra-asunnossa iso etu, että pystyy melko vaivattomasti vaihtamaan asuinpaikkaa elämäntilanteiden muuttuessa.
Minusta tämä etu ei vaan enää käytännössä päde eläkeläisten osalta. Erittäin harva eläkeläinen haluaa muuttaa yhtään mihinkään. Siinä iässä yleensä halutaan pysyä siinä tutussa ja turvallisessa omassa kodissa.
Tuo työn perässä muuttaminen sopii nuorille aikuisille. Etenkin niille joilla ei ole vielä perhettä. Asuntoa voidaan vaihtaa opiskeluiden, työtarjousten tai romanttisten intressien perässä monta kertaa vuodessa. Tämäntyyppiseen elämään vuokralla asuminen on oivallinen vaihtoehto.
Tosin nykyisin monet vuokra-asunnot tämän takia edellyttää vähintään 12 kk vuokra-aikaa. Jos on hyvä asunto jolle riittää kysyntää niin ei vuokranantaja halua mitään muutaman kuukauden vuokralaisia vaan sellaisia jotka pysyvät vuodesta toiseen.
Koko työurani ajan mulla on ollut taloudellisesti vaikeaa, ensin vain lyhyitä sijaisuuksia ja sitten työllistämistä. Isäni maksoi opintovelkani, koska ne olisivat jääneet muuten maksamatta. Asumistukea olen saanut lähes aina, niin nytkin työkyvyttömyyseläkkeellä, minimi eläkkeellä. Olen aina asunut lisäksi yksin. Vuokralla eläminen on ainoa vaihtoehtoni.
Ei kai siinä mitään, voihan vuokrallakin asua, ja palvelutaloonkin voi muuttaa sitten aikanaan. Se voi olla järkevää, etenkin, jos ei ole vielä eläkeikää lähestyessä hankkinut asuntoa ja ehtinyt maksaa sitä velattomaksi. Mutta meillä on toisenlainen ratkaisu, velaton ok-talo, joka on suunniteltu meille itselle ja sellaiseksi, että siinä voi vanhanakin asua. Pääsee kulkemaan rollaattorilla ja pyörätuolilla. Sinne on tarkoitus ostaa kotiin palveluja sitten joskus. Talon omistaminen ei ole estänyt sijoittamasta tai kulkemasta maailmalla, sen kun vain laittaa vedet kiinni, hälyt päälle ja tilaa taksin lentokentälle. Toisaalta meille maailmalle lähtö ei ole tarkoittanut sitä, että koti olisi pitänyt laittaa myyntiin, vaan se on ollut meille se paikka, johon aina palataan kun maailmalla vierauden viehätys on karissut ja kaivataan taas kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Koko työurani ajan mulla on ollut taloudellisesti vaikeaa, ensin vain lyhyitä sijaisuuksia ja sitten työllistämistä. Isäni maksoi opintovelkani, koska ne olisivat jääneet muuten maksamatta. Asumistukea olen saanut lähes aina, niin nytkin työkyvyttömyyseläkkeellä, minimi eläkkeellä. Olen aina asunut lisäksi yksin. Vuokralla eläminen on ainoa vaihtoehtoni.
Tämä on valitettava todellisuus niin monelle. Tästä tulee mieleen ajatus siitä miten köyhänä eläminen on kallista. Jossei ole yhtään ylimääräistä rahaa niin lähes kaikesta joutuu maksamaan enemmän. Mitä paremmin ihmisellä on taloudellista puskuria niin sitä paremmat mahdollisuudet on hyödyntää vastaan tulevia tarjouksia.
Asuminen on hyvä esimerkki tästä. Jos olisi heti nuorena mahdollisuus ostaa velaton asunto ja asua siinä koko loppuelämänsä ajan niin se tulisi aivan järkyttävän paljon edullisemmaksi kuin vuokralla asuminen.
Mikäpä siinä jos saa tarpeeksi eläkettä. Äitini saa vain hieman yli tonnin, vuokra yli 600e. Asumistukea saa sen verran että oma osuus vuokrasta 400e. Sitte päälle muut kulut.
Vierailija kirjoitti:
Mikäpä siinä jos saa tarpeeksi eläkettä. Äitini saa vain hieman yli tonnin, vuokra yli 600e. Asumistukea saa sen verran että oma osuus vuokrasta 400e. Sitte päälle muut kulut.
Saattaa tulevaisuudessa koittaa synkät ajat niille jotka elää riippuvaisina asumistuen kaltaisista etuuksista. Synkät pilvet näkyy jo taivaalla - näitä tullaan lähivuosina leikkaamaan paljon.
Vuokralle tietenkin eläkkeellä, sitä ennen koko omaisuuden lahjoitus jälkeläisille. Eläke tulee olemaan pieni, joten vuokraan saa asumis- ja muita tukia. Omistusasuntoon ei saa tulevaisuudessa mitään ja se veisi koko eläkkeen. Lopulta hoitolaitokseen maksuttomasti köyhänä.
Vierailija kirjoitti:
Laske huviksesi kuinka paljon maksat vuokraa 50 vuoden aikana.
Otetaan vaikka helppona esimerkkinä 833 € / kk, eli kymppitonni vuodessa. Siitä tulee puoli miljoonaa euroa.
Seuraavaksi voit miettiä onko sinulla näin edullinen vuokra? Kuinka paljon keskimäärin vuokra nousee joka vuosi?
Asuminen maksaa kaikille. Hinta peritään vaan eri muodossa ja eri tavoin.
Vuokralainenkin saa vastineen maksamastaan vuokrasta, vai etkö sitä ole tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralle tietenkin eläkkeellä, sitä ennen koko omaisuuden lahjoitus jälkeläisille. Eläke tulee olemaan pieni, joten vuokraan saa asumis- ja muita tukia. Omistusasuntoon ei saa tulevaisuudessa mitään ja se veisi koko eläkkeen. Lopulta hoitolaitokseen maksuttomasti köyhänä.
Minusta tuollainen ajatusmaailma on ihan perseestä! Ollaan valmiita muuttamaan jonnekin vuokrakasarmiin asumaan ihan vaan, että päästään kuppaamaan maksimaalinen määrä yhteiskunnan tukia.
Juuri tämänlaisten ihmisten takia tämän maan asiat on päin peetä.
"Sekö sitten on kivaa elämää viettää elämänsä viimeiset vuodet ikuisena ulkopuolisena jossain kanariansaarilla? Yksin kaukana ystävistä ja sukulaisiata. Vieraassa maassa tuntemattomien ympäröimänä."
Ootko kuullut vanhusten yksinäisyydestä Suomessa?? Eläkeläinen istuu yksin kerrostalokämpässään ja tuijottaa ulos pakkasilla. Ulkosuomalaisilla on tiiviit yhteisöt esim. just Espanjassa. Yhdessä käydään kävelyillä, pelaamassa ja on tosi sosiaalista toimintaa. Siellä ei tarvitse olla yksin jos ei halua.
Itse olen tällä hetkellä vielä muutaman vuoden Suomessa Espanjan vuosien jälkeen, mutta palaan takaisin lämpöön ja sosiaaliseen elämään.
Minusta taas on mukavaa olla kerrankin saama- eikä maksupuolella, etenkin pienipalkkaisen työuran jälkeen. En tunne syyllisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaan vaikka helppona esimerkkinä 833 € / kk, eli kymppitonni vuodessa. Siitä tulee puoli miljoonaa euroa.
Seuraavaksi voit miettiä onko sinulla näin edullinen vuokra? Kuinka paljon keskimäärin vuokra nousee joka vuosi?
Asuminen maksaa kaikille. Hinta peritään vaan eri muodossa ja eri tavoin.
Vuokralainenkin saa vastineen maksamastaan vuokrasta, vai etkö sitä ole tajunnut.
Oleellinen pointti lienee siinä, että molemmissa vaihtoehdoissa asukas maksaa asunnon todelliset kulut. Tämän lisäksi vuokralla asuva maksaa sijoitustuottoa asunnon omistajalle. Lisäksi asuntojen vuokraamisesta syntyy verojenmaksua joka myös täytyy ottaa vuokrissa huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, ja kukas on maksanut 50 vuotta 833 e/kk? :D
Asumme itse vuokralla ok-talossa. Nykyisessä talossa on vuokra 350 e/kk. Vuokranantaja on remontoinut taloa aina tarvittaessa jne. Edellisessä ok-talossa oli vuokra 390 e/kk.
Tässä nykyisessä olemme asuneet yli 7 vuotta, kertaakaan ei ole vuokra noussut. Että äläpä yleistä!
Eipä taida omakotitalojen kauppa käydä seudullanne yhtään kun kuluja vastaan saa asua. Ei tuuvuokrananrtajalle tappiota ja taloa pit joku lämpimän
Ehdotit, että mitä jos ostaisin esim. 40 000 euron talon. Miksi ihmeessä näin tekisin? Sen jälkeen minulla olisi talon rohjake, jota joutuisin remontoimaan ja korjaamaan sitä mukaa kun se rapistuu. Maksaisin itse tiemaksua ja nuohouskulut yms. Juu, ei kiitos. Mieluummin maksan pienen pientä vuokraa ja annan vuokranantajan hoidella niin kattoremontit kuin talon maalauksetkin (kuten hän nyt on tehnytkin).
Vierailija kirjoitti:
"Sekö sitten on kivaa elämää viettää elämänsä viimeiset vuodet ikuisena ulkopuolisena jossain kanariansaarilla? Yksin kaukana ystävistä ja sukulaisiata. Vieraassa maassa tuntemattomien ympäröimänä."
Ootko kuullut vanhusten yksinäisyydestä Suomessa?? Eläkeläinen istuu yksin kerrostalokämpässään ja tuijottaa ulos pakkasilla. Ulkosuomalaisilla on tiiviit yhteisöt esim. just Espanjassa. Yhdessä käydään kävelyillä, pelaamassa ja on tosi sosiaalista toimintaa. Siellä ei tarvitse olla yksin jos ei halua.
Itse olen tällä hetkellä vielä muutaman vuoden Suomessa Espanjan vuosien jälkeen, mutta palaan takaisin lämpöön ja sosiaaliseen elämään.
Jossei sinulla ole yhtään ystävää Suomessa niin ei ulkomaille muuttaminen asiaa korjaa. Ongelman ydin ei ole siinä asutko Vantaalla, Barcelonassa vai Nairobissa.
Sekö sitten on kivaa elämää viettää elämänsä viimeiset vuodet ikuisena ulkopuolisena jossain kanariansaarilla? Yksin kaukana ystävistä ja sukulaisiata. Vieraassa maassa tuntemattomien ympäröimänä.