Miten oppia juttelemaan ihmisille? Kanssakäymisen jälkeen tärisyttää, mikä minua vaivaa?
Eli osaan kyllä toimia sosiaalisissa tilanteissa kohteliaasti. Osaan soittaa omat puheluni ja arki sujuu. Itseltäni löytyy myös ohjaajan paperit eläinalalle.
Taustalta löytyy kyllä ahdistuneisuushäiriö ja siihen lääkitys joka tosin lopetettiin 2018. Minulla on myös ADHD ja niiden oireiden peitteleminen vie oman energiansa.
Olen huomannut, että jos missään tilanteessa pitää poiketa kaavasta ja puhua muuten vain mukavia jonkun vieraan ihmisen kanssa vastaukseni ovat joko todella tylsää myötäilyä tai sitten kerron aivan liikaa ja liian henkilökohtaista (ADHD tulee siis läpi).
Ja aina näiden kanssakäymisten jälkeen huomaan koko kehoni tärisevän niinkuin olisi kylmä. Tuntuu, että poskia helottaa ja ei varsinaisesti ole väsynyt olo, mutta sellainen henkisesti hengästynyt. Että jos nyt heti perään tulisi vastaava tilanne niin luoja auta.
Miten oppia juttelemaan ihmisille? Mistä keksiä puhuttavaa? Usein vaikutan siltä ettei minua kiinnostaisi mutta todellisuudessa mietin vain 8 eri asiaa ja ylianalysoin sitä mitä on sopivaa kysyä/sanoa ja tilanne menikin jo ohi..
Kommentit (11)
Minulla auttoi pieni annos ssri-lääkettä tuohon jatkuvaan yliajatteluun ja sosiaaliseen ahdistukseen.
Minäkin olen pohjimmiltaan hyvin arka, mutta täällä Pohjois-Karjalassa ihmiset ovat sellaisia että tulevat itse juttelemaan ja on pakko vastata. Monesti säästä on keskustelua.
Mitä sinä pelkäät? Että et osaa oikein jutella. Ei ole oikeaa tapaa ilmaista itseään. Onko sinua joskus kiusattu kun reagoit tuolla tavalla?
Harjoituksen puutetta? Oletko siis päivät töissä/koulussa vai paljon kotona..? Ja hei, ihan oikeasti mä kun olen ihmisten kanssa paljon tekemisissä niin voin kyllä sanoa että relax vaan. Ei se mahdollinen kömpelyys oikeesti haittaa. Semmosia mulqvisteja tulee vastaan että ei sulla ole mitään hävettävää ja muista nyt että tosi moni muukin kärsii samoista jutuista
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen pohjimmiltaan hyvin arka, mutta täällä Pohjois-Karjalassa ihmiset ovat sellaisia että tulevat itse juttelemaan ja on pakko vastata. Monesti säästä on keskustelua.
Mitä sinä pelkäät? Että et osaa oikein jutella. Ei ole oikeaa tapaa ilmaista itseään. Onko sinua joskus kiusattu kun reagoit tuolla tavalla?
Ap:
Pelkään kai loukkaavani toista ja en halua kiusallista oloa itselleni. Seuraan toisen esimerkkiä keskustelussa niin mitä jos puhun itseni vahingossa pussiin. Eli toinen kertoo mielipiteensä jostain ja myötäilen ja myöhemmin käykin ilmi, että olenkin eri mieltä.
No, ainakaan sinun ei tarvitse alkaa maksamaan TRE-tunneista. 🙂 Tärinä on hyvä, stressi pääsee poistumaan kehosta.
*Jähmettymisreaktio syntyy silloin, kun olemme tilanteessa jossa stressireaktio käynnistyy, mutta emme voi taistella tai paeta. Jähmettymisreaktiossa keho purkaa stressienergiaa vasta jälkeenpäin, tilanteen lauettua. Se voi purkautua esimerkiksi tärinänä, vapinana, itkuna.
Jos kuitenkin pidättelemme tätä jähmettymisreaktion jälkeistä tilaa, stressi voi jäädä jännityksiksi kehoomme. Bercelin mukaan se on hyvin yleistä, sillä olemme tottuneet pitämään vapisevaa ja itkuista ihmistä heikkona. Bercelin mielestä pidättelemme sitä, mikä olisi meille luonnollinen tapa purkaa stressireaktion aiheuttama jännitys.*
Vierailija kirjoitti:
No, ainakaan sinun ei tarvitse alkaa maksamaan TRE-tunneista. 🙂 Tärinä on hyvä, stressi pääsee poistumaan kehosta.
*Jähmettymisreaktio syntyy silloin, kun olemme tilanteessa jossa stressireaktio käynnistyy, mutta emme voi taistella tai paeta. Jähmettymisreaktiossa keho purkaa stressienergiaa vasta jälkeenpäin, tilanteen lauettua. Se voi purkautua esimerkiksi tärinänä, vapinana, itkuna.
Jos kuitenkin pidättelemme tätä jähmettymisreaktion jälkeistä tilaa, stressi voi jäädä jännityksiksi kehoomme. Bercelin mukaan se on hyvin yleistä, sillä olemme tottuneet pitämään vapisevaa ja itkuista ihmistä heikkona. Bercelin mielestä pidättelemme sitä, mikä olisi meille luonnollinen tapa purkaa stressireaktion aiheuttama jännitys.*
Ap täällä:
Kiitos kommentista! Olen joskus kotona uuvuttavan päivän jälkeen ravistellut ja heilutellut kroppaa ja olen pitänyt itseäni aivan pimeänä, kun se on helpottanut oloa. Näköjään se on sitten ihan oikeasti hyödyllistä. Tämäpä piristävää tietää!
Minulla on kokemusta tuosta jähmettymisreaktiosta. Tapahtui poliisiasemalla. Tuli minun vuoro mennä sisälle, kun olin ottanut vuoronumeron. Keho pisti vastaan ja ihmiset siellä aulassa sanoivat että menehän sisälle. Jähmetyin niin etten pystynyt liikkumaan ja piti nojata seinään. Pääsin sisälle istumaan tuolille, mutta en pystynytkään esittämään asiaani kun ääni hävisi. Poliisi yritti saada selvää minun puheesta ja toisti rauhallisesti minun sanomaani. Lopulta sain asiani hoidettua jotenkin ja sain tarvittavan paperin. En siis yleensä pelkää poliisia tai muitakaan ihmisiä. Muuta todellakin tuli tälläinen arkuuskohtaus yllättävästi.
Keskity kuuntelemaan. Opettele muutamia peruskysymyksiä, joita on ok esittää, jotta vaikutat kiinnostuneelta. Älä kysy liian henkilökohtaisia, esim. uskonnon, politiikan, raha-asioiden jne. kanssa kannattaa olla varovainen. Pyri pikemminkin täydentäviin lisäkysymyksiin, jotka antavat toiselle mahdollisuuden kertoa lisää sen verran kuin hän haluaa. Jos ei ole muuta puhuttavaa, joku helppo yleisluontoinen aihe on ihan ok. Saa puhua vaikka säästä.
Jos ei ole puhuttavaa, saa myös olla hiljaa. Tämä on sentään Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Keskity kuuntelemaan. Opettele muutamia peruskysymyksiä, joita on ok esittää, jotta vaikutat kiinnostuneelta. Älä kysy liian henkilökohtaisia, esim. uskonnon, politiikan, raha-asioiden jne. kanssa kannattaa olla varovainen. Pyri pikemminkin täydentäviin lisäkysymyksiin, jotka antavat toiselle mahdollisuuden kertoa lisää sen verran kuin hän haluaa. Jos ei ole muuta puhuttavaa, joku helppo yleisluontoinen aihe on ihan ok. Saa puhua vaikka säästä.
Jos ei ole puhuttavaa, saa myös olla hiljaa. Tämä on sentään Suomi.
Tämä! Itse koen olevani suhteellisen hyvä sosiaalisesti, mutta tilanteet jännittää ja kuormittaa kyllä. Luulen että tuohon pystyy kyllä ihan vaan oppimaan kun tarpeeksi ajautuu sellaisiin tilanteisiin :)
Minulla myös adhd ja tärinää. En tiedä miksi, mutta minä tärisen ihan jo niissä sosiaalisissa tilanteissa, enkä jälkeenpäin. Äänikin saattaa väristä, mutta erityisesti keho tärisee. Miten ihmeessä tuosta pääsisi eroon?
Tuo kropan reaktio on jännityksen purkautumista, liittyneekö jotenkin adrenaliinin vaikutuksiin.