Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodissa valitetaan äidille, mutta ei isälle - onko muilla tällaista?

Vierailija
22.02.2026 |

Ihan ydinperhe ollaan ja mietin, onko muilla tällaista?

Jos äiti tulee hakemaan lasta päiväkodista, valitetaan milloin mistäkin. Kommentoidaan, miten pitäisi olla erilaiset talvihanskat, miten lapsi on ollut levoton tai miten papupaistos ei ole lapselle maistunut. Pahimmillaan saatetaan pitkästi selostaa, miten se Isla-Oliver pyöritteli papupaistosta lautasellaan, maistoi 2 lusikallista ja kieltäytyi syömästä enempää. Tai miten ikävää oli, kun Isla-Oliver ei halunnut maalata vesiväreillä, vaan mieluummin rakenteli magneettipalikoilla. Kun isä tulee hakemaan, niin todetaan vain lyhyesti, että päivä meni hyvin/peruspäivä, ei mitään erityistä. Jos taas olisi jotain isompaa asiaa, niin sitä ei vaan sanota lapsen isälle, vaan odotetaan, että äiti tulee päiväkodille ja asia kerrotaan hänelle. Argh, menee hermo tähän, kun äitinä minua vastuutetaan kaikesta.

Kommentit (314)

Vierailija
221/314 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten kyse on samasta kuin meillä oli lapsen joutuessa sairaalaan. Kun minä jäin lapsen kanssa sinne ekaksi yöksi, hoitajat totesivat että minun on sitten pakko nukkua nojatuolissa, muuta vaihtoehtoa ei ole. Aamulla totesivat että äiti menee sitten kanttiiniin aamupalalle, sairaalan aamupalat on lapselle (en toki muuta odottanutkaan).

Mutta kun lapsen isä tuli sairaalaan 2. yöksi, hänelle tuotiin oma sänky lapsen sängyn viereen, tyyny ja peitto. Ja aamulla isälle tarjoiltiin kahvia, puuroa ja voileipää 😂

Tästä tuli oikeasti paha mieli 😔 ihan hirveää toimintaa sairaalalta.

Vierailija
222/314 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikatauluihin joustavasti (heh) suhtautuva isä vei lapsen muutamia kertoja myöhässä hoitoon. Tiesimme kumpikin, että hän teki väärin. Mutta päiväkodin henkilökunta ei sanonut hänelle mitään, vaan motkottivat asiasta minulle, kun hain lapsen pois. Kerran sitten tiuskaisin, että ei ole mun asia, sanokaa itse miehelleni asiasta.

Lopputulos: kummallekaan meistä ei enää sanottu asiasta 😄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/314 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kokenut äitinä raskaaksi tämän palauteasian.

Työskentelen haastavassa työssä, jossa ollaan paljon tekemisissä kuoleman kanssa. Ei tunnu mukavalta, kun työpäivän jälkeen olet väsynyt ja kiireessä menet päiväkodille. Lapsen haku ei ole iloinen hetki, vaan aina on joku työntekijöistä valittamassa jostakin todella pienestä asiasta. Tekisi mieli karjua, että toisilla on oikeasti isoja murheita, sairautta ja kuolemaa ja sinä siinä huokaillen valitat, kun meidän lapselle ei ole maistunut joku kasviskiusaus. Murheita voisi laittaa mittasuhteisiin ja lakata ripittämästä jostain naurettavan pienestä asiasta.

Pitkään ihmettelin, miten meillä aina osuu nämä päiväkodin palauteryöpyt juuri niihin päiviin, kun minä käyn hakemassa lapsen. Ettei voi olla tällainen tuuri, että aina minun hakuvuorollani valitetaan ties mistä. Sitten tajusin, että miehelle ei samalla tavalla valiteta koskaan. Kyse ei ole tuurista, vaan päiväkodin toimin

Tekisi mieli karjua, että toisilla on oikeasti isoja murheita, sairautta ja kuolemaa ja sinä siinä huokaillen valitat, kun meidän lapselle ei ole maistunut joku kasviskiusaus. Murheita voisi laittaa mittasuhteisiin ja lakata ripittämästä jostain naurettavan pienestä asiasta.

Sano! Älä siis karju :D mutta mielestäni hyvin voisi sanoa heille että asiat mittasuhteisiin, kiitos. 

Vierailija
224/314 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu on osoittanut kuinka vaikeaa on olla mieliksi kaikille vanhemmille, joskus on kerrottu liikaa, joskus liian vähän, joskus väärälle henkilölle, jollakin on ollut raskas päivä ja ei haluaisi kuulla mitään. Yritä nyt tässä sitten ilmapuntarina miettiä vanhempien tunnelmia työntekijänä. Ehkä voisi myös rehellisesti sanoa että minulla on ollut raskas päivä töissä, jotta tänään en jaksa keskustella pidempään. Vanhempien on myös hyvä tietää jos lapsella on ollut joku riita toisen lapsen koska se saattaa tulla nukkumaan mennessä lapselle mieleen ja sitten syytetään miksei päiväkodissa kerrottu mitään. Tunnen että työ on jatkuvaa nuorallatanssia ja kuitenkin yritämme aina tukea lasta ja perhettä. En ihmettele että nuoret ihmiset eivät halua enää tähän raskaaseen alipalkattuun työhön. Joskus olisi hyvä tuntea kiitollisuutta siitä että meillä on näin edullinen varhaiskasvatus systeemi ja ei tarvitse ottaa mitään au-pa

Eli teet siis sitä, että valitat asiasta äidille vaikka epäkohta ilmeni silloin kun isi toi/vei? Miksi et sano isälle suoraan asiasta?

Mutta jos nyt puhut jostain ihan muusta asiasta, niin kommenttisi on "hieman" epärelevantti ottaen huomioon alkuperäisen aiheen. 

Vierailija
225/314 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteishuoltajuus, mutta vähän tuli sellaista tunnelmaa, että lasten äidille tuli sanallista ja sanatonta palautetta, itselleni ei oikein koskaan. Voihan olla, että naiset jotenkin ovat herkempiä kuvittelemaan jotain, vaikka ääneen ei sanottaisikaan mitään.

Vierailija
226/314 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle yksi lto haukkui mieheni toimintaa, mutta hänelle itselleen eivät kehdanneet sanoa mistään. Kiva mies  ja iskä mutta ei mikään ammattikasvattaja joka osaa luonnostaan puhua lastenhoitajaa. 

Vierailija
227/314 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten kyse on samasta kuin meillä oli lapsen joutuessa sairaalaan. Kun minä jäin lapsen kanssa sinne ekaksi yöksi, hoitajat totesivat että minun on sitten pakko nukkua nojatuolissa, muuta vaihtoehtoa ei ole. Aamulla totesivat että äiti menee sitten kanttiiniin aamupalalle, sairaalan aamupalat on lapselle (en toki muuta odottanutkaan).

Mutta kun lapsen isä tuli sairaalaan 2. yöksi, hänelle tuotiin oma sänky lapsen sängyn viereen, tyyny ja peitto. Ja aamulla isälle tarjoiltiin kahvia, puuroa ja voileipää 😂

Ei hel vetti nyt sentään. 🤣

Vierailija
228/314 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nuo ajat on kaukana takana. Varsinaista äidin itsetunnon lyttäämistä ja masentamista työpäivän päätteeksi.

Neuvolassa vähän samaa - kerran sanoivat, että vanhemmalla tyttärellä on jalat eri pituiset, tanko pitää hankkia että voi riippua siinä. Seuraavalla kerralla neuvolatäti kysyi onko tanko hankittu. On, eikä muuta ehtinyt sanoa kun se iloitseminen miten nyt on jalat saman mittaiset. 

En kehdannut sanoa että ei se tanko ole vielä ripustettu.

Nämä asiantuntijat puuttuvat joka asiaan, tekevät lapsen kasvatuksesta rankkaa. Ei kannata kuunnella jos ei selvää diagnoosia jostain viasta ole.

Vierailija
229/314 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ole ratkaissut tuon niin (meillä kolme lasta), että meillä isä hoitaa kaikki päiväkotikuljetukset, kaikki kasvatuskeskustelut, kaikki neuvola- ja hammashoitolakäynnit, vanhempainillat jne ns. viranomaiskontaktit, mitkä vanhemmuuteen liittyy. Hän kyllä kertoo sitten, jos on jotain lapsen kasvuun/ kehitykseen liittyvää, josta minun on hyvä tietää.

Samalla kasvatan näitä tahoja näkemään isän tasaveroisena vanhempana.

No, jos teillä isä on pitkäaikaistyötön, niin varmasti yksi ihminen voi helposti hoitaa päiväkodin viennit ja haut.

Miksi tämä työttömyyttä vaatisi? Mun lasten isä tekee toimistotyöaikaa 8 - 16 ja on aina hoitanut lasten kuljetukset. Työaika on vielä sillä tavalla joustava, että kunhan puhelin on auki 8 - 16, niin fyysinen läsnäolo työpaikalla kellon lyömällä ei ole tarpeen. Harvoin mitkään palaveritkaan alkaa tasan 8.00. Ja koska työt hänellä joustaa ja työpaikka on keskustassa, on hoitanut myös kaikki tapaamiset varhaiskasvatuksessa ja koulussa. Mulla on 2-vuorotyö ja hankala jättää työt kesken ja poistua työpaikalta. Matkaakin keskustaan jonkin verran. 

Vierailija
230/314 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä aikatauluihin joustavasti (heh) suhtautuva isä vei lapsen muutamia kertoja myöhässä hoitoon. Tiesimme kumpikin, että hän teki väärin. Mutta päiväkodin henkilökunta ei sanonut hänelle mitään, vaan motkottivat asiasta minulle, kun hain lapsen pois. Kerran sitten tiuskaisin, että ei ole mun asia, sanokaa itse miehelleni asiasta.

Lopputulos: kummallekaan meistä ei enää sanottu asiasta 😄

Ja tässäpä se syy tähän hirmuisen vakavaan epäkohtaan (hih) löytyikin. Naiset nielevät liian usein kaiken kritiikin (onkohan edes aina kyse siitä), eivätkä sano vastaan. Siksi turhasta urputus kohdistuu naisiin. Mies saattaa jopa suuttua moisesta, tai ignoroida kokonaan. Ei sellainen ole hedelmällinen maaperä vi**uilla.

Itse jo neljän lapsen päiväkotirumbat eläneenä miehenä en kyllä ymmärrä näitä valituksia yhtään. Voi toki olla, että tuollaista tapahtuu, mutta turhan kitinän edessä sanon joko vastaan, tai en vaan kuule yhtään mitään. Mulle ei ole siksi turhista rutistu. En kyllä turhia valituksia muista vaimonkaan kuulleen juuri yhtään. Jotkut hei haluaa oikeasti tietää pieniäkin yksityiskohtia, vaikka miten se papupata maistui. Siksi niistä myös kertoilevat, ei se ole aina mitään valitusta. Tuonkin olen huomannut, että naiset ottaa valituksena/kritiikkinä asioita ihan turhaan.

Kyllä meilläkin vaimolle enemmän puhuivat lapsen päivästä, välillä vähän itseä jopa harmitti tuo. Ja useammin kuuli niitä negatiivisempiakin pikkujuttuja. Mitä sitten? Hyvähän ne on jonkun tietää. Vain yhdessä asiassa ja yhdessä hoitopaikassa oli turhasta rutinaa ja sitä kuulin kyllä itsekin. Liittyi hoitoaikoihin, koska meidän vanhempien työajat. Hoitopäivän lyhentämiseksi vietiin lapset mahdollisimman myöhään hoitoon, koska jouduttiin hakemaan usein viime tipassa. Näillä hoitajilla oli niin kiire päästä kotiin, että meistä ei siksi tykätty. Itse tarjosin ulinaan tonnin seteli -ilmettä, niin ei kauan tarvinnut sitä kuunnella.

Vierailija
231/314 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se on lähihoitajille (nyt en tarkoita päiväkodin opettajia) voimaannuttavaa, kun saa korkeakoulutettuja äitejä "ojentaa". Jotain kouluajan traumoja?

Meillä pahin nillittäjä on nimenomaan opettaja!

Vierailija
232/314 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On 3 asiaa, jotka tähän nyt voisi vaikuttaa:

1) miesten mielistely. On muuten aika yleistä monilla naisilla, etenkin hieman vanhemmilla. Näkyy myös työyhteisöissä, että naisenemmistössä miehiltä vaaditaan vähemmän ja kiherrellään kuin pimppa olisi täynnä muurahaisia.

2) mies koetaan pelottavana, joka saattaisi sanoa jotain hyvinkin painokkaasti, jos nipotetaan jostain vähäpätöisestä.

3) miestä pidetään automaattisesti huonompana vanhempana, joka ei osaa tai välitä...

Vierailija
233/314 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa ei työskentele päikkytätejä. Kertoo paljon arvostamisesta tuollainen nimittely.

Just niin, se on päikkytäti oletettuja nykyisin.

Päikkyhenkilö...

-sivusta

On sillä "henkilöllä" munat joko sarjassa tai rinnakkain.

Vierailija
234/314 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on muutama lapsi ja isä oli päävastuussa lasten hampaiden pesusta, mutta oli kuitenkin muodostunut tavaksi, että minä käytin lapset hammastarkastuksissa. Kun olin jo aika monta kertaa ollut kuuntelemassa ne samat asiat hampaiden hoidosta, säännöllisistä ruoka-ajoista, mehujen ja napostelun välttämisestä, havahduin, että ehkä isänkin oli syytä käydä täällä edes kerran jokaisen lapsen kanssa. No niinhän sitten tehtiin, että seuraavalla kerralla isä meni lapsen mukaan hammashoitolaan. Isälle ei oltu puhuttu yhtään mitään edellä mainitsemistani asioista, oli vain todettu että hyvin hoidetut hampaat ja kaikki kunnossa. 🤣 

Vierailija
235/314 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Olen siis mies. Toki... Tällaiset asiat kuin että ruoka ei maistunut tai Isla- Oliver ei tykännyt jostain leikistä, raportoidaan toki minullekkin. Mutta en nää niitä mitenkään vastuuttamisena. Kun eivät sinällään vaadi mitään toimenpiteitä. Ovat vaan infoa joka menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos... Pääasia että on ollut edes semikivaa. Ja ei oo mitään päähänlyöntikilpailuita noista seurannut. 

Noista toppahaalareista on tullut sanomista joskus. Menin ostamaan lisäremmejä prismasta kotimatkalla. Ja joskus kun olin nakannut mukaan väärän koon villahaalarin ( vauvakokoinen puku 5v asiakkaalle.) Sain osakseni pienen pientä silmien pyörittelyä. Ja pientä naurua. Mutta menköön.

Ongelmaksi toi nousee lähinnä siinä, että jos on vaikka joku arviointikeskusteluaika tulossa tms. Niin lähes aina se otetaan puheeksi emännän kanssa. Vaikka itsekkin siis saan ne wilmaviestit.  Ymmärrän että siinä puolisoa kuormitetaan aika aktiivisesti. 

Vierailija
236/314 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja höpöhöpö. Ensinnäkin: päiväkodin työntekijöiden työhön kuuluu kertoa nuo jutut hakijalle: miten lapsi nukkui, miten söi, mitä tehty ja miten se sujui lapselta. Miksi mammat kokee tämän valituksena? Kyllä ne kertoo ne isillekin, mut ehkä teidän miehet päästää nää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, eivätkä niistä loukkaannu tai edes muista. Mulle kyllä kerrotaan samat, kun mummona haen jiskus lapsenlasta. Samoin lapsen ukille. Me kiitetään tiedoista, eikä oteta nokkiin.

Vierailija
237/314 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hel vetti nyt sentään. 🤣

No tossa takuulla oli kyse siitä, että eri päivinä oli eri hoitsut töissä. Sulle sattui se nihkeä nillittäjä ja miehelles ystävällinen ihminen. Tuskin oli huoltajan sukupuolesta kiinni.

Vierailija
238/314 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on jännä että aina kun haukutaan ja arvostellaan päiväkotia ja niissä työskenteleviä naisia, on aloituksessa kruunu. 
Seratkaapa huviksenne. 

Vierailija
239/314 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halloo! Äiti on yleensä lapsen asioiden lähin tietäjä jos ei ole holhouksenalainen itse tai muuten epäluotettava ja estynyt mt-ongelmien takia.

Vierailija
240/314 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa ei työskentele päikkytätejä. Kertoo paljon arvostamisesta tuollainen nimittely.

Just niin, se on päikkytäti oletettuja nykyisin.

Päikkyhenkilö...

-sivusta

On sillä "henkilöllä" munat joko sarjassa tai rinnakkain.

Lienevät jo kauan sitten surkastuneet...