"En itse kävelisi metriäkään kovassa pakkasessa" -sanoo äiti eikä lapset tarvitse mennä kouluun kovissa pakkasissa
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011744273.html
Jos äiti ei pysty viemään lapsia kouluun ja päiväkotiin autolla niin lapset saavat jäädä kotiin kovilla pakkasilla. Koulu on samaa mieltä. Perheen esiteini on jo saanut paleltumia.
Laitatko sinä lapsesi kouluun kovilla pakkasilla?
Kommentit (179)
Tuossa kylläkin sanotaan, että lapset viedään päiväkotiin jos on -20. Vasta neljänkympin tienoilla ei lapset mene päiväkotiin/kouluun.
20 pakkasta on liian paljon parin kilometrin kävelemiseen?😳😳😳 Kunnon talvivaatteet päällä tulee kuuma 20 pakkasessa kävellessä.
Vierailija kirjoitti:
Jos pakkasta on monta viikkoa putkeen niin laittaisin. Ei lapsikaan halua jäädä kotiin päiväkausiksi.
Pakkasta monta viikkoa putkeen tuppaa olemaan Suomessa talvisin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo toimittajat osaa...
"En itse kävelisi metriäkään..."
"Esiteinillä jo paleltumia... " (ei ollut pukeutunut pakkasen varalle)
Todennäköisesti napapaidassa ja nilkkasukissa liikkeellä. Hohhoijaa
Ala-asteella oli kerran -40C ja isä kyllä lähti autolla töihin, mutta ihan ite sinne kouluun sain silti kävellä, ei tuo pakkanen ollut mikään ongelma eikä varmaan kukaan ollut pois koulusta sen takia.
Ja lenkkarit jalassa ja takki auki, jos takkia ollenkaan :)
Pliis, kertokaa minulle, että olen vielä unessa ja näen painajaista jossa suomalaisista on tullut kyvyttömiä ja avuttomia ääliöitä.
Suomessa kenenkään ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Olemme nössö kansaa kuten olympialaisissa nähtiin.
Sohvalla voi maata hamaan tappiin ja potea masennusta ja muuta peräsuolen velttoutta.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapsi kauan sitten, 50-luvulla, oli pakkasraja 25 kun ei tarvinnut kouluun mennä. Monilla oli pitkä matka eikä vanhemmilla autoja eikä aina autoteitäkään.
En muista, että 70-80 luvulla olisi ollut mitään pakkasrajaa. Kouluun pyöräiltiin ja hiki tuli, pyörä oli pakkasella niin kankea. Joskus, kun oli 30 pakkasta, piti kävellä , ettei naama jäädy.
Todellakin laitan lapset kouluun säässä kuin säässä, jos enemmän pakkasta kuin -25C, saatan viedä aamulla kouluun. Tänään -23 ja aurinkoista, eikä kukaan edes kysellyt kyytiä vaan pyöräilivät. Tutkimusten mukaan koulumatka ilman kyytiä aamulla parantaa oppimistuloksia.
Tämä on jo näitä riman aloituksia vanhemmuudessa. Lapsille ulkoiluun sopivat vaatteet ylle ja kouluun. Ulkoilu on sitä reipasta toimintaa jo virkistää mieltä ja kehoa.
Ei äiti sattunut seuraamaan naapuruston lapsia ulkoilmassa ja koulumatkalla. Tosi iloisia tenava liikkui myös teini ikäisiä.
No äiti ei käy töissä ja somen ulkopuolinen maailma on vieras. Mitä perheen isä mahtoi tehdä pakkas säällä,makasi kotona sohvalla,vai?
80-luvulla mulla oli ala-asteen koulumatka 2,5 km. Talvisin kävelin tai menin potkukelkalla. Pakkasrajaa ei ollut muuta kuin ulkoliikunnalle.
En tajua näitä pullamössökermaperseitä. En v**tu tajua.
Vierailija kirjoitti:
Näin voi kasvattaa tulevia yhteiskunnan elättejä. Mun ei tarvi, jos tuntuu pahalta niin mun ei oo pakko, aina voi jöädä kotiin, aina voi valita mukavuusalueen.
Tämä tässä on se merkittävin asia. Koulu on velvollisuus, eikä siitä luisteta ellei olla sairaana. Laitetaan riittävästi vaatteita päälle.
Ei vanhempien ole pakko asua korvessa kuuden lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapsi kauan sitten, 50-luvulla, oli pakkasraja 25 kun ei tarvinnut kouluun mennä. Monilla oli pitkä matka eikä vanhemmilla autoja eikä aina autoteitäkään.
En muista, että 70-80 luvulla olisi ollut mitään pakkasrajaa. Kouluun pyöräiltiin ja hiki tuli, pyörä oli pakkasella niin kankea. Joskus, kun oli 30 pakkasta, piti kävellä , ettei naama jäädy.
Oliko enää viiden kilometrin koulumatkoja ilman koulukyytiä? 50-luvulla jo opettajatkin tiesivät lasten vaatetuksen olevan huonoa. Ei ollut toppahousuja eikä takkeja. Krngät mitä kelläkin , meilla oli huopatosdut ja hiihtokengät, jollain kumisaappaat
"Lapsi ei osaa pukeutua." No sitten sille lapselle laitetaan vaatteet valmiiksi ja sanotaan, että laitat nämä. Yli 35 pakkasta on toki sen verran äärimmäistä, että kävely tuottaa jo todellisia ongelmia, mutta kyllä 20 astetta on vielä täysin normaali ulkoilukeli. Teinikään ei kuole paleltuneisiin nilkkoihin, oppiipa pukeutumaan jos ei muuten usko. Aikuisen asia on opettaa, miten arktisissa oloissa toimitaan.
Kuinkas moni ketjun kirjoittajista on edes kokenut -40 asteen lämpötiloja elämänsä aikana?
Vierailija kirjoitti:
Perheen lasten koulumatka 2 km. Jos kova pakkanen niin saattaisin kouluun jos mahdollista. Mutta 1-3 luokkalaiset saisi jäädä kotiin halutessaan.
Mitä hittoa se muka helpottaa pakkasta jos sinä saatat kouluun, ootko jumalasta seuraava, tai jeesus?
No ei ihme, että paleltuu kun ei osalta pukeutua. Teinit kulkee kesälenkkareissa, toppatakki ehkä on, muttei pipoa ja hanskoja ja nilkat paljaana. Ja sama pienemmillä, meilläkin tulee koulusta jatkuvasti yleistä Wilma -viestiä, että pukekaa lapselle tarpeeksi päälle ja muistus pipoista, hanskoista ja villasukista. Osa vaan ei osaa, mutta se ei pitäisi olla syy jäädä kotiin. Nämä samat tyypit varmaan jättää menemättä töihin samasta syytä. Joku -30 astetta ja yli ehkä jopa voisi ymmärtääkin Etelä- Suomessa.
Turistit ryntäävät perheineen Lappiin ja oppivat kyllä pukeutumaan sään mukaan. Loma olisi pilalla jos 4-seinän sisällä kykittäisiin.
Ihmiset ovat pk-seudulla alkaneet valittaa hirveästä kylmyydestä jo -10 asteessa. Kaveri sanoi, ettei todellakaan tee rivarin lumitöitä sellaisessa kylmyydessä. Eikä ole mikään poikkeus. Ihmiset on nykyään niin globalisoituneita, että oma ilmastokin unohtuu. Iltapäivälehdet tekee klikkiotsikoitaan arktisesta kylmyydestä eli tavallisesta tammi-helmikuun pakkassäästä.